دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

دانشطلبان مدرسه عالی شهید مطهری و انتظار از شورای عالی انقلاب فرهنگی

دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۰۳
کد مطلب: 108014
ما دانش‌طلبان مدرسه عالي شهيد مطهري در سراسر كشور اين تصميم ناسنجيده شوراي عالي انقلاب فرهنگي را حاكي از عدم شناخت مدرسه عالي توسط اعضاي محترم اين شورا و عدم آشنايي با سخنان امام و رهبري در مورد مدرسه عالي شهيد مطهري مي‌دانيم.
به گزارش سرویس دانشگاه جهان، در پی اعتراض تعداد کثیری از دانشجویان، طلاب و دانش آموختگان مدرسه عالی شهید مطهری به تبدیل این نهاد آموزشی به دانشگاه، بیانیه زیر صادر شد:

    يكي از اهداف مهم و هميشگي انقلاب اسلامي ايران، ‌تحقق شعار مهم و اساسي وحدت دو پايگاه علمي ما، يعني حوزه و دانشگاه بوده است. دو پايگاه علمي حوزه و دانشگاه كه ساختار و روش‌هاي يكي از آنها ريشه در سنت و ديگري ريشه در تجدد دارد و همانا منظور از وحدت اين دو به معناي شبيه سازي صرف نيست و نبايد مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه را در ترمي شدن كلاس‌هاي حوزويان و تدريس درس معارف و تاريخ اسلام در دانشگاه ها دانست كه اگر چنين بيانديشيم خيانت عظيمي به اين مفهوم كرده‌ايم.

مدرسه عالي شهيد مطهري،‌ بعد از انقلاب اسلامي كه مقدمه‌ايست براي انقلابي جهاني،‌ با عنايت امام (رحمه الله عليه) و شهيد مطهري و توجه تمام داعيه داران وحدت حوزه و دانشگاه مأمور تحقق بخشيدن به اين شعار بنيادين شد. بعد ارتحال امام راحل نيز مقام معظم رهبري همان هدف را براي مدرسه عالي شهيد مطهري تعيين نمودند و اميد داشتند كه مدرسه عالي شهيد مطهري بتواند براي انقلاب اسلامي مفهومي توليد كند كه نمايانگر وحدت حوزه و دانشگاه ما باشد. براي درك اين معنا كافيست تا پيام و سخنراني مهم ايشان را كه در سال 72 در جمع نائب توليت و اساتيد مدرسه عالي شهيد مطهري ايراد فرمودند باز خواني كنيم تا متوجه شويم كه جايگاه مدرسه عالي شهيد مطهري چيست و قرار است در كدام قسمت انديشه انقلاب خدمت كند.

: ما طلاب دانشجوي مدرسه عالي شهيد مطهري همگي با اين هدف، مسير دانشگاه و يا حوزه را رها كرديم و به اين مكان آمديم تا درخواست ولي فقيهمان را عملي سازيم و "براي تبيين حكيمانه دين بسيار مفيد " باشيم و خلا مفهوم وحدت حوزه و دانشگاه را از آن نظر كه نتيجه‌اش مي‌شود مدرسه عالي شهيد مطهري پر نماييم. اما آنچه در هفته گذشته شاهد آن بوديم مصوبه‌اي بود كه پس از سي و يك سال تلاش انقلاب اسلامي براي تحقق وحدت حوزه و دانشگاه،‌ مكاني را كه به گفته مقام معظم رهبري "نه حوزه است و نه دانشگاه و يك چيز ديگري است " و ايشان اميد داشتند كه الگويي شود براي ساير جاها تا در كنار حوزه‌ها ايفاي نقش كند به "دانشگاه " ارتقاء داد!

ما دانش‌طلبان مدرسه عالي شهيد مطهري در سراسر كشور اين تصميم ناسنجيده شوراي عالي انقلاب فرهنگي را حاكي از عدم شناخت مدرسه عالي توسط اعضاي محترم اين شورا و عدم آشنايي با سخنان امام و رهبري در مورد مدرسه عالي شهيد مطهري مي‌دانيم. شوراي عالي انقلاب فرهنگي نمي‌داند كه اين مجموعه كه در آن هم دروس حوزوي و هم دانشگاهي در سطح بالايي خوانده مي‌شود، در صورت تغيير نام به دانشگاه نه تنها پيشرفتي نكرده، بلكه دچار پسرفتي شگرف شده است. تغيير نامي كه "هويت " مدرسه عالي را نشانه رفته است؛ هويتي كه از جمع بين حوزه و دانشگاه آن را به دانشگاه ارتقاء داده‌ايم!

جالبتر اينجاست كه اين عمل در زماني رخ مي‌دهد كه رهبر انقلاب با الگوسازي براي همه ما مدرك دكتراي افتخاري دانشگاه تهران را نمي‌پذيريند و بر پايبندي به "ميثاق طلبگي " تأكيد مي‌ورزند و آن وقت ما پس از سي سال از انقلاب و بعد از چند ماه از اين ماجرا، مدرسه عالي شهيد مطهري را به دانشگاه ارتقاء مي دهيم!

لازم است اين نكته را هم يادآور شويم كه اعضاي محترم شوراي عالي انقلاب فرهنگي از جايگاه مدرسه عالي بي‌خبر بوده‌اند و اخبار به گونه‌اي ديگر به آنها رسيده بوده است و حلقه مديريتي مدرسه عالي شهيد مطهري (كه سوء مديريتشان بر طلاب و دانشجويان مدرسه عالي روشن است) بهانه‌هايي واهي كه از راه‌هاي بسياري مي‌توانست حل شود را به اين شورا منتقل كرده‌اند و اين تصميم بنابه گفته اعضاي شورا غير كارشناسي و بيشتر به خاطر جايگاه و اعتبار اجتماعي آقاي آيت الله امامي كاشاني بوده است. لذا ما مقصر حقيقي در اين مصوبه را كساني مي‌دانيم كه بدون هيچ دركي از جايگاه مدرسه عالي شهيد مطهري در منشور ديدگاه امام و رهبري، سالهاست كه مديريت اين مجموعه را به عهده گرفته‌اند و اين مجوعه را با مديريت ضعيف و سوال برانگيزشان به مكاني خنثي براي انقلاب تبديل كرده‌اند و به هر صورتي كه توانسته‌اند از هويت اين مكان به سمت دانشگاه شدن كاسته‌اند و اين مصوبه نيز اقدام نهايي آنهاست براي پاك شدن صورت مسئله‌اي به اسم "مدرسه عالي شهيد مطهري ".

ما دانش‌طلبان مدرسه عالي شهيد مطهري در اولين روز پس از اعلام اين مصوبه، اعلام كرديم كه ما بر سر كلاسهاي دانشگاه شهيد مطهري شركت نخواهيم كرد و بر مبناي آرمان امام و رهبري براي اين مجموعه، دانشگاه شهيد مطهري را به رسميت نمي‌شناسيم و تنها به خاطر خواسته ولي زمانمان براي تحت الشعاع قرار نگرفتن و تعطيل نشدن كار علمي مراكز علمي،‌ بعد از تجمع و استمداد از مقام معظم رهبري كه توليت حقيقي اين مكان با ايشان است و اعلام مطالباتمان كلاسها را از سر گرفتيم؛ اما نه به عنوان كلاسهاي دانشگاه شهيد مطهري، بلكه به اميد بازگشت نام و هويت اين مكان به مدرسه عالي شهيد مطهري.
 
و اين را بايد بدانند آنهايي كه از اين تغيير نام سود! مي‌برند كه ما با تمام وجود بر سر آرمان هاي انقلاب اسلامي ايستاده‌ايم و به فضل خدا و استمداد از مقام معظم رهبري و آگاه كردن اعضاي محترم شوراي عالي انقلاب فرهنگي از چند و چون اين تصميم و پشت پرده‌هاي هشدار دهنده آن، نخواهيم گذاشت اين تغيير نام و به تبع آن تغيير هويت به انجام برسد و استدلالات ناچسب شما براي توجيه اين عمل را نمي‌توانيم بپذيريم و انشاالله علل اصلي اين تغيير نام و هويت را براي همه آشكار خواهيم كرد.

لذا آنچه از رئيس جمهور محترم و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي انتظار داريم اين است كه با شنيدن صدا و استدلال مخالفان، در مصوبه خود تجديدنظر نموده و اين مجموعه را به مسير آرمانهاي امام و رهبري برگردانند و نگذارند عده‌اي بنا به دلايلي كه هيچكدام منافاتي با نام "مدرسه عالي " ندارد، اين مجوعه را نيز به سرعت يا در طول زمان به سمتي ببرند كه بعدها براي اصلاح دانشگاه شهيد مطهري نياز به حركات انقلابي و سرسختانه باشد و آنچه در پرونده مديريت دانشگاه آزاد رخ داد بار ديگر تكرار شود.

تجديد نظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي و بازگشت هويت از دست رفته مدرسه عالي به آن، انشاالله شروعي خواهد بود براي خالي كردن گرداگرد آقاي امامي كاشاني از حلقه مديران بي‌كفايتي كه حول ايشان را گرفته‌اند و نمي‌گذارند كه ايشان مستقل تصميم بگيرند. ما عقيده داريم آنچه در اين سال‌ها مدرسه عالي شهيد مطهري را اينگونه غريب و دور افتاده و ناشناخته و كم ثمر براي انقلاب نسبت به ظرفيتش قرار داده، مديرتي است كه با بي‌تدبيري و غالباً سوتدبير سعي خود را در اين گذاشت كه دانسته يا نادانسته اين مدرسه را از هدف خود دور گرداند. همان مديريتي كه در اين روزها از هرچه تهديد و تطميع است براي باقي ماندن اين مصوبه چشم پوشي نمي‌كنند؛ غافل از آنكه ما دانش‌طلبان ايستاده‌ايم تا برگرداندن مدرسه عالي شهيد مطهري به مسير حقيقي‌اش و انتخاب مديراني صالح و عالم به هويت و اهداف اين مكان مقدس.
 
اميدواريم با كمك خداي متعال و عنايت رهبر عظيم‌الشان و شوراي عالي انقلاب فرهنگي اين تصميم را عوض كرده و مدرسه عالي را به جايگاهي كه شايسته آن است و از آن دور مانده برسانيم تا بتوانيم براي انقلاب و بسط انديشه‌هاي آن و ايجاد زمينه ظهور آن در تمام جهان مثمرثمر باشيم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *