پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ - 23 May 2024
 
۲
۲
مجلس جدید تکمیل شد؛ آماده افتتاحیه

آنالیز کرسی‌های مجلس دوازدهم/ سهم احزاب و لیست‌ها/ آمار اصلاح طلبان و مستقلین/ خاص‌ترین‌های انتخابات

يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب: 880087
با مشخص شدن نتایج دور دوم انتخابات معلوم شد که ۱۱۶ نفر از نمایندگان فعلی مجلس، در چهار سال بعد هم در خانه ملت خواهند ماند.
آنالیز کرسی‌های مجلس دوازدهم/ سهم احزاب و لیست‌ها/ آمار اصلاح طلبان و مستقلین/ خاص‌ترین‌های انتخابات
گروه سیاسی جهان نيوز: همه‌چیز برای برگزاری افتتاحیه دوره جدید مجلس شورای‌ اسلامی در 7 خردادماه 1403 آماده است. پرونده دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، با اعلام نتایج 45 کرسی باقیمانده در 15 استان بسته شد. انتخابات این دوره مجلس کمی پیچیده شد و چندین و چند لیست اصلی و فرعی ایجاد شد تا کرسی‌های مجلس به شکلی بین تمام جریانات تقسیم شود.

برپایه گزارش فرهیختگان، بیشترین کرسی مجلس دوازدهم، در انحصار کاندیداهای اختصاصی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) با ۵۸ کرسی است. پس از شانا، اصلاح‌طلبان با کسب 40 کرسی قرار دارند. ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امنا) با 16 کاندیدای اختصاصی در جایگاه سوم و جبهه موسوم به «صبح ایران» نیز با 11 کاندیداهای اختصاصی در جایگاه بعدی قرار دارد. کمترین کاندیدای اختصاصی راه‌یافته به مجلس دوازدهم متعلق به شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی با 4 کاندیداست. البته در دور دوم انتخابات، کاندیداهای اختصاصی جبهه صبح ایران ناکام ماندند و در هیچ حوزه‌ای پیروز رقابت‌ها نشدند.

سایر راه‌یافتگان مجلس دوازدهم، مستقلان یا کسانی هستند که نام‌شان حداقل در دو لیست انتخاباتی مجزا درج شده بود. با این وضعیت کمی سخت می‌توان درباره ترکیب هیات‌رئیسه مجلس دوازدهم سخن گفت.
 
غلامرضا نوری قزلجه، چهره نزدیک به علی لاریجانی و رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم مدعی است که در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم تعداد ۱۳ نفر از نامزدها با مشی مستقلی به مجلس دوازدهم راه یافتند و تعداد اعضای فراکسیون در حال تأسیس نمایندگان مستقل به عدد ۱۰۰ نزدیک شد.

۱۱۶ نفر نفر نماینده می‌مانند
با مشخص شدن نتایج دور دوم انتخابات معلوم شد که 116 نفر از نمایندگان فعلی مجلس، در چهار سال بعد هم در خانه ملت خواهند ماند. 174 نماینده جدید به مجلس دوازدهم خواهند آمد که البته بخشی از آنها سابقه نمایندگی در ادوار گذشته مجلس را دارند.

کاهش تعداد نمایندگان زن
به گزارش همشهری، کاهش تعداد نمایندگان زن در مجلس، یکی از نکات قابل‌توجه در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای‌اسلامی به‌شمار می‌رود. در شرایطی که تعداد نمایندگان زن در مجلس یازدهم 16نفر بود، در دوره دوازدهم 14نماینده زن در بهارستان حضور خواهند داشت. این درحالی است که تعداد نمایندگان زن مجلس دهم 17نفر بود. راهیابی «بهشید برخوردار» به‌عنوان نماینده زرتشتیان به مجلس دوازدهم، آن‌هم برای نخستین‌بار، یکی از نکات‌ جالب توجه حضور زنان در این دوره مجلس به‌حساب می‌آید. ازسوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد از 14منتخب زن مجلس دوازدهم 7نفر سابقه نمایندگی دارند.

ویژگی مهم انتخابات مجلس دوازدهم
میزان مشارکت در این مرحله در مقایسه با مرحله دوم سال‌های قبل ۶ تا ۷ درصد بیشتر بود. به‌طور معمول مشارکت دور دوم انتخابات‌ها از دور نخست کمتر است که موضوعی طبیعی تلقی می‌شود. با وجود خواست دشمنان، رقابت کاملا جدی در میدان اتفاق افتاد و با دقت و کاری که انجام شد تمام نقشه‌ها در حوزه امنیت و سلامت نقش برآب شد.

ورود نخستین خواهر و برادر به مجلس
راهیابی یک خواهر و برادر به مجلس برای نخستین‌بار را می‌توان یکی از جالب‌ترین رویدادهای انتخابات مجلس دوازدهم دانست. درحالی‌که در دور نخست فاطمه جراره از حوزه انتخابیه بندرعباس به مجلس راه یافته بود، در دور دوم برادر او، ابوالقاسم جراره ازسوی مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد تا شاهد حضور نخستین خواهر و برادر در مجلس باشیم. این اتفاق جالب درحالی است‌که در دوره‌های گذشته نیز شاهد حضور خانوادگی در مجلس  بوده‌ایم. به‌عنوان مثال در مجلس دهم سیدمصطفی ذوالقدر نماینده مردم میناب بود و دختر وی، سیده فاطمه ذوالقدر از تهران به خانه‌ملت راه یافت. حسن کامران و نیره اخوان بی‌طرف هم زن و شوهری هستند كه در چند دوره مجلس نمایندگی مردم اصفهان را برعهده داشتند.

مسن‌ترین و جوان‌ترین نمایندگان
پرونده ماراتن سیاسی انتخابات مجلس دوازدهم در حالی بسته شد که بررسی‌ها نشان می‌دهد علی‌عسکر ظاهری، منتخب مسجدسلیمان و حسینعلی شهریاری، منتخب زاهدان، هر دو متولد سال1330شمسی، مسن‌ترین نمایندگان مجلس دوازدهم به‌حساب می‌آیند. ازسوی دیگر روح‌الله نجابت، منتخب شیراز و زرقان، عباس قدرتی‌زوارم منتخب شیروان و عبدالحسین همتی سراپرده منتخب زرند و کوهبنان، هرسه متولد 1368شمسی، جوان‌ترین نمایندگان این دوره مجلس هستند. براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، هیأت‌رئیسه سنی ازمیان مسن‌ترین و جوان‌ترین نمایندگان انتخاب خواهد شد.
https://jahannews.com/vdcivuavyt1avu2.cbct.html
jahannews.com/vdcivuavyt1avu2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
قابل توجه جریان نو پا "صبح ایران" که حتی یک نماینده مستقل از جبهه خود در مجلس ندارند اما به اندازه 290 نماینده خودشان را پیروز انتخابات نشان میدهند و استاد استاد میکنند
Iran, Islamic Republic of
یه بار دیگه برو خبر رو بخون