سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - 28 May 2024
 
۰

پشت پرده عصبانیت شدید آمریکا از قرارداد ۱۰ ساله ایران و هند

سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب: 880407
عصبانیت شدید آمریکا از قرارداد 10 ساله ایران و هند برای توسعه بندر چابهار پشت پرده‌ای دارد که به تحولات منطقه از 7 اکتبر به بعد باز می‌گردد.
عصبانیت شدید آمریکا از قرارداد ایران و هند
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، قرارداد ایران و هند برای توسعه بندر چابهار به شدت با واکنش آمریکایی‌ها مواجه شده است. در واکنش به قرارداد 10 ساله میان ایران و هند برای بهره‌برداری از بندر "شهید بهشتی" چابهار، ایالات متحده به شرکت‌های هندی نسبت به نقض تحریم‌های ایران هشدار داد. «ودانت پاتل»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: «هر نهاد یا شخصی که در زمینه معاملات تجاری با ایران در ارتباط است، باید نسبت به خطرات بالقوه‌ای که [با این اقدام] خود را در معرض آن قرار داده‌اند و خطر احتمالی تحریم‌ شدن [از سوی آمریکا] آگاه باشد.»

ماجرای هشدار آمریکا به پاکستان در خصوص خط لوله گاز
واکنش منفی ایالات متحده به طرح‌های توسعه‌ای ایران با کشورهای منطقه و همجوار تازگی ندارد. فروردین ماه سال جاری بود که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از ادامه اجرای طرح ساخت خط لوله انتقال گاز میان ایران و پاکستان حمایت نمی‌کند.«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال بیان کرد پاکستان درحال مشاوره با نهاد های قانونی برای بررسی یک معافیت درباره انتقال خط لوله گاز با ایران است.

آیا آمریکا در این زمینه معافیتی صادر خواهد کرد؟سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال، ابتدا گفت: من در مورد هیچ اقدامی به صورت زودهنگام صحبت نخواهم کرد و در عین حال تصریح کرد: «اما ما همیشه به همه هشدار می دهیم که تجارت با ایران خطر برخورد با تحریم های ما را به دنبال دارد و به همه توصیه می‌کنیم این موضوع را با دقت بررسی کنند.» این موارد به خوبی نشان می‌دهد که ایران در طرح های راهبردی اقتصادی در حال فعالیت رو به جلویی است که با واکنش مستقیم آمریکا برای جلوگیری و ممانعت از پیشرفت کشورمان روبرو می شود. اما ماجرای چابهار یک سابقه تاریخی راهبردی بسیار جالب دارد.


 
هفت اکتبر چگونه نقشه آمریکایی‌ها علیه ایران را خنثی کرد؟
در ماجرای توسعه بندر چابهار آمریکایی‌ها سعی داشتند با اعمال تحریم و فشار و همچنین ساخت یک کریدور موازی با محور عربی و اسرائیلی درواقع ایران را دور بزنند و مانع توسعه ترانزیتی ایران خصوصا در حوزه دریایی شوند، اما اتفاقاتی که در 7 اکتبر و انجام عملیات طوفان الاقصی رخ داد و تا به امروز رژیم صهیونیستی و آمریکا را درگیر جنگ علیه غزه کرده است،‌ همه این معادلات را بر هم زد. جالب اینجاست که برخی از گروه‌های تروریستی نیز سعی می‌کرد در همین پازل حرکت کرده و با ناامن کردن چابهار این موقعیت استراتژیک را از ایران سلب کنند.این درحالی است که برخی از کشورهای رو به رشد از جمله هند به سرعت درصدد دسترسی آسان‌تر به بازارهای جهانی هستند و نمی‌توانند منتظر حل و فصل اتفاقات در خصوص بی ثباتی‌های منطقه‌ای باشند.
 

بخشی از اقدامات آمریکا برای عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل نیز در هم این راستا انجام شد. رسانه ضدانقلاب ایران اینترنشنال در این باره به ملحقات طرح آمریکایی ها برای منطقه و راه اندازی کریدور عرب اسرائیلی اشاره می‌کند و می‌نویسد:‌«در واقع، این اتصال جدید ریشه در عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بین امارات متحده عربی و اسرائیل در سال ۲۰۲۰ یا همان «پیمان ابراهیم» دارد که منجر به اتصال ریلی آن‌ها از طریق عربستان سعودی و اردن شده است.»
 


بندرچابهار به قطب اصلی تجارت ترانزیتی منطقه تبدیل می‌شود
با همه این اوصاف دوباره هند با همه کارشکنی‌های آمریکا و اسرائیل به سمت ایران بازگشت و قرارداد 10 ساله‌ای در این راستا منعقد شد. «سارباناندا سونوال» وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند درباره این قرارداد و تقویت روابط هند و ایران از طریق پروژه بندر چابهار می‌گوید: «ما اطمینان داریم که قرارداد بلند مدتی که دیروز بین هند و ایران امضا شد تأثیری فزاینده بر قابلیت کارکرد موفق و دیده شدن بندر چابهار خواهد داشت. ما امیدواریم در سال‌های آینده شاهد افزایش چند برابری میزان ترافیک عبوری از چابهار، بویژه تجارت ترانزیتی بین هند و کشورهای محصور در خشکی مانند افغانستان و کشورهای آسیای میانه باشیم.»

وی می افزاید:‌«افزایش تجارت ترانزیتی از طریق چابهار برای ایران مزایای اقتصادی چشمگیری خواهد داشت. در دهه‌های پیش‌رو، اوج‌گیری سریع تجارت خارجی هند به‌عنوان یک اقتصاد بزرگ جهانی که سریع‌ترین رشد را دارد، محتمل است. بندر چابهار با تبدیل شدن به قطب اصلی تجارت ترانزیتی هند به اوراسیا و آسیای میانه، می‌تواند درآمد سرشاری را تولید کرده و اشتغالزایی بیشتری داشته باشد.»
 

بنابراین به هر جهت عصبانیت آمریکایی‌ها از قرارداد توسعه بندر چابهار به خوبی نمایان می شود که چگونه همه نقشه‌های غرب برای جایگزین کریدور عربی اسرائیلی خنثی شد که در پشت پرده آن مواردی چون عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی قرار داشت.
https://jahannews.com/vdce778vfjh8vei.b9bj.html
jahannews.com/vdce778vfjh8vei.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *