چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - 29 May 2024
 
۰
۲۸
گلوگاه مهم در موضوع حجاب و عفاف؛

وضعیت بحرانی فروشگاه‌ها و مغازه‌های لباس فروشی/ «طرح نور» اینجا هم لازم است

دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب: 880284
بخش قابل توجهی از هنجارشکنی کف خیابان، مربوط به نوع لباس هاست و از طرفی، جمع کردن و جلوگیری از خرید و فروش این لباس های مسأله دار و خلاف عفت که به صورت علنی در حال فروش است، کار پیچیده ای نیست.
وضعیت بحرانی فروشگاه‌ها و مغازه‌های لباس فروشی/ «طرح نور» اینجا هم لازم است
گروه جامعه جهان نيوز: این روزها موضوع حجاب و عفاف به یکی از مهمترین موضوعات فرهنگی و اجتماعی کشور تبدیل شده است. برای حل چالشی که در این زمینه در کشور به وجود آمده، باید به صورت چند وجهی وارد شد. بدون شک، یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه شود، پرداختن به علل است. در این راستا، از بزنگاه های حساس و حیاتی برای جلوگیری از سرازیر شدن و یا فراگیر شدن برخی معضلات در عرصه حجاب و عفاف، موضوع تولید، واردات و عرضه لباس و نوع نظارت بر هر کدام از این موارد است.
 
موضوعی که در سال های گذشته، فراوان دیده ایم و روند آن پس از فتنه سال 1401 نیز قابل توجه است، موضوع عرضه لباس های در تقابل با حیا و ارزش های فرهنگی و دینی به مردم است. برای مثال، در بسیاری از فروشگاه ها و مغازه های لباس فروشی اساساً مانتوی سالم وجود ندارد! از عادی شدن عرضه و در ویترین گذاشتن مانتوهای جلوباز و یا تنگ و چسبان گرفته تا شلوارهای عجیب و غریب و ساپورت و ... بخشی از معضلاتی است که با آن روبرو بوده ایم و هستیم.

علاوه بر این، مدتی است که بسیاری از فروشگاه ها و مغازه ها – چه در ویترین و چه در فضای داخل فروشگاه و مغازه – در حال عرضه و به نوعی تبلیغ و عادی سازی کت های خاص (که عده ای از بانوان بعضاً با نیم تنه و شلوار می پوشند) و همچنین مانتوهای بسیار کوتاه – که در واقع مانتو نیستند – هستند که استفاده از آنها توسط زنان در سطح جامعه، عملاً در تقابل با حیا و همچنین احکام و ارزش های اسلامی است. در کنار اینها، وضعیت یله و رها بودن فضای مجازی کشور، علاوه بر آسیب های متعددی که به کشور وارد کرده، در اینجا نیز نقش قابل توجهی در تبلیغ، عادی سازی و عرضه این نوع لباس ها دارد.
 
نهادها و دستگاه های مسئول چه کار می کنند؟!
 دستگاه ها و نهادهای متعددی در کشور در زمینه لباس و پوشاک مسئولیت دارند که اگر همه این دستگاه ها و نهادها به وظایف خود عمل می کردند، قطعاً وضعیت لباسفروشی ها و بازار البسه و پوشاک، تا این اندازه بحرانی نمی شد.

فارغ از نقش کلی دولت، مجلس و قوه قضائیه، دستگاه ها و نهاهایی مانند وزارت صمت، گمرک، مناطق آزاد، اصناف، پلیس اماکن و ... نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند. البته در این راستا، بسیج، نیروهای مردمی و سپاه نیز می توانند در مقابله با عرضه و تبلیغ لباس و پوشاک مروج بی حیایی و بی عفتی به صورت فعال و گسترده پای کار بیایند و به سایر نهادها کمک کنند.
 
بخشی از این لباس ها وارداتی است و در اینجا گمرک و مناطق آزاد نقش مهمی دارند؛ اما بخشی نیز در داخل کشور توسط تولیدی ها و کارگاه های خیاطی به صورت عادی و رسمی به دست مغازه داران و صاحبان فروشگاه ها می رسد. سوال اینجاست که این تولیدی ها و کارگاه های خیاطی ای که مجوز هم دارند، چگونه می توانند به راحتی چنین لباس هایی را تولید و به دست فروشندگان برسانند؟! به فرض که به هر دلیلی به دست فروشندگان رسید، آنگاه چگونه آنها به راحتی می توانند لباس های نامناسب را بر تن مانکن ها کرده و به نوعی مردم را دعوت به بی حیایی و هنجارشکنی کنند و در واقع، تبلیغ کنند؟!
 
با ادامه این وضعیت، چه اتفاقی می افتد؟
وقتی جلوی تولید، واردات، عرضه و تبلیغ  این لباس های مسأله دار از همان اول گرفته نشود:

یک: آنگاه باید در کف خیابان با دختران و زنانی که اینها را می پوشند برخورد صورت گیرد. حال اینکه مقابله با این موضوع در همان مراحل اولیه و مبادی آن، بسیار راحت تر از زمانی است که به کف خیابان می رسد. در هر صورت، بخش قابل توجهی از هنجارشکنی کف خیابان، مربوط به نوع لباس هاست و از طرفی، جمع کردن و جلوگیری از خرید و فروش این لباس های مسأله دار و خلاف عفت که به صورت علنی در حال فروش است، کار پیچیده ای نیست.

دو: عرضه مستمر و همچنین در ویترین گذاشتن های مداوم، به مرور زمان، نوع خاصی از لباس پوشیدن را در جامعه تبلیغ می کند. وقتی این لباس ها مد شد، برخی از دختران و زنان صرفاً به این دلیل که مد می شود، آن را می پوشند. حال اینکه اگر چیز دیگری مد می شد، آن را می پوشیدند. بنابراین، عدم اقدام به موقع، موجب می شود که جامعه، خود به خود با یک مد و سبک جدید که مروج بی حیایی و بی عفتی است روبرو شود و عده ای در آن غرق شوند.
 
سه: با عادی شدن عرضه این نوع لباس ها، برخی از بانوان به این دلیل که دسترسی به لباس عفیفانه سخت می شود، ناخواسته تن به این لباس ها می دهند‌. این عده، کسانی هستند که چه بسا در ابتدا گله هم می کنند اما عدم مدیریت صحیح ما موجب می شود برای این دسته هم عادی سازی صورت گیرد. این در واقع، خودش یک کار ضد فرهنگی است.
 
چهار: بسیاری از دختران و زنان مذهبی و یا حتی غیر مذهبی که حجاب و عفاف و حیا برایشان مهم است، در تنگنا قرار می گیرند. زیرا برای پیدا کردن لباس سالم و در شأن یک بانوی مسلمان، باید به این در و آن در بزنند و با انواع محدودیت ها و سختی ها روبرو شوند.
 
خلاصه اینکه، دستگاه های گوناگون نسبت به این موضوع مسئولیت دارند و ترک فعل ها و یا اهمال کاری آنها موجب می شود که ما در کف خیابان، شاهد صحنه های عجیب و غریب باشیم.

البته به این توجه کنیم که وقتی می گوییم باید جلوی عرضه و تبلیغ این لباس ها در جامعه گرفته شود، به معنای جامع آن است. یعنی چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی باید در این زمینه برنامه ریزی و اقدام منسجم وجود داشته باشد و به صورت جدی، جلوی عرضه و تبلیغ این لباس ها گرفته شود وگرنه با اقدامات گزینشی، رفع تکلیفی و محدود، قطعاً وضعیت، بدتر از این خواهد شد.

بیشتر بخوانید:
سخنی با مسئولان فضای مجازی کشور/ صفحات سلبریتی‌ها طرح نور مجازی می‌خواهد +تصاویر
https://jahannews.com/vdch6vn6k23n6id.tft2.html
jahannews.com/vdch6vn6k23n6id.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگر طرح نور همزمان با اجرادر کوچه و خیابان در گمرکات و تولیدیهای لباس و فروشگاههای پوشاک هم به اجرا گذاشته شده بود خود به خود جلو خیلی از بد حجابیها و بد پوششی ها در معابر عمومی گرفته شده بود
Iran, Islamic Republic of
موضوع حجاب برای برخی ها موضوع اول مملکت شده
Iran, Islamic Republic of
برای اینکه بی حیا و بی عفت و بی غیرت نیستند و نمیتوانند مثل سیب زمینی بی رگ و بی ریشه باشند
Iran, Islamic Republic of
اگه جلوی دیگر حرامهای خدا هم گرفته شود که خیلی خوبه
Iran, Islamic Republic of
شما به خودت نگیر که کارهای مهمتری داری چون برای بعضی ها ناموس و شرف و غیرت از بقیه چیزها مهمتره و نمیتونن امثال تو رو درک کنن
Iran, Islamic Republic of
کار ها مهم مثل گرانی فقر مسکن ازدواج غذا دارو و......
Iran, Islamic Republic of
معلومه که نمی توانی درک کنی چون فقط و فقط حجاب را می بینی . و سایر مشکلات بزرگتر و مهم تر را نمی بینی
Iran, Islamic Republic of
بله مشکلات دیگه هم هست که باید رفع بشه. ولی ترویج بی حیایی و بی بندوباری که باعث نابودی خانواده ها میشه مهمترین مسئله هست.
Iran, Islamic Republic of
به همه مشکلات رسیدگی کن حجابم روش
United States
موضوع این است که مشکلات دیگر هر روز حادتر میشود
Iran, Islamic Republic of
اگر بی بند باری موحب نابودی خانواده میشد پس چرا ،قبل از انقلاب با وجود بی بندباری خانواده هایی مستحکم داشتیم که با دل و جان فرزندان خود قربانی این انقلاب کردند
Iran, Islamic Republic of
عزیزم تو اشتباه گرفتی اون خانواده های قبل از انقلاب هم بی بندو بار نبودند که اون مبارزان رو به جامعه تحویل دادن اشتباه هم نگیر و اگر هم استثنایی بوده کمه نه عمومی
Iran, Islamic Republic of
تو هم اشتباه گرفتی،الان چرا با داشتن حکومت اسلامی دارای خانواده های بی بند و بار هستیم
Iran, Islamic Republic of
جوابتو که دادم الان هم همون خانواده های بی بند و بار هستند که فرزندان بی بند و بار تحویل میدن و این موضوع زنجیر وار تا امروز اومد پس نه تعجب کن ونه سئولت رو تکرار کن
مرصاد
Denmark
حدود 30 سازمان و نهاد ؛ تو امر حجاب و عفاف ، دخیل هستن ! اما فقط نیروی انتظامی ، تو خاکریز اوله و سپر بلای بقیه هست !!
Iran, Islamic Republic of
درک این مسئله که با هر تخلف و ناهنجاری باید بجای خودش برخورد شود که ظاهرا شما قابل درک نیست.
کسی نگفته برخورد با ولنگاری و بی حجابی به معنای تبرئه و یا بی تفاوتی نسبت به تخلفات و نابسامانی های دیگر هست. لطفا" بفهمید.
Iran, Islamic Republic of
کاملا" مشخصه شماها تا بحث دفاع از غیرت و ناموس و حیا و شرف جامعه مسلمان ایرانی پیش میاد بلافاصله به دوگانه سازی بین اقتصاد و حجاب می پردازید و با همقدم و هم قلم شدن با رسانه های وابسته به دشمنان این مرز و بوم به دنبال سنگ اندازی در مسیر مقابله با طرح شیطانی اندلوسی سازی دشمن در ایران
Iran, Islamic Republic of
به عنوان یک مرد این حرف رو میزنم که یقینا اگر مردی ناموسش رو عمیقا و نه ظاهری دوست داشته باشه روی اون غیرت داره و براش پوشش ناموسش مهمه و اگر مردی تعصبی رو حجاب ناموسش نداشت یقین سرش جای دیگه داره می جنبه و دلش جای دیگه گیره
Iran, Islamic Republic of
دقیقا".
Iran, Islamic Republic of
کاملا" درسته. مردان بی غیرت برای آزادی عمل و تبرئه ولنگاری خودشون، به زنان خود آزادی میدهند تا خودشون راحت هر کاری بکنند.
Iran, Islamic Republic of
اگر در همین فتنه زن هرزگی بردگی که سال1401 به راه انداختند دقت کرده باشید تعداد افراد مذکر شرکت کننده در آشوبهای کف خیابان چندین برابر تعداد زنان و دختران بود!!!!
Iran, Islamic Republic of
برای کسی که غیرت، خانواده و ناموس داره حجاب و عفاف اولویت اول هست.
Iran, Islamic Republic of
طرح نور اول باید در تولیدیهای لباس اجرا می شد
United States
فعلا گشت نور مسولین لازم تر است
Iran, Islamic Republic of
اونم به جای خودش لازمه اما جای گشت ارشاد برای مقابله با لاابالی گری برخی از مردم و تمسخر و زیرپاگذاشتن حکم الهی و قوانین کشور را نمیگیره.
Iran, Islamic Republic of
شاید برای فرزندان مسئولین خارج نشین هم لازم باشد
Iran, Islamic Republic of
دقیقا درسته
وقتی لباس آدمی زاد تو مغازه ها نیست!!
انتظار دارید جوون بیرون از خونه چی بپوشه؟؟
مجبوره هموارو بخره دیگه
زینب کوثری
Iran, Islamic Republic of
طرح نورتازمان برچیده شدن بی حجابی عاجزانه ومصرانه استدعامی شودادامه دارشود