يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۲
۲۷
پروژه بگیرانی که برای هیچ هیاهو می‌کنند

حمله دوچرخه‌بازان به قرارداد بزرگ توسعه حمل و نقل عمومی تهران/ چه کسانی دوست ندارند مردم از حمل و نقل پاک استفاده کنند؟

يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب: 879239
سئوال اصلی اینجاست که چه کسانی در ماجرای واردات اتوبوس و تاکسی های برقی در کشور متضرر شده و نمی خواهند مردم از مواهب استفاده از حمل و نقل پاک بهره مند شوند؟
حمله دوچرخه‌بازان به قرارداد بزرگ توسعه حمل و نقل عمومی تهران/ چه کسانی دوست ندارند مردم از حمل و نقل پاک استفاده کنند؟
گروه سیاسی جهان نيوز: حمل و نقل شهری از جمله ملزومات کلانشهرهایی مانند تهران است. شهری که میلیون ها انسان به جهت رسیدگی به امور شغلی و زندگی و همچنین بهداشت و درمان و ... به آن مراجعه می کنند و روزانه از چندین میلیون نفر پر و خالی می‌شود.حالا همین شهر که نیاز به سیستم حمل و نقل چابک و همچنین پاک دارد بعد از مدت‌ها قرار است صاحب ناوگان حمل و نقل شهری برقی از جمله اتوبوس و تاکسی شود.

به نظر می‌رسد پیش از پرداختن به اصل ماجرا باید به اصطلاح فیلم سازان یک فلاش بکی به عقب بزنیم و گذشته را مرور کنیم که چه اتفاقی در حوزه حمل و نقل شهری و آلودگی شهر تهران رخ داده است. در زمان شهردار قبلی یعنی «پیروز حناچی» موضوع حمل و نقل شهری معطوف به طرح هایی چون «بی دود» و «سه شنبه‌های پاک» بود. یعنی به جای کار عملی بیشتر فرهنگسازی مد نظر شهردار تهران بود.

این درحالی است که اتوبوس های شهری اغلب کهنه شده اند و خود آلاینده هستند و اگر حمل و نقل عمومی ترویج می شد نیز نه تنها کشش و توان حمل و نقل بسیاری از مسافران را نداشت که همین امروز هم به صورت کنسرو شده و فشرده به سر کار خود می روند، بلکه با توجه به فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری این فرهنگ سازی چندان کارگشا نبود. تا جایی که اصلاح طلبانی که قبلا سابقه مدیریت شهری تهران را در کارنامه کاری خود داشتند نیز به این موارد خرده می گرفتند که این طرح ها حتی یک درصد از مشکل حمل و نقل شهری پایتخت را نیز حل نمی کند!

این طرح ها از سوی «محسن هاشمی» رئیس وقت شورای شهر تهران مورد انتقاد قرار گرفت که دوچرخه سواری یک هزارم از مشکل حمل و نقل شهری ما را برطرف نمی‌کند.

این انتقاد را «غلامحسین کرباسچی» دبیر کل حزب کارگزاران و شهردار دوره اصلاحات نیز مطرح می‌کرد. وی نیز بیان می کرد که «ای کاش آقای حناچی بجای دوچرخه صبح زود بدون ترافیک با ماشین می‌رفت در دفتر کارش و پیگیری و تلاش می‌کرد که زودتر صدها واگن معطل مانده مترو به خطوط مترو ملحق شوند که صدها هزار مسافر مترو راحت‌تر و سریع‌تر برسند و دها هزار اتومبیل کمتر بیرون بیایند.»

حالا شهرداری تهران به جای معطل گذاشتن مردم با طرح های بدون فایده علاوه بر قراردادهای مختلف برای واردات و ساخت واگن‌های مترو و افزایش و گسترش ایستگاه‌های آن، طرح واردات اتوبوس و تاکسی برقی را کلید زده که با یک شرکت چینی قراردادی در این بخش منعقد شده است.

همین موضوع از سوی برخی از عواملی که به اصطلاح در حوزه روشنگری فعالیت می‌کنند و وابسته جناحی به اصلاح طلبان هستند نیز تحمل نشده و با انتشار بخشی از قرارداد به زعم خود اشکالات و ان قلت‌هایی به آن وارد کرده اند. اما نگاهی به همین ایرادات نشان می دهد که تمامی ادعاهای آنان به دو موضوع منحصر می شود که چرا در این قرارداد تشریفات اداری را رعایت نکردید و از سوی دیگر چرا یک شرکت که کار ویژه آن ساختمان سازی و راه سازی است برای واردات خودروهای برقی قرارداد بسته شده است.

این در شرایطی است که قطعا موارد اداری ملزوم انجام شده و اینکه به سرعت کار در حال انجام است و اسیر هزارتوی اداری نشده که نه تنها اشکال این قرارداد نیست بلکه حسن آن هم هست که مردم از این جهت زودتر می توانند از مواهب استفاده از ناوگان حمل و نقل جدید و به روز استفاده کنند. چه اینکه عوامل اصلی دخیل در این قرارداد نیز توضیح دادند که این امر با توجه به نوسانات قیمت ارز می تواند از هزینه پیش بینی شده برای اجرای این قرارداد بکاهد و حداقل از بار اضافی جلوگیری کند.

نکته دوم این است که قرارداد با یک شرکت چینی بسته شده که زیرمجموعه آن همانطور که در قرارداد و توضیحاتی که در سایت معرفی این شرکت وجود دارد حاکی از آن است که شرکت مذکور دارای 11 شرکت زیرمجموعه و 6 شرکت تابعه آن به صورت هلدینگی است که نه خود این شرکت بلکه یکی از زیرمجموعه های آن با شهرداری تهران قرارداد بسته است که موضوعات کار این شرکت‌های متنوع است.

جالبتر اینکه علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران نیز از سنگ اندازی مافیای خودرو در مسیر واردات خودروهای برقی نیز خبر داده است.

با این اوصاف کسانی که نسبت به عدم بی تحرکی و فرسوده سازی ناوگان حمل و نقل شهری تهران در مدیریت قبلی انتقادی نمی کردند و حالا که قرار است مردم سود و فایده یک کار عملیاتی را ببینند وارد گود شده و به شبهه پراکنی در خصوص آن می پردازند. جالب است که این شبهات نیز بیشتر از اینکه مایه حقیقی داشته باشد برای موج سازی رسانه‌ای علیه شهرداری تهران بکار گرفته شده است و مانند شبهه سازی های گذشته به نام افشاگری و سوت زنی تنها نقش فضله موش در دیگ را ایفا می‌کنند و به جای اینکه موضوع واقعی را مطرح کنند اقدام به خبرسازی‌های جنجالی می کنند و برای هیچ هیاهو می‌سازند.

با این حال نگاهی به این قراداد که اتفاقا متن آن از سوی همین افراد منتشر شده به خوبی نشان می‌دهد که موضوعات کاملا شفاف است و شرکتی که قرار است این کار را انجام دهد نیز مشخص است و به نظر می رسد بعد از واردات اتوبوس و تاکسی های برقی و استفاده مردم از این موارد همه این غبارها کنار خواهد رفت و شهروندانی که از این وسایل استفاده خواهند کرد قطعا درباره این جنجال سازی‌ها به درستی قضاوت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:
موضع این ‎طناز امنیتی چیست؟
آقای اژه‌ای! امنیت روانی مردم در خطر است
https://jahannews.com/vdcfm1dc1w6de0a.igiw.html
jahannews.com/vdcfm1dc1w6de0a.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
خیلی چیزها پشت پرده است !!
Iran, Islamic Republic of
وجالبتر ،اول اینکه دوچرخه بازان قدرتی ندارند که بخواهند اخلالی ایجاد کنند دوم اگر قرار داد درست بوده و به نفع مردم باشد چرا باید ترسید ؟
Iran, Islamic Republic of
شفاف سازی کنید
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان برجام را به کشور تحمیل کردند که هیچگونه تضمین اجرایی نداشت قرارداد خرید اتوبوس برقی و واگن مترو تضمین بانکی بین المللی دارد و معتبر است.
Iran, Islamic Republic of
از کجا میدونی ؟؟؟؟؟
درود بر زاکانی
Iran, Islamic Republic of
از دوچرخه بازی حالا به اتوبوس و خودروی برقی رسیدیم.
Iran, Islamic Republic of
تعلل دولت قبل در خرید خودروهای برقی و ساخت نیروگاههای هسته ای دلایل اصلی آلودگی هواست دوچرخه بازان بهتره سکوت کنند تا مردم کمی نفس بکشند.
Iran, Islamic Republic of
اتوبوس و خودروی برقی را دیدی و سوار آن شده ای؟!
Iran, Islamic Republic of
چرا زمین و آسمان را به هم می بافید.
Iran, Islamic Republic of
چرا اینقدر شلوغ میکنید. انجام بدید بخرید دیگه . مگه دوچرخه بازا جلوتونو گرفتن
Iran, Islamic Republic of
سوال این است چرا دوچرخه بازان دوست ندارند که مردم از مواهب تکنولوژی روز بهره مند بشوند ؟!
رسولی
Iran, Islamic Republic of
اینها (روحانی و طرفداراش) با شعار شفافیت د نبال چی هستند؟
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
8 سال اتوبوس و هواپیما و واگن مترو نخریدند ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده شده حالا سنگ اندازی می کنند.
Iran, Islamic Republic of
شعار شفافیت یکه مربوط به شما بود که هنوز فرجام قانونش مشخص نشده است
Iran, Islamic Republic of
هزار وعده خوبان یکی وفا نکند!!
Iran, Islamic Republic of
واقعا با این تعداد خودرو و اتوبوس برقی مردم از مواهب استفاده از حمل و نقل پاک بهره مند شوند؟
Iran, Islamic Republic of
چه نیازی به این همه جار و جنجال دارید؟
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
پول بین المال را صرف خرید اتوبوس های بی کیفیت چینی کردید عوض اون می توانستید اتوبوس های با کیفیت اروپایی با نصف قیمت خرید کنید
نادر
Iran, Islamic Republic of
عبارت « حمله دوچرخه بازها » درست تر و رسانه ای تر است
مرصاد
Iran, Islamic Republic of
دوچرخه ساز بهتره
Iran, Islamic Republic of
بالاخره دوچرخه ساز یا دوچرخه باز؟
مرصاد
Iran, Islamic Republic of
دوچرخه سازی
Iran, Islamic Republic of
به تک تک انتقاد دوچرخه بازان پاسخ شفاف دهید فقط همین کافیه !!! و نیازی به سفسطه مغلطه نیست .
Iran, Islamic Republic of
«عدم بی تحرکی»درمتن بالا نادرست است!معنی راماملا وارونه ساخته
حسن
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی اگر همین قرارداد در زمان اصلاحات بسته میشد شما چه میکردید،ایا شما باز هم دفاع میکردید؟!!
Iran, Islamic Republic of
در زمان اصلاحات قراردادهای خسارت بار کرسنت و استات اویل و توتال و سعد آباد و برجام بسته شد که مغایر منافع ملی ما بود.