جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱۰
نشست پرسش و پاسخ در جشنواره فجر؛

انتقاد تند تهیه‌کننده «چرا گریه نمی‌کنی؟» از سلبریتی‌ها/ چرا علیه تحریم‌های آمریکا پست نمی‌گذارید؟/ چند نفرتان برای کمک به مردم به خوی رفتید؟/ ۵۰۰ میلیون دستمزد گرفتید بعد می‌گویید رفاقتی سر پروژه آمدیم؟!

يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب: 828194
یکی از دوستان نوشته بود که نمیگذارم فیلم من را نردبان کنید. شما از نردبان من بالا رفتید، من نردبانی نمیبینم.
انتقاد تند تهیه‌کننده «چرا گریه نمی‌کنی؟» از سلبریتی‌ها/ چرا علیه تحریم‌های آمریکا پست نمی‌گذارید؟/ چند نفرتان برای کمک به مردم به خوی رفتید؟/ ۵۰۰ میلیون دستمزد گرفتید بعد می‌گویید رفاقتی سر پروژه آمدیم؟!
به گزارش جهان نيوز، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «چرا گریه نمیکنی؟» به کارگردانی علیرضا معتمدی امروز پس از نمایش این فیلم در پردیس سینمایی ملت بدون حضور کارگردان و با حضور رضا محقق (تهیه‌کننده) برگزار شد.

رضا محقق در ابتدای این نشست اظهار داشت: من سه فیلم در جشنواره دارم، یک فیلم در بخش بین‌الملل است که «شهر خاموش» نام دارد. دو فیلم دیگر با دو رویکرد و ژانر مختلف در بخش ملی جشنواره هم دارم.

محقق خاطرنشان کرد: من مشغول ساخت فیلم شهر خاموش بودم که خانم‌ باران کوثری به من پیشنهاد دادند که این فیلم را کار کنم. تحقیقاتی انجام دادم و خیلی سخت است که شما وارد جهان کارگردان دیگری شوید و من فیلم اول ایشان را دیدم و تصمیم گرفتم این فیلم را بسازم.

این تهیه‌کننده در ادامه درباره عنوان فیلم گفت: ما اول صحبت کردیم که اسم را تغییر دهیم اما کارگردان این اسم را ترجیح میداد و چون من دست کارگردان را باز میگذارم دخالت دیگری نکردم.
 

در ادامه محقق درباره عدم حضور کارگردان در نشست این فیلم گفت: من نمیتوانم برای آقای معتمدی تعیین تکلیف کنم.

در جهان سینما تهیه‌کننده صاحب اثر است و تصمیم میگیرد که فیلمش در جشنواره باشد یا خیر. این برخورد و این نوع نگاه که تا پشت در بیایند و اینجا نیایند را خودشان جوابگو هستند. امروز روز بزرگمردی است که می‌گوید پای حرف حق بایست حتی اگر خودت تنها باشی. من احساس کردم حضور در این جشنواره میتواند موثر باشد. ما در سینمایی که صاحبانش مردم و هنرمندان هستند را نمی‌توانیم تحریم‌ کنیم. ما داریم معیشت مردم را نشانه میگیریم، قبلا بحثی در سیاست بود به نام‌ کاسبان تحریم و این بار این در ادبیات هنر رخنه کرده است. اگر اتفاقی در تونس و قاهره رخ داد مگر سینما تعطیل شد؟ در کجای جهان آزاداندیشی ما سراغ داریم کسی را امر کنند که این کار را بکن یا این کار را نکن. ما بعضی وقتها یک چیزهایی می‌بینیمر که خوشایند نیست، ما باید مسائل را تفکیک کنیم.

تهیه‌کننده درباره اظهارنظر بازیگران پس از بازی در فیلم گفت: این تصمیم خودشان است و من قبلا درباره این موضوع صحبت کردم. من حرفهای زیادی شنیدم، می‌گویند از رانت استفاده کرده‌اید، اگر میخواهید با من دشمنی کنید شرافتمندانه دشمنی کنید. فیلم‌های من اصلا استحقاق این را ندارند که ما عنوان رانت بر آن بگذاریم. اگر کسی نظرش با نظر شما متفاوت است حتما باید به او تهمت بزنید؟ من پارسال فیلم «درب» را داشتم که با صد میلیون ساخته شده و در جشنواره‌های مختلف جایزه گرفت. من سینمای هنر و تجربه کار کردم و همه من را می‌شناسند و می‌دانند که من مستقل کار کردم، من وصل هستم ولی به خدا وصلم. جشنواره متعلق به مردم است، ما مردم هستیم ما در غم‌ مردم غمگین هستیم و در شادی مردم شاد هستیم.

وی افزود: نکته‌ای یادم آمد که بهتر است بگویم، من امسال به لطف خدا سه فیلم در سه فستیوال معتبر اروپایی داشتم. «درب» جایزه بهترین فیلم سه قاره را گرفت، فیلم آقای بهرامی جایزه بهترین کارگردان را گرفت‌. من سختی کشیده‌ام و نمیتوانم با سینما قهر کنم، قهر معنا ندارد اگر نقدی دارید نقد منصفانه کنید.

محقق درباره اظهارات کارگردان فیلم گفت: ما جامعه شفافی داریم، در همه جای دنیا اختلاف سلیقه و نگاه‌های مختلف وجود دارد. من از همه بچه‌های «چرا گریه نمیکنی؟» که من را تنها گذاشتند، تشکر میکنم. چراغ سینما خاموش نمی‌شود و یاد روشن بماند. ایشان گفتند من اطلاع نداشتم که گفتند من اطلاع نداشتم فیلمم در جشنواره حضور داشته است.

من پیامک ایشان را دارم که گفته یک نسخه از فیلم را به جشنواره بده. اینکه بیانیه بنویسید و به بازیگرانتان بدهید که علیه من بیانیه بنویسند. پیام داده‌اید که این دوستان رفاقتی آمده‌اند، مگر ما رفاقتی داریم، شما که دستمزدهایتان را گرفتید. شما برای سازمان سینمایی نامه نوشتید که اگر می‌شود آقای محقق که تهیه‌کننده شناخته‌شده‌ای است و اجازه دهید تهیه‌کننده فیلم من باشد بعد میگویید من ناشناخته بودم؟ شما میگویید من دو هفته قبل از فیلمبرداری به شما پیوستم؟

پیش‌تولید شما در دفتر چه کسی بود؟ اگر میخواهید من را بزنید جور دیگری بزنید و بدانید که مملکت قانون دارد و برای ادعاهایتان باید دلیل داشته باشید. من هویت خودم را انکار نمیکنم، من به داماد پاسدار بودن افتخار میکنم. شاید در فکر‌ و نگاه شما چیزهای دیگری رقم بزند ولی من آنچه را که دارم و به دست آورده‌ام به اذن خدا و زور زانوی خودم بود.

محقق در ادامه گفت: کارگردان در یکی از پست‌هایشان اشاره کردند که اسم من را از فیلم در آورده است. در کجای دنیا اسم نویسنده و کارگردان اثر را در می‌آورند؟ شما تیتراژ را دیدید، این اسم‌ها چند بار تکرار شدند؟

وی افزود: من هر کاری کردم با هزینه شخصی بوده، سینما را دوست دارم و رها نمیکنم، امسال سه تا فیلم داشتم و سال بعد چهار تا فیلم خواهم داشت.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: من همه را دوست دارم و با کسی اختلافی ندارم. من مخالف‌هایم را دعوت میکنم که در کنارم قرار بگیرد. اصلاحیاتی را اعلام کردند و ما هم اطاعت امر کردیم.

وی در پایان گفت: یکی از دوستان نوشته بود که نمیگذارم فیلم من را نردبان کنید. شما از نردبان من بالا رفتید، من نردبانی نمیبینم.

محقق در پایان گفت: من از چیزی نمیترسم، سالهاست دارم در این سینما کار میکنم، بگذارید آزادی نفس بکشد و بگذارید مردم ما را قضاوت کنند، اگر دلتان برای مردم می‌سوزد بیایید به مردم کمک کنید. در این سرما چند نفرتان به خوی رفتید؟ پنج هزار نفر در این سینما کار میکند و شما سینما را تحریم میکنید، تکلیف این پنج هزار نفر چه خواهد شد؟

شما جای خودتان را با سیاسیون اشتباه گرفتید چرا رجال سیاسی نمی‌شوید؟ شما تحریم‌های ظالمانه آمریکا را می‌بینید چرا علیه آنها پست نمیگذارید، پروازهایتان به خطر می‌افتد؟ اگر کسی ثابت کرد من هزار تومان از یک نهاد یا سازمان گرفته‌ام، سینما را کنار میگذارم. شما رفتید ولی میدانم که باز برمیگردید و ما در خدمت شما هستیم.
https://jahannews.com/vdcjhoeoxuqe8vz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjhoeoxuqe8vz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Arab Emirates
احسنت بر شما
Iran, Islamic Republic of
مرد باش در دنياي بي بند و بار سينما
Iran, Islamic Republic of
او يك مرد است
Iran, Islamic Republic of
درود به شرافت و شجاعتت
Iran, Islamic Republic of
آفرین. به این میگن سینماگر متعهد.
Iran, Islamic Republic of
ای ول داری
Iran, Islamic Republic of
امسال جشنواره فجر بیش از هشت برابر مخاطب نسبت به سال قبل داشته و اهالی هنر بسیار بی سابقه و برای اولین بار در تاریخ جشنواره اینقدر حمایت داشته اند. مردم بصیرت ایران دشمن را ناکام گذاشتند.
احمد
آقای محقق خیلی زود در مورد همین وقایع فیلم بساز.
Iran, Islamic Republic of
با احسنت و درود مرد بوذن برای این شخص موافقم.
Iran, Islamic Republic of
احسنت