کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاربرد برش CNC لیزر در صنعت فلزات و آهن آلات

2 آذر 1400 ساعت 10:15

با پیشرفت تکنولوژی لیزر، استفاده از دستگاه برش CNC لیزر در سال های اخیر بیشتر از اره های مخصوص و روش مکانیکی در صنعت، کاربرد پیدا کرده است؛ چرا که استفاده از لیزر در برش اجسام دارای مزیت های زیادی می باشد.


با پیشرفت تکنولوژی لیزر، استفاده از دستگاه برش CNC لیزر در سال های اخیر بیشتر از اره های مخصوص و روش مکانیکی در صنعت، کاربرد پیدا کرده است؛ چرا که استفاده از لیزر در برش اجسام دارای مزیت های زیادی می باشد. از مزایای استفاده از دستگاه برش لیزر CNC، می توان به سهولت در استفاده، افزایش سرعت کار، کاهش محسوس میزان خطای برش، قابلیت طراحی و ترسیم طراحی های پیچیده و کیفیت بالای آن اشاره کرد.
 

استفاده از برش CNC لیزر در صنعت فلزات و آهن آلات

در عصر حاضر،  فناوری ها و تکنولوژی ها به سرعت در حال پیشرفت هستند و به کیفیت و بیشتر کاربردی بودن آن ها بیشتر توجه شده است.
دستگاه برش لیزر CNC یکی از دستگاه هایی می باشد که به جای روش های سنتی و مکانیکی استفاده می شود و در برش اجسام دارای دقت، سرعت و کیفیت عمل بالاتری می باشد و البته هر چه نیاز به دقت برش بیشتر احساس شود، به همان مقدار نیز استفاده از دستگاه برش لیزر پیشرفته تری لازم می باشد.
آنچه که واضح است برای ساخت یک مجموعه، قطعات و نحوه ی برش آن ها از اهمیت خاصی برخوردار هستند و هر چه در برش قطعات، حساسیت بیشتری اعمال شود؛ می توان محصول بهتر و باکیفیت تری تولید کرد. پس برای بالا بردن دقت و کاهش خطا در برش یک قطعه، استفاده از دستگاه برش لیزری CNC بسیار توصیه می شود و علاوه بر بالا بردن کیفیت کار، در بالا بردن سرعت کار نیز تاثیر دارد. بهتر است که بدانید در هنگام استفاده از دستگاه برش لیزری، امکان زیاد تاب خوردن اجسام در زیر دستگاه وجود ندارد و قطعات بدون هیچ تکان خوردنی برش داده می شوند.
 

مزایای برش CNC لیزر

▪︎در هنگام استفاده از برش لیزر سی ان سی از شیوه های قدیمی و سنتی همچون؛ پرس کاری و قالب سازی استفاده نمی شود و قطعات حاصل از برش لیزر به ماشین کاری مجدد نیازی ندارند.
▪︎برش لیزر، هیچ گونه آثار سوختگی بر روی سطح کار و پلیسه پشت کار بر جای نمی گذارد.
▪︎اشعه ی تولید شده در هنگام برش لیزر به صورت کانونی بر روی سطح کار می تابد و به همین خاطر تغییر دمای چندانی در قطعه به کار گرفته شده، احساس نمی شود و همین امر موجب حفظ خواص مکانیکی و فیزیکی ماده ی مورد نظر می شود.
▪︎دستگاه برش لیزر ی ان سی برای برش از یک منبع با توان بالا استفاده می کند که در نتیجه؛ دستگاه برش لیزر دارای سرعت بالایی برای برش لیزری می باشد و سرعت در برش زنی از مزیت های خاص آن می باشد.
▪︎تکنولوژی بسیار قوی، در ساخت دستگاه برش سی ان سی به کار گرفته شده است که می توان به وسیله ی آن، طرح های بعدی و دیگر طرح های پیچیده را با استفاده از ابزاری همچون؛ اتوکد ترسیم کرد.
▪︎هنگام کار با دستگاه برش لیزری، هیچ گونه خم شدگی یا له شدگی در لبه های قطعات ایجاد نمی شود؛ به دلیل آنکه در هنگام برش لیزری هیچ فشار و ضربه ای به قطعات برش زده، وارد نمی شود.
▪︎دقت بالایی در هنگام برش قطعات با دستگاه برش لیزری وجود دارد که البته این نوع دقت بسته به ضخامت های قطعات، متفاوت است.
▪︎علاوه بر آن، دستگاه برش لیزری این امکان را دارد که سوراخ ها و شیارهایی به اندازه یک میلیمتر نیز بر روی سطح قطعات ایجاد کند.
 

انواع مختلف برش CNC لیزر

برش لیزری که توسط دستگاه برش لیزری سی ان سی صورت می گیرد؛ در دو نوع برش لیزری فلزات و برش لیزری نا فلزات می باشند که در ذیل در مورد هر کدام از این دو نوع توضیح داده شده است.
برش لیزری CNC غیر فلزات: دستگاه های برش لیزری غیر فلزات برای برش مواد غیر فلزی همچون؛ پارچه، چرم، سنگ، مقوا، چوب، شیشه، نمد، پلکسی گلاس و ... به کار گرفته می شود. مکانیزم این نوع دستگاه با استفاده از دی اکسید کربن عمل می کند. اغلب این نوع دستگاه در انواع مختلفی ساخته می شوند که حتی در صورت دارا بودن کاربردهای یکسان، در مواردی همچون؛ ابعاد، انواع قطعات یدکی، کیفیت، برش، توان لیزر و ... متفاوت می باشند.
 
برش لیزری CNC فلزات: از این نوع برش لیزری برای برش فلزاتی با ضخامت پایین استفاده می شود و می توان گفت که این نوع دستگاه برش لیزری برای برش فلزات با ضخامت پایین تر از هشت میلیمتر بسیار مناسب می باشد. البته بعضی از دستگاه های لیزری هستند که می توانند سطح فولاد را تا عمق چند سانتی متر برش دهند اما به دلیل بالا بودن قیمت آن ها و مصرف زیاد برق، اغلب از این نوع دستگاه ها برای برش فولاد استفاده نمی شود‌.
 

نکات مهم در مورد دستگاه برش فلزات

ابتدا باید به این نکته اشاره شود که برش فلزات توسط دستگاه لیزر یک نوع برش غیر تماسی می باشد که در واقع در این نوع برش، انرژی حرارتی تولید شده توسط دستگاه برش با عبور از دریچه ای باریک بر سطح مورد نظر، برش فلز را انجام می دهد.
در واقع دستگاه برش لیزری به دلیل مزایا و کاربردهای بسیار، به یک وسیله ی کاربردی و مهم در صنعت تبدیل شده است. از این دستگاه در بسیاری از اماکن صنعتی؛ چه در کارگاه های کوچک و چه در تاسیسات بزرگ از این نوع دستگاه استفاده می شود.
در دستگاه برش لیزری از یک پرتوی کاملا متمرکز برای برش قطعات مورد نظر استفاده می شود که باعث بالا رفتن دقت عمل و کیفیت برش قطعه می شود و علاوه بر آن، قسمت های مجاور سطح قطعه مورد نظر از آسیب حرارتی در امان می باشند.
قطعات با برش از طریق دستگاه برش لیزری می توانند لبه های صاف تری حتی در شکل ها و طراحی های پیچیده داشته باشند. همچنین، این نوع دستگاه ها قابلیت برش مواد بیشتر با طول بالا و ضخامت های متفاوت را بدون اعمال تغییرات مکانیکی دارند.
علاوه بر آن، چون تنظیمات مورد نظر در دستگاه اعمال شده است و در هنگام استفاده از این دستگاه به غیر از انجام کارهای بازرسی و نگهداری، نیازی به مداخله دستی و اپراتورها نمی باشد؛ در نتیجه به دلیل غیر دستی بودن کار با این دستگاه، امکان آسیب دیدگی کمتری وجود دارد.
 

طرز کار با دستگاه برش CNC لیزر

در ابتدا قبل از استفاده از دستگاه برش لیزری، باید قطعه مورد نظری که قرار است برش داده شود، طراحی شود و این طراحی توسط نرم افزار های نقشه کشی و طراحی همچون؛ اتوکد، کورل دراو و ادوب ایلوستراتور با ابزار خط انجام می شود و در واقع خطوط ترسیم شده توسط این ابزارات بر روی سطح اجسام و قطعات، تعیین کننده ی محل عبور نور فوکوس لیزر می باشند. سپس در مرحله ی بعدی، سرعت و قدرت دستگاه برش را مطابق با جنس اجسام تنظیم می کنیم؛ چرا که تنظیم بودن میزان آن ها، کیفیت و بهره وری عمل برش را سبب می شود و بعد از بارگذاری فایل مورد نظر و اعمال تنظیمات، عمل برش انجام می شود. در فرآیند برش، اشعه ی تولید شده به وسیله ی لوله هایی از قسمت سر دستگاه به وسیله ی آینه و فیبر نوری به لنز دستگاه انتقال می یابد. اما مطمئناً اشعه ی لیزری در ابتدا توانایی برش دقیق قطعات را ندارد اما این توانایی را با گذر از لنز فوکوس به دست می آورد که با تبدیل به حالت نقطه ای، دارای قدرت زیادی در برش اجسام می شود. در آخر، قسمت هایی از مواد برش، تصعید شده و یا تکه ها و براده هایی در محل برش برجای می ماند که پاکسازی محل برش از این تکه ها و براده ها با ورود گاز و لیزر بر سطح قطعه صورت می گیرد.

گاز مورد استفاده در دستگاه برش CNC لیزر

هنگام کار با دستگاه برش لیزری CNC از گازهای مختلفی جهت برش فلزات آهنی، استنلس استیل آلومینیوم و گالوانیزه استفاده می شود که استفاده از این گازها بالا رفتن دقت برش می شود. اغلب از گاز اکسیژن و نیتروژن برای برش لیزری استفاده می شود که البته استفاده از گاز نیتروژن موجب دقت و کیفیت بیشتر در برش و همچنین؛ عدم سیاهی سطح برش می شود اما خب به هرحال، نوع گاز مصرفی بستگی به درخواست مشتری و نوع فلزات و آلیاژها دارد.

نکات ایمنی هنگام استفاده با دستگاه برش لیزر CNC

دستگاه برش  CNCلیزر دارای کاربردهای بسیاری می باشد و باید هنگام استفاده از آن، نکات ایمنی را رعایت کرد؛ چرا که رعایت نکردن نکات اصولی در هنگام کار با این دستگاه، موجب وارد شدن آسیب های زیادی به انسان و بافت های بدن او می شود که البته شدت این نوع آسیب ها بسته به شدت توان، طول موج و نوع قدرت لیزرها می باشد‌؛ پس بنابر توصیه بهتر است هنگام کار با این دستگاه از وسایل ایمنی همچون؛ عینک دستگاه لیزر استفاده شود و همچنین، اگر در رابطه با کار با این دستگاه تخصص ندارید، بهتر است استفاده از این نوع دستگاه به یک شخص متخصص و باتجربه بسپارید.
در ادامه ی بررسی این دو نوع دستگاه لیزری می توان بیان کرد که توان لیزری دستگاه برش لیزری فلزات بیشتر از دستگاه لیزری غیر فلزات می باشد. علاوه بر آن، این دو نوع دستگاه در نازل هدایت نیتروژن مایع، نوع هد دستگاه و منبع تولید لیزر متفاوت هستند.
 


کد مطلب: 782939

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/video/782939/کاربرد-برش-cnc-لیزر-صنعت-فلزات-آهن-آلات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com