کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طنزنوشته «رضا احسان پور»

جشنواره فیلم فجر چیست؟ (نیم نمره!)

23 بهمن 1393 ساعت 9:03

افتتاحیه و اختتامیه جشنواره عبارت است از مراسمی که به هیچ وجه امکان پخش تمام آن از شبکه‌های سراسری بصورت زنده و مستقیم وجود ندارد و علاقه مندانی که آرزوی تماشای این دو مراسم را با خود به گور می‌برند، تنها به تماشای مشاهده گزارش تصویری آن از خبرگزاری‌ها بسنده می‌کنند.


جهان نیوز ـ رضا احسان پور: تعریف: جشنواره فیلم فجر فرصت مناسبی است برای عمیق‌تر شدن شکاف ناعدالتی فرهنگی بین تهران و سایر شهرستان‌ها؛ و خب این خیلی خوب است. اگر قرار باشد همه جای ایران، به یک نسبت از امکانات فرهنگی و رفاهی برخوردار باشند که دیگر کسی دلیلی برای آمدن به تهران ندارد. آن وقت همه‌ی غیرتهرانی‌های مقیم تهران به شهر و دیار خود بازمی‌گردند و تهران می‌ماند و تهرانی‌ها. اگر چنین وضعی پیش بیاید، آلودگی هوای تهران برطرف می‌شود و هوای تهران به پاکی هوای شمال یا حتی بهتر از آن می‌شود و تهرانی‌ها دیگر بهانه‌ای برای رفتن به شمال ندارند و چون هیچ جای دیگری را برای گردش سراغ ندارند، می‌نشینند گوشه‌ی خانه و افسردگی می‌گیرند. بعد از چند وقت هم خودکشی می‌کنند. در آن صورت جمعیت تهران از قبل هم کمتر و هوا از پاک هم پاک‌تر می‌شود و مردم بقیه‌ی شهرها، حتی شمالی‌ها برای استفاده از هوای پاک این شهر، به تهران هجوم می‌آورند و هوای تهران مجدداً مثل روز اولش، آلوده می‌شود. پس همان بهتر که جشنواره فجر، فقط در تهران باشد.

به طور کلی، کلاً جشنواره فجر فرصت مناسبی است!

انواع فیلم های جشنواره:

فیلم‌های جشنواره فیلم فجر از یک منظر، به دو دسته تقسیم می‌شوند:

۱- فیلم‌های ایرانی: به هر فیلمی که در طول فیلم، حداقل یکی از نشانه‌های زندگی ایران وجود داشته باشد، ایرانی می‌گویند. این نشانه‌ها مواردی از قبیل قرمه سبزی خوردن، سیگار بهمن، یک کلفت چادری، حوض آب، دختر فراری، قتل و... می‌باشد.

۲- بقیه‌ی فیلم‌ها

افتتاحیه و اختتامیه جشنواره:

افتتاحیه و اختتامیه جشنواره عبارت است از مراسمی که به هیچ وجه امکان پخش تمام آن از شبکه‌های سراسری بصورت زنده و مستقیم وجود ندارد و علاقه مندانی که آرزوی تماشای این دو مراسم را با خود به گور می‌برند، تنها به تماشای مشاهده گزارش تصویری آن از خبرگزاری‌ها بسنده می‌کنند؛ یا نهایتا بخش هایی از مراسم بصورت مات و از دور در بخش های مختلف خبری نشان داده می شود. در تمامی این گزارش ها خانم های بازیگر یا حضور ندارند یا آنها را پشت به تصویر می بینیم.

بخش های جنبی جشنواره:

جشنواره فیلم فجر دارای بخش‌های جنبی متعددی است که خیلی متعدد است و هر سال متعددتر هم می‌شود. این تعدد بخش‌ها با شعار "هنرمند ایرانی، خودرو ایرانی" فرصت مناسبی برای خودروسازان داخلی و وحدت هرچه بیش از پیش صنعت و سینماست.

داوری و هیات داوران جشنواره:

هیات داوران یک عده از اساتید سینما هستند که طی چند روز از صبح تا شب در یک اتاق حبس شده و پشت سر هم فیلم‌های جشنواره را تماشا و داوری کرده و چشم هایشان را از خستگی می مالند. همچون فوتبال، در جشنواره فیلم فجر هم اشتباهات داوری، جزو داوری است با این تفاوت که اینجا خیلی بیشتر جزو داوری است. ملاک‌های داوری جشنواره فجر بعد از مثلث برمودا و قاتل جان اف کندی، جزو معماهای حل نشده تاریخ تا لحظه نگارش این سطور است و خب این خودش می‌تواند در کنار وضع رانندگی، دریاچه ارومیه و ... یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران باشد.

حواشی جشنواره:

دسترسی به تارنمای فراخوانده شده امكان پذیر نمی باشد. جهت رسیدگی به گزارش ها و شکایات اینجا کلیک کنید.

دستاوردهای جشنواره:

جشنواره فیلم فجر، دستاوردهای مهمی دارد که از جمله مهمترین دستاوردهای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- صدور انقلاب

۲- تقویت بنیان خانواده بدون دارو، درد و خونریزی

۳- درآمدزایی برای برج میلاد

چشم انداز جشنواره:

جشنواره فیلم فجر چشم انداز خوبی دارد؛ مخصوصا برای چشم چران ها.

وظیفه ما در قبال جشنواره چیست؟

از آنجایی که ما مردم هنردوست و وظیفه شناسی هستیم و کلا سرمان درد می کند برای احساس تکلیف کردن، طبیعتا در قبال جشنواره فیلم فجر هم وظایف مهمی داریم؛ وظایفی مانند:

۱- دعا به جان مسؤولان

۲- لایک زدن عکس های سلفی بازیگران

۳- انتخاب یک فیلم بعنوان فیلم برتر تماشاگران

۴- التماس و تلاش برای بلیط رایگان پیدا کردن

۵- مصرف سه لیوان شیر در روز

و در پایان:

در پایان، این مطلب قرار است تمام شود که خب تمام می شود!


کد مطلب: 406948

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/video/406948/جشنواره-فیلم-فجر-چیست-نیم-نمره

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com