دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
در تبیین سخنان امروز رهبر معظم انقلاب؛

اختلاس تاریخی نتیجه جدی نگرفتن کدام توصیه‌ها بود؟

دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب: 189100
رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (دوشنبه) در دیدار کارگزاران حج بيانات مهمی درباره فساد بزرگ مالي اخیر عنوان و تأكيد كردند: اگر توصیه به مبارزه با فساد اقتصادی که چند سال قبل بیان شد، جدی گرفته می‌شد و اگر به آن عمل می‌شد این فساد بزرگ بانکی رخ نمی‌داد و اگر مبارزه می‌شد، این چند هزار میلیارد سوءاستفاده پیش نمی‌آمد.
سرویس سیاسی جهان-عبدالله الماسی: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: رهبر معظم انقلاب تاکید کرد: آن موقع گفته شد که فساد ریشه می‌دواند و در آن صورت، کندن آن مشکل می‌شود و هر چه بگذرد مبارزه با فساد سخت‌تر می‌شود. اینها گفته شد.

اشاره رهبر معظم انقلاب به هشدارهایی و تذکراتی است که بویژه در دهه اخیر خطاب به مسئولان و کارگزاران کشور داده اند. ایشان به مناسبت های مختلف دستورات و توصیه های مهمی درباره شناخت و لزوم مبارزه با فساد بیان کرده اند که مهمترین و شاخص ترین آن ها فرمان هشت ماده ای خطاب به سران سه قوه در سال ۸۰ است. 

باور عمومی این است که دستورات و هشدارهای رهبر معظم انقلاب در مبارزه با مفاسد اقتصادی هیچ گاه به شایستگی مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است که اگر مسئولان تاکیدات رهبر انقلاب را سرلوحه اقدامات خود قرار می دادند، مفاسدی چون اختلاس نجومی اخیر هرگز به واقعیت نمی پیوست. بی شک ریشه فسادهایی چون اختلاس اخیر را باید در سایه بی توجهی و یا دست کم کم‌توجهی به فرمان ۸ ماده‌ای و هشدارهای مشابه رهبر انقلاب جست. در ادامه بخشی از توصیه های مهم رهبر معظم انقلاب در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی را مرور می کنیم:

دهم اردیبهشت ۸۰ . فرمان هشت ماده ای مبارزه با مفاسد اقتصادی خطاب به سران سه قوه

... اگر دست مفسدان و سوء استفاده كنندگان از امكانات حكومتي قطع نشود و اگر امتيازطلبان و زياده خواهان پر مدعا و انحصار جو طرد نشوند سرمايه گذار و توليد كننده و اشتغال طلب همه احساس ناامني و نوميدي خواهند كرد و كساني از آن به استفاده از راه هاي نامشروع و غير قانوني تشويق خواهند شد ... خشكانيدن ريشه ي فساد مالي و اقتصادي و عمل قاطع و گره گشا در اين باره مستلزم اقدام همه جانبه به وسيله ي قواي سه گانه مخصوصا دو قوه ي مجريه و قضاييه است ... بديهي است كه نقش قوه ي مقننه در وضع قوانين كه موجب تسهيل راه كارهاي قانوني است و نيز در ايفاء وظيفه ي نظارت بسيار مهم و كار ساز است.

لازم است نكاتي را به حضرات آقايان و ديگر دست اندركاران كشور كه مي توانند در مبارزه بافساد نقش ايفا كنند تذكر دهم:

۱. با آغاز مبارزه جدي با فساد اقتصادي و مالي يقينا زمزمه ها و به تدريج فريادها و نعره هاي مخالفت با آن بلند خواهد شد. اين مخالفت ها عمدتا از سوي كساني خواهد بود كه از اين اقدام بزرگ متضرر مي شوند و طبيعي است بددلاني كه با سعادت ملت و كشور مخالفند يا ساده دلاني كه از القايات آنان تاثير پذيرفته اند با آنان هم صدا شوند . اين مخالفت ها نبايد در عزم راسخ شما ترديد بيفكند! به مسئولان خير خواه در قواي سه گانه بياموزيد كه تسامح در مبارزه با فساد به نوعي هم دستي با فاسدان و مفسدان است . اعتماد عمومي به دستگاه ها در برخورد با مجرم و متخلف قاطعيت و عدم تزلزل خود را نشان دهد.

۲. ممكن است كساني به خطا تصور كنند كه مبارزه با مفسدان و سوء استفاده كنندگان از ثروت هاي ملي موجب ناامني اقتصادي و فرار سرمايه ها است. به اين اشخاص تفهيم كنند كه به عكس اين مبارزه موجب امنيت فضاي اقتصادي و اطمينان كساني كه مي خواهند فعاليت سالم اقتصادي داشته باشند توليد كنندگان اين كشور خود نخستين قربانيان فساد مالي و اقتصاد ناسالمند.

۳. كار مبارزه با فساد را چه در دولت و چه در قوه ي قضاييه به افراد مطمئن و برخوردار از سلامت و امانت بسپاريد. دستي كه مي خواهد با ناپاكي دربيفتد بايد خود پاك باشد و كساني كه مي خواهند در راه اصلاح عمل كنند بايد خود برخوردار از صلاح باشند.

۴. ضربه ي عدالت بايد قاطع ولي در عين حال دقيق و ظريف باشد. متهم كردن بي گناهان يا معامله ي يكسان ميان خيانت و اشتباه يا يكسان گرفتن گناهان كوچك با گناهان بزرگ جايز نيست . مديران درستكار و صالح و خدمتگزار كه بي گمان اكثريت كارگزاران در قواي سه گانه كشور را تشكيل مي دهند نبايد مورد سوءظن و در معرض اهانت قرار گيرند و يا احساس ناامني كنند چه نيكو است كه تشويق صالحان و خدمتگزاران نيز در كنار مقابله با فساد و مفسد وظيفه اي مهم شناخته شود.

۵. بخش هاي مختلف نظارتي در سه قوه از قبيل سازمان بازرسي كل كشور ديوان محاسبات و وزارت اطلاعات بايد با همكاري صميمانه نقاط دچار آسيب در گردش مالي و اقتصادي كشور را به درستي شناسايي كنند و محاكم قضايي و نيز مسئولان آسيب زدايي در هر مورد را ياري رسانند.

۶. وزارت اطلاعات موظف است در چارچوب وظايف قانوني خود نقاط آسيب پذير در فعاليت هاي اقتصادي دولتي كلان مانند معاملات و قراردادهاي خارجي و سرمايه گذاري هاي بزرگ طرح هاي ملي و نيز مراكز مهم تصميم گيري اقتصادي و پولي كشور را پوشش اطلاعاتي دهد و به دولت و دستگاه قضايي در تحقق سلامت اقتصادي ياري رسانند و به طور منظم به رييس جمهور گزارش دهد.

۷. در امر مبارزه با فساد نبايد هيچ تبعيضي ديده شود. هيچكس و هيچ نهاد و دستگاهي نبايد استثنا شود . هيچ شخص يا نهاد نمي تواند با عذر انتساب به اين جانب يا ديگر مسئولان كشور خود را از حساب كشي معاف بشمارد با فساد در هر جا و هر مسند بايد برخورد يكسان صورت گيرد.

۸. با اين امر مهم وحياتي نبايد به گونه ي شعاري تبليغاتي و تظاهر گونه رفتار شود. به جاي تبليغات بايد آثار و بركات عمل مشهود گردد به دست اندركاران اين مهم تاكيد كنيد كه به جاي پرداختن به ريشه ها و ام الفسادها به سراغ ضعفا و خطاهاي كوچك نروند و نقاط اصلي را رها نكنند.

یازدهم مرداد ۸۰ . در مراسم تنفیذ سید محمد خاتمی
يکي از بزرگترين مسؤوليتهاي مسؤولان کشور - از جمله رئيس جمهوري محترم - تعقيب مفاسد مالي و اقتصادي است که بايد در برنامه دولت قرار گيرد. البته قوّه قضايّيه و قوّه مقنّنه هم در اين زمينه مسؤولند و خوشبختانه همکاريهايي هم مي‏کنند. اين مبارزه بايد جدّي شود و خود را در مرحله عمل نشان دهد. مبارزه با مفسده اقتصادي و مالي يکي از کارهايي است که به گشايش اقتصادي کشور هم کمک خواهد کرد. يکي از موانع پيشرفت اقتصادي کشور، وجود گلوگاههاي فساد است که به‏شدّت بايد از آن ترسيد و با آن مقابله و مبارزه کرد. البته کار سختي هم هست. من در جريان آن نامه هشت ماده‏اي که نوشتم، هم به رئيس جمهور محترم، هم به رئيس محترم قوّه قضايّيه و هم به رئيس محترم مجلس گفتم که بدانيد مبارزه با فساد، يک مبارزه جدّي و واقعي است.

سوم بهمن ۸۰ . در جمع کارگزاران حج و برگزار کنندگان مراسم دهه فجر
اين‏كه ما اصرار مى‏كنيم بايد با فساد و سوء استفاده مالى و اقتصادى با جدّيت برخورد شود، به خاطر همين است؛ چون اگر دستهاى سودجو بتوانند فساد اقتصادى را در ميان مسؤولان رايج كنند، ضربه‏اى به كشور مى‏خورد كه با هيچ چيز جبران نمى‏شود. لذا عرض كرده‏ايم، باز هم تكرار مى‏كنيم: مبارزه با فساد، يك جهاد واقعى و البته كار بسيار دشوارى است. اگر اين جهاد بزرگ بخواهد موفّق شود و پيش برود - كه ان‏شاءاللَّه به فضل الهى و به پشتيبانى شما مردم، اين كار خواهد شد - يك شرط مهم و اصلى آن اين است كه همه مسؤولان كشور با يكديگر همدل و شريك باشند. البته رؤساى قوا بحمداللَّه در اين كار همكارى و همدلى مى‏كنند؛ اما در همه‏ى سطوح، مسؤولان كشور و قواى سه‏گانه بايد در اين راه با يكديگر همكارى كنند و عزم جدّى نشان دهند.

هر كدام از قوا در اين زمينه سهمى دارند و بايد نقش خود را ايفا كنند. در ميان مسؤولان - چه در دولت، چه در قوّه قضايّيه و چه در مجلس - هيچ كس نمى‏تواند نسبت به اين كار بزرگ، كه براى سرنوشت كشور و ملت و نظام اسلامى تعيين‏كننده است، خود را كنار بكشد و شانه از اين كار خالى كند. همه بايد در اين زمينه فعال باشند.

نهم فروردین ۸۱ . دیدار با اقشار مختلف مردم در پادگان دوكوهه‏
مبارزه با فساد، مبارزه با فساد است! در هر جامعه‏اي اگر نقطه فاسد، شناسايي، کنترل و قلع و قمع شد، فساد متوقّف مي‏ماند، والّا رشد پيدا مي‏کند. فرق نظام اسلامي و نظام صالح با نظامهاي فاسدي که در مقابل گسترش فساد بي‏دفاعند، اين است که در اين‏جا مسؤولان اصلي کشور و دلسوزانِ جامعه، برخوردار از صلاحند؛ برنامه و رفتار کشور، برنامه صلاح است. البته آدم فاسد هم پيدا مي‏شود، منتها بايد با او برخورد شود. بعضي تصوّر مي‏کنند که مبارزه با فساد يک حرکت سياسي است؛ اين تصوّر غلطي است. مبارزه با فساد حرکت سياسي نيست؛ يک حرکت حقيقي و کاري لازم است. بعضي هم در نقطه مقابل، از آن طرف افراط مي‏کنند؛ يعني وقتي گفته مي‏شود «فساد» خيال مي‏کنند همه‏جا را فساد گرفته است؛ خير، اين چنين نيست.

پنجم تیر ۸۱ . در دیدار با مسئولین قوه قضاییه
يک سال پيش بود که ما مبارزه با مفاسد اقتصادي را عرض کرديم و دستگاه‌ها را ترغيب نموديم که در اين مبارزه جدّي باشند. اهتمام به اين کار به خاطر آن است که مفاسد اقتصادي، جريان آلوده‏اي است که اگر جلوگيري و با آن مبارزه نشود، کلّ فضا را آلوده خواهد کرد. بحثِ يک جرم منفرد و تک افتاده نيست؛ برخورد با مفاسد اقتصادي براي نظام اهميت حياتي دارد.


چهارم شهریور ۸۱ . در دیدار با اعضای هیئت دولت
مسأله مبارزه با فساد را جدّي بگيريد. ببينيد! شما مي‏نشينيد براي کارهاي سازنده برنامه‏ريزي مي‏کنيد، تأمين سرمايه مي‏کنيد، صرفه‏جويي مي‏کنيد، براي اين‏که بتوانيد تعدادي شغل در فعّاليتهاي صنعتي يا کشاورزي يا خدماتي يا ساختماني و غيره به وجود آوريد؛ اما بعد از گوشه‏اي نقبي زده شود، يک شخص يا يک باندِ سودجو وارد ميدان شود و همه يا بخش مهمي از چيزي را که شما به عنوان سرمايه ملي مي‏خواهيد استحصال کنيد و به سود کشور به کار بزنيد، بمکد واز بين ببرد و به سود خودش استحصال و مصادره کند. اين چيز خيلي خطرناک و واقعاً نگران کننده‏اي است و اين وجود دارد ...

به مناسبت هفته دولت، يکي از دوستان براي من يادداشتي نوشته - يادم نيست از کجا و کي بود - و گفته بودند در همه جاي دنيا مبارزه با فساد، کار دولت است؛ چرا ما قوّه قضاييّه را مسؤول اين کار مي‏کنيم؟ من به اين حرف معتقدم. معتقدم مبارزه با فساد، در درجه اوّل کار خود دولت است.

سی ام مهر ماه ۸۱. در ديدار با اقشار مختلف مردم به مناسبت نيمه شعبان در مصلّاى تهران‏
اين‏که بنده تأکيد مي‏کنم بايد مراقب سوءاستفاده‏هاي مالي در دستگاههاي قدرتِ وابسته به حکومت بود، به خاطر اين است. زيان بزرگ فساد اقتصادي در دستگاههاي دولتي اين است که پول را در خدمت قدرت و قدرت را در خدمت پول به کار مي‏گيرد و دور باطلي به وجود مي‏آيد. از قدرت و داشتن مسؤوليت و مديريّت در بخشهاي مختلف براي جمع‏آوري ثروت و پول سوءاستفاده شود؛ بعد همان پول مجدّداً در خدمتِ خريدن آراءِ رأي‏دهندگان قرار گيرد؛ حالا يا خريدن آشکار - که در خيلي جاها در دنيا معمول است پول بدهند - يا خريدن پنهان با شيوه‏هاي گوناگون؛ يعني با خرج کردنهاي گوناگون، جلب محبوبيّت کنند. وقتي با تبليغات فريبنده پُرخرج، آراءِ مردم را به سمت خود جلب کنند، اين مردم‏سالاري و دخالت مردم در امور نيست؛ رأي مردم در اين‏جا بازيچه شده است.

اول فروردین سال ۸۲ – پیام نوروزی
مبارزه با فساد هميشه همراه با جنجال و هياهو نيست. ممکن است در مواردي جنجال شود و گاه ممکن است اين کار بي‏جنجال صورت گيرد. نبايد در اين زمينه منتظر غوغا و جنجال و تبليغات بود؛ بايد منتظر کار و عمل بود. قوه مقنّنه هم بايد به اين مبارزه بپيوندد. کار و عمل مسؤولان محترم در قواي مجريّه، قضاييّه و مقنّنه طوري باشد که شيريني آن در کام مردم عزيز ما بنشيند و آثار آن را حس کنند. بنابراين بايد امسال هم مبارزه براي اشتغال و ريشه‏کن کردن فساد مالي و اقتصادي در دستگاههاي دولتي ادامه پيدا کند.

پنجم شهریور ماه ۸۲. دیدار با هیئت دولت
به نظرم در سال گذشته بود كه در جلسه‏اى با شما دوستان دولت يا جلسه ديگرى گفتم كه به اعتقاد من مركزى كه بايد مبارزه با مفاسد اقتصادى را دنبال كند، دولت است و قوّه قضاييّه در مرحله آخر قرار مى‏گيرد. بايد دولت سينه سپر كند و به ميدان بيايد و مبارزه با مفاسد اقتصادى را به‏جد بخواهد. آن‏جايى كه لايحه مى‏خواهد، تنظيم كند و بلافاصله به مجلس بدهد و از مجلس مطالبه كند. وقتى لايحه مى‏آيد به شكل قانون مى‏شود؛ به‏دقّت اجرا كند. آن‏جايى كه محتاج قانون نيست، بخشنامه‏هاى گوناگون و تصويب‏نامه‏هاى دولت كفايت مى‏كند. بالاخره به‏جد دنبال كند؛ بايد اين مسأله را جدّى بگيريم.

۲۷ خرداد ۸۳ . دیدار با نمایندگان مجلس هفتم
از جمله‏ي مهمترين کارها، مبارزه‏ي با فساد است. مبارزه‏ي با فساد، يک جنبه‏ي اخلاقي محض نيست؛ اداره‏ي کشور متوقف به مبارزه‏ي با فساد است. بنده دو سه سال پيش که آن نامه را درباره‏ي مبارزه‏ي با فساد به مسؤولان کشور نوشتم، به دنبال يک کار طولاني و يک بررسي و مطالعه‏ي وسيع و همه‏جانبه بود. از هر طرف مي‏رويم، مي‏بينيم اگر با فساد مبارزه نشود، همه‏ي کارها لنگ خواهد ماند. اين همه کار خوب دارد در کشور انجام مي‏گيرد - کارهايي که انجام گرفته، کم نيست - اما وجود فساد، بعضي از آنها را خنثي مي‏کند.

۱۹ تیر ۸۳. دیدار با مسئولان و نخبگان استان همدان
با فساد بايد مبارزه کرد. مبارزه‏ي با فساد، بسيار جدّي است. من گله کردم و هنوز هم از بعضي دستگاه‏ها گله دارم که وقتي ما چند سال پيش مسأله‏ي مبارزه‏ي با فساد را مطرح کرديم، به جاي اين‏که سينه سپر کنند و به ميدان بيايند و پرچم را در دست بگيرند، توجيه‏هاي سياسي و تعديلهاي غلط و سياست‏بازانه روي اين مسأله گذاشتند و آن کاري که بايد بکنند، نکردند. حالا نمايندگان مجلس اين کار را بکنند؛ مسؤولان دولتي اين کار را بکنند؛ شما مسؤولان بخشهاي مختلف و مديران دولتي اين کار را بکنيد. مردم نمي‏توانند با فساد مبارزه کنند. مبارزه‏ي با فساد، کار دستگاه‏هاي حکومتي است. ذهن هم فقط به سمت دستگاه قضايي نرود؛ دستگاه قضايي آخرالدواء است. من گفتم بعضي از بخشها درباره‏ي فساد مطالعات عميق کنند. چند مجموعه در اين زمينه تدوين کردند و براي من آوردند که درباره‏ي مسأله‏ي فساد و شيوه‏هاي فساد و رخنه‏گاه‏هاي فساد، تحقيقي صورت گرفته بود. ديديم مهمترين بخشي که مي‏شود با فساد مبارزه کرد، دولت است.

چهارم شهریور ۸۳. دیدار با اعضای هیئت دولت
من روي مسأله‏ي فساد خيلي تکيه کرده‏ام و ممکن است بعضي به نظرشان بيايد که تکراري است، و چرا؟ نه، من اعتقاد راسخ دارم که مادامي که ما مجموعه‏ي دستگاه اجرايي خودمان را - اعم از دستگاه‏هاي قوه‏ي مجريه و دستگاه‏هاي قوه‏ي قضاييه - از فساد مالي و انحراف از روشهاي قانوني و صحيح خالي نکنيم، همه‏ي کارهاي ما مثل همان آبي - گزارش دادند که ما از مصرف آب کشور درست استفاده نمي‏کنيم؛ مثل همين آبياري‏هاي غرقابي، يا مثل همين يارانه‏هايي که دولت مي‏دهد و بخش عمده‏ي آن هدر مي‏رود و بخشي از آن به جايي که بايد برسد، مي‏رسد - که گزارش دادند، هدر خواهد رفت ...

ششم شهریور ۸۵. در دیدار با هیئت دولت
مسئله‏ى ديگر، مبارزه‏ى با فساد همراه با قاطعيت است. الان خوشبختانه رويكرد دولت و آقاى رئيس‏جمهور طورى بوده كه كسانى كه تمايل به فساد دارند، مرعوبند؛ اما اگر كار صحيح و واقعى انجام نگيرد، كم‏كم اين رعب شكسته ميشود و اين ابهت از بين ميرود؛ ميل به فساد در يك جاهايى وجود دارد. با فساد و تخلفات مالى بى‏محابا برخورد كنيد. البته عرض كرديم بى‏محابا و با شجاعت و قاطعيت برخورد كردن، معنايش بى‏درايتى در نوع برخورد نيست!

نهم ۹ تیر ۸۶. دیدار با مسئولان نظام
در داخل تشكيلات دولتى، اهميت مبارزه‏ى با فساد اقتصادى بيشتر است از عين همين كار در دستگاه قضائى. دستگاه قضائى مجازات مفسد را بر عهده دارد، دستگاه اجرائى جلوگيرى از بروز فساد را بر عهده دارد؛ اين مهمتر است؛ اين پيشگيرى است. در پيچ و خم دالانهاى گوناگون اجرائى است - چه در مرحله‏ى برنامه‏ريزى، چه در مرحله‏ى اجرا - كه فساد جان ميگيرد؛ اين ميكربهاى فساد به وجود مى‏آيند و رشد ميكنند و تكثير ميشوند؛ جلوى اينها را بايد گرفت. البته مبارزه‏ى با فساد به صلاح احتياج دارد؛ اول خودمان بايد صالح باشيم؛ اهل فساد نباشيم تا بتوانيم با فساد حقيقتاً مبارزه كنيم. اگر در ما نقطه‏ى ضعفى از باب فسادپذيرى وجود داشته باشد، آن وقت ديگر خاطرجمع نخواهيم بود از اينكه در ميدان قدم بگذاريم. لذا مواظب خودمان باشيم.

۲۶ مرداد ۹۰. در دیدار با فعالان اقتصادی
مسئله‌ى مبارزه با فساد اقتصادى هم خيلى مهم است. البته متأسفانه هميشه اينجور است كه مفسد اقتصادى در مركز دولتى جاپا پيدا ميكند. يعنى يك كسى را پيدا ميكند كه به او كمك كند، به او پاس بدهد، تا او آبشار بزند. تا كسى در داخل حصار نباشد كه به آن متجاوز كمك كند، آن متجاوز نميتواند فساد اقتصادى بكند. لذا مسئولين دولتى موظفند نسبت به بُروز و نفوذ فساد اقتصادى در دستگاه‌هاى دولتى بشدت حساس باشند... اگر يك جا احساس كرديد و ديديد در دستگاه‌هاى دولتى - اين، مخاطبش مسئولين دولتى هستند - شائبه‌ى فساد وجود دارد، نبايد هيچ ملاحظه بكنيد. اگر ملاحظه كرديد، اين مسئله خيلى سريع گسترش پيدا ميكند؛ چون بشدت واگيردار است. بيمارى فساد اقتصادى جزو آن بيمارى‌هاى واگيردارِ بسيار شديد و سريع است؛ لذا بايستى حتماً به اين مسئله توجه كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *