سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۷
۴۵

این خانم جوان در تهران چه می خواهد؟

خبرنگار BBC با چه مأموریتی به تهران آمده‌است؟
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب: 438443
رسانه‌های معروف جهان زمانی که می‌خواهند خبرنگارشان را برای مأموریتی سخت بفرستند، فردی را برای این کار انتخاب می‌کنند که سال‌ها در آن حوزه کار کرده باشد؛ چیزی که ما در انتخاب اخیر بی‌بی‌سی در اعزام خبرنگارش به تهران شاهد آن نیستیم.
این خانم جوان در تهران چه می خواهد؟
به گزارش جهان به نقل از مشرق، نام انگلیس و بی‌بی‌سی در ایران همواره با توطئه و اغتشاش عجین بوده است. در کنار اخباری که از بازگشایی مجدد سفارت انگلیس در تهران به گوش می‌رسد این روزها مردم کشورمان خبر باز شدن دوباره پای خبرنگاران بی‌بی‌سی به ایران را هم می‌شنوند. آخرین خبرنگار این شبکه انگلیسی حدود ۶ سال پیش به دلیل مسائل امنیتی و انتشار اخبار کذب از کشورمان اخراج شد و به این شبکه به دلیل انتشار اخبار خلاف واقع تذکر جدی داده شد.

بازگشت خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی به ایران علاوه بر این‌که تلاش این شبکه برای شکست قبح حضور مجددش به صورت دائم در ایران است، از منظر دیگری نیز قابل تأمل است. خبرنگاری که به ایران آمده است و بر اساس مجوز صادره قرار است در سطح شهر تهران گزارش تهیه کند و با مقامات ایران مصاحبه نماید، سابقه‌ای از فعالیت در حوزه ایران در کارنامه خبری خود ندارد و از آن مهم‌تر، این خبرنگار رابطه نزدیکی با وزرای خارجه آمریکا و به طور خاص هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق این کشور دارد. حوزه تخصصی این خبرنگار، سیاست خارجی آمریکا و حوزه عربستان است.

"کیم گاتاس" خبرنگاری که از طرف بی‌بی‌سی برای سفر به ایران انتخاب شد

"محمدمنصور کوشش" مدیرکل مطبوعات خارجی وزارت ارشاد روز گذشته (۲۱ مرداد) در خبری اعلام کرد تیم رسانه‌ای بی‌بی‌سی برای تهیه گزارش به مدت یک هفته‌ وارد تهران شده است. "کیم گاتاس" خبرنگار لبنانی‌الاصل، "نیکی رابرت میلارد" فیلم‌بردار استرالیایی و "دیزی آنا الیزابت مور" به عنوان تهیه‌کننده در این تیم رسانه‌ای حضور دارند. با توجه به آن‌چه وزارت ارشاد اعلام کرده است، هدف فعالیت خبری این گروه، تهیه فیلم و گزارش از سطح شهر تهران و مصاحبه با مسئولان از تاریخ ۲۱ مرداد تا ۲۸ مرداد است و به همین منظور، اجازه فعالیت در کشورمان را دارند.

"آلن هارت" نویسنده و خبرنگار سابق بی‌بی‌سی که سال‌های زیادی از عمر خود را در برنامه "پاناراما" برای مصاحبه با شخصیت‌های معروف دنیا صرف کرده است، درباره دلیل انتخاب "کیم گاتاس" از طرف بی‌بی‌سی برای سفر به ایران به مشرق می‌گوید: "فردی که به ایران آمده است، خبرنگار معروف و شناخته‌شده‌ای است، ولی در سوابق کاری او کم‌تر چیزی درباره ایران می‌بینیم. حوزه کاری او بیش‌تر عربستان، سوریه و لبنان بوده است و زمان زیادی هم در حوزه سیاست خارجی آمریکا کار کرده است. شاید آمدن او به ایران تلاشی از جانب آمریکایی‌ها برای میانجی‌گری در بهبود روابط میان ایران و عربستان باشد. احتمال دارد کیم حامل پیامی برای ایران باشد و یا تلاش کند اطلاعاتی درباره اشتیاق ایران برای برقراری ارتباط با عربستان با خود به واشنگتن ببرد."

گفته‌های آلن هارت جالب به نظر می‌رسد زیرا در بخش زندگی‌نامه سایت شخصی "کیم گاتاس" آمده است که وی خبرنگار لبنانی‌الاصل بی‌بی‌سی و متولد بیروت است. کار خبر را با خبرنگاری برای روزنامه‌هایی مانند دیلی‌استار و فایننشال‌تایمز شروع کرده و سپس به بی‌بی‌سی آمده است. گاتاس در خصوص عراق، عربستان سعودی، سوریه و البته لبنان برای بی‌بی‌سی گزارش تهیه کرده و به خاطر پوشش خبری جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ جایزه "امی" (Emmy) دریافت نموده است.


"آلن هارت" خبرنگار باسابقه بی‌بی‌سی اشاره می‌کند
که گاتاس تجربه‌ای درباره ایران ندارد و احتمالاً برای هدفی خاص انتخاب شده است

گاتاس یکی از خبرنگاران نزدیک به وزرای خارجه آمریکا محسوب می‌شود به طوری که سال ۲۰۰۸ به آمریکا رفت تا خبرنگار بی‌بی‌سی در واشنگتن و به طور خاص، وزارت خارجه آمریکا شود. وی پنج سال همراه با کاندولیزا رایس و هیلاری کلینتون وزرای خارجه سابق و همچنین جان کری وزیر خارجه کنونی آمریکا به جاهای مختلف سفر کرد. نزدیک بودن وی به روند تدوین سیاست خارجی در آمریکا موجب شد تا کتابی پرفروش بنویسد به نام "وزیر: سفری با هیلاری کلینتون از بیروت تا قلب قدرت آمریکا." وی سال ۲۰۱۵ شروع به نوشتن ستونی درباره خاورمیانه و سیاست خارجی آمریکا در بخش "دیدگاه‌ها"ی مجله فارن‌پالسی کرد. گاتاس بارها در شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و همچنین مراسم‌های مختلف در آمریکا به ایراد سخنرانی در همین حوزه‌ها پرداخته است. شاید بتوان گفت همین نزدیکی او به مقامات آمریکایی می‌تواند تأییدی بر تحلیل آلن هارت باشد.

آمدن تیم جدیدی از شبکه بی‌بی‌سی به ایران در حالی صورت می‌گیرد که سال ۸۸ روابط عمومی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی بیانیه‌ای با توجه به عملکرد سرویس جهانی بی‌بی‌سی در تحریف اخبار مربوط به کشورمان به خصوص اخبار انتخابات و حمایت و تحریک غیرمستقیم آشوبگران برای ادامه تخریب اموال عمومی، اخراج خبرنگار دائم این شبکه از ایران را اعلام کرد.

معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با احضار "جان لاین" خبرنگار دائم بی‌بی‌سی در تهران در آن زمان، ضمن ابلاغ مراتب اعتراض شدید نسبت به عملکرد بخش فارسی بی‌بی‌سی که مصداق دخالت آشکار در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: "چنان‌چه شبکه‌های مختلف مؤسسه رادیو و تلویزیونی انگلیس با پخش اخبار جعلی و دروغین درباره ایران، دخالت در امور داخلی کشورمان را ادامه دهند و یا منشور اخلاق بین‌المللی خبرنگاری را نادیده بگیرند، اقدامات جدی‌تری به عمل خواهد آمد." این در حالی است که به نظر نمی‌رسد از آن روز تاکنون تغییری در رفتار بخش جهانی بی‌بی‌سی و بخش فارسی این شبکه ایجاد شده باشد. در عین حال، سرویس جهانی بی‌بی‌سی و بخش فارسی‌زبان این شبکه که با بودجه مستقیم دولت انگلیس کار می‌کنند از سال ۲۰۰۶ تا به امروز هیچ‌گاه فرصت پیدا نکرده‌ بودند تا خبرنگاری به ایران اعزام کنند.

آخرین خبرنگار بی‌بی‌سی به خاطر نقش این شبکه
در اغتشاشات سال ۸۸، از ایران اخراج شد

بی‌بی‌سی در حال حاضر منبع خبری مستقیمی درون ایران ندارد. مدیر سرویس جهانی بی‌بی‌سی این وضعیت را "خلاف ایده‌آل" توصیف می‌کند. وی تأکید کرده که امیدوار است در آینده نزدیک، مجدداً خبرنگاری دائمی در ایران مستقر کند. اتفاقی که به دلیل بدنامی این شبکه سال‌هاست محقق نشده است.

ژانویه سال ۲۰۱۰، دولت ایران شهروندان را از ارتباط با سرویس جهانی بی‌بی‌سی، صدای آمریکا و سایر شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور ممنوع اعلام کرد. طبق گزارش‌ها، وزارت اطلاعات ایران گفته بود: "داشتن هرگونه ارتباط... با گروه‌هایی که در جنگ نرم [علیه ایران] شرکت دارند، غیرقانونی و ممنوع است. مردم باید مقابل دام‌های دشمنان ما هوشیار باشند و [با دولت] برای خنثی کردن نقشه‌های بیگانگان و توطئه‌گران همکاری کنند."

"ادو اولفکات" خبرنگار آلمانی در کتاب خود به نام "خبرنگاری فروخته‌شده" اسامی خبرنگارانی را افشا کرده است که در شبکه‌های اطلاعاتی غربی و به خصوص آمریکایی فعالیت می‌کنند. وی در گفت و گو با مشرق می‌گوید: من به علاوه خبرنگاران زیادی که آن‌ها را می‌شناسم از دسته خبرنگارانی بودیم که با نهادهای امنیتی کار می‌کردیم. برای مثال سازمان اطلاعات آلمان را در نظر بگیرید. نمایندگانی از این سازمان به دفتر من می‌آمدند و از من می‌خواستند گزارش‌هایی را که نوشته‌اند برایشان منتشر کنم. حتی به من اجازه نمی‌دادند بررسی کنم که آیا گزارش‌شان صحت دارد یا نه. فقط مجبور بودم آن‌ها را منتشر کنم. بنابراین آن‌ها گزارشی می‌نوشتند، اما وقتی این گزارش منتشر می‌شد، اسم من پای گزارش خورده بود. آن‌چه من می‌توانم به شما بگویم این است که دست‌کم، یعنی حداقل ۵۰ درصد از خبرنگاران غربی در خاورمیانه، عواملی هستند که علاوه بر خبرگزاری‌های مختلف، برای سازمان‌های اطلاعاتی نیز کار می‌کنند."

گاتاس در مرز عربستان و یمن

اولفکات درباره نمونه‌کارهایی که خبرنگاران خارجی که برای سرویس‌های اطلاعاتی خارجی ممکن است انجام دهند به تجربیات خود اشاره می‌کند و به خبرنگار مشرق می‌گوید: "من سال‌ها برای سازمان سیا در تهران با پوشش خبرنگاری، جاسوسی می‌کردم. من را برای نمونه‌برداری از خاک ایران، به مشهد و تهران اعزام کردند. می‌خواستند ببینند آیا اثراتی از مواد رادیواکتیو در آن وجود دارد یا نه. دلیل این کار هم این است که وقتی شما به عنوان خبرنگار به کشوری می‌روید، تعجب نمی‌کنند اگر مقداری خاک با خود ببرید، چون از دیدگاه توریسم به آن نگاه می‌کنند. یکی از کارهای دیگری که از من خواستند، این بود که سؤالاتی را از مقامات ایرانی بپرسم که خودشان نمی‌توانستند بپرسند. من بارها با افرادی مثل "علی‌اکبر ولایتی" و دیگر مقامات ارشد ایرانی مصاحبه کردم. قبل از مصاحبه به من می‌گفتند چه سؤالاتی بپرسم. سؤالات خودم نبودند، بلکه سؤالاتی بودند که قبل از مصاحبه مثلاً از طریق سفارت آلمان در تهران به دست من می‌رسید و باید آن‌ها را می‌پرسیدم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
همه اینها به برکت دولت تدبیر واعتدال است!!!
جاسوسها در میان شعار تعامل و اعتدال به سوی ایران سرازیر میشوند
الشن
این خانم حتما به دنبال هتلی می گردد تا پنجره باز داشته باشد.
سعید
اگر دوباره آشوب وفتنه شود باز این مردم هستند که خون می دهند.9دی توقیف بی بی سی با کمال آرامش فتنه گری می کند مبارکه.
رضا
اين شيطان كجاش جوانه......؟
شیطان!! اگر اندکی ایمان به خدا داریم نباید این گونه حرف بزنیم. از امام‌مان در خطاب قراردادن دشمنان پیروی کنیم
باید بگی عفریته شبکه تفرقه و خبر پراکنی بی بی سی ...
اگر وزارت اطلاعات اکی نده امکان نداره وزارتارشاد مجوز بده بی خود جو سازی نکنید
امین
وای به حال سوت زنندگان وکف زنان برای توافقی که حاصلی جز فروش عزت ایرانی،تهدید نظامی، تهدید به ترور دانشمندان هسته ای،بازگشایی لانه جاسوسی روباه پیرندارد،فریاد ازاین همه نادانی وجهل که زیر چتر تدبیر مخفی شده،فاعتبروا یا اولی الابصار
Iran, Islamic Republic of
روحانی متشکریم...
بهتر از این نمیشه !!!
United States
غطاس نه کاتاس
محسن ع
Iran, Islamic Republic of
دوستان دلواپس، یعنی شما میفرمایید چون در سال 88، جناب رامین خبرنگاران بی بی سی را اخراج کرد دیگر هیچوقت نباید به آنها مجوز ورود به کشور را داد؟ ظاهرا شما خبر ندارید که انتخاباتی در کشور برگزار شده و مردم افرادی با تفکرات رامین را از دولت بیرون کرده اند و رابطه ایران با دنیا متحول شده است. بیدار شوید لطفا
لابد شما هم در ذهن متوهم خود فکر کردید که مردم رای دادند تا به جای بهبود وضعیت اقتصادی مردم رای دادند تا به اسم تعامل جاسوسان به ایران سرازیر شوند ... رابطه با دنیا یعنی وادادگی و نوکر صفتی ؟؟؟
محسن
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا شما توقع دارید سفارت انگلیس هیچوقت دیگر باز نشود و رابطه ما با این کشور عادی شود. مگر فراموش کرده اید که هیچیک از مقامات رسمی کشور در هیچ سطحی از اقدام نابخردانه دوستان شما در حمله به سفارت انگلیس حمایت نکردند.
Latvia
نه ما مطمئنیم که سفارت انگلیس باز میشه و کاسه لیسی امثال شماها دوباره شروع میشه . فتنه بزرگ در راه است .
ولی امام خمینی (ره) آنرا انقلاب دوم خواندند.
محسن
Iran, Islamic Republic of
وای خدا. سطح اطلاعات دوستان دلواپس چقدر بالاست. هوز فرق سفارت آمریکا با انگلیس را نمیدانند. هنوز نمیدانند که به سفارت امریکا در سال 58 و سفارت انگلیس در سال 89 حمله شد. هنوز نمیدانند که در زمان حمله به سفارت انگلیس امام خمینی زنده نبودند که نظری بدهند
United States
شما برو به مصوبات مجلس رجوع کن تا تقلیل سطح روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس رو همون سال یادت بیاد
محسن
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز امریکایی من، حمله به سفارت با کاهش سطح روابط یکی نیستند. البته از دوستان دلواپس انتظار نیست اطلاعاتی در این سطح داشته باشند.
ثریا
همه بی بی سی رو میشناسن که خبر ها رو چگونه پخش میکنه حتی خبر های که واقعیت دارند جوری نمایش میدهند که ذهن بیننده رو به کشور که هیچ به اسلام و خدا عوض میکنه .پس دلیلی نداره این شبکه منفور وارد کشور ما بشه و جاسوسی کنه و امنیت ملی ما به خطر بیاندازه.تو کشور خودمون شبکه های بین المللی داریم پس چرا تو خبر هم باید دست به دامن بیگانه شویم.این دولت خیلی از خارج و جنس خارجی و حرف افراد خارجی و کلا هر چیزی که به خارج مربوط باشه استقبال میکنه و همیشه همین خارج توهین بهشون میکنه و صداشون در نمیاد...اب در کوزه و ما گرد.....
یاسر
Latvia
عیب نداره سربازان گمنام هواشو دارند همونطوری که هوای اشتون و... را داشتند و نگذاشتند با فتنه گران ملاقات کنند و علیه کشورمون فضاسازی کنند .
Netherlands
به زودی چنان سیلی محکمی از مردم کوچه و خیابان خواهد خورد که او را روانه گورستان خواهد کرد
United Kingdom
بیچاره خبرنگاران پاچه خوار بی بی سی فارسی گه دلشون رو صابون زده بودند که بایک تور مجانی به ایرن می یان فهمیدن از اونها عزیز دردونه تر و پاچه خوارتر هم هست متاسفم براتون اشکالی نداره حالا یک خورده سماق بمیکید
Romania
واقعا دادن مجوز به بی بی سی فتنه گر چه منفعتی برای مسئولان و کشور دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وادادگی و تحقیر خود تا کی؟
منفعت داره یکم فک کن...
آخر لیبرال مسلکی می شود وطن فروشی که نسیم ان به مشام می رسد
امیر
هرجا که کیم گاتاس قدم گذاشته بعد از آن خرابی به بار آمده است وآن کشورها درگیر جنگ داخلی وتروریزم شده اند مثل کشور های سوریه ، عراق ، یمن و... چرا وزارت ارشاد به فکر ایران نیست وهمه چیز را فدای اهداف جناحی می کند؟
شما غیب گفتید؟ خوب معلوم است که خبرنگاری شغل دوم جاسوس ها است. این را 30 سال پیش کتاب کردند. وزارت اظلاعات و ارشاد و غیره باید به رفت و آمد اینها تسلط داشته باشند که نتوانند نفس بکشند. مگر کلا چند نفرند؟ پس لظفا جو ندهید. ضمنا خبرنگاران ما باید یاد بگیرند که در کشور خارج فقط صفا نکنند و کمی هم به خدمت به وطن شان فکر کنند.
خوش امدى به ايران خانم خبرنگار
همون کاری میکنه که خبرنگار صدا و سیما در لندن انجام میده
Romania
به خبرنگار صدا سیما در لندن اجازه نمیدن بره از تاسیسات هسته ای انگلیس برنامه مستند بسازه
مردم انگلیس از خبرنگار بی بی سی در همون انگلیس هم بیزارند اونوقت انتظار داری تو ایران جایی داشته باشه
سینا
خوب این خانم خبرنگار نیست که انقدر تعجب میکنید! جاسوسه!
ولادیمیر پوتین هم یه زمانی خبرنگار بود!!!
کاظم
Romania
بوى کباب شنيده!
ولى غافل از انکه خر داغ ميکنند!
Romania
ای وای بر مسولین به کجا دارند میروند خداوند فرج قائم آل محمد را برساند آمین .....
حسن
ای بابا ازانگلیسی درس خونده هاباید پرسیدکه حالا بعضی ازاونها ...
محسن 2
Iran, Islamic Republic of
نکته جالب مغفول عکس العمل روتین دولت در رابطه با وقایع آتی است ! هفته فبل مسئول وزارت ارشاد از تکذیب ورود خبرنگار بی بی سی به ایران خبر داد و حالا !!!! سخیفترین رفتار این دولت تکذیب وقایع اتفاقیه و در پی آن اتفاق این وقایع است ! همگان رفتار زشت سخنگوی دولت در تکذیب گرانیهای اتفاق افتاده این چند سال اخیر را به یاد داریم ! دولت راستگویان !!!!!!
با شما موافقم ... هر چیزی که در این دولت تکذیب شده اتفاق افتاده
چرا میترسی جهان جان؟
برای تو نگرانه که از ذوق زدگی زیادی یهو قالب تهی نکنی ... این روزگار هم میگذره و این دولت هم بزودی باید بساط تمام دروغهاشو جمع کنه و بره
دوره ...دوره دروغ وریا ووفروش اسلام وانقلاب وارزشها وخفقان برای حزب اللهی هاست که فقط خداجزایش را دهد
از قدیم گفته اند گربه را هر جور بالا بیندازی چهار دست و پا پائین می اید مطمئن باشید انگلیس این پیر استعمار فقط به فکر سیاست استعماری و منفعت خود می باشد و دلش به حال ما نخواهد سوخت و برد را برای خودش و باخت را برای ما می خواهد .
ایا تا کنون به این فکر کرده اید انگلیس با چه هدفی خبر نگار خود را به کشور ما اعزام می کند ؟
اگر به اثبات برسد انگیس تصمیم دارد در ایران جاسوسی کند مطمئن باشد انقلاب سوم رخ خواهد داد