شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۲
۱
بخش اول/

ظهور و بروز جریان انحرافی در دولت احمدی نژاد-1

مالک شریعتی
يکشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب: 283689
آقای احمدی نژاد که با شعار احیای ارزشهای انقلاب و با تکیه بر روحیه انقلابی و اطاعت از ولایت فقیه در میدان انتخابات نهم ریاست جمهوری به موفقیت رسیده بود و مدالهای با ارزشی از تعاریف و تمجیدهای رهبری را بر گردن انداخته بود، به دلیل بی توجهی به صدای گامهای تدریجی انحراف، کار را به جایی رساند که در 28 بهمن 91 از زبان ولی فقیه جامعه به طور علنی تشر انجام خلاف شرع و خلاف قانون در یافت نمود.
جهان نيوز - مالک شریعتی:
الف) مقدمه
از نخستین روزهای دولت نهم، نفوذ عناصری مشکوک در دولت آقای احمدی نژاد و قدرت گیری روزافزون آنها در حاشیه دولت وی به چشم می خورد که در نگاه اول شاید چندان خطرناک نمی نمود اما با گذشت زمان قطعات پازل انحراف به تدریج کامل شد و دراواخر دولت نهم و تقریبا در تمام عمر دولت دهم این حاشیه جای متن را گرفت و کاملا مشهود گردید و متاسفانه آقای احمدی نژاد که با شعار احیای ارزشهای انقلاب و با تکیه بر روحیه انقلابی و اطاعت از ولایت فقیه در میدان انتخابات نهم ریاست جمهوری به موفقیت رسیده بود و مدالهای با ارزشی از تعاریف و تمجیدهای رهبری را بر گردن انداخته بود، به دلیل بی توجهی به صدای گامهای تدریجی انحراف، کار را به جایی رساند که در 28 بهمن 91 از زبان ولی فقیه جامعه به طور علنی تشر انجام خلاف شرع و خلاف قانون در یافت نمود: «رئيس يك قوه به استناد يك اتهامِ ثابت نشده و مطرح نشده‌اى در دادگاه، دو قوه‌ى ديگر را متهم كرد؛ اين كار بدى بود، اين كار نامناسبى بود؛ اينجور كارها، هم خلاف شرع است، هم خلاف قانون است، هم خلاف اخلاق است، هم تضييع حقوق اساسى مردم است.» 

متن حاضر به نحوه شکل گیری و بروز و ظهور این جریان در حوزه سیاسی می پردازد و برای تقریب به ذهن شواهد تاریخی آن را ذکر می کند و البته همینجا نیز باید توجه کرد که این انحرافات به دلیل رفتار و عملکرد غیراصولی و تناقض با شعار و رویکرد ارزشی اولیه است که نمود پیدا کرده و دیده می شود والا در دولتهای قبل از آن که اساسا هیچ اهتمامی به احیای ارزشهای انقلاب نبود و رویکرد و شعارها نیز در تباین آشکار با آرمانهای انقلاب اسلامی بود و بیشتر تکنوکراسی و مدل غربی بر سیستم تفکر دولتمردان حاکم بوده است.

در مقدمه لازم است به چهار بیان گهربار از رهبر معظم انقلاب اسلامی ـ که بر گرفته از آیات و روایات متعدد در خصوص لزوم مراقبت از نفوذ خطوات
باید توجه کرد که این انحرافات به دلیل رفتار و عملکرد غیراصولی و تناقض با شعار و رویکرد ارزشی اولیه است که نمود پیدا کرده و دیده می شود والا در دولتهای قبل از آن که اساسا هیچ اهتمامی به احیای ارزشهای انقلاب نبود و رویکرد و شعارها نیز در تباین آشکار با آرمانهای انقلاب اسلامی بود و بیشتر تکنوکراسی و مدل غربی بر سیستم تفکر دولتمردان حاکم بوده است
شیاطین و هواهای نفسانی در روح انسان است ـ توجه شود:

1. رهبر حکیم انقلاب در اولین دیدار خود با هیات دولت در شهریور 84 نسبت به خطر شکل گیری انحراف در دولت اینگونه هشدار داده بودند: «خيلى از ماها نيت‌هايمان خوب است و با نيتِ خوب وارد مى‌شويم؛ اما نمى‌توانيم اين نيت را نگه داريم؛ اين نيت در اثناى راه به موانعى برخورد مى‌كند؛ سايش پيدا مى‌كند؛ كمرنگ و ضعيف مى‌شود و احياناً يك جاذبه‌ى قوىِ معارضى دل را - كه جايگاه نيت، دل است - به سوى خودش جذب مى‌كند؛ يك وقت نگاه مى‌كنيد، مى‌بينيد اصلاً نيت رفت؛ نيت يك چيز ديگر شده؛ آن وقت راه انسان عوض مى‌شود... اگر مى‌بينيد بعضى‌ها «ربّنا اللَّه» را گفتند، اما امروز به جاى كعبه رو به بتكده دارند؛ شعارِ خوب را دادند، اما امروز 180 درجه در جهت عكس آن شعار حركت مى‌كنند، عاملش اين است؛ نتوانستند نگه دارند. چرا نتوانستند؟ چون در اثناى راه، جاذبه‌ها پيدا مى‌شود.» 

2. رهبر معظم انقلاب اسلامی شهریور 85 در دومین دیدار با هیات دولت، ضمن برشمردن شاخصهای اصولگرایی، دولت احمدی نژاد را اصولگرا دانستند و نسبت به عدول از این تلقی در جامعه هشدار جدی دادند: «اين دولت به عنوان يك دولت «اصولگرا» شناخته شده و رفتار و تلاشى هم كه تا امروز نشان داده و آنچه در عمل و قولش منعكس شده، همين اصولگرايى را نشان ميدهد... اگر خداى نكرده طورى بشود كه نتوانيم آنچه را كه مردم درباره‌ى مجموعه‌مان تصور ميكنند، آن را تحقق ببخشيم، خسارت بزرگ خواهد بود و به اين جريان و جهت‌گيرى حتماً ضربه وارد خواهد آمد. آن وقت اميرالمؤمنين فرمود: «و لقلّ ما شى‌ء ادبر ثمّ اقبل»؛ موجى كه برگشت و رفت، ديگر خيلى آسان اين طرف نمي آيد و برنمي گردد. خون دلها بايد خورد و زحمتها بايد كشيد تا اينكه باز براى اقبال و توجهى كه امروز وجود دارد، زمينه فراهم شود.» 

3. مقام معظم رهبری شهریور 87 در دیدار با هیات دولت بر لزوم پرهیز از قرار دادن دولت در موضع اتهام نیز تاکید فرمودند: «بهانه هم دست ديگران ندهيد. من مى‌بينم متأسفانه گاهى بهانه‌هايى هم از طرف خودِ شما داده ميشود كه اين را هم بايستى توجه كنيد كه بهانه هم دست ديگران ندهيد؛ مراقبت كنيد؛ حزم كنيد. و گفت: «اتّقوا من مواضع التّهم» براى خودتان و براى دولت مسئله درست نكنيد.» 

4. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی شهریور 90 در دیدار با هیات دولت فرمودند: «سعى كنيد دچار حاشيه‌سازى‌هاى مسئله‌دار نشويد... شايسته و سزاوار نيست كه حواشى‌اى به وجود بيايد؛ حالا چه حواشى‌اى كه خود شما گاهى اوقات بى‌توجه به وجود مى‌آوريد، چه آنهائى كه ديگران به وجود مى‌آورند و
در مجموعه انحرافاتی که پیرامون آقای احمدی نژاد در دولت های نهم و دهم شکل گرفته، در برخی موارد تذکرات و نصیحت مخفیانه کارساز نبوده و چاره ای جز تذکر علنی برای مقام معظم رهبری باقی نگذاشته است
شما هم تسليم آنها مي شويد.» 

توجه به این نکته هم در اینجا لازم است که مشی سیاسی رهبر معظم انقلاب این بوده است که تا لازم نباشد تذکرات را علنی ننمایند. مقام معظم رهبری ششم آبان 1388 در دیدار نخبگان جوان با ایشان در قسمتی از بیانات خویش فرمودند: «حرف خصوصى، پيغام خصوصى، نصيحتِ لازم انجام مي گيرد، وقتى انسان ناچار مي شود، يك حرفى را مى‌آورد در علن بيان مي كند.» همچنین ایشان چهارم شهریور 1388 در دیدار دانشجویی ماه مبارک رمضان در پاسخ به اظهارات برخی دانشجویان ـ در مورد اینکه تلقی این است که رهبری از همه اقدامات دولت دفاع می کند ـ فرمودند: «علني موضع گرفتن نسبت به يك نقطه‏ ي ضعف در يك مسئول، شما خيال مي‌كنيد كه چقدر كمك مي‌كند به حل آن مشكل؟ هيچي. گاهي اوقات هست كه انسان اگر يك چيزي را بدون علني كردن دنبال علاجش باشد، بهتر علاج خواهد شد، تا اينكه يك چيزي را انسان جنجالي كند. بله، يك وقت هست كه هيچ چاره‏اي جز علني شدن نيست؛ آنجا بله، انسان علني مي‌كند؛ ليكن اينجور نيست كه تصور بشود اگر چنانچه يك ايرادي، اشكالي در مجموعه‏ي مسئولين اجرائي كشور وجود دارد و رهبري با آنها مخالف است، حتماً بايستي اين را در بلندگوها بيان كند؛ نه، گاهي اوقات مصلحت قطعي در اين است كه انسان يك چيزي را علني نكند.»

از این مقدمه استفاده می شود که در مجموعه انحرافاتی که پیرامون آقای احمدی نژاد در دولت های نهم و دهم شکل گرفته، در برخی موارد تذکرات و نصیحت مخفیانه کارساز نبوده و چاره ای جز تذکر علنی برای مقام معظم رهبری باقی نگذاشته است.
 
ب) موارد ظهور و بروز انحراف در دولت نهم

1. ورود زنان به ورزشگاهها

در تاریخ 4 اردیبهشت 85 رئیس جمهور به رئيس سازمان تربيت بدني دستور داد با برنامه‌ريزي صحيح و مقتضي شئون بانوان، بخشي از مرغوب‌ترين مكان‌هاي تماشاگران در ورزشگاه‌هايي كه مسابقات مهم برگزار مي‌شود، به‌طور ويژه به بانوان و خانواده‌ها اختصاص يابد.  

برخی از علما و روحانیون  و خصوصا مراجع عظام تقلید در این باره مواضع انتقادی تندی گرفتند: 

*آيت‌الله مكارم شيرازي در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، به دستور رييس‌جمهور مبني بر حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اعتراض كرد و اظهار داشت: « پيامي براي آقاي احمدي‌نژاد ارسال شده که من فعلاً منتظر
در تاریخ 4 اردیبهشت 85 رئیس جمهور به رئيس سازمان تربيت بدني دستور داد با برنامه‌ريزي صحيح و مقتضي شئون بانوان، بخشي از مرغوب‌ترين مكان‌هاي تماشاگران در ورزشگاه‌هايي كه مسابقات مهم برگزار مي‌شود، به‌طور ويژه به بانوان و خانواده‌ها اختصاص يابد
پاسخ رييس‌جمهور هستم و پس از آن به تفصيل در اين‌باره صحبت مي‌كنم... در همه‌جاي جهان ورزشگاه‌هاي فوتبال به عنوان مكان‌هاي نا امني شناخته مي‌شوند كه درگيري، زد و خورد و حتي گاه كشته‌هايي در پي دارد... هنگامي همه در خانه به راحتي مي‌توانند اين مسابقات را به صورت زنده در تلويزيون ببينند، چه ضرورتي وجود دارد كه بانوان و خانواده‌ها در فضاي نا‌امن ورزشگاه‌ها و در اين اماكن حضور پيدا كنند؟ چرا مسأله‌اي را كه ضرورت ندارد اين‌گونه در جامعه مطرح سازيم تا شوك شديدي به جامعه وارد شود... در هر مسئله‌اي بايد با مشاوران آگاه به آن زمينه مراجعه كرد. در مسايل ديني به مراجع و علما، در مسايل اقتصادي به اقتصاد‌دانان، در مسايل سياست خارجي به آشنايان به سياست خارجي و آقاي رييس جمهور نبايد تنها به مشاوران خودشان در اين زمينه قناعت كنند... رئیس جمهور پيش از اتخاذ اين گونه تصميمات، با مراجع تقليد و علما مشورت كند.»

*آیت الله فاضل لنکرانی با صدور فتوایی، حضور زنان در ورزشگاهها را به هیچ وجه جایز ندانست: «اولا از نظر فقهي روشن است كه نظر زن به بدن مرد حتي بدون لذت و ريبه جايز نيست و ثانيا از مسائلي كه اسلام روي آن تكيه فراوان دارد عدم اختلاط زن و مرد است و ملاحظه شده است كه اختلاط در جوامع غربي و متاسفانه در برخي نهادهاي داخلي چه مفاسد فراواني به دنبال داشته است. بنابراين شركت بانوان در مكانهاي عمومي ورزشي كه همراه با اختلاط است به هيچ وجه جايز نيست و در اين امكنه ولو مكانهاي خاصي براي زنان اختصاص يابد اما مفاسد اختلاط بر آن مترتب است و لازم است دولت محترم جمهوري اسلامي مكانهاي مستقلي را با رعايت همه ضوابط شرعي براي بانوان جهت امور ورزشي اختصاص دهد و از اين جهت تبعيضي بين آنان قائل نشود. انتظار آن است كه حركت مسئولين محترم در مسير احياي ارزشهاي اسلامي باشد و از اموري كه موجب خدشه دار نمودن اين امر است اجتناب نمايد.»

*آیت الله ميرزا جواد تبريزي در پاسخ به استفتایی در این زمینه: «در اين مملكت امام زمان(عج)اميد مي‌رفت كه امور خلاف شرع ولو تدريجاً از ميان برداشته شود، ولي متاسفانه جريان امور به گونه‌اي است كه اميد از بين مي‌رود و خلاف آن در ذهن علماء و مومنين تجلي مي‌كند، اجتماع زنان و مردان در اماكن مزبور كه معمولاً همراه با امور فساد انگيز و ارتكاب حرام است،بر مردان و زنان جايز نيست.»

*آیت الله صافي گلپايگاني با صدور پيامي اين كار را خلاف
رهبر معظم انقلاب اسلامی در شهریورماه 1388 در دیدار با هیات دولت فرمودند: «نصيحت علماى دينى را قدر بدانيد، مغتنم بشماريد. گاهى علماى دين، بزرگان دين، مراجع حتّى، نصايحى مي كنند، درباره‌‌‌‌‌‌ى مسائلى توصيه‌‌‌‌‌‌هائى مي كنند؛ اين را مغتنم بشمريد؛ اينها را حمل بر محبت و علاقه‌‌‌‌‌‌مندى بكنيد. ما ميدانيم، آقايان، بزرگان علمائى كه هستند... يك وقت توصيه‌‌‌‌‌‌اى مي كنند، از روى علاقه‌‌‌‌‌‌مندى است، از روى دلسوزى است؛ اينها را خيلى بايد قدر دانست.»
شرع و تنازل ظاهر از مواضع اسلامي برشمرد: «اگر چه اينجانب مكرر خطر اختلاط زن و مرد بيگانه و برنامه‌هاي مضره‌اي را كه مخالف عفاف و حجاب بانوان و موجب تغيير شخصيت‌ اسلامي جامعه است، تذكر داده و به همگان در مورد آثار و عواقب سوء گرايش به آداب غير اسلامي غربي هشدار داده‌ام، اكنون كه مؤمنين در مورد حضور بانوان در ورزشگاه‌هاي كشور، سؤال و ابراز نگراني مي‌نمايند، حسب الوظيفه حرمت نظر زن و مردم اجنبي را به بدن يكديگر از نظر جميع فقهاي عظام اعلام مي‌نمايم. عليهذا حضور بانوان در اين گونه برنامه‌ها خلاف شرع و تنازل ظاهر از مواضع اسلامي است. انتظار از مسؤولان محترم جمهوري اسلامي اين است كه با اعلام لغو اين عنوان، نگراني‌ها را رفع و موجبات خشنودي قلب مقدس حضرت بقيه الله الاعظم ارواحنا فداه را فراهم نمايند.»

*آیت الله نوري همداني در فتوايي تاكيد كرد: «پيشنهاد مذكور از دو جهت مخالف موازين اسلامي است. اول از جهت نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم و دوم با اين شكل شركت هزاران مرد و زن در يك مجمع و رفت و آمد آنها هر چند جاي نشستن آنها جدا باشد، بالاخره موج اختلاط و باعث فساد خواهد شد. انتظار مي‌رود كه در اين قبيل جريان‌ها رئيس محترم جمهوري با حوزه‌هاي علميه و علماي اسلام مشورت به عمل بياورند.»

*علامه مصباح يزدي نیز پیامی شفاهی به رئيس جمهوري ابلاغ کرد. اين پيام بلافاصله پس از صدور دستور رئيس جمهوري بوسيله حجت‌الاسلام بي‌ريا، مشاور آقاي احمدي نژاد در امور علما و حجت الاسلام مرتضي آقاتهراني به رئيس جمهوري ابلاغ شد. 

همچنین برخی از اصولگرایان مجلس اعتراض کردند و ادبيات احمدي نژاد در اين مورد را از نوعي كه خاتمي در دوره پيش استفاده مي‌كرده، دانستند.  همچنین جمعی از نمایندگان در نامه ای به رئیس جمهور نوشتند: «فراتر از مشكل اختلاط زن و مرد به عنوان تماشاچي در محيط هاي ورزشگاهي، امروز اساساً شرايط مناسب حضور زنان باتوجه به ارزش هاي اسلامي و فرهنگي جامعه وجود ندارد.»  حسین شریعتمداری مدیرمسوول روزنامه کیهان نیز در سرمقاله خود، این اقدام احمدی نژاد را ناسنجیده نام نهاد. 

نهایتا مشاور رئیس جمهور در امور علما و روحانیون از احتمال تجدید نظر رئیس جمهور مبنی بر اجازه حضور زنان در ورزشگاه ها خبر داد و بعد هم چنین تصمیمی هرگز اجرا نشد. همینجا قابل ذکر است که رهبر معظم انقلاب اسلامی سه سال بعد یعنی در شهریورماه 1388 در دیدار با هیات دولت فرمودند: «نصيحت علماى دينى را قدر بدانيد، مغتنم بشماريد. گاهى علماى دين، بزرگان دين، مراجع حتّى، نصايحى مي كنند، درباره‌‌‌‌‌‌ى مسائلى توصيه‌‌‌‌‌‌هائى مي كنند؛ اين را مغتنم بشمريد؛ اينها را حمل بر محبت و علاقه‌‌‌‌‌‌مندى بكنيد. ما ميدانيم، آقايان، بزرگان علمائى كه هستند... يك وقت توصيه‌‌‌‌‌‌اى مي كنند، از روى علاقه‌‌‌‌‌‌مندى است، از روى دلسوزى است؛ اينها را خيلى بايد قدر دانست.» 
منبع:پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بسیارعالی بود