دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱
۳۷
گناهی بزرگتر از اختلاس تاریخی؛

آقای رئیس جمهور اینجا خط قرمز است

چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 194326
آقای رئیس جمهور اینجا خط قرمز است
سرویس سیاسی جهان-محسن مقدسی: رئیس جمهور روز گذشته برای دومین بار با انتقاد از دستگاه قضائی، نسبت به بازداشت قائم مقام بانک مرکزی اعتراض کرد. پنجشنبه هفته گذشته نیز در جمع اعضای ستاد انتخاباتی خود،  حرفهای تندی علیه دستگاه قضائی زد و نسبت به دستگیری برخی از اعضای دولت واکنش نشان داد.

وی  بدون اینکه مخاطب خود را مشخص کند اظهار داشت که چرا انتقام از ملت می‌گیرید آنها که رشوه داده و تخلف کرده‌اند و پشتیبانی نفوذی داشتند را دستگیر و محاکمه کنید، چرا قائم مقام بانک مرکزی را دستگیر کردید.و نهایتا رئیس جمهور تیر خلاص را می زند و در جای دیگری می گوید که نفرات اصلی این اختلاس آزاد هستند.

سخنان رئیس جمهور از زوایای مختلف قابل ارزیابی است و آنچه مربوط به دستگاه قضائی است بماند تا آنها توضیح دهند.

اما مساله اصلی در مجرم بودن یا نبودن یک فرد نیست. ماجرا مهمتر از عملکرد دستگاه قضائی است.نگرانی اخیر بیش از خود اختلاس است. آنچه اهمیت دارد موضوعی است به نام سرمایه اجتماعی که در قیل وقال های سیاسی در حال ذبح شدن است. سالها طول می کشد و هزینه ها صرف می شود و عمرها می گذرد و تجربه ها کسب می شود و خونها ریخته می شود تا ذره ذره اعتماد عمومی جلب و سرمایه اجتماعی فراهم شود و پشتوانه ای مردمی برای حاکمیت شکل گیرد.

برای هر کشوری این مساله جز اصول اولیه و مهمترین موضوعات و نهایتا خط قرمز جامعه است و حاکمان عاقل و مدبر و دلسوز حاضرند برای حفظ آن خود را نیز هزینه کنند. مسوولی را اخراج و یا وزیری را برکنار کنند. نخست وزیزی استعفا دهد یا رئیس جمهوری در مقابل مردم زانو بزند و عذرخواهی کند. این اعتماد مردمی است که پشتوانه اصلی حاکمیت و سیاست های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی است. طبیعی است که بهترین و انقلابی ترین سیاست ها بدون پستوانه مردم محکوم به شکست است.

در اقتصاد بحث دقیقی در این رابطه وجود دارد. در آنجا گفته می شود که سیاستی موثر و کارا است که در زمان اجرا، انتظارات تطبیقی افراد با انتظارات عقلائی سیاستگذاران را همراه کند و این مهم صورت نمی گیرد جز آنکه مردم به دولت اعتماد داشته باشند.

اختلاسی شکل گرفته و هر چند عدد و رقم آن تاریخی و بی سابقه است اما همین پرونده می تواند تبدیل به فرصتی برای نظام شود تا ضمن برخرود قاطع با عاملان آن، مردم را نسبت به مبارزه با فساد اقتصادی دلگرم کند.

آنچه که در این پرونده نگران کننده است عدد ۳ هزار میلیارد تومان نیست که بدون شک نه این عدد و نه دهها برابر آن جبران، کَنده شدن و بی اعتماد شدن یک نفر از انقلاب را نمی کند. آنچه اهمیت دارد و متاسفانه از سوی رئیس جمهور بدان اهمیت داده نمی شود همین اعتماد عمومی است.

اساسا کارکرد اصلی مبارزه با فساد اقتصادی نیز همین جلب اعتماد عمومی است. امنیت و ثبات در سایه اعتماد به حاکمیت شکل می گیرد.مبارزه با فساد اقتصادی اگر منتهی به افزایش اعتماد در جامعه نشود ناقص اجرا شده است. به همین دلیل است که مردم به مبارزه با فساد اقتصادی که در ایام انتخابات و مواردی از این دست مطرح می شوند وقعی نمی نهند.

در بسیاری از کشور ها به محض بروز چنین تخلفاتی حتی با ابعاد پائین تر،  اولین کاری که می شود فورا مسوول ارشد استعفا می دهد و مقام بالاتر صراحتا از مردم عذر خواهی می کند. این موضوع فارغ از مجرم بودن یا نبودن مسوول است.

اگر تخلفی داشته باشد که حتما مجرم است و دادگاهی می شود ولی اگر نقشی هم مستقیما نداشته باشد، از حیث احترام به شعور مردمی و حرمت های اجتماعی و اینکه نشان دهد چه میزان از آنچه در زیر مجموعه خود اتفاق افتاده نارحت است، از مسئولیت کنار می کشد. این استعفا به معنای مجرم بودن نیست؛ بلکه جلب اعتماد مردمی است. آنچه برخی از استیضاح کنندگان وزیر اقتصاد بدرستی در مجلس می گفتند این بود که اینجا دادگاه نیست و قرار نیست برای کسی حکم قضائی صادر شود اما آنچه مهم است اینکه مردم متوجه شوند که حاکمیت نسبت به فساد اقتصادی حساسیت دارد و تقصیر که بجای خود، حتی قصور را هم تحمل نمی کند.

اما سخنان اخیر رئیس جمهور بنزین بر زبانه های آتش است. اینکه نفرات اصلی این اختلاس بیرون هستند و دستگاه قضائی افراد بی گناه را دستگیر کرده است و برخورد عدلیه، سیاسی و به تعبیر رئیس جمهور نامردی است تنها یک پیام دارد و آن اینکه عزمی برای برخورد با این پرونده وجود ندارد و یا خدای نکرده همه این بگیرو ببند ها دعوای زرگری و جنگ قدرت است.

گناه چنین القائی در جامعه به مراتب بیش از خود اختلاس است. این همان خط قرمزی است که رئیس جمهور باید نسبت به آن بیش از بقیه حساسیت داشته باشد.

واقعیت این است که همه نظام از دولت گرفته تا دستگاه قضائی و مجلس تلاش دارند تا این پرونده در نهایت صحت و سلامت پیش رود و مجرمین و مقصرین مطابق قانون محاکمه شوند. انجام این مهم حتما تبدیل آسیب به فرصت است و می تواند برگی درخشان در کارنامه مبارزه با فساد اقتصادی و عدالتخواهی در تاریخ انقلاب شود.

انتظار مردم این است که رئیس جمهور برای دفاع از جایگاه مدیران ارشد و معاونین و مسئولین پاک دولتی حداکثر همکاری و همراهی را داشته باشد وبیش از این اجازه ندهد که اعتماد جامعه بر سر منازعات سیاسی هزینه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دقیقا مفهوم عدالت مورد نظر احمدی نژاد همانند عدالت مورد نظر هاشمی است. واقع قضیه این است که احمدی نژاد با وجود آنکه انتقادات جدی به هاشمی می کرد و بر همین اساس رای آورد ولی همان راه را می رود. تفاوت آنها این موارد است: هاشمی حداقل در ظاهر قانون پذیرتر است اما احمدی نژاد علنا اعلام می کند که این قانون نیست و تمکین نمی کند!
هاشمی به دنبال ایجاد یک طبقه خاص جهت حمایت از خود بود تا روند جاری تداوم یابد (کارگزاران) احمدی نژاد با چراغ خاموش تحت لوای مشایی بدون آنکه نامی از حزب ببرد همین هدف را پیگیری می کند.
هاشمی با تعبیر سردار سازندگی خود را منجی کشور می دانست و احمدی نژاد با بکارگیری از لفظ های ترین همواره می خواهد خود را فراتر از کلیه حاکمان تاریخ ایران بداند. .....
ممنون عالي بود اين اقا چندين بار ادعا كرده بدون هيچ اسناد و مدركي تهمت وارد كرده و قبل از اثبات ابروي عدهاي را برده بايد ...
Iran, Islamic Republic of
شما از کجا مطمئنین که حق با ریس جمهور نیست؟ شاید واقعا عوامل اصلی پشت پرده همچنان آزادند و کسی با آنها کار ندارد. واقعا برای خودم متاسفم که سالها به سایت جهان اعتماد کردم. جدیدا اخبار شما فقط در جهت تخریب دولت است.
Iran, Islamic Republic of
متاسفم براي آقاي دوست قديم .....
Iran, Islamic Republic of
دکتر از ملت مایه نگذار ملت راضی است که با عوامل اختلاس بزرگ به شدت برخورد شود. البته ما نمی دانیم چرا جهرمی که وزیر دولت قبلی شما بود و با یک سری زد و بند دارد چرا هنوز آزاد است؟؟
Kuwait
ما به صداقت احمدی نژاد ایمان داریم درود بر راستگویان
Iran, Islamic Republic of
من هم این گلایه را داشتم. نمی دانم چرا رئیس جمهور اینطور برخورد می کند. دل همه را داره مز نه این برخورد ها .ادمی که خودش مدعی فساد است در حل حاضر بیشترین مانع برای اجرای عدالت شده است.خب یه نفر به رئیس جمهور بگوید تو که حسابت پاکه چرا انقدر از محاسبه می ترسید
لازم نیست رئیس جمهور بگوید اعضای بدنه اجرائی دولت در این فساد دست داشته اند ولی لازم است که اعتراف کند در مدیریت درست اقتصادی ناتوان بوده و وقوع این حادثه دلیل بر ضعف مدیریت ایشان است .
آیا باز هم امام زمان (عج) باید می آمد تا به دولت کمک میکرد ؟
نفت صد دلاری و رشد اقتصادی حداکثر 5 درصدی ! کجای دنیا و تاریخ می توانید چنین اتلاف منابعی را سراغ داشته باشید ؟
بروید کنار بگذارید غیر نابغه ها و آدم های معمولی لااقل کار را بدست بگیرند تا امور سیر طبیعیش را داشته باشد
مسلما" روز آخرت دروغ و چاخان پذیرفته نیست و باید پاسخگو باشید
Iran, Islamic Republic of
دوست عزيزي كه اولين پيام را نوشته واقعا سنگ تمام گذاشته و عين واقعيت را بر ملا كرده . احسنت
Iran, Islamic Republic of
اقای رئیس جمهور مواظب باشید خط قرمز مردم قانون است از قانون هرکس بگذرد مردم ازاو نخواهند گذشت قائم مقام بانک مرکزی متهم است رسیدگی به پرونده اختلاس هم کار قوه قضائیه است پس دولت هم مانند مردم به استقلال قوه قضائیه احترام بگذارد تاپایان کار ان شاءالله متهم مورد نظر شما مجرم نباشد
Iran, Islamic Republic of
آنچه که در این پرونده نگران کننده است عدد ۳ هزار میلیارد تومان نیست


بفرمائیر چقدر باشه برای شما میشه نگران کننده .
Iran, Islamic Republic of
شاید چیزهایی می داند که ما نمی دانیم.درضمن مقایسه رییس جمهور که خود را خادم مردم می داند با هاشمی بسیار عجیب و بیشتر برای تطهیر چهره هاشمی است درضمن آن که برای تخریب رییس جمهور باشد چیزی که خود هاشمی هم می خواهد.اینطورنیست!
Iran, Islamic Republic of
آقای رئیس جمهور قانون .قانون وقانون توصیه رهبری.
به کجا چنین شتابان؟
Iran, Islamic Republic of
خيالتون راحت باشه. اين دعواها و جنگ‌هاي زرگري سي ساله كه در جريانه و مردم بهش عادت كردن. مردم ايران باشعورتر از اين هستن كه با تو زرد از آب دراومدن يك آدم مدعي ولايت‌پذيري و يا سياسي كاري يه جريان و نهاد و قوه از اين انقلاب دلسرد بشن. اين مردم با همه اين بدبختي ها و كم‌كاري مسئولين و دروغ گوييها و بعضا نامردي ها، هر سال 22 بهمن نشون ميدن كه اين مسائل براشون اهميتي نداره چون اونا با خدا و ولایت پیمان بستن نه با مسئولین.
درود و سلام خدا بر رهبر حكيم و دورانديش انقلابمون، امام خامنه اي (مدظله العالی)
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد قانون گریزی خودشو به پای مردم می نویسه و می خواد اینطور القا کنه که محکوم کردن مفسدان که وابستگی به دولت ویا از درون دولت هستند، انتقام از مردم است. اینطوری می خواهد مردمو به جان قوه قضائیه بیاندازد. ... ولی مردم ما باهوش تر از او هستند.
Serbia
بابا این رییس جمهور عمران خونده همه چیز رو خط و خط کش میبنه وگر نه تو دلش چیزی نیست!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
دروغ که نگفته که شما این قدر قیل و قال راه انداخته اید. اگر راست می گویید مختلس اصلی را معرفی نمایید.
Latvia
دفاع احيانا بد آقاي احمدي نژاد از مدير متخلف خود به همان اندازه زشت و عبور از خط قرمز است كه استفاده ابزاري از قانون توسط قوه قضائيه . بويژه اگر به شائبه سياسي كاري و تسويه حسابهاي جناحي آلوده شود. ضمن اينكه رييس جمهور تنها نماينده منتخب مستقيم كل ملت ايران و مسئول نظارت بر حسن اجراي قانون اساسي بوده و بايد عبور از خط قرمزها را تذكر دهد و خودش هم رعايت كند.
Finland
حالا شما اگر خیلی فکر اعتماد عمومی هستی جواب این بنده خدا را بده. چرا مدیر عامل بانک بیرون زندانه اما جانشین بانک مرکزی یک ماهه در زندان؟
آقای رییس جمهور شما انسان ساده و خوش نیتی هستید اما به نظر میرسد کمی حقوق و قانون مدنی و آیین های دادرسی را فراموش می کنید زیرا ممکن است شما به زعم خود در قوه دیگر تخلفی ببینید اما این به این معنی نیست که بخواهید تخلفات صورت گرفته در دولت یا زیر مجموعه های آن را با توجه به اینکه در آن قوا که به زعم شما تخلفاتی وجود دارد توجیه کنید زیرا در قانون هر تخلف را به جای خود رسیدگی می کنند و اگر شما در خصوص قوای دیگر ادعا دارید می توانید با طرح مساله نسبت به رفع آنها اقدام نمایید لذا شایسته نیست که اگر در دولت یا زیرمجوعه های دولت تخلفاتی صورت گرفته است با پیش کشیدن خطوط قرمز مشکلی بر مشکلات اضافه نمایید. ضمن اینکه عواقب اجتماعی چنین خط و نشان کشیدن هایی ممکن است منجر به عواقب وخیمی در اجتماع بشود و شاید جبرانشان به سختی ممکن باشد...
Iran, Islamic Republic of
يك تاكتيك يا عبارت ديگه يسري حرفها و روش هاي نخ نما و كلشه شده وجو داره كه احمدي نژاد ازش زياد استفاده مي كنه از جمله همين حرفا ،
چرا انتقام از مردم مي گيريد ! نفرات اصلي را دستگير كنيد! و..
اين گونه حرف زدن فقط يك بار بكار مياد نه چند بار اونهم آقاي احمدي نژاد در انتخابات به كار برد اميدوارم مردم بين دو گروهي كه از احمدي نژاد حمايت مي كردند فرق قائل بشن
Lebanon
استاد گرامی تا بحال که اینطوری که رئیس جمهور میگه بوده !!! یعنی شما می خواهید بگوئید رئیس جمهوری که 6000 پرونده به قضائیه داده و 6 تای آن هم رسیدگی نشده ووووو! در هر صورت ما مردم خوب می دانیم چه کسی چکار می کند و این هیاهوی شما هم احیانا از سر غبارآلود کردن فضای برای رد گم کنی آقایان و آقازاده هایشان است .
Iran, Islamic Republic of
يادمان نرود كه اتحاد و يك دلي نصيحت مدام آن پير سفر كرده جماران و اين پيرمغان ما بوده است.بسياري اوقات هستند گرگان در لباس ميش كه كاري جز برافروخته كردن آتش در خانه ندارند و هستند دوستان جاهلي كه صد رحمت به دشمن/كلام خلاصه كنم به اين بيان مولانا كه :
دم به دم ما بسته دام نویيم
هريكي گر باز و سيمرغي شويم
والعاقبه للمتقين
این حرفها فلانی رو بگیرید فلانی رو ول کنید سال 88 تاثیر گذاشت از مردم عزیز ایران تقاضامندم از یک سوراخ دوبار گزیده نشوند.سال 88 همه ما فکر کردیم اگر اسامی از جیب احمدی نژاد بیرون بیاید مملکت گلستان میشود ولی نه تنها اسامی در کار نبود بزگترین اختلاس تاریخ ایران در دولت دهم اتفاق افتاد. دولتی که قرار بود با متخلفان درشت اقتصادی برخوردنماید
United States
البته این متخلفین یک شبه در دولت دکتر زاییده نشدن دوستان کمی منصف باشید و برای کوبیدن دولت دکتر از هر راه غیر منصفانه و غیر اخلاقی استفاده نکنید
واقعا چرا مدیرعامل بانک متخلف داره برای خودش آزادانه میچرخه؟!!!
Iran, Islamic Republic of
دکتر احمدی نژاد:اصولگرایی محتوا است نه یک تابلو هنر این است آنهایی که در جبهه سیاسی ما هستند و تخلف می کنند با آنها برخورد شود نه اینکه چون هم حزبی ما هستند از آنها بگذریم
Iran, Islamic Republic of
خوب شما كه احترام همه را داريد و شان همه رو حفظ مي كنيد خيلي محترمانه بدون آنكه هيچ سرمايه اجتماعي اي تخريب بشه بفرماييد چرا مدير بانكي كه درآن اختلاس شده آزاده و راست راست داره مي چرخه؟
Iran, Islamic Republic of
این که وهم اقای رییس جمهور را دربربگیرد از اختلاس مهم تر است...مگر هاشمی در مورد پسرش چه می گوید؟احمدی نزاد هم در مورد هم قبیله اش همان را می گوید.24میلیون نفر رای داده اند که مطابق قانون اساسی رییس جمهور رییس جمهوری کند نه یک کلمه بیش نه یک کلمه کم ...درهمین قانون اساسی حتی رهبر معظم انقلاب که نور عین تمام مسلمانان جهان است دربرابر قانون ارجحیت ندارند تا چه رسد به کسی که یک یا دو دوره لباس ریاست جمهوری را به تن می کند ...اگر معاون بانک مرکزی گناهکار باشد که مجازات می شود واگر نباشد ازاد می شود دفاع از متهم مثل کار ان استوانه انقلاب در مورد پسرش است...ازرافت رهبر انقلاب سو استفاده نکن اقای احمدی نزاد چون اواگر فرمان دهد تیکه بزرگه ی بعضی از منحرفین گوششان خواهد بود...افتاد
کوآن احمدی نژادی که علیه مفسدین وغارت گران بیت المال میخروشید؟!
Iran, Islamic Republic of
کل نقش بانک صادرات این بود که اسناد به نام آن جعل می شد و نقش بانک ملی هم این بود که پولی که خارج شد یا دزدیده شد پول بانک ملی بود.
کسی صاف صاف نمی چرخه و این شامورتی بازی های جریان انحرافیه. اژه ای دین خودش رو به اینها نمی فروشه. بگذاریم جلو بره
Iran, Islamic Republic of
سلام مگر اقاي احمدي نژاد چه گفته كه باعث آشفته شدن خواب يك عده اي شده مگر در بانك آقاي جهرمي اين اتفاق نيفتاده پس چرا ايشان بازداشت نمي شود
Iran, Islamic Republic of
اینقدر حاشیه پردازی و گنگ گویی کردن فایده ندارد اصل این است که مردم از بیت المال هیچ بهره ای نمی برند و همه بیت المال در جیب کله گنده های دولت و ... است انگار پول خودشان است که هرجور و بدون صلاح ومشورت با مردم و نمایندگان خرج می شود و این مردم هستند که باید چوب گرانی و سختی و بیکاری و ... را بکشند آخر تا چه حد گذشت مردم و چقدر سوء استفاده از بیت المال
بالاخره روزی باید جواب بدهید
United States
اين يك پرونده ي قضايي است كه مطابق با قانون (اسلام) بايد پيگيري شود، هيچكس حق ندارد بگه كه چرا اينو گرفتي اونو ول كردي چون كسي از اين پرونده اطلاع كامل ندارد پس لطفا سكوت كنيد تا پرونده با روال قانونيش پيش بره
Iran, Islamic Republic of
آقای احمدی نژاد اگر متهم را می شناسید که آزادانه میگرددچرابرابر قانون اورابه مراجع قانونی معرفی نمیکنند .بااین شعار ها مردم رااز قوه قضاییه بی اعتماد می کنند ایشان رییس جمهورند ومیتواننداعلام کنند وپیگیری متهم مورد نظر خودرامعرفی نمایندنه اینکه مانند گذشته فقط شعار بدهند
United States
معاون بانک مرکزی گفته من روسای بانکها را هر 15 روز پیش مشایی میبردم سوال این است مگر مشایی چکاره بوده و دکتر میگه ازادش کنید.
من از مدیران جهان در خواست دارم تحقیق کنند محصولات غذایی ... که در مدت کوتاهی داره تبدیل میشه به قوی ترین برند در بازار مال کیه ؟ جواب این سوال کوچیک خیلی چیزا رو حل می کنه