جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۸
در همایش هفته قوه قضائیه مطرح شد؛

روحانی: با از بین بردن "امضاهای طلایی" می‌توانیم از فساد پیشگیری کنیم

ای کاش دولت یازدهم با همکاری دستگاه قضا می توانست جرم سیاسی را تدوین کند
يکشنبه ۷ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب: 430402
رئیس‌جمهور گفت: با از بین بردن امضاهای طلایی و از بین بردن استثناها در قانون و ایجاد دولت الکترونیکی می‌توانیم از وقوع فساد پیشگیری کنیم.
روحانی: با از بین بردن "امضاهای طلایی" می‌توانیم از فساد پیشگیری کنیم
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز یکشنبه در همایش هفته قضائیه که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: همواره هفته قوه قضائیه و آغازش یادآور یک فاجعه بزرگ تاریخی نیز هست. این واقعه تاریخی شهادت یاران عزیز انقلاب، شهید آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از نزدیک‌ترین افراد سخت‌کوش نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه شهید بهشتی حق بزرگی نه تنها برگردن قضا بلکه بر گردن کشور و ملت ایران دارد، افزود: او خود یک ملت و امت بود که این تعبیر امام بود. او خاری در چشم دشمنان انقلاب و اسلام بود. او پایه گذار توسعه انسانی اسلامی در این کشور بود.

رئیس جمهور در همین زمینه گفت: شهید بهشتی هم در بخش علوم جدید با تأسیس مدارس و آموزشگاه‌ها و به ویژه دبیرستان دین و دانش در قم و تربیت فرهنگیان و اساتید و هم تحول در حوزه علمیه قم و آشنایی طلاب با روش و علوم جدید کارهای فراوانی انجام داد و اینها از اقدامات ارزنده این شهید است.

حجت الاسلام روحانی تصریح کرد: شهید بهشتی در نهضت اسلامی و حرکت سیاسی امت اسلام و مردم ایران به راهبری امام راحل نقش بسیار تأثیرگذاری داشت. همچنین در تشکیل جامعه روحانیت مبارز و نقشی که برای پیروزی انقلاب برعهده داشت، از مهمترین اقدامات او در طول تاریخ انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: همه آنهایی که در جلساتی بودند، چه قبل و چه پس از انقلاب که شهید بهشتی در جمع حضور داشت، ویژگی آن بزرگوار را به خوبی حس می‌کردند. در جلسات قبل از انقلاب وقتی او می‌آمد و سخن می‌گفت و جمع بندی می‌کرد و تصمیم می‌گرفت، برای همه دلنشین و اطمینان آور بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه شهید بهشتی بعد از انقلاب هم در همه جلسات خصوصی و عمومی وقتی او سخن می‌گفت، به خوبی احساس می‌شد که به همه جوانب مسئله به خوبی توجه کرده است، اظهار داشت: شهید بهشتی همواره بهترین جمع بندی را از جلسات ارائه می‌کرد که یک نمونه آن اداره مجلس خبرگان قانون اساسی است که در نهایت تدوین این قانون اساسی مدرن و با افتخار برای نظام جمهوری اسلامی ایران بود که او نقشی بسزا در تهیه، تدوین و تصویب این قانون اساسی بردوش داشت.

حجت الاسلام روحانی اضافه کرد: این مرد عالم، محقق، جامع، مجاهد و فعال و تلاشگر چقدر و چقدر مظلوم بود. اگر شما بتوانید چهره‌ای را به مظلومیت شهید بهشتی در تاریخ انقلاب اسلامی پیدا کنید؛ هنوز هم اگر همه مظلومان را اگر کنار هم بچینید، سرآمد مظلومان در تاریخ بعد از انقلاب، شهید بهشتی بود. چه به او نگفتند و چه نسبت‌های ناروایی که به او ندادند و چقدر صبر و حوصله و سکوت کرد.

وی تصریح کرد: شهید بهشتی از لحاظ مدیریت، تلاش و برنامه ریزی و از لحاظ ابعاد مظلومیت یک شخصیت کم نظیر و بی نظیر بود. شهید بهشتی به ما می آموزد که در مسیر انقلاب اسلامی استقرار نظام اسلامی و احقاق حقوق مردم و منافع ملی باید از همه چیز گذشت، حتی از آبرو، شخصیت و حیثیت و همه چیز باید گذشت.

رئیس جمهور گفت: خدا او را رحمت کند و برمقامش بیافزاید که او معمار قضای نوین اسلامی در جمهوری اسلامی نیز بود و امروز هم از برنامه و فکر او بهره می‌جوییم و استفاده می‌کنیم.

حجت الاسلام روحانی با تأکید بر اینکه دستگاه قضا برای همه کشورها و همه نظام‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد اما برای نظام جمهوری اسلامی ایران ویژگی خاصی دارد، گفت: شاید در دنیا وقتی به نظام جمهوری اسلامی ایران نگاه می‌کنند، خیلی توقع نداشته باشند که نظام صنعتی ما خیلی با نظام صنعتی دنیا متفاوت باشد. مدرنیزه کردن کشاورزی ما با تحولات کشاورزی دنیا خیلی متفاوت باشد و یا اینکه حتی نظام بهداشت و درمان ما با نظام بهداشت و درمان جهان خیلی متفاوت باشد. حتی نظام فناوری، علم و دانش ما نیز همین‌گونه است اما آن چیزی که مورد توقع ویژه و انتظار ویژه از جمهوری اسلامی ایران است، یک دستگاه قضای قوی، کارآمد و در دسترس همگان است.

وی در همین زمینه افزود: ما همواره گفته‌ایم و افتخار کرده‌ایم به قضای مولای‌مان امیرمومنان(ع) و به قضای اسلام مباهات کرده‌ایم و همواره بر اصل عدالت و به ویژه عدالت علوی چه در قبل و چه پس از انقلاب همیشه تأکید کرده‌ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز نسبت به قضای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قضای نمونه اسلامی و علوی، همه دنیا و نسل جوان ما، در داخل و خارج چشم دوخته‌اند و انتظارات بسیار بالایی دارند، افزود: قضایی که انتظار دارند، قضایی است که همه ملت و همه مردم و همه متظلمین و همه شاکیان را برابر ببیند. قضایی که بین شیعه و سنی، بین مسلمان و مسیحی، بین این قوم و آن قوم، بین این جناح و آن جناح و این حزب و آن حزب کوچکترین تفاوتی قائل نباشد، این انتظار مردم است.

حجت الاسلام روحانی ادامه داد: هرکه می‌خواهد و با هر مرامی که می‌خواهد باشد و به هر سمت سیاسی که گرایش داشته باشد، وقتی به خانه قضا مراجعه می‌کند، آنجا خانه عدل و انصاف و برابری و اجرای حق و عدل است، این را هم مردم باید در مقام عمل ببینند و لمس کنند و هم افکار عمومی جامعه ما و جهان باید آن را پذیرا باشد.

وی با تأکید بر اینکه امروز بار بسیار سنگینی بر دوش دستگاه قضایی است، گفت: ما امروز در کشور به حرکت، توسعه و پیشرفت نیاز داریم. ما امروز در یک شرایطی هستیم که باید زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی آماده کنیم، ما امروز در شرایطی هستیم که باید سرمایه و فناوری را برای سرعت بیشتر پیشرفت کشور جذب و جعل کنیم؛ مگر اینها بدون حمایت دستگاه قضا امکان پذیر است؟

رئیس جمهور، شرط اول توسعه کشور را دستگاه قضای کارامد دانست و گفت: یک روزی بود که جوامع، جوامع کوچکی بود و مردم از نزدیک همدیگر را می‌شناختند و معاملات به صورت ساده انجام می گرفت و کالایی در برابر کالایی و کالایی در برابر درهم و دیناری معامله می‌شد و آنکه معامله می‌کرد و می‌فروخت و آنکه می‌خرید با هم آشنا بودند و اگر هم دعوایی رخ می‌داد، ریش سفید محل و عالم آن را به گونه‌ای حل و فصل می‌کرد اما امروز شکل معاملات نیز تغییر یافته و جامعه نیز گسترش پیدا کرده است.

حجت الاسلام روحانی اضافه کرد: امروز شرایطی است که طرف پولی می‌دهد و می‌خواهد ماه‌ها بعد آن جنس تولید شود و در اختیار او قرار گیرد. پولی را می‌دهد، کاغذی را دریافت می‌کند برای اینکه شش ماه و یا یک سال دیگر اتومبیلی را دریافت کند، نه آن طرف را می‌شناسد و نه آن کالا را دیده است و نه آن کالا هنوز تولید شده است اما اعتمادش فقط به قرارداد و کاغذ است.

وی ادامه داد: پولی را یا گاهی همه زندگی خود را در شعبه بانکی به ودیعه می‌سپارد، نه آن کارمند بانک را می‌شناسد و نه آن پول را که می‌دهد، می‌داند که بعد آن پول در اختیار چه کسی قرار می‌گیرد، اما اعتقادش به همان کاغذ، قرارداد و دفترچه است.

رئیس جمهور با طرح این سوال که پشتوانه همه این قراردادها در نهایت‌ چیست؟ اظهار داشت: اگر اختلافی پیش آمد و دعوایی صورت گرفت و ادعایی مطرح شد، پشتوانه، دستگاه قضاست. به خاطر دستگاه قضا و عدالت قاضی و انصاف دستگاه قضاست که پول می‌دهد و به آینده زندگی و کالا امید می‌بندد.

حجت الاسلام روحانی اضافه کرد: امروز شرایط ما با دیروز متفاوت است. مردم با دستگاه قضا است که به حیات و زندگی خود و نیز به حقوق مالکیت، آبرو و حیثیت و حتی حق آزادی بیان و حق آزادی اندیشه برای خود ترسیم می‌کنند، با پشتوانه دستگاه قضا است که این اطمینان در جامعه به‌وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه دیروز هر کس قدرت داشت، حاکم بود و احکم الحاکمین در جمع جامعه دیروز قدر مطرح بود، گفت: دیروز شرایطی به گونه‌ای بود که آن کسی که می‌توانست با قدرت دهان طرف را ببندد، با قدرت زور یا پول حق مالکیت طرف مقابل را زیر سوال قرار دهد و یا با پول و امکانات و نفوذ آبروی مردم را زیر پا بگذارد و یا حتی با قلدران اطرافش، جان طرف را بستاند. در آن شرایط وضعیت به گونه‌ای بود که حاکم، قدرت و زور بود که شامل قدرت مالی، اجتماعی و یا قدرت بدنی می‌شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در حکومت اسلامی به جای قوت و قدرت عدل و انصاف دستگاه قضا می‌نشیند، تأکید کرد: در جامعه اسلامی حاکم، قدرت سیاسی و قدرت نظامی و قدرت مالی و هیچ کدام از اینها نیست بلکه حاکم در همان مسیر حکم خدا و احکم الحاکمین واقعی، عدل، داد و قانون است و این قاضی است که در اتاق قضاوت، قانون، وجدان و خدا را می‌بیند و بس و بر مبنای آن حکم صادر می‌کند.

حجت الاسلام روحانی با یبان اینکه امروز دستگاه قضا مبنای اصلی حرکت جامعه به سمت پیشرفت و تعالی خواهد بود، گفت: حتی سرمایه اجتماعی در سایه دستگاه قضا خواهد بود، حتی وحدت و انسجام بین اقوام و مذاهب بر مبنای عدالت دستگاه قضا خواهد بود، حتی اگر امروز ما بخواهیم شرایط را برای محیطی بهتر در زمینه اقتصاد و در سایر زمینه‌ها به‌وجود آوریم، بدون حضور و فعالیت دستگاه قضا امکان پذیر نخواهد بود.

وی تأکید کرد: ما امروز باید با فساد مبارزه کنیم، اما آیا مبارزه با فساد به غیر از هماهنگی قوا در کنار یکدیگر و به ویژه دستگاه قضایی امکان پذیر است؟ آیا می‌توان با فساد بدون دستگاه قضا مبارزه کرد؟ البته در زمینه فساد اولین قدم پیشگیری است و همه باید تلاش کنیم تا از فساد پیشگیری شود.

رئیس جمهور با تأکید براینکه باید با قانون گرایی و از بین بردن امضاهای طلایی و با ایجاد شفافیت در اطلاعات در از بین بردن استثنائات در قانون و یا به حداقل درآوردن استثنائات می‌توانیم از فساد پیشگیری کنیم، گفت: یکی دیگر از راه‌های مبارزه با فساد مدرن کردن سیستم اداری و دولت الکترونیکی است ما باید تلاش کنیم تا از فساد پیشگیری کنیم و این کار امکان پذیر است؛ به ویژه آنکه سه قوه در کنار همدیگر، همدیگر را یاری و کمک کنند. قانون بهتر و شفافیت بیشتر، دستگاه اداری چابک‌تر همه اینها می‌تواند مانع از فساد بوده و از آن پیشگیری کند.

حجت الاسلام روحانی تصریح کرد: در عین حال اگر فسادی رخ داد بازهم همکاری سه قوه لازم است تا با فساد مبارزه کنیم البته در همه این زمینه‌ها یک مسیر معتدلی را انتخاب کنیم، سازمان بازرسی کشور می‌تواند یاری‌گر خوبی برای سلامت جامعه و دستگاه اجرایی ما باشد.

وی افزود: اگر خرد‌ه‌ای سختگیری‌ها بیشتر شد، به دلیل این است که مدیریت بهتر و سالم‌تر کار کند اما اگر باعث توقف مدیریت شود و طرف گفت که کار نمی‌کنیم، یک گناه داریم اگر کار کنیم ۱۰ گناه داریم، پس کار نمی‌کنیم زیرا یک گناه بهتر از ۱۰ گناه است، باید به گونه‌ای عمل کنیم که جرأت را از مدیران جامعه نگیریم.

رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: بنده امروز در دستگاه اجرایی، چه در بانک‌ها و چه در بخش‌های دیگر گاهی می‌بینم که قدرت تصمیم‌گیری از مدیران دارد سلب می‌شود، باید حواس‌مان جمع باشد که اینجا هم کاملاً متعادل، عادلانه، حساب شده و علمی با این مسئله برخورد کنیم.

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه دستگاه قضایی ما در همه زمینه‌ها پیشرفته است اما در عین حال ما باید از تجربه کشورهای دیگر استفاده و بهره برداری کنیم، گفت: باید قوانین را با تهیه لوایح قضایی روزآمد کنیم. خوشبختانه عالمی فاضل و فرزانه در رأس دستگاه قضایی همچون آیت الله آملی لاریجانی قرار دارد که با جهان دنیا و شرایط نوین کاملاً آشنایی دارد. ما باید لوایح و قوانین را به روز و نواقص آن را برطرف کنیم.

وی اضافه کرد: دستگاه قضایی ما باید برای همه شفاف باشد، این شفافیت تنها با قانون به دست نمی‌آید، حتی اگر قانون هم شفاف باشد باید رویه‌های قضایی ما هم شفاف باشد و در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما می‌بینیم که یک قانون واحد تفسیرهای متفاوتی ممکن است از آن بشود، تصریح کرد: ممکن است قاضی در مقام صدور رأی از قانون استنباط خاصی کند، اولاً مقدمه حکم گاهی از خود حکم مهمتر است. استقلالی که برای حکم می‌شود می‌تواند مجموعه‌اش درس‌های آموزنده‌ای باشد.

حجت الاسلام روحانی تصریح کرد: در برخی کشورها اساساً کار قضا بر مبنای رویه‌های قضایی انجام می‌شود و قانون مدون آنچنانی وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه رویه‌های قضایی باید تدوین و منتشر شود، افزود: باید این کار انجام شود تا همه مردم و حتی بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ما به خوبی حس کنند که قانون از دید قاضی چیست. ما در مجلس گاهی قوانینی را تدوین و تصویب می‌کردیم اما فهم قاضی از آن قانون با فهم قانونگذار دقیقاً یکی نبود بنابراین مهم است که این رویه‌ها را در اختیار جامعه بگذاریم تا اعتماد مردم به دستگاه قضا و آینده زندگی‌شان بیشتر و بیشتر شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: این دستگاه قضا است که می‌تواند به جامعه ما امید و نشاط دهد و آینده را برای آنها روشن کند و به آنها اعتماد دهد تا در زمینه فعالیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی سرزنده و فعال باشند.

حجت الاسلام روحانی اضافه کرد: ای کاش امکان پذیر باشد که در دولت یازدهم با همکاری دستگاه قضا بتوانیم جرایم سیاسی را هم معنا و تدوین کنیم و لایحه آن را نیز تقدیم کنیم تا تصویب شود و روشن شود که جرم سیاسی چیست و جرم امنیتی کدام است. این هم به نشاط سیاسی داخل جامعه ما می‌افزاید و هم وجهه ما را در دنیا بالاتر و بالاتر می‌برد.

وی ادامه داد: قبل و پس از انقلاب همواره یکی از فخرهای ما پیروی از شیوه حکومتی مولایمان، امیرمومنان (ع) بود که چگونه با مخالفین رفتار کرد و چگونه آنها که تا دست به شمشیر نبردند از آزادی‌های متنوعی در جامعه مولایمان امیر مومنان (ع) برخوردار بودند. رفتار امیرالمومنین(ع) با مخالفین و با خوارج که تندترین زبان‌ها را داشتند و بدترین شیوه‌ها را عمل می‌کردند، زبان نرمی بود و باید ببینیم که مولای ما چگونه عمل می‌کرد. آیا می‌توانیم از سیره پیامبر عظیم الشأن اسلام و امیرالمومنین و روایات‌مان به خوبی این تفکیک را انجام دهیم تا در فعالیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و فرهنگی مردم آینده‌ای بس روشن را پیش چشم خود ببینند.

رئیس جمهور تأکید کرد: به لطف خدا در ماه‌های گذشته همکاری‌های بسیار خوبی بین دستگاه اجرایی و دستگاه قضایی و نیز قوه مقننه بوده است که این هماهنگی‌ها شامل مراکز اعتباری و بنگاه‌های غیرمجاز و ساماندهی این مراکز، فعالیت بسیار خوبی بین دستگاه قضا و قوه مجریه بوده است در زمینه مطالبات معوق همکاری بسیار خوبی بوده و در مبارزه با فساد نیز همکاری‌ها گسترده بوده است.

حجت الاسلام روحانی در پایان خاطرنشان کرد: در بسیاری از زمینه‌ها ما می‌توانیم در کنار یکدیگر فضایی را ایجاد کنیم که در این فضا ملت ما به آینده کشورش و نظامش بیش از گذشته امیدوار باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
Romania
کرسنت؟!
رانت 650 میلیون یورویی؟!
بابک زنجانی دوم؟!
بابک زنجانی سوم؟!
60 میلیارد جهانگیری؟!
شیب؟!
شیب چیه؟!
.... نمی شه حساب کرد.
...
مجید
Iran, Islamic Republic of
طلایی ترین و با عیار ترین امضائ متعلق به د....هستند
کاظم
United States
آقای رئیس جمهور کافیه!
داره دوره ات تمام میشه هنوز داری بهانه میاری؟
همه را نباید با ترازوی لیگ برتر مقایسه کرد.قبل از لیگ برتر جام آزادگان بوده که فکر کنم پورحیدری و مرحوم حجازی استقلال را قهرمان کردند.استقلال دو بار قهرمان آسیا شده که قلعه نوعی مربیش نبوده و الان یادم نیست کی بوده.دوبار قهرمانی و دوبار نایب قهرمانی در آسیا به اندازه 200بار قهرمانی در لیگ کشور می ارزه که تا بحال هیچ تیمی حتی پرپولیس مدعی نتونستند به چنین افتخاری برسند.
درود بر شما
United States
اقای تدبیر درست کن همه خوب حرف می زنن
Iran, Islamic Republic of
در حقیقت بعد از انقلاب با عملکرد نظام جمهوری اسلامی، آمریکا به سرزمین آرزوهای ایرانیان مبدل شد در حالیکه قبلاً با وجود حضور آمریکا در ایران مردم روی خوشی به آنها و آمریکا نشان نمیدادند.