دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۸

نگرانی از محل هزینه کردن این ۳ هزار میلیارد تومان

شنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۰۸
کد مطلب: 186620
نگرانی از محل هزینه کردن این ۳ هزار میلیارد تومان
سرویس سیاسی جهان-احمد نریمان:این روزها نظام قضائی و امنیتی کشور درگیر اختلاس تاریخی ۳ هزار میلیارد تومانی در نظام بانکی است. برای اولین بار است که شخصیت های سیاسی و قضائی و رسانه های کشور بر این مساله اتفاق نظر دارند که فساد در چنین سطحی، نمی تواند بدون حمایت دست هائی متصل به قدرت شکل بگیرد.

البته طی چند روز گذشته نیز شواهدی از ردپای یک جریان منسوب به انحراف اعتقادی و سیاسی در رسانه ها منتشر شده است و بزودی نیز برگ هائی دیگر از این فساد عظیم بر ملا می شود. برای اولین بار در تاریخ سیاسی کشوراست که نظام قضائی دست به هر پرونده امنیتی و اقتصادی و فرهنگی می زند و با هر فساد گسترده در چنین ابعادی مواجه می شود، دستان یک جریان خاص را مشاهده می کند.

خاصیت جریان انحرافی در این است که به یک محل اکتفا نمی کند و با قدرت نفوذ بالائی که به سبب حمایت شخص پر قدرت سیاسی پیدا کرده است، در هر عرصه ای حضور پیدا می کند. تلاش آنها، اتصال همه حوزه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به یکدیگر است تا از این طریق مقابله و مقاومت با این جریان را پرهزینه کنند.

اما در کنار تعقیب این جریان خاص باید خاستگاه آنها در شکل گیری چنین فساد هائی نیز با دقت بررسی شود.روشن است که جریان غلط سیاسی( به تعبیر رهبر انقلاب) با نفوذ در عرصه های اقتصادی کشور و چنگ زدن بر بنگاه های بزرگ خودروسازی و نفتی و بازرگانی و غیره تلاش دارد منافع سیاسی خود را پیش ببرد. از اینرو لازم است نهادهای امنیتی همزمان با بررسی ابعاد فساد، برنامه های سیاسی این گروه را نیز رصد کرده و همزمان در معادلات و روابط فساد آنها به این مسائل نیز عنایت داشته باشند. بررسی فساد اقتصادی این جریان بدون توجه به تعاملات سیاسی آنها ابتر و ناقص خواهد ماند.

جریان انحرافی با دست یابی گام به گام بر بنگاه های اقتصادی و نفوذ عمیق در فضای اقتصادی کشور تلاش دارد اولا پایه های فعالیت سیاسی خود را تحکم ببخشند و دیگر اینکه از محل درآمد آن، اهداف قدرت طلبانه خود را پیش ببرند. مسئولین امنیتی بررسی کنند که این عدد ۳ هزار میلیارد تومان قرار بوده است کجا هزینه شود؟ با چه مکانیزمی می خواستند این مبلغ هنگفت را وارد عرصه های سیاسی کشور کنند؟ فساد ناشی از نحوه هزینه کردن این ۳ هزار میلیارد تومان کمتر از خود اختلاس نیست. باید دید تا چند ماه آینده چه فساد سیاسی قرار بوده شکل بگیرد که جریان انحرافی را برای وصول به این ۳ هزار میلیارد تومان به خط کرده است.

طراحی دقیق و و به کار گیری تعداد قابل توجهی از عوامل اداری و سیاسی برای چنین اختلاسی، صرفا با هدف سود و نفع اقتصادی و ایجاد عرصه هی جدید تجاری نبوده است.باید دید چه برآورد سیاسی وجود داشته است که جریان فساد حاضر به پذیرفتن چنین سطحی از ریسک سیاسی و قضائی شده است.

نگرانی اصلی این است که این ۳ هزار میلیارد تومان در فضای هایی مانند انتخابات پیش رو هزینه شود که در این صورت آثار آن بدون تردید تنها در اقتصاد نمی ماند. خرید رای و خرید کاندیدا و هزینه های تبلیغاتی برای بدست آوردن کرسی های نمایندگان مجلس و استفاده از آن برای انتخابات پیش روی ریاست جمهوری از جمله نگرانی های ناشی از محل هزینه کردن این درآمد است.

جریان انحرافی برای انتخابات برنامه ها دارد و راه اندازی نشریات رنگی و سایت های مختلف و خریدن کاندیدا و هزینه های تبلیغاتی برای چنین افرادی حتما به منابع مالی گسترده نیاز دارد که به نظر می رسد بنا بوده است این ۳ هزار میلیارد تومان نیز در چنین محل هائی هزینه شود.

تا زمانی که ریشه این جریان نحس سیاسی برچیده نشود، هرگونه دزدی و اختلاس و ارتشا و فعالیت های مافیای خلاف قانون و زد وبند در اقتصاد و سیاست محتمل است و سیستم امنیتی کشور درصورت برخورد "بخشی و یک سویه" با این جریان، باید خود را برای مواجهه با فساد جدیدی آماده کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اگر در این سال اتفاق افتاده باشد احتمالا هدفی جز هزینه کردن در انتخابات نبوده است.
مگر نه اين است كه رهبر انقلاب در ديدار با مسئولان قضايي فرمودند كه بدون دليل و مدرك به كسي تهمت نزنيد؟ آبروي كسي را نبريد. اين است ولايتمدراي شما؟
Iran, Islamic Republic of
وقتی مدارک علیه این جریان مخوف و زیرزمینی انحرافی که در دولت نهم و دهم رخنه کرده رو شد خیلی ها می فهمن که نباید یه برش مقطعی از فرمایشات رهبری رو چماق کنن و تو سر کسانی بکوبن که قصد شفاف سازی مسائلو دارن و اونوقت از بیانات رهبری سو استفاده دیگه نمیشه
اون موقع که داد دلسوزان نظام دراومد که جریان انحرافی داره مثل آب زیر پوست بازار اقتصادی کشور میره و قصدهای شومی داره چرا خیلی از سیاسیون خودشونو به نشنیدن زدن تا اینکه این افتضاح بزرگ رو شد؟!
Iran, Islamic Republic of
حالامسئولان اینقدر دست دست کنند تا کل این پول هر جا که می خواد هزینه بشه.
Iran, Islamic Republic of
اینها که همون اول گفتن اموال بلوکه شده دیگه چرا انقدر شلوغش میکنید
بذارید درست کارشونو بکنن دیگه
Iran, Islamic Republic of
البته وسواس و تشکیک در اینگونه موارد بسیارخوب است ولی اینکه گفته شود بنظر می رسد قرار بوده این سه هزار میلیارد در محل انتخابات هزینه شود نیاز به اطلاعات نسبتا مستدل و محکمی دارد امیدوارم شواهد متقنی در این زمینه داشته باشید وگرنه مطرح کردن این بخش صحیح نیست
Iran, Islamic Republic of
كاش حكومت انقدر كه پيگير عاملان فتنه ي٨٨ بود پيگير عاملان اختلاس هم بود.
Iran, Islamic Republic of
"كاش حكومت انقدر كه پيگير عاملان فتنه ي٨٨ بود پيگير عاملان اختلاس هم بود."

خوب با این اوضاع هرگز پرونده متهمین اختلاس محکم پیگیری نمیشه چون تا حالا که کسی کاری با سران فتنه نداشته و فتنه گران دم دستی و بی پشتوانه سیاسی چند روزی زندان شدن و قضیه تموم شد و ازاد شدن