جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

چه کسانی در قیامت تنها و بی پناه هستند؟

جمعه ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۱
کد مطلب: 775613
تفسیر اجمالی آیه ۱۰ سوره جاثیه را در این گزارش بخوانید.
چه کسانی در قیامت تنها و بی پناه هستند؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو، پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان، مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. به همین منظور، ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
مِنْ وَرَائِهِمْ جَهَنَّمُ ۖ وَلَا یُغْنِی عَنْهُمْ مَا کَسَبُوا شَیْئًا وَلَا مَا اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِیَاءَ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ
آن‌ها را آتش دوزخ در پیش است و آنچه اندوختند هیچ آنان را نجات و رهایی ندهد و آنچه غیر خدا دوست گرفتند به کارشان نیاید و کیفر آن‌ها بزرگ عذاب قهر خداست.
 

تفسیر آیه ۱۰ سوره جاثیه
«وراء» هم به معنای پشت سر است و هم به معنای پیش رو. در این آیه «وراء» به معنای پیش رو است، چنانکه در سوره کهف آیه ۷۹ می‌خوانیم: «وَ کانَ وَراءَهُمْ مَلِکٌ یَأْخُذُ کُلَّ سَفِینَهٍ غَصْباً» خضر به موسی گفت:من کشتی را سوراخ کردم، زیرا پیش روی آنان پادشاه ستمگری است که کشتی‌های سالم را به زور مصادره می‌کند و من کشتی را سوراخ کردم تا معیوب شده و مصادره نکنند.

در سوره مؤمنون آیه ۱۰۰ نیز می‌خوانیم:همین که مرگ به سراغشان بیاید، گویند: پروردگارا ما را برگردان تا عمل صالحی انجام دهیم. پاسخ می‌شنوند هرگز. سپس می‌فرماید: «مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ» این افراد بعد از مرگ برزخ را در پیش روی خود دارند تا زمان قیامت که مبعوث شوند. در اینجا نیز کلمه «وراء» به معنای پیش رو است. در این آیه و آیات قبل انواع عذاب‌ها مطرح شده است: «بِعَذابٍ أَلِیمٍ»، «عَذابٌ مُهِینٌ» و «عَذابٌ عَظِیمٌ»

پیام های آیه ۱۰ سوره جاثیه
۱- مشرکان در قیامت تنها و بی پناهند. «لا یُغْنِی عَنْهُمْ ما کَسَبُوا شَیْئاً»

۲- تکیه گاه مستکبران یا داشته‌های آنان است یا دوستانشان که هیچ یک در قیامت
کارایی ندارند. «لا یُغْنِی عَنْهُمْ ما کَسَبُوا شَیْئاً وَ لا مَا اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللّهِ أَوْلِیاءَ»

۳- قرآن، خواری و خفّت مسخره کنندگان و حرمت شکنان را در دنیا پیشگویی می‌کند.

«اتَّخَذَها هُزُواً أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِینٌ مِنْ وَرائِهِمْ جَهَنَّمُ» (از اینکه عذاب مهین در کنار جهنّم آمده ظاهراً مراد خفّت و خواری در دنیاست.)

۴- اسباب و اموال دنیوی، در قیامت کارایی ندارد. «لا یُغْنِی عَنْهُمْ ما کَسَبُوا شَیْئاً»

۵-توجّه به دوزخ می‌تواند بهترین عامل باز دارنده از تکبّر و اصرار بر گناه باشد. «أَثِیمٍ - بصیر... لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *