جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲

جناب آقای سرافراز، سرافرازمان کن!

سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 408995
سازمان صدا و سیما هم در کلام حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و هم در کلام مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای دام ظله لقب "دانشگاه عمومی" گرفته است و این خود دلیل بر تأثیرگذار بودن سازمان صدا وسیما در زندگی فردی و اجتماعی مخاطبین است.
به گزارش جهان، سیدعمران حسینی نسب در وبلاگ "ساقی" نوشت:
تلویزیون تقریبا تنها رسانه ای است که در اقصی نقاط کشور قابل دسترسی می باشد و لذا بیشترین تأثیرات را نیز همین رسانه می تواند در مخاطبین داشته باشد. سازمان صدا و سیما هم در کلام حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و هم در کلام مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای دام ظله لقب "دانشگاه عمومی" گرفته است و این خود دلیل بر تأثیرگذار بودن سازمان صدا وسیما در زندگی فردی و اجتماعی مخاطبین است. اگر صدا و سیما می خواهد موفق بشود باید طبق نظر و اندیشه های مقام معظم رهبری که در حکم انتصاب رئیس جدید سازمان صدا وسیما نیز به آنها اشاره شده برنامه ریزی کند و حرکت نماید.
 
مقام معظم رهبری در حکم انتصاب جناب آقای سرافراز، مأموریت صدا وسیما را خطیر دانسته و  وظایف صدا وسیما را،«گسترش دین و اخلاق و امید و آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملّت»،«حفظ و ارتقای استقلال فرهنگی و هویت انقلاب ایران اسلامی»، «عزم ملّی و ابتهاج معنوی و نشاط انقلابی» و «پشتیبانی رسانه‌ای همه‌جانبه و مبتکرانه در امر بسیج عمومی ملّت و نیز کمک به مدیریت‌های اجرایی در جهت تأمین اهداف و اجرای سیاست‌های کلان نظام و تحقق سند چشم‌انداز کشور» اعلام می کند.
 
با توجه به این وظائف، می رویم به سراغ برخی برنامه های صدا و سیما که ببینیم چقدر  در راستای گسترش دین و اخلاق و ترویج سبک اسلامی ایرانی و حفظ استقلال فرهنگی کشور بوده است. به چند نمونه ار برنامه های صدا وسیما می پردازیم:
 
1- بحث سریالهاست و سریال" همه چیز آنجاست" یکی از سریالهای تلویزیون بود که ضمن تأکید بر احترام والدین، تاکید بر اصالت خانواده و  کمک به دیگران، متاسفانه به ترویج ارتباط دختر و پسر، درخواست دختر از پسر برای رفتن پسر به خواستگاری دختر و حضور دختر و پسر در رستوران که هیچ یک از این امور بر اساس آیات و روایات اسلامی جایز نبوده و هیچ سنخیتی با ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی و حفظ و ارتقای فرهنگ انقلاب اسلامی ندارد. البته این گونه کارها مربوط به این سریال نبوده و متأسفانه در اکثر سریالهای تلویزیون مکررا ترویج می شود.
 
قرآن کریم در دو آیه، یک بار در آیه 25 سوره نساء: «وَلاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ» و بار دیگر در آیه 5 سوره مائده:«وَلاَ مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ» زنان و مردان و دختران و پسران نامحرم  را از ارتباط با یگدیگر منع می کند.
 
دو‌ آيه مورد نظر به طور مطلق از دوستي سخن گفته و طبعاً چون ‌آيه مطلق است، شامل دوستي به هر طريق مي شود.
 
در روایت اسلامی نیز شدیدا از این کار منع شده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
 
هرکس با غیر همسر خویش شوخی و مزاح کندبه اندازه هر کلمه ای که در دنیا سخن گفته باشد ، خداوند هزار سال او را در زندان دوزخ نگاه خواهد داشت.(ثواب الاعمال ص 283)
 
طبق فتوای اکثر مراجع معظم تقلید نیز ارتباط دختر و پسر جایز نیست.
 
2- پیام های بازرگانی
 
پیامهای بازرگانی صدا وسیما از چند جهت قابل نقد و بررسی است:
 
 اولا) تجمل گرایی را تبلیغ می کند که باز این کار نه با سبک اسلامی ایرانی سازگار است و نه با فرهنگ انقلاب اسلامی.
 
ثانیا: اسراف را تبلیغ می کند. چگونه صدا و سیما در سریالها و پیامهای بازرگانی تهیه غذاهای رنگارنگ و خرید لوام غیرضروری را به تصویر می کشد در حالی که افرادی به نان شب محتاجند؟ آیا این خلاف سبک اسلامی ایرانی نیست؟
 
ثالثا: استفاده ابزاری از زنان در پیامهای بازرگانی است که با جایگاه والای زن در اسلام منافات دارد و این رفتارها با زن، انسان را به عصر جاهلیت بر می گرداند که زن در آن دوران ارزشی نداشت و به عنوان یک موجود پست به او نگاه می شد و از او استفاده ابزاری می کردند.
 
نتیجه اینکه صدا و سیما وظیفه دارد به عنوان یک دانشگاه عمومی، معیارهای اسلامی ایرانی را در همه برنامه ها سرلوحه خود قرار دهد.
 
پس جناب آقای سرافراز، سرافرازمان کن!
 
مطلب مرتبط که قبلا در وبلاگ ساقی منتشر شده:
 
صدا و سیما در راه ترویج فرهنگ اسلام یا ...؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *