جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

پیام های غیرکلامی نامه امام به گورباچف

چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب: 400449
پیام به آقای گورباچف تسلیم نشود، بلکه جمله به جمله برای او خوانده و ترجمه شود و بعد از پایان قرائت و ترجمه، تسلیم او گردد، تا نگوید در فرصت بعد پیام را مطالعه میکنم، و اگر احتیاج به توضیح یا استدلال داشت، همانجا توضیح داده شود.
به گزارش جهان، فرهاد مهدوی در وبلاگ "تحقیق در ارتباطات ایرانیان" نوشت:
13 دی سالروز نامه امام خمینی ره به گورباچف رئیس جمهور اسبق شوروی است .امام خمینی ره تنها شخصیتی بودند که  خبر سقوط یک ابرقدرت را پیش بینی کردند و آن  را در افکار عمومی دنیا با صدای بلند به مقامات شوروی اعلام نمودند ؛ در اولین روز سال 1989 نامه تاریخی امام خمینی ره به سران شوروی و رئیس جمهور وقت آقای گورباچف نوشته شد، اگرچه گورباچف هم این جمله را گفت که " آیا ما هم مى‌‏توانیم امام را به کمونیسم دعوت کنیم؟ اما خود بهتر می دانست که که چیزی به فروپاشی قدرت جهانیشان باقی نمانده است و به خاطر همین وقتی که شنید "دیگر کمونیست را باید در موزه‏ های تاریخی جهان بنگریم رنگ چهره ‏اش تغییر کرد و صورتش سرخ شد". حاملان نامه اصرار داشتند که درباره تاکید حضرت امام ره  مبنی بر نابودی قریب الوقوع مارکسیسم، محتاطانه‌تر به موضوع نزدیک شوید زیرا به عقیده آنها ممکن بود این اتفاق صورت نگیرد، اما امام قبول نکردند و با قاطعیت صدای شکسته شدن استخوانهای مارکسیسم را به شوروی اطلاع دادند و در 25 دسامبر1991، میخائیل گورباچف از سمت خود کناره‌گیری کرد اتحاد شوروی بطور رسمی در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۱ از هم پاشیده شد. یک روز پس از آن، پارلمان اتحاد جماهیر شوروی اعلامیهٔ انحلال این کشور را تصویب کرد.
 
هیات ایرانی فارغ از پیام متنی نامه تاکید بسیاری بر پیام های کلامی آن داشت که به برخی از آن اشاره می شود:
 
1- ترکیب هیات عبارت بود از یک خانم چادری(مرضیه حدیده چی دباغ)،یک روحانی(آیت الله جوادی آملی)،یک دیپلمات(لاریجانی)
 
2- محتوای پیام کاملاً مکتوم باشد و احدی تا حین ابلاغ، پی به محتوای آن نبرد. لذا علی رغم اینکه دستگاههای آنها برای کشف این اسرار بسیار قوی است، موفق نشدند که بفهمندمضمون نامه چیست؟ آنها همهٴ مسایل، از قبیل قطعنامهٴ ۵۹۸، جنگ و صلح و حالت نه جنگ، نه صلح را احتمال داده بودند، به استثنای آنچه که مضمون اصلی و اصیل این پیام، یعنی «دعوت به اسلام» بود.
 
3- رعایت «ادب» که جزء برنامه های بین المللی اسلام است، چر اکه اسلام دستور داده که در برخوردها مؤدب باشید، حتی اگر طرف شما یهودی باشد. در آن روز که بدترین دشمن اسلام «یهود» بود، وجود مبارک معصوم (علیه‌السلام) فرمود: حتی با یهودی نیز ظرافت در گفتار، رفتار و نوشتار را که «ادب» نام دارد، رعایت کنید.
 
4- پیام به آقای گورباچف تسلیم نشود، بلکه جمله به جمله برای او خوانده و ترجمه شود و بعد از پایان قرائت و ترجمه، تسلیم او گردد، تا نگوید در فرصت بعد پیام را مطالعه میکنم، و اگر احتیاج به توضیح یا استدلال داشت، همانجا توضیح داده شود.
 
5- حضرت امام فرموده بودند که این هیئت جایی نرود و فقط نامه را ابلاغ کند و بازگردد و هیچ بازدیدی نداشته باشد.
 
6- برخی جاها او (گورباچف) به شدت برافروخته می‌شد. یکی دو تا سوال نوشته بود که پس از اتمام نامه از آقای جوادی آملی پرسید: امام ما را دعوت به اسلام کرده، آیا ما هم مى‌‏توانیم امام را به کمونیسم دعوت کنیم؟ که آیت‌الله جوادی آملی خیلی سنگین و بدون مکث جوابشان را دادند و ایشان قدری در فکر فرورفتند. آیت‌الله جوادی آملی فرمودند شما فرض را اینجور نگذارید که امام شخص شما را مورد خطاب قرار داده، حضرت امام مسئله‌اش مسئله امت‌ها و ملت‌هاست که سال‌هاست تحت سیطره کمونیسم هستند و جرأت ندارند صدایشان را بلند کنند و حالا که شما گامی را برداشته‌اید، دارند نصیحت می‌کنند که شما گام‌تان را تا انتها برسانید.
 
7- چند روز بعد از بازگشت، حضرت امام  حاملان نامه را برای ارائه گزارش احضار کردند. سوالاتی داشتند. ایشان فرمودند که عکس‌العمل‌های نامه را کدام یک از شما توجه داشتید؟ لاریجانی در جواب گفت: آنجا که بحث از مظلومی بود که در کشور شوروی تحت ستم باشد، برای گورباچف بسیار سنگین بود و دیگری جایی که فرموده بودید، اهل علم‌تان را بفرستید بیاییند در قم با علمای ما مباحثه کنند، برایشان خیلی سنگین بود و تکان خوردند. حضرت امام چهره‌شان قدری باز شد و اظهار رضایت کردند. دباغ هم افزود: حضرت امام سۆال کردند کی به هنگام قرائت پیام به چهره گورباچف نگاه می‌کرد؟ عرض کردم چون آقای جوادی آملی متن پیام را می‌خواندند. آقای لاریجانی هم ترجمه می‌کردند، بنده به چهره آقای گورباچف نگاه می‌کردم. حضرت امام لبخند رضایتمندانه‌ای زد. شاید به این دلیل که آقای گورباچف معنی اصلی پیام را دریافت کردند.
 
8- گورباچف بعدها معنی پیام پرمحتوای امام را دریافت و گفت:پیام آیت‏ اللّه‏ خمینى از نظر من به همه اعصار در طول تاریخ بود و زمانى که این پیام را دریافت کردم، اینگونه دریافتم، شخصى که این پیام را نوشته فردى متفکر و دلسوز براى سرنوشت جهان است. من از این پیام که با دقت به آن گوش دادم و آن را مطالعه کردم، استنباط کردم او کسى است که براى جهان نگران است و مایل است من انقلاب اسلامى را بیشتر بشناسم و درک کنم. آیت ‏اللّه‏ خمینى توانست اثر بزرگى در تاریخ نوین جهان بگذارد. ما زمانى که این پیام را در جلسه کمیته مرکزى حزب کمونیست مطرح کردیم، براى اعضاى حزب که نیمى از جهان را در اختیار داشتند، بسیار غیرمنتظره بود و نسبت به پیام با دیده احترام نگریستند و گفتند که رهبران ایران علاقه‏ مند به حفظ ارزشهاى انسانى در جهان هستند. من متأسفم که در آن مقطع نتوانستم به ایران سفر کنم و از نزدیک با ایشان ملاقات نمایم. به هر حال من امروز از ایشان با احترام عظیم یاد مى‏کنم و معتقدم که آیت‏ اللّه‏ خمینى فراتر از زمان مى‏ اندیشید و در بُعد مکان نمى‏ گنجید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *