چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۲
۵
در تقدیر از عملکرد خوب دستگاه دیپلماسی و شخص وزیر خارجه؛

«وعده صادق» حاصل اقدام هماهنگ میدان و دیپلماسی/ دوران درخشان دیپلماسی بعلاوه موشک فرا رسید

چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب: 877110
عملیات وعده صادق الگوی بسیار خوبی در خصوص همکاری مشترک و همپوشانی اهداف سیاسی و نظامی است و فصل جدیدی را برای بهره برداری در این حوزه برای کشورمان گشود.
«وعده صادق» حاصل اقدام هماهنگ میدان و دیپلماسی/ دوران درخشان دیپلماسی بعلاوه موشک فرا رسید
گروه سیاسی جهان نيوز: عملیات وعده صادق یک اقدام هماهنگ و همپوشان در حوزه دیپلماسی و میدان بود. امروز همه دنیا به این موضوع معترف هستند که پاسخ متقابل ایران به صهیونیست‌ها یک پاسخ کاملا مشروع بود. اخیرا وزیر خارجه انگلیس در یک برنامه تلویزیونی سعی داشت اقدام تلافی‌جویانه کشورمان را زیر سئوال ببرد اما با پاسخ صریح مجری روبرو شد که اگر این رویداد برای انگلیس اتفاق می‌افتاد شما چه می کردید و در حالتی آچمز شده و ناگزیر پاسخ داد که ما هم به شدیدترین وجه ممکن اقدام متقابل انجام می‌دادیم. درواقع این هماهنگی و همکاری میدان و دیپلماسی بود که توانست منافذ ادعایی غرب که نسبت به حق مسلم ایران تشکیک ایجاد می‌کرد را مسدود کند.

برای دریافت بهتر موضوع باید روندی که از زمان حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و شهادت هفت تن از ایرانیان از جمله سردار زاهدی شروع شد تا فضای پسا عملیات وعده صادق را بررسی کرد. بعد از این حمله بود که دستگاه دیپلماسی دست به کار شد اما آمریکا و کشورهای غربی از محکومیت تل‌آویو در حمله به کنسولگری ایران که از لحاظ دیپلماتیک به عنوان خاک این کشور محسوب می شود، خودداری کردند.

نماینده روسیه با انتقاد از گوترش به خوبی فضای شورای امنیت سازمان ملل در قبال نگاه دوگانه به ایران و این رژیم تحت حمایت غرب را ترسیم کرد. وی با انتقاد از رویه این سازمان گفت : «دبیرکل سازمان ملل بلافاصله اقدام ایران را محکوم کرد اما پس از حمله اسرائیل دبیرکل سازمان ملل این حمله را محکوم نکرد.»

پس از عدم همراهی شورای امنیت بود که ایران اعلام کرد که این رژیم را تنبیه می‌‎کند. در همین راستا برخی از کشورهای غربی بازهم در حمایت از اسرائیل با دستورالعمل آمریکایی‌ها با وزیرخارجه کشورمان تماس تلفنی برقرار کردند تا با ایجاد یک ترافیک دیپلماتیک ایران را از انتقام منصرف کنند اما با پاسخ محکم «حسین امیر عبداللهیان»‌ روبرو شدند و ایران با اقتدار کامل با اینکه طرف مقابل با ائتلافی از کشورهای غربی آماده دفاع شده بود، دست به عملیات زد که باعث شگفتی جهان شد.

پس از حمله موشکی پهپادی سپاه پاسداران نیز غربی‌ها که سعی داشتن این عملیات را محکوم کنند بازهم پای شورای امنیت را پیش کشیدند که اینبار نیز با فعالیت دستگاه دیپلماسی و شکافی که در مواضع دو جبهه شکل گرفته بود جبهه غربی در ادامه پیگیری سیاست خود مبنی بر دفاع بی‌اما و اگر از تل‌آویو در تصویب قطعنامه و حتی انتشار بیانیه محکومیت اقدام مشروع و تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل ناکام ماند.

در حال حاضر نیز پیام‌های دیپلماتیکی در خصوص عمل متقابل ایران در صورت هر گونه ماجراجویی نسنجیده از سوی صهیونیست‌ها به طرف‌های مقابل در ارتباط با کشورهای مختلف از جمله قطر و مصر و ... رد و بدل می شود که در حوزه دیپلماسی فعال بسیار در خور توجه است.

بنابراین در این دوره به خوبی همکاری و همپوشانی میدان ودیپلماسی که باعث ارتقای بازدارندگی و اقتدار ملی کشورمان شد، مشهود است. این درحالی است پیشتر خصوصا در دولت قبل شاهد آن بودیم که برخی دیپلمات‌های رده بالای دولتی به جای تقویت میدان با حرف‌های نسنجیده به تخریب قدرت نظامی کشورمان و تقلیل آن در برابر کشورهای غربی مانند آمریکا می پرداختند؛ موضوعی که در واقعیت نیز با توجه به تحولات اخیر پوچ و بی ارزش بودن آن اثبات شد. زمانی دیپلماسی در برابر میدان به عنوان قطب مقابل قرار می‌گرفت و متاسفانه موارد سیاسی داخلی جناحی سبب شده بود که برخی افکارانحرافی با بیان اینکه دوران موشک تمام شده و دوران مذاکره است، مطرح شود. تجربه حاضر خط بطلانی بر این افکار فاقد ارزش جناحی سیاسی کشید.

به نظر می رسد دستاوردهای کسب شده بعد از عملیات «وعده صادق»‌ را باید یک دستاورد مشترک با اقدام مناسب دیپلماسی و میدان توصیف کرد که تحت هدایت «حسین امیرعبداللهیان» شکل گرفت و تداوم یافته است و موضوع دفاع مشروع کشورمان در جهان به خوبی جا افتاده است. این تجربه مشترک می تواند یک الگوی مناسب برای رفتارهای مختلف باشد که دستگاه دیپلماسی از مزیت دفاعی کشورمان استفاده کند و نیروی نظامی نیز با اقتدار عمل کرده و به تقویت رایزنی‌های و اهداف دیپلماتیک کمک کند.
https://jahannews.com/vdcb8zbwgrhbz8p.uiur.html
jahannews.com/vdcb8zbwgrhbz8p.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مراقب حمله اقتصادی و سایبری و حتی موضوعات سیستان باید باشیم. دشمن برنامه ریزی خواهد کرد
Iran, Islamic Republic of
در خصوص مسئله زنگزور بعضی ها باید به سرنوشت ارباب شون نگاه کنند و متنبه بشن
Iran, Islamic Republic of
آقای امیر عبدالهیان
پیشنهاد میکنم ارمنستان رو مجاب کنید برای امنیتش ایران قوای نظامی در جنوب کشورش مستقر کنه تا دیگه شاهد جنگ در اون ناحیه نباشیم.
چوبین
Iran, Islamic Republic of
این اقتدار و موفقیت بدون برجام، بدون برجام دو و سه و چهار بدست امد.
United States
بدون قرارداد ترکمنچای و گلستان بدست آمده...!