شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۱
۱۲
عاقبت سیاسی بازی با انتخابات؛

خوددرگیری کار دست جریان اصلاحات داد/ چه کسانی اصلاحات را دچار انزوای سیاسی می‌کنند؟

سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب: 863996
رویکردی منفعلانه سران اصلاحات نیروهای این جریان را در آستانه انتخابات نگران کرده و اصلاح طلبان خصوصا در سطح احزاب با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب امید بسته‌اند که بتوانند فضای سیاسی را تا جای ممکن آنطور که خواهان آن هستند، تغییر دهند.
خوددرگیری کار دست جریان اصلاحات داد/ چه کسانی اصلاحات را دچار انزوای سیاسی می‌کنند؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: جریان اصلاحات سیاست مبهمی را در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهم در پیش گرفته است که باعث سردرگمی اعضای این جریان شده و به نظر می رسد که در ادامه این روند اصلاحات را دچار مشکل جدی می کند؛ چرا که با این دست فرمان اصلاح طلبان به محاق می روند. خصوصا اینکه جریان ها و گروه های سیاسی دیگر در انتخابات شرکت کرده و در حال فعالیت هستند و این خود تحریمی اصلاح طلبان باعث شده که فقط سر آنان بی کلاه بماند.

در انتخابات مجلس دوازدهم حداقل دیده می شود که جریان های موازی با اصلاح طلبان فعالیت چشمگیری دارند که با این روند ممکن است جایگزین اصلاحات در فضای سیاسی کشور شوند. خصوصا گروه هایی که اصلاح طلبان به آنان به چشم نیروهای قرضی و نیابتی نگاه می کردند حالا خود در فضای سیاسی محل رجوع احزاب اصلاح طلب شده اند.

در همین راستا «حسن روحانی» و اعتدالیون در پایتخت قرار است با سرلیستی «محمدباقر نوبخت» پای در انتخابات مجلس بگذارند. از سوی دیگر گفته شده که «علی لاریجانی» نیز نمایندگان ادوار گذشته را تشویق به حضور در انتخابات کرده است و افرادی چون «محمدرضا باهنر» با توصیه وی در این عرصه پا به میدان گذاشته اند. همچنین گفته می شود که ممکن است میان این دو گروه در فضای سیاسی کشور ائتلافی صورت بگیرد و کم کم رقابت سنتی اصلاح طلب و اصولگر جای خود را به رقابت اصولگرایان با رقبای جدید می دهد.

در همین رابطه اصلاح طلبان که دیده اند سرشان بی کلاه مانده است و در روند پیش ثبت نام و ثبت نام انتخاباتی آنطور که باید به میدان نیامده اند؛ پس از اینکه رهبر معظم انقلاب از گرم شدن فضای انتخابات گفتند سعی می کنند با تکیه بر سخنان رهبری فشار بیشتری بر شورای نگهبان بیاورند تا نیروهای آنان را تایید صلاحیت کند تا شاید نقصان و خلاء عدم حضور در انتخابات را با این ترفند تا حدودی پر کنند.

جالب اینجاست که اصلاح طلبان فکر می کردند که با ناز و عشوه سیاسی مالوف‌شان می توانند که نهادهای نظارتی انتخابات را برای اهداف‌شان مجاب کنند اما این بار می بینند که فضای سیاسی با رقبای دیگری پر شده و ممکن است این افراد دچار ورشکستگی سیاسی شوند و بیشتر به محاق بروند. این جریان یکبار با توجه به همین سیاست رادیکالی به محاق رفت و این بار بیم آن دارد که بیشتر در فضای انزوای سیاسی گرفتار شود.

حضور افرادی چون «آذر منصوری» در ریاست جبهه اصلاحات نیز بی تاثیر نبوده است. در این راستا وی که بیشتر رویکرد و افعال اپوزیسیونی دارد تا تشکیلاتی برای حضور در انتخابات، بیشتر این جریان را از فضای انتخابات و رقابت دموکراتیک دور کرده است تا جایی که افرادی چون «محسن هاشمی» از حسن روحانی خواسته‌اند که جریان اصلاحات را از انفعال خارج کنند.

مجله آگاهی نو که مدیریت آن را «محمد قوچانی» عضو شورای مرکزی کارگزاران برعهده دارد، در شماره جدید این مجله جزئیاتی از دیدار اخیر کارگزاران با روحانی را بازگو کرده است؛ در این دیدار محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی این حزب از روحانی خواسته که جبهه اصلاحات را از انفعال خارج کند و تلویحاً او را به ایفای نقشی شبیه نقش هاشمی رفسنجانی دعوت کرده است.

حالا این جریان سیاسی که از انفعال درونی خصوصا در بخش مرکزی و مدیریتی به شدت رنج می برد با سخنان رهبری به این فکر افتاده که می تواند فضا را به سمت خواسته های خود با تکیه به این سخنان تغییر دهد.

در همین زمینه «محمدعلی وکیلی» نماینده اصلاح طلب مجلس دهم با بیان این نکته که سخنان رهبری نشان داد که راهبرد نظام همچنان مشارکت حداکثری است، گفت: «بنده معتقد هستم که این راهبرد نظام توسط دستگاه‌های مسئول نقض شده و به این راهبرد خدشه وارد شده است، به طوری که ایشان مجبور شدند که دوباره بر راهبرد انتخابات مشارکتی تأکید کنند. به هیچ وجه ما شاهد رقابت حداکثری نیستیم. مخصوصاً در کلانشهر‌ها فضای انتخاباتی سرد است. در شهرستان‌ها به دلیل مسائل قومی اندکی رقابت نسبی وجود دارد، اما در کلانشهر‌ها خبری نیست و شاهد بی‌میلی بخش زیادی از مردم هستیم».

وکیلی همچنین به اشتباه اصلاح طلبان ناخواسته اذعان کرده و گفته است: «اشکال کار امسال این است که نیرو‌های کیفی وارد فرایند انتخابات نشدند و اگر شورای نگهبان هم نگاه انبساطی داشته باشد ما از این حیث دچار مشکل هستیم، چرا که همان‌طور که عرض کردم افراد کیفی جریان‌های سیاسی کمتر وارد فرایند انتخابات شدند».

علی محمد نمازی دیگر فعال اصلاح طلب هم موضعی شبیه به وکیلی اتخاذ کرده و گفته است: «چهره‌های شاخص زیادی در انتخابات ثبت‌نام نکرده‌اند، اما به هر حال چهره‌هایی که ثبت نام کرده‌اند بعضا در هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شدند».

در همین راستا روزنامه اصلاح طلب هم میهن نیز در کانال تلگرامی‌اش مدعی شد رهبر انقلاب در ملاقات اخیر با شورای نگهبان نسبت به برخی ردصلاحیت ها ابراز نارضایتی کرده اند.

 براساس خبری که هم میهن منتشر کرده است؛ گفته شده بود که در ملاقات اخیر شورای نگهبان با رهبری، ایشان نسبت به برخی از ردصلاحیت‌های اخیر ابرازنارضایتی کرده‌اند، از جمله اسم آقای پزشکیان را آورده‌اند و گفته‌اند ایشان چه ایرادی داشته که رد شده است؟

همین موضوع با واکنش «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان روبرو شد و این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره نقل قول‌هایی که در رسانه‌ها درباره این دیدار می‌شود، نسبت به صلاحیت برخی اشخاص و همچنین در خصوص مقوله عدم احراز گفت: «مسائل گفته شده در برخی رسانه‌ها در جلسه‌ای که اعضای شورای نگهبان خدمت رهبرمعظم انقلاب بوده‌اند، به شکلی که نقل شده در جلسه طرح نشده است. اساسا برخی از اشخاصی که این روزها اسم‌شان مطرح می‌شود، در تمام ادواری که در انتخابات مجلس شرکت کرده‌اند، توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده‌اند و بعضا الان هم نماینده مجلس هستند. نظر اخیری هم که نسبت به این افراد داده شده، نظر شورای نگهبان نبوده بلکه نظر هیات‌های اجرایی بوده است که در همان زمان هم ما خطاب به همه کسانی که صلاحیت‌شان تایید نشده بود، اعلام کردیم که فرصت اعتراض نسبت به نظر هیات‌های اجرایی دارند.»

وی اضافه کرده است: «ما الان در حال بررسی این اعتراض‌ها هستیم و این بررسی‌ها تا 14 دی ادامه دارد و بعد از آن هم نتیجه ابلاغ می شود که البته آنجا هم باز کار تمام شده‌ و نهایی نیست و پس از هیات‌های نظارت، خود شورای نگهبان فرصت دارد که اگر اعتراضی وجود دارد، آن را بررسی کند.»

آنچه از مجموع این موارد دیده می‌شود اصلاح طلبان در یک رویکرد شب امتحانی نگران انتخابات شده اند و انفعال سیاسی مدیران این جریان نیز بر نگرانی اعضای آن در خصوص به محاق رفتن این جریان بیشتر تاثیرگذاشته است.

رویکردی که حالا نیروهای سیاسی اصلاح طلب خصوصا در سطح احزاب سعی می کنند آنرا ترمیم کنند و در این حوزه با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب امید بسته‌اند که بتوانند فضای سیاسی را تا جای ممکن آنطور که خواهان آن هستند، رقم بزنند این درحالی است که تنبلی تشکیلاتی و بیماری اپوزیسیونی این جریان باید در خود جریان مداوا شود.
https://jahannews.com/vdci3pavqt1aq32.cbct.html
jahannews.com/vdci3pavqt1aq32.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
دنیا رو آب ببره شما فقط اصلاح طلبها رو دنبال کنید
Iran, Islamic Republic of
شما رو چی میبره عزیز دل برادر
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان ادامه قدرت خواهی غرب گرایی هستند
Iran, Islamic Republic of
شما چرا ناراحتی حالا؟
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبی یک جریان انحرافی است
.
Iran, Islamic Republic of
.....!!!!
Iran, Islamic Republic of
بازم که قیاس به نفس کردی برادر
Iran, Islamic Republic of
اخه خیال میکنم همه مثل خودمن
Iran, Islamic Republic of
کمی از دستاوردهای دولت و مجلس قلم فرسایی بفرمائید
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات هم بايد مثل حزب توده به تاريخ سپرده شود منظور اصلاحاتيون دين زدايي از حاكميت است
والسلام !!!!
Iran, Islamic Republic of
توده مگه کجا بوده؟!
United Kingdom
اگر اصلاح طلبان در زمان حکمرانی شان واقعا اصلاح می کردند الآن اینقدر منزوی نبودند.!!!