کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با گذشت ۲۸ ماه؛

عیب بزرگ دولت آیت الله رئیسی چیست؟

25 آذر 1402 ساعت 9:47

جریان مقابل دولت در راستای سیاست بازی خود قطعا نمی‌خواهد خدمات دولت دیده شود و از بیان موفقیت‌ها امتناع می‌کنند.


گروه سیاسی جهان نیوز: «رسیدن از قعر جدول به صدر جدول جهانی واکسیناسیون، اضافه شدن ۱۵ هزار تخت بیمارستانی، افزایش پوشش بیمه برای ۶۰۰ قلم داروی دیگر، افزایش تخت‌های آی‌سی‌یو و ...» این موارد قسمتی از سخنان سخنگوی دولت در جمع دانشجویان علوم‌ پزشکی شهید بهشتی است.

این موارد تنها بخشی از دستاوردهای دولت سیزدهم آن هم فقط در حوزه سلامت است.

اما دستاوردهای دولت آقای رئیسی فقط محدود به حوزه سلامت نیست و در حدود 28 ماهی که از عمر این دولت گذشته اتفاقات بسیار خوب دیگری هم افتاده که کمتر دیده شده یا آنچنان در رسانه‌ها به آن پرداخته نشده است.

این دستاوردها را می‌توان در حوزه تولید خودرو، توجه به حمل و نقل پاک، حجم تجارت خارجی، ساخت مسکن، مبارزه با فساد، کالا استراتژیک دسته بندی کرد.

در حوزه تولید خودرو می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در دولت قبلی میزان تولید خودرو سالانه معادل ۸۰۰ هزار خودرو بود، اما در سال گذشته تولید خودرو به حدود ۱.۳۴ میلیون رسید.

در کنار افزایش تولید خودرو، خودروهای بی‌کیفیت از خط تولید خارج شدند تا خودرو با کیفیت بالاتر در کشور تولید شود. پنج خودرو از جمله خودرو پراید در دو سال گذشته به دلیل کیفیت پایین از خط تولید کنار گذاشته شد.

برای توجه به حمل و نقل پاک در راستای کاهش آلودگی هوا هم باید به تولید خودروبرقی، افتتاح ۱۰۰ ایستگاه شارژ برقی در کنار تحویل ۴۰ اتوبوس برقی و ۸۰ تاکسی برقی اشاره کرد، ضمن اینکه ۲۰۰ تاکسی برقی دیگر نیز تحویل داده خواهد شد.

درباره افزایش میزان تجارت خارجی ایران هم حجم تجارت خارجی کشور با تراز منفی، حدود ۸۰ میلیارد دلار بود که در این دولت با توسعه سیاست همسایگی حجم این تجارت به ۱۱۲ میلیارد دلار رسیده است.

در حوزه مبارزه با فساد هم می‌توان به گشت ارشاد مدیران اشاره کرد که تاکنون بیش از ۶۰ مدیر دولتی جابه جا یا برکنار شده‌اند.

در حوزه مسکن هم علیرغم تخریب دولت برای وعده ساخت ۴ میلیون مسکن برای ۴ سال، در این مدت اقدامات متعددی انجام شده که در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۵۷۱ هزار مسکن با عبور از مرحله برنامه‌ریزی در حال تکمیل است. در عین حال حدود یک و نیم میلیون زمین برای ساخت در حال برنامه‌ریزی برای واگذاری است.
 
گندم در بین کالاهای اساسی جز محصولات استراتژیک و مهم‌ترین اقلام بوده و تولید گندم از ابتدای این دولت از چهار و نیم میلیون تن به 10 و نیم میلیون تن رسیده است.

رشد نقدینگی نیز در دولت سیزدهم کاهش یافته و از ۴۰.۳ درصد که با خلق پول و ناترازی بانک‌ها صورت می‌گرفت به ۲۶ درصد رسیده است.

دولت سیزدهم در جهت حذف ناترازی بانک‌ها گام برداشته‌ و با برنامه جلوی ناترازی بانک‌ها را گرفته است و اجازه خلق پولی که به سمت غیر از بخش تولید می‌رود را نمی‌دهد.

رشد اقتصادی کشور هم از میانگین ۴ دهم درصد در دهه گذشته به حدود ۶ تا ۷ درصد در ۶ ماهه ابتدای امسال رسیده است.

درباره اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هم باید گفت که این قانون بعد از ۱۵ سال تعرفه‌گذاری پرستاری اجرا شد. به گفته سخنگوی دولت، وزیر بهداشت در جلسات کابینه پیگیری فوق‌العاده‌ای در این باره داشتند تا بتواند سقف کارانه را برای پزشکان بردارد و در نتیجه نخبگان مهاجرت نکنند، زیرا دولت برای عادلانه سازی پرداخت‌ها موافق حذف سقف پرداخت حقوق نبود.

از طرفی مجوز‌های استخدامی وزارت بهداشت در حوزه پرستاری و پزشکی با اولویت دهی مناطق محروم افزایش یافته است.

در طول این دو سال بیش از ۲.۵ برابر حق الزحمه رزیدنت افزایش یافته است. حق الزحمه رزیدنت پیش از این دولت ۲.۵ تا ۴ میلیون بوده، ولی در این دولت حدود ۲.۵ برابر افرایش یافته است و به ۱۰ میلیون رسیده است.

تورم فاجعه بار 60 درصدی که در مرداد 1400 تحویل دولت رئیسی شد، هرچند که هنوز عدد نجومی است اما با همت دولتمردان در حدود 40 درصد جاگیر شده است.

دولت دستاورد دیگری هم دارد که اقتصادی نیست و آن کم کردن فاصله بین مردم و مسئولین است که اتفاقا در دولت روحانی این فاصله بسیار طولانی شده بود. برای نمونه سخنگوی دولت از مهر سال گذشته تاکنون به حدود ۷۰ دانشگاه رفته و شخص آقای رئیس‌جمهور هم در ۱۲ دانشگاه حاضر شده است. البته سایر اعضای دولت هم به دانشگاه های کشور رفت و آمد دارند.

اما شاید بزرگترین عیب دولت آیت الله رئیسی در بیان دستاوردها باشد که به خاطر همین ضعف رسانه‌ای، دولت را به فقدان ایده و دستاورد متهم می‌کنند.

البته جریان مقابل دولت هم در راستای سیاست بازی خود قطعا نمی‌خواهد خدمات دولت دیده شود و از بیان موفقیت ها امتناع می‌کنند. چراکه دولت روی کارآمده وارث هشت سال ناکارآمدی و تبعات گسترده آن است که ابتدا باید تمام وقتش را صرف مشکلات باقی‌مانده از دولت گذشته می‌کرد و تازه پس از آن به برنامه‌های معمول خود می‌رسید.

رهبرانقلاب هم در دیدار اخیرشان با اعضای هیئت دولت، یک علت‌ انعکاس ضعیف اقدامات خوب دولت سیزدهم در جامعه را ضعف اطلاع‌رسانی هنرمندانه دانستند.


کد مطلب: 862246

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/862246/عیب-بزرگ-دولت-آیت-الله-رئیسی-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com