دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱
۷
وکیلی، فعال اصلاح طلب:

اصلاح‌طلبان به یک تکثر غیرقابل اجماع رسیده‌اند/ یک عده انتظار داشتند مجلس را به تعطیلی بکشانیم یا به این و آن فحش بدهیم/ سال ۹۲ روی آدم عجیبی به‌نام روحانی ائتلاف کردیم/ باهنر با لاریجانی و لاریجانی هم با روحانی و اصلاح طلبان ائتلاف تشکیل خواهند داد

جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۵۸
کد مطلب: 860575
آقای روحانی با ثبت‌نام در انتخابات خبرگان ریسک خیلی بزرگی کرد، البته ایشان جزو معدود چهره‌های حسابگر میان سیاسیون است ولی به‌هرحال تصمیم پرریسکی را گرفت.
اصلاح‌طلبان به یک تکثر غیرقابل اجماع رسیده‌اند/ انتظار داشتند از تریبون مجلس به این و آن فحش بدهیم/ سال ۹۲ روی آدم عجیبی به‌نام روحانی ائتلاف کردیم/ باهنر و لاریجانی با روحانی و اصلاح طلبان ائتلاف می‌کنند
گروه سیاسی جهان نيوز: محمدعلی وکیلی، عضو فراکسیون امید در مجلس دهم و مدیرمسئول روزنامه اصلاح طلب ابتکار معتقد است که اصلاح طلبان به یک تکثر غیرقابل اجماع رسیده اند. وی همچنین معتقد است روحانی با ثبت‌نام در انتخابات خبرگان ریسک خیلی بزرگی کرد.

به گزارش جهان نيوز، بخش های مهم گفتگوی وکیلی با تسنیم را در ادامه خواهید خواند:

*متأسفانه از سال 98 در جبهه اصلاحات یک کج‌سلیقگی در حوزه حربی رخ داد و آن این بود که به‌جای اینکه شاهد کنشگری رسمی و مسئولیت‌دار باشیم، سران جریان اصلاحات در پی فرار از مسئولیت بودند، در حالی که ماهیت یک حزب این است که فعالیت و کنشگری سیاسی داشته باشد نه اینکه به‌جای کنش‌ معطوف به مسئولیت،‌ هرگونه مسئولیتی را از گرده خود بردارد و فعالان سیاسی متبوع خود را اصطلاحاً آتش به‌اختیار به حال خود رها کند.

*یک طیفی از دوستان ما کار سیاست‌ورزی را با کار چریکی اشتباه گرفتند و انتظارشان این بود که در مقاطع مختلف مجلس دهم به‌شیوه چریکی مجلس را به تعطیلی بکشانند و پشت تریبون مجلس به این و آن فحش دهند و در واقع انتظار کنشگری از جنس نمایندگان مجلس ششم را از ما داشتند و خب، ما مخالف این رویکرد بودیم.

*در گذشته من تعبیری داشتم مبنی بر اینکه ما در جبهه اصلاح‌طلبان به یک تکثر غیرقابل اجماع رسیدیم و این تکثرها به‌قدری پررنگ شده است که دیگر امکان تجمیع طیف‌های مختلف اصلاح‌طلب ذیل اسامی‌ای همچون شورای سیاست‌گذاری یا شورای هماهنگی وجود ندارد و شاهد هستیم که هرچه زمان می‌گذرد دامنه اختلافات از اختلاف سلیقه در حوزه کنشگری به اختلافات در حوزه معرفتی و بنیادی کشیده می‌شود، البته اقتضای یک جریان سیاسی پویا هم این‌گونه است، به هر حال ما چمن نیستیم که بتوان با یک ماشین چمن‌زن آن را یکدست کرد.

درباره «وکیلی» بیشتر بخوانید:
عارف و خاتمی هم می‌آمدند، شانس پیروزی نداشتیم
زنگنه ژنرال ترسویی بود اما اوجی نمی‌ترسد و نفت می‌فروشد

آذر منصوری هیچ رزومه قابل اعتنایی در فضای سیاسی ندارد
رئیسی صداقت و سلامت نفس مثال زدنی دارد
حسام الدین آشنا فرد بسیار مرموزی است
تنها حُسن این دولت این است که دولت رییسی نیست!
درازهی یک فرد آرام و شخص فرهنگی است!
نبود لاریجانی برای کشور حیف است
یک اصلاح‌طلب ناکام دیگر در دولت پست گرفت

دولت روحانی آبرویی برای اصلاح‌طلبان نگذاشته

*آنهایی که تصور می‌کنند جامعه مانند چمنی است که می‌توان با یک دستگاه چمن‌زن آن را یکدست کرد،‌ به‌اعتقاد من تفاوت جامعه و چمن را درک نمی‌کنند. به هر حال اگر این فرض تکثر غیرقابل اجماع درست باشد عناوین جبهه یا شورا منسوخ شده است و تنها عنوانی که می‌تواند در شرایط خاص برای مواضع خاص فراگیری این جریان را نمایندگی کند،‌ ائتلاف است، البته شرط ایجاد یک ائتلاف هم این است که رهبری آن با فردی کاریزماتیک باشد، به‌طوری که محور ائتلاف قرار گیرد و اختلافات را در زمان‌های خاص برای یک کنش ویژه نادیده بگیرد، به‌طور مثال ما در سال 92 با آقای حسن روحانی هیچ نسبت فکری و خاستگاهی و حتی رفتاری نداشتیم و اساساً ذیل چنین عناوینی فعالیت نکردیم ولی به‌خاطر وجود مرحوم هاشمی که از توان رهبری کاریزماتیک برخوردار بود تفاوت‌های جریانی را کنار گذاشتیم و اولاً برای احقاق حق از آقای هاشمی که صلاحیتش رد شده بود و ثانیاً برای برون‌رفت کشور از اینکه دوباره درگیر یک احمدی‌نژاد دیگر نشود، به‌روی آدم عجیبی به‌نام آقای روحانی ائتلاف کردیم.

*بنابراین این تکثر غیرقابل اجماع صرفاً در اصلاح‌طلبان نیست و نشانه‌های این مسئله در اردوگاه اصولگرایان نیز دیده می‌شود، برای مثال این سؤال در رابطه با آقای باهنر که در انتخابات ثبت‌نام کرده است، مطرح است که ایشان قرار است در کدام یک از لیست‌ها باشد، اگر جریان اصولگرا رقیب انسجام‌بخشی در تهران نداشته باشد ـ که ندارد ـ و به لیست‌های درون‌گروهی روی بیاورد، سؤال این است که آقای باهنر در کدام یک از گروه‌ها قرار می‌گیرد.

*نظر من این است که قرابت سیاسی آقای باهنر به آقای لاریجانی بیش از اصولگرایان است و از طرفی این زمزمه اطراف آقای لاریجانی شنیده می‌شود که ایشان احتمالاً با طیف نزدیک به آقای روحانی و بخشی از جریانات اصلاح‌طلب همچون کارگزاران ائتلافی تشکیل خواهد داد، بنابراین اوضاع بسیار پیچیده شده است و ریسک تصمیم‌گیری خیلی بالا رفته است.

*آقای روحانی با ثبت‌نام در انتخابات خبرگان ریسک خیلی بزرگی کرد، البته ایشان جزو معدود چهره‌های حسابگر میان سیاسیون است ولی به‌هرحال تصمیم پرریسکی را گرفت، چرا که بعید است در تهران لیستی مستقل از لیست جامعتین در انتخابات خبرگان داشته باشیم. اگر دیدید زمان مرحوم هاشمی لیست خبرگان با محوریت ایشان بسته شد و همزمان شد با شور انتخابات سال 94 که در نهایت به پیروزی لیست امید و لیست خبرگان اصلاح‌طلبان انجامید، امروز دیگر شاهد چنین فضای انتخاباتی در کشور نیستیم.

*آقای روحانی خودش به‌تنهایی ظرفیت تکانه‌سازی در فضای سیاسی کشور را ندارد و انتخابات خبرگان می‌تواند برای آقای روحانی حکم برد و باخت مهمی داشته باشد، تایید او یک دستاورد است ولی درباره رأی‌آوری ایشان اما و اگر‌های زیادی وجود دارد، در نقطه مقابل دستاورد آقای روحانی در رد صلاحیت بیش از تأیید او خواهد بود.
https://jahannews.com/vdciyuavwt1aqw2.cbct.html
jahannews.com/vdciyuavwt1aqw2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
بجاي اينكه روحاني را در يك دادگاه بخاطر عملكرد هشت ساله اش محاكمه كنيد مي خواهيد براي شركت در انتخابات تاييد كنيد ؟؟؟!!!
حد اقل در يك مناظره تلوزيوني ازش بخواهيد شركت و كند و به سئوالات منتقدان پاسخ دهد كه در اين هشت سال چه بسر مردم، كشور و اقتصاد و معيشت مردم آورده !!!!!!
Iran, Islamic Republic of
مردم یکبار رای دادند به روحانی اگه دوباره بدهند دیگه خودشون باید توانش بدن و بدتر از الان فقط نگاه کنن افتاد
Iran, Islamic Republic of
مردم دوبار رای دادن و بازم در شرایط مشابه به روحانی رای میدن
با تجربه
Iran, Islamic Republic of
انتخاب مردم در سالهای 92 و 96 هوشمندانه نبود روحانی دیگه رای نمیاره.
Iran, Islamic Republic of
انشاالله با حسن روحانی و رفسنجانی و خاتمی و ظریف و زنگنه و آخوندی و... محشور شوی علی برکت الله
مرصاد
Iran, Islamic Republic of
الهم اشغل الظالمین بالظالمین !!
مرصاد
Iran, Islamic Republic of
بزنگاه انتخابات ما ؛ در گرو جماعت خاکستری(بی تفاوت) جامعه است ، که معمولا رای نمیدهند ، ولی اگر جوگیر شوند و چشم بسته رای دهند ، به هر فردی که رای دهند ، او برنده میشود ! در سالهای پس از انقلاب ؛ چند مورد آنرا ، حتما تجربه کرده اید !!