کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فضای باز در اختیار اقلیت هنجارشکن؛

صراحت قانون؛ تعلل مجری/ رفتار عجیب با یک ناهنجاری و حرام شرعی و سیاسی

30 آبان 1402 ساعت 13:22

مسئولین باید توجه داشته باشند که اقلیت هنجارشکن جامعه، چشمشان به واکنش حاکمیت است و با توجه به رفتاری که حاکمیت نسبت به هنجارشکنی آنها دارد، خود را تنظیم می کنند. توضیح اینکه، هنجارشکنان جامعه نه در خلأ زندگی می کنند و نه منتظر این می مانند که آیا لایحه حجاب بیرون می آید یا نه؟


گروه جامعه جهان نیوز: در سال های گذشته، رهبر انقلاب، بارها و به بهانه های مختلف، از قانون حجاب دفاع کردند و محکم پشت آن ایستاده اند. اتفاقاً بارها شده است که به صراحت، از اقدام امام راحل در زمینه حجاب، تمجید کرده اند. برای مثال فرمودند: «امام در مقابل یک منکر واضحی که به‌وسیله‌ی پهلوی و دنباله‌های پهلوی در کشور به وجود آمده بود، مثل کوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد ».

 اما فارغ از اینها، ابتدای امسال بود که ایشان در دیدار با مسئولان نظام، کلید واژه "حرام سیاسی" را - در کنار "حرام شرعی" بودن - برای پدیده کشف حجاب به کار بردند. همچنین به این موضوع اشاره کردند: «جاسوسهای دشمن، دستگاه‌های جاسوسی دشمن، دنبال این قضیه [سیاستِ رفعِ حجاب و مبارزه‌ی با حجاب] هستند. »
 
اما به چند نکته در این زمینه باید اشاره کرد:
 
یک: متأسفانه برخی از مسئولین و خواص هنوز به عمق این هشدار رهبر انقلاب پی نبرده اند! توضیح اینکه، در حالت عادی، کشف حجاب در سطح جامعه، نوعی پرده دری و زیر پاگذاشتن احکام شرعی در ملأعام محسوب می شود و خودش به تنهایی گناه است. علاوه بر آن، زیرپاگذاشتن قانون رسمی کشور است و جرم محسوب می شود. در کنار اینها، در شرایط فعلی چه فاعل آن بداند و چه نداند، چه بخواهد و چه نخواهد، در هر صورت، در حال انجام یک اقدام سیاسی و امنیتی علیه جمهوری اسلامی است. زیرا این اقدام در حال حاضر –  فارغ از اینکه فاعل آن چه نیتی دارد – از سوی دشمنان، اقدامی در راستای براندازی و تغییر هویت جمهوری اسلامی تعبیر می شود.
 
دو:  از آنجایی که ما در موضوع کشف حجاب، با یک ناهنجاری ساده روبرو نیستیم و چند عنوان بر آن صدق می کند، از همین رو نمی توان مانند سایر ناهنجاری ها با آن روبرو شد. بلکه در اینجا باید دغدغه و حساسیت بیشتری از سوی دولت، مجلس و قوه قضائیه وجود داشته باشد.
 
سه: با وجود حساس بودن موضوع، متأسفانه بیش از یک سال است که مردم منتظر هستند تا مسئولین، بساط کشف حجاب و بی بند و باری را – که پس از فتنه اخیر شدت بیشتری گرفته است – جمع کنند. متأسفانه نه قانون فعلی – که به نظر برخی کارشناسان، برای اصلاح وضع موجود کافی است – به درستی اجرا می شود و نه تکلیف لایحه عفاف و حجاب معلوم است. حال اینکه حتی یک روز هم اگر در این زمینه تأخیر صورت گیرد - به دلیل اهمیت موضوع و عوارض حاصل از آن - پذیرفتنی نیست. این، مانند این است که یک ویروس خطرناک وارد جامعه شود و ما یک سال این دست و آن دست کنیم!
 
چهار: چند ماه قبل بود که، معاون اول قوه قضائیه بیان کرد: «قوانین ما در حوزه حجاب بسیار دقیق و کامل است و ما امروزه در این حوزه خلاء قانونی نداریم، در حال حاضر باید قوانین را به میدان عمل بیاوریم و این در حالیست که دستگاه‌های مختلف در این زمینه باید ایفای نقش کنند».
 
 و یا اینکه رئیس قوه قضائیه مدعی شد: «ما از میانه‌های سال گذشته و در همین امسال، مستمراً تاکید داشتیم که در این زمینه قانون وجود دارد و موضوع مورد اشاره، جرم مشهود است».  با این حساب، واقعاً عجیب است که چرا در این زمینه باز هم شاهد کوتاهی و ترک فعل هستیم؟! واقعاً مسئولین منتظر چه اتفاقی هستند؟!
 

 


 
 مسئولین باید توجه داشته باشند که اقلیت هنجارشکن جامعه، چشمشان به واکنش حاکمیت است و با توجه به رفتاری که حاکمیت نسبت به هنجارشکنی آنها دارد، خود را تنظیم می کنند. توضیح اینکه، هنجارشکنان جامعه نه در خلأ زندگی می کنند و نه منتظر این می مانند که آیا لایحه حجاب بیرون می آید یا نه؟

وقتی مشاهده می کنند که بیش از یک سال است که برخی مسئولین، این دست و آن دست می کنند یا اقدامات گزینشی و محدود انجام می دهند و یا احیاناً بنا ندارند به صورت جدی وارد شوند یا اینکه تهدیدات ظاهری و گفتار درمانی دارند، طبیعی است که آنها هم مشغول کار خود می شوند و در مسیر تثبیت و عادی سازی کشف حجاب و بی بند و باری تلاش می کنند. نتیجه این روند را در یک سال گذشته مشاهده کردیم که منجر به وقاحت بیشتر و جسارت برخی از بی بند و بارها شده است.

بیشتر بخوانید:
تعلل و تسامح در مقابله با بی بند و باری با وجود تصریح مسئولین به داشتن قانون!/ ماجرا چیست؟!


کد مطلب: 859524

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/859524/صراحت-قانون-تعلل-مجری-رفتار-عجیب-یک-ناهنجاری-حرام-شرعی-سیاسی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com