کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واعظی، رئیس دفتر روحانی:

برخی تا روحانی را می‌بینند، حلالیت می‌طلبند/ سکوت کرده‌ایم تا جامعه دوقطبی نشود!

16 مهر 1402 ساعت 12:14

حرف آقای روحانی خوب شنیده نشد، ایشان چه زمانی که در مجلس بودند، چه زمانی که در ریاست جمهوری بودند و چه هم اکنون می‌گویند کشور ما بن‌بستی ندارد.


گروه سیاسی جهان نیوز: محمود واعظی، نزدیک ترین چهره سیاسی به روحانی و رئیس دفتر رئیس دولت دوازدهم با خبرگزاری اصلاح طلب ایلنا گفتگوی تفصیلی داشته است.

به گزارش جهان نیوز، بخش هایی از اظهارات واعظی را خواهید خواند:

*چون زمان خیلی کوتاه بود تعداد خیلی زیادی ثبت نام نکردند. سیاست ما بر این بود که افراد را تشویق به ثبت‌نام کنیم. چون نمی‌دانستیم تا ۶ ماه بعد چه اتفاقی می‌افتد. بنابراین در تهران و هم در استان‌ها ثبت‌نام کردند.  ولی باید ببینیم نتیجه ثبت‌نام، نه در این مرحله که وزارت کشور اعلام می‌کند، بلکه در مرحله‌ای که شورای نگهبان اعلام می‌کند چیست. دبیرکل حزب، آقای نوبخت اسم نوشتند، تعدادی از دبیرهای استانی، تعدادی از اعضای شورای مرکزی و تعدادی از اعضای دفتر سیاسی در تهران ثبت‌نام کردند. در استانها هم طبق خبرهایی که به ما رسیده ثبت‌نام انجام شده ولی منتظر هستیم ببینیم نتیجه چه پیش می‌آید. از اعضای دولت قبل هم تعدادی مثل آقایان علوی، جمشید انصاری، نوبخت و چند نفر از استانداران ثبت‌نام کردند. 

*من در جلسه‌ای که بودم از آقای روحانی مشورت خواستند و ایشان گفتند کسانی که علاقه‌مند و آماده هستند، نظرم مثبت است که ثبت‌نام کنند. به همین جهت نظر ایشان به استانداران هم گفته شده و تعدادی از آنها هم ثبت‌نام کردند.

*شما حالا مقایسه کنید، از ۲ سال و خرده‌ای که این دولت بر سرکار آمده که حاصل انتخابات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ و یکدست‌سازی یا خالص‌سازی حاکمیت بود، ببینید نتیجه آن چه شده؟ علیرغم آنکه این همه تبلیغ کردند، درست برخلاف دولت آقای روحانی که هر اتفاقی می‌افتاد از صداوسیما گرفته تا روزنامه‌ها و افراد مختلف علیه آن اتفاق آنقدر شانتاژ کرده و منفی می‌گفتند، الان برخی از آنها وقتی اعضای دولت قبل یا آقای روحانی را می‌بینند حلالیت می‌طلبند و می‌گویند ما تحت‌تأثیر صداوسیما قرار گرفته بودیم و در این دو سال می‌بینیم وضع به چه صورت است و چقدر گرانی بیشتر شده و گرفتاری‌ها زیاد شده است. بنابراین بهترین داور مردم هستند و اینکه من بگویم دولت ما در گذشته خوب کار کرده است، درست نیست. بالاخره هر دولتی درباره دولت خود می‌گوید من خوب کار کردم. 

*بیش از دو سال از عمر این گذشته است. مسئولین این دولت ناکارآمدی‌ها و مشکلات خودشان را به گردن دولت قبل می‌اندازند، ممکن بود که در ۴-۵ ماه اول دولت، مردم باور کنند، اما الان مردم بهترین قاضی هستند. البته ما خیلی ناراحت هستیم که این دولت نمی‌تواند مشکلات را حل کند، لذا ما با سکوت‌مان در مقابل اتهامات سعی کردیم که جامعه دچار دوقطبی نشود و به گونه‌ای نباشد که جامعه را قطبی‌سازی کرده و کاری کنیم که مانع فعالیت‌های دولت شویم. دولت هرچقدر که می‌تواند فعالیت کند، ما باید به او کمک کنیم. 

*حکومت با این همه دشمنان خارجی و مشکلاتی که دارد، باید مسائل خود را حل کند. آیا این مسائل را می‌توان با یک گروه و یک جناح حل کرد؟ شما نمی‌خواهید از شخصیت‌های دیگر استفاده کنید تا مشورت بدهند و از تجربیات‌شان استفاده کنید؟ از رئیس‌جمهور، معاون اول، وزرای مختلف سوال می‌کنیم می‌گویند از ما مشورت نمی‌خواهند. برعکس بعد از دو سال هرکاری هم می‌خواهند انجام می‌دهند، چون مشکل دارند از دولت قبلی هم انتقاد می‌کنند. روی این حساب فکر می‌کنم این روش، روش اشتباهی است و جواب نمی‌دهد.

*آقای روحانی در ارتباط با برخی از موضوعات که با اهمیت تشخیص می‌دهند به دولت و هم به مقام معظم رهبری در دو سطح مختلف نقطه نظرات خودشان را منعکس می‌کنند. این ارتباط هنوز با مقام معظم رهبری وجود دارد. این ارتباط با دولت فعلی چندین بار تلفنی و دو سه مرتبه حضوری با آقای رئیسی صحبت کردند اما به دلیل اینکه خیلی استقبال نشد، الان کمتر شده است.  اما اگر موضوعاتی در کشور باشد که احساس کنند، ممکن است دانستن نظرات‌ ایشان هم مفید باشد، نامه می‌نویسند. یکبار بعد از دوران ریاست جمهوری درخواست ملاقات کردند و آن درخواست قبول شده است.

بیشتر بخوانید:
روحانی برای مساعدت به دولت رئیسی اعلام آمادگی کرد
خالی بودن خزانه در زمان تحویل دولت دروغ بود!
روحانی ارتباط خوبی با ناطق دارد؛ با خاتمی هم ارتباط دارد


*اصلاح‌طلب‌ها در حال حاضر یک جناح منسجم نیستند. در داخلشان اختلافات است، ما بیشتر با جناح معتدل اصلاح‌طلب مرتبط بودیم و هستیم. اصلاح‌طلب‌های معتدل از جمله معاون اول تا وزرا و معاون رئیس جمهور و استانداران در دولت ما حضور فعال داشتند و اما همان زمان هم برخی از افراد تندرو اصلاح طلب به آقای روحانی و دولت انتقاد می‌کردند. به عنوان حزب اعتدال و توسعه همواره از گذشته هم با اصولگرایان معتدل از جمله آقایان لاریجانی، ناطق‌نوری، باهنر و… ارتباط خوبی داشتیم و هم با اصلاح‌طلبها از جمله حزب کارگزاران، حزب اسلامی کار، خانه کارگر و یک تعداد دیگر احزاب رابطه خوبی داشتیم. 

*در مجموع ما رابطه‌مان با اصلاح‌طلبان معتدل و هم اصولگرایان معتدل خوب بوده و همواره با هم در مشورت بودیم. اینکه الان ائتلاف می‌خواهیم داشته باشیم یا نه را نمی‌دانیم. زیرا الان نمی‌دانیم شرایط چه می‌شود؟ یعنی اگر شرایط مناسب شود، کاندیداهای‌مان تایید شوند و امید مردم بالا برود و گشایشی در زندگی مردم به وجود بیاید و مردم بخواهند مشارکت و حضور فعالی داشته باشند؛ وظیفه ما این است که در انتخابات شرکت کنیم. حتما هم صندوق رای باید مغتنم شمرده شود و روی این حساب نمی‌توانیم با صندوق رای قهر کنیم. عملکرد شورای نگهبان و وزارت کشور در مشارکت مردم موثر است.

*اگر شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری یکسری چهره‌های دیگر مانند آقای لاریجانی آقای جهانگیری، آقای پزشکیان و ... را تأیید می‌کرد، مشارکت مردم به مراتب بیشتر از این بود.

*خیلی از مسائل در قانون اساسی ما به صورت مترقی وجود دارد که اجرا نمی‌شود. حرف آقای روحانی خوب شنیده نشد، ایشان چه زمانی که در مجلس بودند، چه زمانی که در ریاست جمهوری بودند و چه هم اکنون می‌گویند کشور ما بن‌بستی ندارد. ما اگر با موضوعی مواجه شدیم که خیلی برای مردم، حاکمیت و همه مهم بوده و تصمیم‌گیری بسیار مشکل است، قانون اساسی ما راه‌حل را مشخص کرده و راه‌حل آن رفراندوم بوده و می‌توان رفراندوم گذاشت. هرچه اکثریت گفتند ما قبول داریم.

*اگر یک روزی مسأله مذاکره با آمریکا به جایی رسید که یک عده از مردم گفتند ما برای چه یک عمر دشمن به این قلدری برای خودمان درست کردیم که همیشه برای ستیز با آمریکا قسمت قابل‌توجهی از تمام نیروی سیاسی، هزینه‌هایی را پرداخت می‌کنند، یکبار بگوییم اکثریت مردم چه می‌گویند؟ موافقین و مخالفین بیایند در تلویزیون صحبت کنند و هرچه اکثریت مردم گفتند قبول داریم. اشتباه نکنید، اگر کسی می‌گوید رفراندوم؛ رفراندوم برای اسلام و حجاب نیست، برای این چیزها رفراندومی برگزار نمی‌شود. این موضوع را برای اتخاذ خط و مشی‌های سیاسی انجام می‌دهیم که جهت‌گیری‌ها مشخص شود


کد مطلب: 853731

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/853731/برخی-روحانی-می-بینند-حلالیت-می-طلبند-سکوت-کرده-ایم-جامعه-دوقطبی-نشود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com