کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عبارتی که با زندگی مردم بازی می‌کند

سوال از مسئولان؛ «قیمت بازار» دقیقاً چیست؟!

3 خرداد 1402 ساعت 9:04

سوال اینجاست که قیمت بازار دقیقا چیست؟ متولی این قیمت گذاری کیست؟ بانی ریزش‌ها و صعودهای قیمتی بازار چه کسانی هستند؟


گروه اقتصادی جهان نیوز: «تارا 20 میلیون تومان گران شد»، «کوئیک اوج گرفت»، «قیمت دنا پلاس ریزش کرد»، «سورن امروز 600 میلیون»، «اگر فلان ماشین به اسمم دربیاد، 100 میلیون سود می‌کنم»، «فعلا نمی‌فروشم، میگن گرونتر میشه» و...

موارد بالا حرف‌هایی هستند که حداقل در طول هفته مردم ایران چند باری می‌شنوند. اساساً بعد از به هم ریختگی بازار خودرو از حدود چهار – پنج سال قبل بحث قیمت کارخانه و بازار وارد دنیای جدیدی شد.

اصولا در ایران، قیمت خودرو به دو گونه است: قیمت کارخانه و بازار؛ که قیمت کارخانه توسط شورای رقابت تعیین می‌شود.

اما سوال اینجاست که «قیمت بازار» دقیقا چیست و  از کجا می آید؟ متولی این قیمت گذاری کیست؟ بانی ریزش‌ها و صعودهای قیمتی بازار چه کسانی هستند؟ چه کسی می‌گوید قیمت بازار ریزش کرده یا اوج گرفته یا اصلا ثابت مانده است؟

عقب ماندگی خودروسازهای داخلی در تامین نیاز مردم در مقطع زمانی چندسال گذشته باعث افزایش قیمت خودرو در بازار شد و این موضوع روز به روز هم شکل بدتری به خود گرفت چرا که عده زیادی از مردم برای سرمایه گذاری و سود یکباره به سمت خودروسازها هجوم بردند.

سوال اینجاست این قیمت بازار با کدام مکانیزم ریزش می‌کند یا صعودی می‌شود؟ نقش دلال‌ها یا سایت‌هایی فروش اینترنتی چیست؟ چه عواملی روی قیمت بازار موثر هستند که در شرایط آرامش کامل کشور ناگهان قیمت خودرو در بازار اصطلاحا پرواز می‌کند؟ چه ماجرایی است که حتی فرمول عرضه و تقاضا هم اثرگذار نیست و فروشنده در حالی که حتی خریداری برای خودروی او نیست از قیمت نامتعارف خودروی خود کوتاه نمی‌آید.

این تازه ماجرای خودرو است که دولت با محوریت وزارت صمت سعی می‌کند بازار را سامان ببخشد. هرچند که در این دومینو هرچقدر هم ظرفیت تولید بالا رود باز خودروساز داخلی عقب خواهد ماند، چرا که نیاز پشت در خودروسازان واقعی نیست بلکه برای سرمایه گذاری و کسب سود است.

در ماجرای مسکن که این روزها چه در بحث فروش چه در بحث اجاره به معنای کامل بی‌صاحب مانده و حتی مثل بازار خودرو دولت توانی برای دخالت هم ندارد، بدون هیچ دلیلی روزانه قیمت مسکن پرواز می‌کند و هفته‌ای چند میلیون به نرخ خانه‌ها افزوده می‌شود. به طوری که مناطق مرکزی تهران امروز به نرخ خانه‌های مجلل شمال تهران در چند ماه پیش معامله می‌شوند. مستاجرها هم مجبور هستند یا خانه خود را کوچک کنند، یا به مناطق پایین‌تر بروند و یا به طور کلی به خارج از تهران کوچ کنند.

بار دیگر باید این سوال را از مسئولان پرسید؛ بازار دقیقا کیست؟ قیمت بازار چیست؟ چه زمانی قرار است مردم از دست قیمت بازار رهایی پیدا کنند؟


کد مطلب: 838449

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/838449/سوال-مسئولان-قیمت-بازار-دقیقا-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com