جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۸
بازی جناحی با موضوع ملی؛

توهم طالبانی رسانه‌های اصلاح طلب درباره سیاست خارجی/ وقتی موضوع اصلی حق آبه مردم سیستان به حاشیه می‌رود

دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 838215
جالب است که این رسانه ها نیز به نوعی در توهم برخی از طرفداران طالبان شریک شدند. گویی این رسانه ها در این حوزه هم می خواهند با سیاست بازی های مالوف خودشان موضوع ملی را به یک موضوع جناحی تقلیل بدهند.
توهم طالبانی رسانه‌های اصلاح طلب درباره سیاست خارجی/ وقتی موضوع اصلی حق آبه مردم سیستان به حاشیه می‌رود
گروه سیاسی جهان نيوز: پس از یادآوری هشدارآمیز رئیس جمهوری در خصوص حق آبه کشورمان برای مردم سیستان و بلوچستان بود که برخی واکنش‌های غیر رسمی و سلبریتی گونه از طرفداران طالبان بویژه در فضای مجازی منتشر شد که جالب است که توسط رسانه‌های یک جریان خاص به صورت شدید پمپاژ خبری شد و گویی مقامات رسمی طالبان چنین واکنش بعضا مضحک و فانی را به تذکر جدی مقامات ایرانی نشان داده‌اند.

این درحالی است که موضع رسمی ایران قاطع و واضح بود و امیر عبداللهیان وزیر خارجه کشورمان به طور مشخص مطرح کرد که هر گونه ادعای طالبان نسبت به کمبود آب در افغانستان باید به طور کارشناسی و با حضور کارشناسان دو طرف مورد بررسی قرار گیرد و بیانیه های سیاسی گره گشای این مساله نیست. درواقع وزارت خارجه ایران به طالبانی که به نوعی حکومت افغانستان را در دست گرفته یک درس دیپلماتیک داد که نمی توانند با بیانیه و واکنش های سیاسی دیگر مسائل خود را حل کنند و باید به بلوغ رفتاری در حوزه رفتار با همسایگانی همچون ایران برسند و این موضوع یک مساله داخلی نیست.

اما چند نکته حائز توجه در این حاشیه سازی های رسانه‌ای وجود دارد. اول اینکه برخی از رسانه‌های داخلی بویژه منتسب به جریان اصلاح طلب یک رفتار متناقض از خود در برخورد با طالبان نشان می دهند. در صورتی که می خواهند نشان دهند که طالبان را به عنوان مسئول اجرایی و حکومت افغانستان قبول ندارند و با آن مخالفند اما در موضوع حق آبه سیستان با طالبان و بویژه بخش غیررسمی آن همراهی کردند. جالب اینجاست که برخی از همین رسانه‌ها که ادعای فهم دیپلماتیک دارند اسیر بازی های مجازی و سلبریتی بازی در مقابل سیاست جدی کشورمان برای اخذ حق قانونی کشورمان شدند.

موضوعی که در این حاشیه سازها به کلی فراموش شد، مساله اصلی این چالش یعنی حق آبه مردم سیستان و بلوچستان شود. مردمی که حالا حتی در کارزارهای مجازی از مسئولان درخواست می کنند که حق آبه آنان را پیگیری کنند و حالا امیدوارند که رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان به طور جدی برای احقاق حقوق آنان پا پیش گذاشته اند.

جالب است که این رسانه ها نیز به نوعی در توهم برخی از طرفداران طالبان شریک شدند. گویی این رسانه ها در این حوزه هم می خواهند با سیاست بازی های مالوف خودشان موضوع ملی را به یک موضوع جناحی تقلیل بدهند.

قطعا ایران با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب سیاست برخورد با همسایگان را ندارد و دولت هم نشان داده که سیاست توجه به همسایگان و شکوفاسازی ظرفیت‌های منطقه‌ای را دنبال می کند و قطع به یقین این دوگانگی ها از جمله چالش طالبان و یا آذربایجان از سوی دشمن طراحی می‌شود تا سیاستی که دولت در حوزه دیپلماسی منطقه ای دنبال می کند را به شکست بکشاند و متاسفانه همین رسانه هایی که ادعای فهم دیپلماسی و سیاست را دارند با جناحی بازی فاقد دریافت امر سیاسی در این حوزه هستند و منافع خود را با مخدوش کردن ذهن افکارعمومی و تضعیف سیاست ایران دنبال می کنند!

این درحالی است که خود طالبان در مواجهه با تذکر جدی ایران اشتباهات خود را تصحیح کرد و هیات اعزامی ایران برای رسیدگی به این موضوع به این کشور رفت و در حال انجام امور محوله است. درواقع طالبانی ها حد و اندازه خود را در مواجهه با ایران دانستند اما برخی از خبرپراکنی ها بیشتر از اینکه در راستای تضعیف دولت باشد در راستای نادیده گرفتن منافع ملی کشورمان بویژه منافع مردم سیستان و بلوچستان بود.

 موضوع حق آبه کشورمان در منطقه سیستان و بلوچستان با توجه به اینکه یک مسئله بسیار جدی است جای هیچ گونه سیاست بازی و جناحی بازی را نمی دهد. چراکه از یک طرف سرنوشت مردم این منطقه به این موضوع بستگی دارد و به آن گره خورده و از سوی دیگر با چالش برانگیز شدن این موضوع قطعا هر دو کشور دوست ایران و افغانستان با مشکلاتی روبرو می شوند. تقلیل این موضوع در سطح رسانه ای با هر نیتی خصوصا جناحی گری باشد حائز دو نکته است. اول اینکه رسانه هایی که آب به آسیاب برخی طرفداران تندروی طالبان با تشدید توهم آنان و دنباله روی این توهم در رسانه‌هایشان ریختند قطعا در مدار منافع ملی حرکت نمی کنند. از سوی دیگر فهم و درک دیپلماتیک در حوزه منافع ملی باید بویژه در رسانه ها که هدایتگر نگرش افکارعمومی هستند چه در رسانه رقیب سیاسی و چه رسانه همسو با دولت باید ارتقاء یابد و در هر حال منافع عمومی و کشورمان در نظر گرفته شود.

به عبارت بهتر اصلاح طلبان بیشتر می‌کوشند تا از رهگذر هر آب گل آلودی با پوشش عناوین زیبای دفاع از حقوق مردم و دفاع از مظلوم، ماهی جناحی خود را صید کنند. در ابتدای روزهای خروج امریکا از افغانستان و شکست سیاست‌های بیست ساله امریکا، غربگرایان ایرانی به جای پرداخت به شکست مفتضحانه آمریکا، به مسئولان کشور توصیه می‌کردند در حمایت از مردم افغانستان با طالبان وارد جنگ شود! 
https://jahannews.com/vdcezv8vnjh8xwi.b9bj.html
jahannews.com/vdcezv8vnjh8xwi.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این وصله ها به اصلاحات نمی‌چسبه برادر جهان
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات خودش وصله ناجوری هست.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا به اصلاحات خيلي هم خوب مي چسبه
Iran, Islamic Republic of
در خصوص حق آبه پس از صحبت مقتدرانه رییس جمهور انقلابی؛ طالبان خودش را جمع کرد.
مردم شاکر و تابع دولت هستند
United States
نتیجه چی شد؟ آب رو باز کردن؟
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
نه فعلا "‌آّ‌به دست شمر و يارانش افتاده
reza
Iran, Islamic Republic of
سلام ايران به راحتي ميتواند با موشكهاي نقطه زن سد مورد نظر را بزند و براي اين كار خوب است به طالبان يك هفته فرصت دهد تا در اين يك هفته مردم اطراف مسير سيل ناشي از تخريب سد نقل مكان كنند
اين كار از نظر بين الملل هم اشكالي ندارد چون بر اساس تخلف طالبان از اجراي قرار داد ايران مجبور به اين كار شده است
Iran, Islamic Republic of
چرا نمی تونیم مرزهامونو به سمت افغانستان ببندیم تا قاچاق بنزین وکالا صورت نگیره تا افغانها بزانو در بيايند؟!