شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۱۲
گلایه پابرجای مردم؛

متخلفان چقدر چتر نظارتی تعزیرات را حس می‌کنند؟/ با تخلفات خرد هم برخورد قاطعانه می‌شود؟

يکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب: 832343
وقتی این نظارت آنچنان که باید حس نمی شود و فکر می کنند در حاشیه امن قرار دارند اینگونه گستاخانه با مشتریانی که حق شهروندی خود را طلب می کنند و آنان با گران فروشی و یا غش در معامله و ... آنرا نقض کرده‌اند، رفتار می کنند.
متخلفان چقدر چتر نظارتی تعزیرات را حس می‌کنند؟/ با تخلفات خرد هم برخورد قاطعانه می‌شود؟
گروه جامعه جهان نيوز: تعزیرات حکومتی یکی از نهادهای نظارتی مهمی است که مردم نیز به عنوان ارگانی برای جاری و ساری سازی عدالت اجتماعی و اقتصادی نگاه ویژه‌ای به آن دارند و بویژه در حوزه گران فروشی تعزیرات را محلی برای احقاق حقوق خود می دانند.

اما به نظر می رسد این روزها این نهاد نظارتی چندان که باید بازدارندگی، قاطعیت، جامعیت و گستردگی لازم را ندارد و دست کم مردم این احساس را این روزها ندارند. در این رابطه شاید از لحاظ شدت تورم‌ها که باعث ایجاد فضای بهم ریخته و شلخته قیمت‌ها در بازار شده بتوان به نوعی این عدم بازدارندگی را تا حدودی توجیه پذیر دانست اما آنچه در این میان مهم است رسیدگی سریع و مهم به شکایات مردم در کنار ایجاد فضای نظارتی است که مغازه داران خصوصا افراد متخلف نظارت تعزیرات را به خوبی بالای خود سر خود احساس کنند.

متاسفانه در این حوزه بعضا برخی از متخلفان با گستاخی در برابر تخلفاتی که انجام می دهند خود در یک حرکت پیش دستانه مطرح می کنند که می توانید با تعزیرات تماس بگیرید و شکایت کنید. شاید این نوع رفتار متخلفان به سبب این است که چندین بار چنین شکایت ها و اختلافاتی پیش آمده است اما با عدم ورود و برخورد تعزیرات با این افراد و یا عدم برخورد قاطعانه آنان احساس کرده اند که می توانند به تخلف خود ادامه دهند و بازدارندگی لازم ایجاد نمی شود.

قطعا مغازه داران در این حیطه از نظارت تعزیرات بر عملکرد خود یک ترس و واهمه خاصی دارند و نسبت به برخورد با تخلفاتی که احیانا انجام می‌دهند به قول معروف حساب می برند اما وقتی این نظارت آنچنان که باید حس نمی شود و فکر می کنند در حاشیه امن قرار دارند اینگونه گستاخانه با مشتریانی که حق شهروندی خود را طلب می کنند و آنان با گران فروشی و یا غش در معامله و ... آنرا نقض کرده‌اند، رفتار می کنند.

البته در تلویزیون و با حضور دوربین و خبرنگار برخورد قاطعانه با بعضی از تخلفات نمایش داده می شود که اغلب در حوزه تخلفات بزرگ هستند و یا اینکه با توجه به شرایط خاص بازار و گرانی و تشدید نارضایتی‌ها این دست گزارشات تلویزیونی پخش می شود اما به نوعی تنها این موارد بازدارنده نیست و متخلفان در حوزه موارد خرد نیز باید این احساس را داشته باشند که حتما با آنان برخورد می‌شود. متاسفانه وقتی گرانفروشی در سطحی ایجاد می شود برخی از مغازه دارن متخلف با برخی ترفندهای خاص سعی می کنند سودهای بیشتری به جیب بزنند که همین موارد مردم را بیشتر با نارضایتی و گاها عصبانیت روبرو می‌کند.

مثلا در زمانی که مرغ در بازار گران و حتی کمیاب می شد شاهد آن بودیم که برخی از مرغ فروشی های متخلف اقدام به تکه فروشی مرغ می کردند و با قیمت بالاتری سعی می کرد مرغی که در بازار کمیاب شده است را به فروش برسانند. یا مساله دیگر که این روزها گزارشات میدانی آن در رسانه ها نیز منتشر شد این است که برخی از نانوایی های متخلف با وجود سیستمی و الکترونیکی کردن فروش نان بازهم دست به تخلف می زنند و پول دو نان را برای یک نان می گیرند. همین موارد کوچک البته با توجه به قاعده پنجره شکسته کم کم گسترش می یابد و به یک معضل در یک صنف مانند نانوایان تبدیل می شود.

در این راستا هر چقدر این پنجره های شکسته را با ورود قاطعانه و به موقع و زودهنگام ترمیم نکنیم بیشتر با سنگ های دیگر می‌شکند و به تعداد آنان افزوده می‌شود. به طور مثال همواره نانوایان نان کنجدی را در تنورهایی که می چینند بیشتر از نان ساده قرار می دهند و به مشتری عرضه می کنند و به همان طریق از مردم پول بیشتری می گرفتند. درواقع مردم حق انتخابی میان خرید نان ساده و کنجدی نداشتند و باید پول بیشتری در این حوزه پرداخت می کردند. البته این موارد بسیار خرد است و مردم اغلب برای چنین مواردی با تعزیرات تماس نمی گیرند و در موارد تخلف بالاتر تلفن تعزیرات را اشغال می کنند!

بنابراین در این حیطه چتر نظارتی تعزیرات هم باید گسترده باشد و با ورود به موقع حتی اگر سوء تفاهمی میان مشتری و فروشنده باشد باید در این حوزه با نظارت رفع شود. از سوی دیگر تخلفات خرد و مختلف با توجه به رویه قانونی باید مورد بررسی قرار گرفته و با متخلف برخورد قانونی شود تا به دیگران تسری پیدا نکند و به نظر می‌رسد که با وجود اینکه تورم منشاء و عوامل مختلفی دارد اما می‌توان از گران فروشی‌هایی که مربوط به مغازه داران است و در سطح میدانی و مستقیم با مردم و شهروندان سرو کار دارد با نظارت کافی و قاطعانه برخورد کرد.

بیشتر بخوانید:
زورگویی نانوایان ادامه دارد!/ چاره مردم چیست؟
«ماجرای معطلی اجباری در نانوایی بدون صف/ باید کنجدی بخری!»
زیرآبی ریز برخی نانوایان محترم!/ بازی جدید این بار با دستگاه هوشمند
https://jahannews.com/vdcayunae49nee1.k5k4.html
jahannews.com/vdcayunae49nee1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
هر حرف بر خلاف عملکرد دولت در شرایط حساس کنونی خواست دشمن وآمریکا و فتنه گر است. وضعیت نظارت دولت بسیار عالی است.
Iran, Islamic Republic of
برای تأثیرگذاری واقعی نظارت بر بازار و اصناف مختلف باید علاوه بر جریمه مالی (که تجربه نشون داده هیچگاه به تنهایی نتوانسته مشکل گرانفروشی و کم فروشی را حل کنه) جریمه های سختگیرانه تری همچون زندان و شلاق و اجبار گرانفروش و محتکر به انجام خدماتی همچون نظافت کوچه و خیابانهای شهر و چرخاندن آنها در سطح شهر و بازار ... و سایر موارد به اجرا گذاشته بشه تا حساب کار دست این ها بیاد.
Iran, Islamic Republic of
بهترین تنبیه خلاف کاران اقتصادی خرد ،باطل کردن پروانه کسب انهاست مجوزشان راباطل کنید وسهمیه ندهید از صدتا شلاق بهتر است
Iran, Islamic Republic of
دقيقاً حرف دل اكثر مردم را عنوان فرمودى ،،،،،
محمد
Iran, Islamic Republic of
ما مغازه داریم الان چند ساله دیگه تعزیرات در مغازه نمیاد.
Iran, Islamic Republic of
نظارت حلقه مفقوده همه فرآیندها و قوانین در این کشور بوده و هست
Russian Federation
اگروزارت صمت که باعث افزایش گرانی خودرو و...می باشد منحل شود وبانک مرکزی که مسئولش نیامده سود 18درصد را 23 درصدمی کند نیزاصلاح شود .
م. ناظر
Iran, Islamic Republic of
این نحو تعزیر چه فایده‌ای برای مصرف‌کننده یا خریدار دارد؟ .
ناصری
Iran, Islamic Republic of
هیچ نظارتی نیست .
Iran, Islamic Republic of
صفر
ناصری
Iran, Islamic Republic of
هیچ نظارتی نیست /!!