کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارویژه برخی گروه‌های سیاسی در داخل؛

اخبار خوب نباید دیده شود!/ دستور کار: ناامیدسازی مردم

27 اسفند 1401 ساعت 9:00

جالب است که هر روز افرادی از گروه های سیاسی مختلف هستند که با وجود همه اخبار مثبت و کارهای سازنده‌ای که صورت می گیرد وارد گود مصاحبه می شوند و گویی دستور کار ناامیدسازی جامعه را اجرا می کنند.


گروه سیاسی جهان نیوز: در دنیای امروز که وسایل ارتباط جمعی گسترش چشمگیری یافته‌اند به متعاقب آن نیز به قدرت رسانه‌ها بسیار افزوده شده است و در این میان برخی گروه‌های سیاسی برای رسیدن به اهداف خود از جنگ روانی در این جهت بهره می برند و از اخبار منفی برای تخریب رقیب استفاده می کنند. اخبار منفی ضمن اینکه رقیب را تخریب می کند آثار سوئی هم در جامعه از خود به جای می گذارد و ذهنیت افکارعمومی را مملو از مسائل مخرب می‌کند وناامیدی را به جای نشاط که جزو شاخصه‌های مهم سلامت روانی جامعه است، جایگزین می‌کند.

ناامیدی در جامعه علاوه بر ایجاد افسردگی و آثار سوء رفتار فردی باعث می‌شود جامعه نسبت به آینده خود سردرگم شود. هرچقدر سردرگمی درجامعه نسبت به آینده وجود داشته باشد به همان میزان نیز در کار و فعالیت روزانه آن و دستاوردهای جامعه تاثیر منفی می گذارد.

اخبار منفی در بازار اقتصادی نیز بسیار تاثیرگذار است تا جایی که بعضا اقتصاددانان در کنار انواع تورم‌های خزنده و رونده به تورم‌های انتظاری که ناشی از مسائل روانی است، اشاره می کنند. در حوزه دلار به خوبی مشاهده شد که هیجانات کاذبی که خصوصا در حوزه سوداگری به بازار داده می شد چقدر متاثر از اخبار منفی بود. درواقع اخبار منفی حربه‌ای برای سوداگران برای مدیریت بازار ارز به سمت منافع خودشان بود. اینکه هر لحظه برخی از رسانه‌های غیر رسمی بازار را با اعلام قیمت‌های کاذب بالاتر وارد شوک می کرد باعث رفتار هیجانی از سوی برخی افراد برای خرید دلار می شد که در این زمینه بعد از اینکه این هیجانات کاذب و اخبار منفی افزایش قیمت دلار فروکش کرد به خوبی دیدیم که چطور از نرخ دلار با مدیریت بانک مرکزی کاسته شد.

در این حوزه آنچه به هر زمان دیگری باید به آن توجه کرد موضوع منشاء اخبار منفی است. اغلب این اخبار منفی از سوی برخی رسانه‌های معاند و غیر رسمی به جامعه پمپاژ می شود؛ برای اینکه اخبار مثبت و کارهای مهمی که در حال انجام است، به خوبی دیده نشود. متاسفانه در سطح بعدی دیده می شود برخی از گروه های سیاسی در این حوزه دست به تحلیل بر روی این اخبار منفی می زنند و بیشتر به عمق بخشی ناامیدی در جامعه کمک می کنند. این افراد که بیشتر باری به هر جهت و خود تحت تاثیر اخبار منفی هستند متاسفانه به عنوان تحلیلگر به پردازش این اخبار منفی در جامعه می پردازند.

از سوی دیگر برخی از متولیان امر نیز در گسترش اخبار منفی در جامعه نقش دارند. این افراد با ایجاد انتظارات کاذب در جامعه و عدم شکل گیری رخدادهای وعده داده شده در جامعه باعث می شوند که اعتماد جامعه سلب شود. از این رو باید حتما از موضع گیری های هیجانی و شعاری که مبنا و منطقی بر اساس شرایط واقعی کشور ندارند جلوگیری شود و از چندصدایی در این حوزه که باعث سردرگمی جامعه است نیز حذر شود.

همچنین نباید برخی اخباری که در فضای بحث های کارشناسی انجام می شود اما جامعه نمی تواند معنای آن را به خوبی درک کند و باعث ایجاد نگرش های منفی در جامعه می شود در فضای عمومی تسری یابد. حتما در بسیاری از امور هم موانع و هم راهکارهایی وجود دارد. متاسفانه دراین حوزه دیده می شود کارشناسان موانع انجام کارها را به جامعه بازگو می کنند درحالی که می توان با بررسی کارشناسانه این موانع را به خوبی از میان برداشت و به نتایج مثبت دست یافت. در موضوع ارتباط ایران و چین متاسفانه یک گروه سیاسی بر اساس اهداف جناحی و به نوعی لیبرالی که گرایش به آمریکا را نشان می داد سعی داشت با تضعیف سیاست همه جانبه گرایی، دولت را تضعیف کند. این درحالی است که امروز میوه و ثمره ارتباط ایران با چین که با یک برنامه راهبردی 25 ساله همراه بوده است به خوبی مشخص می شود. با همکاری چین اختلاف هفت ساله ایران و  عربستان در حال حل و فصل شدن است و اگر به همین صورت پیش برود می توان برای خاورمیانه که غرب و آمریکا برای نگه داشتن هژمونی خود در این منطقه به ایران هراسی و ایجاد اختلاف میان ایران و کشورهای مختلف عربی و تنش میان قدرت های منطقه ای دست می زد، چشم انداز مثبتی ترسیم کرد.

جالب است که هر روز افرادی از گروه های سیاسی مختلف هستند که با وجود همه اخبار مثبت و کارهای سازنده‌ای که صورت می گیرد وارد گود مصاحبه می شوند و گویی دستور کار ناامیدسازی جامعه را اجرا می کنند. جالب اینکه هر خبر خوبی که در این حوزه منتشر می‌شود به عنوان یک آنتی تز یک خبر بد به موازات آن منتشر می‌شود تا آنرا تخریب کنند.

متاسفانه در دوره‌های گذشته نیز با حربه اخبار خوش برای امیدوارسازی و درواقع جهت حرف‌درمانی به نوعی اعتماد جامعه نسبت به اخبار خوش سلب شده است. در همین راستا وقتی برجام را «فتح الفتوح» می‌نامیدند، از واردات هواپیماهای جدید خبر می دادند و یا هر روز یک خبر درباره اجرای برجامی که هیچ ثمری برای کشور تا به امروز نداشته‌ است، منتشر می شد و اثری در جامعه نداشت و هر روز دیده می شد که وضعیت اقتصادی کشور نه تنها بهتر نمی‌شد بلکه اتفاقات ناگواری بسیاری خصوصا در حوزه اقتصادی برای کشور می‌افتد که هر روز مردم را نسبت به اخبار اینچنینی بی اعتماد تر می کرد که همه این موارد در راستای حرف درمانی انجام می شد.

با این حال به نظر می‌رسد اگر مردم به طور ملموس نتایج اخبار مثبت را در زندگی اقتصادی و اجتماعی خود ببیند اعتماد‍شان به اخبار رسمی افزوده می‌شود و با هوشیاری که مردم ایران بویژه در بزنگاه‌ها از خود نشان داده‌اند قطعا وقعی به اخبار منفی که اغلب فیک و برای مسموم سازی افکارعمومی است، نمی‌نهند.


کد مطلب: 832150

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/832150/اخبار-خوب-نباید-دیده-شود-دستور-کار-ناامیدسازی-مردم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com