کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محسن هاشمی:

ترمیم روابط ایران و عربستان، راهبرد آیت‌الله هاشمی‌ براساس فهم عمیق خود از جهان اسلام بود!/ نظام نمی‌خواهد روابط ما با امریکا عادی شود!

23 اسفند 1401 ساعت 11:57

پسر ارشد آیت الله از رهگذر هر موضوعی سعی می‌کند نام پدر را زنده نگاه دارد وگرنه کارشناسان امر بهتر می توانند ماجرای راهبرد ترمیم روابط ایران و عربستان را برای محسن هاشمی جا بیاندازند.


گروه سیاسی جهان نیوز: محسن هاشمی در تازه ترین یادداشت خود با عنوان «ضرورت حفظ دستاوردها» در روزنامه اعتماد نوشته است:

*ترمیم روابط ایران و عربستان، راهبردی که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی براساس فهم عمیق خود از جهان اسلام از سال 1376 بدون میانجیگری از سفر پاکستان در اجلاس کنفرانس اسلامی با امیرعبدالله آغاز کرد و تا آخر عمر تأکید بر ضرورت همراهی و همکاری همه کشورهای اسلامی برای پایان دادن به جنگ و خونریزی و تنش در جهان داشت و می‌گفت که هر پدیده‌ای راه‌حل منطقی خود را دارد و حرکات افراطی بحران منطقه را تشدید می‌کند. ایران در قرون گذشته گرفتار استعمار بود و غربی‌ها بر کشور حاکم بودند و تصمیمات مهم با اراده آنها گرفته و عمل می‌شد.

*بعد از جنگ روابط با جهان تلطیف شد و فرصتی پیدا شد تا با استفاده از منابع خارجی و منابع داخلی کشور را بسازیم. زیر بناهای کشور را که در جنگ آسیب‌دیده، ساخته شد و به شرایط عادی برگردانده شد. این کار فراز و نشیب داشت.  آن تاریخ تا خروج ترامپ از برجام وضع ما با اروپا نسبتا خوب بود. دیگر آن نگرانی‌ها را نداشتیم. با شرق و کشورهایی مثل ژاپن، چین و هند هم خوب هستیم. ولی روابط ما با امریکا هیچ ‌وقت شکل درستی نگرفته که البته انتخاب خودمان است. یعنی نظام ما نمی‌خواهد این وضع را عادی کند. شاید اگر بخواهیم، راه باشد. فکر می‌کنم آن مقداری که نظام مصلحت خود می‌دید، در تنش‌زدایی پیش رفته بود. حدی که توقعات بیجای آنها بود، باقی مانده است.

درباره یادداشت محسن هاشمی باید گفت:

یک: راهبرد همیشگی جمهوری اسلامی ایجاد روابط مثبت با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای جهان اسلام بوده است. متاسفانه برخی سران کشورهای اسلامی با محاسبات غلط خود کاملا در زمین سیاست های کثیف دشمنان اسلام علیه مسلمانان به ویژه ملت های جبهه مقاومت بازی کرده و گاو شیرده آنان می‌شوند. توافق تهران ریاض با تغییر عملکرد سران آل سعود نسبت در بوته ارزیابی قرار خواهد گرفت و پاک کننده سوابق این رژیم نیست.

نکته دیگر آنکه در رابطه با عربستان هم، ایران همواره آماده مذاکره و توافق بوده است اما این عربستان بود که نهایتاً به مذاکرات و توافق تن داده است.

البته که پسر ارشد آیت الله از رهگذر هر موضوعی سعی می‌کند نام پدر را زنده نگاه دارد وگرنه کارشناسان امر بهتر می توانند ماجرای  راهبرد ترمیم روابط ایران و عربستان را برای محسن هاشمی جا بیاندازند. 

دو: سیاست جمهوری اسلامی همواره بر ایجاد روابط خارجی بر اساس عزت، حکمت و مصلحت و احترام به منافع دو کشور بوده است. این در حالی است که امریکایی ها هیچگاه احترامی به منافع ملت ایران نگذاشته و این موضوع از سال های قبل از پیروزی انقلاب با انواع و اقسام دخالت ها در حقوق ملت ایران مشخص است. بعد از پیروزی انقلاب هم رفتار آمریکایی ها به انواع جنایت اعم از ترور، تحریم، جنگ نیابتی و... ادامه پیدا کرد. حتی صریحا از عزم نابودی ایران می گفتند. کوچکترین قسمت کارنامه امریکایی ها، بدعهدی در برجام و خروج از آن است. با همه این تفاسیر غربگرایان خودباخته می گویند جمهوری اسلامی نمی خواهد رابطه ایران با امریکا عادی شود!

بیشتر بخوانید:
چه کردند که دلسوزانی مثل خاتمی و روحانی به حاشیه رفتند
حضور آیت الله هاشمی در بحران‌ها باعث آرامش جامعه بود
مکتب هاشمی و تفکرش کاملا زنده و پویاست
صغری کبری محسن هاشمی با خاطرات هسته‌ای آیت الله
آقای محسن هاشمی! این توصیه دلسوزانه را جدی بگیرید

از اول انقلاب شاهد تقدیس و غلو درباره امام و رهبری بودیم!
همه محسن را مثل پدرش یک چهره سازنده می‌شناسند
مردم در حسرت عقلانیت و تدبیر آیت الله هاشمی هستند!

فیلمی درباره فائزه که محسن هاشمی باید ببیند


کد مطلب: 832019

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/832019/ترمیم-روابط-ایران-عربستان-راهبرد-آیت-الله-هاشمی-براساس-فهم-عمیق-خود-جهان-اسلام-نظام-نمی-خواهد-امریکا-عادی-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com