جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲۳
به بهانه اعلام توافق تهران ریاض؛

قفل‌هایی که دیپلماسی متوازن دولت رئیسی باز کرد/ افق‌هایی که به روی ایران گشوده شد

دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب: 831713
باید توجه داشت که رویکرد دیپلماتیک دولت سیزدهم که از غرب گرایی به همه جانبه گرایی و دیپلماسی فعال با حوزه‌های مختلف و خصوصا غرب را در دستور کار خود قرار داده، بسیار توانسته به کشور کمک کند.
قفل‌هایی که دیپلماسی متوازن دولت رئیسی باز کرد/ افق‌هایی که به روی ایران گشوده شد
گروه سیاسی جهان نيوز: عصر جمعه به طور غافلگیرانه خبری در رسانه‌ها منتشر شد که به عنوان یک بمب در رسانه‌های مهم ایران و جهان بازتاب داشت. ایران و عربستان با میانجی‌گری چین بعد از هفت سال تنش در روابط دوباره رابطه حسنه خود را با بازگشایی سفارتخانه‌هایشان احیا کردند.

در این راستا آنچه مهم است، این است که نه تنها روابط فی مابین دو کشور به روال قبل برگشت بلکه آنچه از فحوای گوشه و کنار اخبار رسانه‌ها منتشر شده بر می‌آید، مذاکرات پکن تنها به احیای روابط منحصر نمی‌شود و در حوزه‌های مختلف اقداماتی میان دو کشور در حال انجام است.

دو نکته اساسی در حوزه این تحول دیپلماتیک که به واقع می توان آنرا تحول نامید؛ چراکه منطقه غرب آسیا و دنیای غرب را نیز تحت شعاع خود قرار می‌دهد، ذکر کرد. در ابتدا فعالیت دیپلماتیک ایران که به صورت کاملا نتیجه بخش انجام می‌‎شود و نه تنها وزارت خارجه بلکه ارکان مختلف دولتی از رئیس جمهور تا شورای عالی امنیت ملی نیز درگیر حوزه دیپلماسی نتیجه بخش هستند، در این زمینه بسیار مشهود است و از سوی دیگر رویکرد دیپلماتیک دولت سیزدهم که با ایجاد روابط دیپلماتیک با کشورها و حوزه‌های اثربخش مانند چین و روسیه و ... اهداف خود را به خوبی پیش می برد، حائز اهمیت است. وگرنه دولت گذشته که اتفاقا در حوزه سیاست خارجی ادعا داشت و خود را «دولت دیپلماتیک» می‌خواند، در این راستا با همه چیدن تخم مرغ ها در سبد مذاکره با غرب «تقریبا هیچ» را نتیجه افعال دیپلماتیک خود کرد.

به هر جهت باید توجه داشت که رویکرد دیپلماتیک دولت سیزدهم که از غرب گرایی به همه جانبه گرایی و دیپلماسی فعال با حوزه‌های مختلف و خصوصا غرب را در دستور کار خود قرار داده، بسیار توانسته به کشور کمک کند. این درحالی است که به واقع باید همین گونه نیز باشد و در دنیای رقابت سیاست خارجی جهان که هر روز کشورها برای توسعه بیشتر به ابزار دیپلماتیک در هر منطقه‌ای از جهان چنگ می‌اندازند، عدم حضور فعال سیاست خارجی و تجارت بین المللی ایران به عنوان کشوری قدرتمند و قدرت ساز در دنیا یک نقیصه بزرگ برای کشورمان بوده است.

بویژه اینکه روابط دیپلماتیک در جهان دیگر به صورت روابط خطی میان دو کشور نیست بلکه مانند آنچه در چین اتفاق افتاد کشورهای مختلف با یکدیگر روابط حسنه برقرار می کنند تا به اهداف ترکیبی دست یابند وهم پیمان محکم تر و هم نتیجه بیشتر حاصل ‌می‌شود.

دولت سیزدهم در همین راستا از ابتدای سکانداری پاستور گسترش روابط با همسایگان را در دستور کار خود قرار داد. در همین راستا برخی از همسایگان ایران با عدم توجه کافی به حوزه دیپلماتیک در دولت‌های قبل متاسفانه روابط خود را با ایران کاسته و فرصت ها و ظرفیت های مختلفی در حوزه تجاری، سیاسی، فرهنگی و ... از دست رفت. عدم رضایت برخی از همین کشورها بود که باعث شده بود ایران نتواند به برخی پیمان های بزرگ جهانی از جمله شانگهای بپیوندد اما دولت رئیسی توانست این قفل ها را باز کند. اما شانگهای تنها قفلی نبود که در حوزه دیپلماتیک با فعالیت دولت رئیسی باز شد.

دولت رئیسی با حضور فعال در مناطق مختلف جهان توانسته نه تنها روابط با کشورهای مختلف را حسنه کند بلکه باعث ایجاد ظرفیت های مختلفی برای ایران شود. ایجاد روابط حسنه با چین که با امضای برنامه راهبردی 25 ساله همراه شده است (البته منتقدان بسیار زیادی نیز خصوصا از سوی منتقدان دولت داشت)، نه تنها با این کشور توانست ظرفیت های توسعه‌ای فراوانی را بگشاید بلکه راهگشای روابط دیگر با کشورهایی مانند عربستان شد.

دولت رئیسی به حوزه های مختلف از جمله آمریکای لاتین و آفریقا نیز نظر داشته است. اخیرا رئیس جمهور بر گسترش روابط ایران با حوزه آفریقا تاکید کرده است. رئیسی شامگاه دوشنبه در دیدار شرکت‌کنندگان در «اولین اجلاس همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غرب آفریقا» بر آمادگی تهران برای گسترش همه‌جانبه همکاری با کشورهای آفریقایی به ویژه کشورهای غرب این قاره تاکید کرد؛ حوزه ای که قطعا در آینده اخبار بیشتری از آن خواهیم شنید.

اخیرا حضور ناوهای ایران در سواحل برزیل نیز نشان داد که ایران در حوزه‌های مختلف در حال راه گشایی است. جالب اینجاست که با همه فشارهای امریکا بر برزیل این ناوها بعد از رسیدن به کرانه‌های آمریکای لاتین مسیر خود را برای بازگشت ادامه دادند.

این دیپلماسی نه تنها سازنده بلکه خطرزا نیز هست. اتحادیه اروپا در جهت مقابله با کشورمان سعی کرد اقدامات مختلفی انجام دهد اما این موارد در حد شو و نمایش ماند. جالبتر اینکه در حوزه دیپلماسی دفاعی با وجود حملات متعدد زلنسکی رئیس جمهور اوکراین که تحت برنامه واشنگتن کار می کند مبنی بر اتهام سازی علیه کشورمان با موضوع پهپادها ایران راهبرد مذاکره و شفاف سازی را در پیش گرفت و موضوع تنها در حد اتهامات واهی ماند و نتوانست اثبات شود.

همچنین اخیرا نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران با وجود تلاش‌های برخی کشورهای غربی و نیز رژیم صهیونیستی، بدون صدور قطعنامه‌ای علیه کشورمان پایان یافت. حضور رئیس آژانس بین المللی اتمی در کشورمان که بوی بحران سازی می داد با مذاکرات خاص کشورمان به فرصتی دیگر برای کشورمان تبدیل شد تا جایی که مقامات روس مطرح می کنند توپ مذاکرات هسته ای در زمین آمریکا است و با وجود آماده بودن متن توافق غرب از امضای آن سر باز می زند.

تنوع دیپلماتیک تنها در مناطق مختلف در دولت آیت الله رئیسی اتفاق نمی افتد بلکه در موضوعات و حوزه‌های مختلف نیز رخ داده است. در همین رابطه از دیپلماسی سیاسی و تجارتی گرفته تا دیپلماسی محیط زیست نیز شاهد راهگشایی در این حوزه هستیم. با این حال دولت سیزدهم مسیری روشن و سازنده در حوزه سیاست خارجی را آغاز کرده است که هرچقدر این مسیر بیشتر ادامه یابد، فرصت‌ها و امتیازات بیشتری از آن ایران می‌شود.
https://jahannews.com/vdca66nae49ne01.k5k4.html
jahannews.com/vdca66nae49ne01.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
رویکرد همه جانبه نیست جهان؛ تابلو ؛
رویکرد شرق گرایی
Iran, Islamic Republic of
روحانی کلید قفل ها را دور انداخته بود و هر روز قفل روی قفل می زد
محاکمه روحانی و کابینه اش
Iran, Islamic Republic of
خواست مردم محاکمه است. این همه مشکلات اقتصادی فقط و فقط به علت دولت قبل است.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه دولت قبل نگاه به سیاست خارجه و ارتباط و تعامل با دیگر کشورها نداشت و باعث انزوای ایران شد.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
كليدي كه دست روحاني بودحيفش ميومد ازش استفاده كنه نو نو بود صفر .
Iran, Islamic Republic of
اول دیپلماسی منطقه ای و روابط همسایگی ست دوم دیپلماسی بر پایه استقلال و روابط دوستانه ست سوم بر اساس نتایج برد برد ست
که هیچ کدام از این ها را اصلاح طلبان بلد نیستند چون زبان دنیا را بلد نیستند آنها فقط اطاعت از آمریکا را بلد هستند
Iran, Islamic Republic of
باید بصیرت داشت و تمام و کمال تابع دولت بود......
Iran, Islamic Republic of
شما که بصیرت دارید تابع هم باشید
Iran, Islamic Republic of
ابتدا دیده از شبکه های صهیونیستی بردارید شاید بصیرت پیدا کردید.
Iran, Islamic Republic of
این دولت در روابط بین املل نسبت به دولت قبل بسیار قوی تر عمل کرده .
Iran, Islamic Republic of
اول توضیح دهید که ابتدا چه کسانی و چه گروهایی بر دیپلماسی متوازن قفل زدند ؟
Iran, Islamic Republic of
دولت قبل قفل زد و مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، رفاهی همه و همه به علت بی تدبیری آن ها است.
علی
United Kingdom
عربستان خون کودکان مظلوم یمنی را ریخت و خون شیخ نمر را ریخت، عربستان و اسرائیل هر دو کودک کش هستند. ما فراموش نمی‌کنیم. افتخاری به داشتن رابطه با کودک کشها نمی‌کنیم!!

Iran, Islamic Republic of
بصیرت یعنی تبعیت کامل از هر تصمیم دولت. نباید بی بصیرت بود
Iran, Islamic Republic of
از هر دولتی ، ویا فقط دولت مورد نظر شما؟
حمید
Iran, Islamic Republic of
سلام،ما هم سیاست دیپلماسی متوازن رو قبول داریم،
Iran, Islamic Republic of
چه طیف وگروهایی قفل زدند خود می دانید وتوضیح دهید
حسن
Iran, Islamic Republic of
چنان تورمی دولت سیزدهم به راه انداخته که با هیچ رابطه ای جیران نمیشه
Iran, Islamic Republic of
داداش رابطه با عربستان برقرار بود
راستی
Romania
زنده باد دولت خدمتگزار. خداوند به آنها بیشتر توفیق بدهد انشاالله
Iran, Islamic Republic of
ایول این شد کار . کار مهمی بود و رو قیمت دلار هم اثر فوری داشت .این تنش زدایی باید ادامه پیدا کند
Iran, Islamic Republic of
...
م.م.ص
Iran, Islamic Republic of
بااحترام،مگه ایشون هم کلید داره؟