جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۳
بررسی دو سفر اخیر

واکاوی ابعاد مختلف سفر رئیس سازمان سیا به لیبی و اراضی اشغالی/ ویلیام برنز دنبال چیست؟

يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب: 828092
برنز با سفر به طرابلس به نوعی به دولت عبدالحمید بیبه پاداش داد و در قبال همکاری های آن با خود، نوعی مشروعیت را به این دولت بخشید.
واکاوی ابعاد مختلف سفر رئیس سازمان سیا به لیبی و اراضی اشغالی/ ویلیام برنز دنبال چیست؟
گروه بین الملل جهان نيوز: "ویلیام برنز" رئیس سازمان سیا در ماه گذشته میلادی دو سفر مهم به منطقه غرب آسیا و به طور خاص به لیبی و اراضی اشغالی فلسطین انجام داد. سفرهایی که کمتر از بعد رسانه ای به آن‌ها پرداخته شد با این حال، تحولاتی مهم بودند و بالطبع حامل پیام ها و تبعات خاصی نیز هستند و در عین حال سیگنال هایی خاص را از فهم منطقه ای آمریکا از غرب آسیا و چشم اندازهای آتی آن نیز نشان می دهند. درست به همین دلیل هم تمرکز بر آن ها و تحلیل پیام های این سفرها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

یک: رونمایی ویلیام برنز از سیاست دولت بایدن در قبال لیبیِ پساقذافی
ویلیام برنز در سفر به لیبی ابتدا وارد طرابلس پایتخت این کشور شد و با مقام های دولت وفاق ملی لیبی از جمله نخست وزیر آن یعنی عبدالحمید بیبه دیدار و گفتگو کرد. در مدت اخیر، دولت بیبه همکاری های قالب توجهی را با سازمان سیا و دیگر تشکیلات امنیتی و اطلاعاتی آمریکا داشته و برخی اعضای حادثه تروریستی لاکربی و دیگر افراد مشکوک به عضویت در سازمان القاعده و سایر گروه های تندرو و حتی مقام های سابق دولت لیبی را به دولت آمریکا تحویل داده است.

از این رو، ویلیام برنز با سفر به طرابلس به نوعی به دولت عبدالحمید بیبه پاداش داد و در قبال همکاری های آن با خود، نوعی مشروعیت را به این دولت بخشید. مساله ای که دولت بیبه شدیدا به آن نیازمند است. در ادامه، برنز با سفر به شهر بنغازی که به همراه بخش های مهمی از شرق لیبی در کنترل ژنرال خلیفه حفتر فرمانده ارتش آزاد لیبی است، با وی دیدار و گفتگو کرد. این فرد خود از جمله نیروهای متحد سازمان سیا است و برنز در جریان رایزنی های خود با حفتر، به طور خاص از وی درخواست داشته تا امنیت میدان های نفتی لیبی که در کنترل اوست را تا جای ممکن تامین کند(جزئیات این سفر از سوی برخی منابع آگاه رسمی و خبری منتشر شده است).

این مساله مخصوصا در شرایط کنونی که در پیِ جنگ اوکراین دغدغه های امنیت انرژی در جهان به موضوع محوری تبدیل شده، از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این چهارچوب، رئیس سازمان سیا از دو جبهه رقیب در لیبی، در راستای منافع آمریکا بهره کشی می کند و عملا با تحریک آن ها علیه یکدیگر، حوزه ای گسترده از مانور و کنشگری را برای واشینگتن فراهم کرده است.

دو: ویلیام برنز و سفر پُرتنش به اراضی اشغالی فلسطین
سفر مهم منطقه ای دیگر ویلیام برنز به منطقه غرب آسیا در ماه ژانویه گذشته، سفر به اراضی اشغالی فلسطین در بحبوحه اعتراضات گسترده شهروندان صهیونیست علیه دولت نتانیاهو و همچنین وقوع عملیات های استشهادی قابل توجه از سوی مقاومت فلسطین در قدس اشغالی بود که به کشته شدن 9 صهیونیست و زخمی شدن چندی دیگر ختم شد. بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که برنز در این سفر به طور خاص سه دستورکار مهم که حامل پیام های خاص خود هستند را دنبال کرده است.

اولا، وی به دولت نتانیاهو هشدار داده که جولان عناصر تندرو در دولت وی، صرفا می تواند سطح بحران ها در اراضی اشغالی را به نقطه ای برساند که اسرائیل را در آستانه انفجار و فروپاشی قرار دهد. دوما، برنز در دیدار با مقام‌های ارشد سیاسی و امنیتی صهیونیست به طور خاص به ضرورت تقویت دستگاه های امنیتی رژیم صهیونیستی جهت مقابله با آنچه آسیب پذیری مفرط آن ها در برابر قدرت گیری فزاینده جریان مقاومت در اراضی اشغالی عنوان شده تاکید کدره است و در نهایت اینکه به احتمال فراوان با توجه به تشدید تقابلات میان ایران و جهان غرب و به طور خاص تسریع روند قدرت گیری و پیشرفت های اتمی ایران، رایزنی هایی میان دو طرف جهت برخورد با این موضوع نیز انجام شده است.

البته که این مساله علی رغم ظاهرِ کاملا مهم آن برای صهیونیست ها، با توجه به بحران های فراوان رژیم صهیونیستی که اکنون از فوریت بالایی نیز برخوردارند، از اولویت اصلی برای این رژیم برخوردار نیست. مجموع این مسائل نشان می دهد که به طور خاص ویلیام برنز به عنوان رئیس سازمان سیا، آینده لیبی و گزینه مطلوب واشینگتن در قالب آن را تداوم تنش ها و به نوعی حفظ وضع موجود می بیند و در مورد رژیم صهیونیستی نیز هشدارهای جدی را به طرف صهیونیست رسانده که تداوم روند و بحران های فعلی آن ها می تواند بحران های به مراتب گسترده تری را برایشان ایجاد کند و حتی بر همکاریهای دولت آمریکا با آن ها نیز به دلیل فشار افکار عمومی آمریکا و جهان، اثرگذاری منفی قابل توجهی داشته باشد. موضوعی که در سطح کلان حاکی از تداوم روند بی ثباتی سیاسی و امنیتی در اراضی اشغالی و احتمالا بازگشت بن‌بست سیاسی به صحنه معادلات سیاسی رژیم اشغالگر قدس است.
https://jahannews.com/vdcgy797xak9xz4.rpra.html
jahannews.com/vdcgy797xak9xz4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
زاکانی که در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری اعتقاد داشت که دولت روحانی با پولِ جیبِ مردم خودش را اداره می کرد، حالا در طرحِ گرفتن عوارض از قبرها که به شورا ارائه داده، قصد دارد شهرداری و آرمستان ها را با پول جیب بازماندگان و اموات اداره کند!!
روشن
Denmark
سلام فکر نمی کنی جاش اینجا نیست!!!!!!! هیچ ربطی به موضوع سیا نداره؟؟؟؟؟؟.
Iran, Islamic Republic of
نه فکر نمی کنم