جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۴
گردش در تاریخ یک خاندان منحوس؛ شماره ۸۹

تنها تفاوت رژیم پهلوی با جمهوری اسلامی! +جزئیات

سالروز ورود تاریخی امام خمینی(ره) به میهن
چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب: 827778
درباره محمدرضا شاه پهلوی این ادعا وجود دارد که او به دلیل تصمیم درباره قیمت نفت با اراده بیگانه سرنگون شد. یعنی بیگانه می‌خواست او را ببرد و برد.
تنها تفاوت رژیم پهلوی با جمهوری اسلامی! +جزئیات
گروه سیاسی جهان نيوز: وقتی قدرتی براساس خواست مردم و اراده ملی شکل بگیرد، با اراده بیگانه تضعیف نمی‌شود. به عبارت دیگر فردی را که بیگانه بر سر کار آورد، همان بیگانه هم او را خواهد برد.

محمدرضا پهلوی دومین و آخرین پادشاه دودمان پهلوی بود. آغاز حکومت محمدرضا به 25 شهریور ماه 1320 بر می‌گردد. زمانی که قوای روس و انگلیس به سمت تهران در حرکت بودند و پدرش رضاخان، استعفا داد. رضاخان که روی کارآمدنش هم با همکاری انگلیسی‌ها بود، در نهایت به اراده همان بیگانه مجبور به ترک تاج و تخت و اخراج از کشور شد. پسرش هم نیز توسط همین بیگانگان روی کار آمد.

در دوران محمدرضا علاوه بر تحرکات انگلیس، تقلای امریکایی ها برای اثرگذاری بر ایران بیشتر شد.

اوج گیری این ماجرا در زمان دولت مصدق و ملی شدن صنعت نفت با زحمات آیت الله کاشانی، شهید نواب صفوی و مصدق بود. سازمان اطلاعات و امنیت خارجی بریتانیا و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، کودتایی برای برکناری مصدق به راه انداختند. با شکست خوردن این کودتا، محمدرضا ایران را ترک کرد و به ایتالیا رفت.


چند روز بعد و در روز  ۲۸ مرداد کودتایی با طرح و حمایت مالی و اجرایی سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا (اس‌آی‌اس) و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و با همراهی ارتش شاهنشاهی ایران و کمک طرفداران محمدرضا پهلوی با هدف سرنگونی دولت قانونی محمد مصدق در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ رخ داد. با موفقیت کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ مصدق برکنار شد و شاه باری دیگر به قدرت رسید.

عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران در گفتگو با برنامه جام انقلاب که از رادیو انقلاب پخش شد درباره شگل گیری رژیم پهلوی گفت: سلسله‌های قبلی از پهلوی هر کدام با اراده بخشی از مردم روی کار آمدند مثلا قاجار با اراده بخشی از مردم شکل گرفت، انگلیس خیلی تلاش کرد تا قاجار را در ایران مضمحل کند اما نتوانست. برعکس شکل گیری سلطنت پهلوی با اراده بیگانه اتفاق افتاد. سلطنت طلب ها این ادعا را دارند که رفتن رضاشاه از کشور نیز با زور خارجی بود در حالیکه این ادعا درست نیست چون خود رضاشاه با تمایل شخصی و همچنین اراده انگلیس قدرت را تحویل داد و از ایران خارج شد.

وی افزود: اگر پادشاهی با اراده ملی روی کار بیاید قطعا حاکمیتش با اراده بیگانه سرنگون نمی‌شود. درباره محمدرضا شاه پهلوی هم این ادعا وجود دارد که او به دلیل تصمیم درباره قیمت نفت با اراده بیگانه سرنگون شد. یعنی بیگانه می‌خواست او را ببرد و برد. در واقع خود کسانی که این ادعا را مطرح می‌کنند، به این واقعیت اذعان دارند که محمدرضا شاه را بیگانه آورد و بیگانه هم او را برد چون وقتی قدرتی براساس اراده ملی شکل بگیرد، با اراده بیگانه تضعیف نمی‌شود.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران درباره شبهه خیانت انگلیس و آمریکا به رژیم پهلوی بیان کرد: آنها نه تنها خیانت نکردند بلکه تمام تلاش خود را برای حفظ سلطنت محمدرضا شاه به کار گرفتند اما این محمدرضا شاه بود که از ترس قیام ملت برای فرار از ایران دقیقه شماری می کرد.

از اراده بیگانه تا حاکمیت اراده مردم
10 سال بعد از کودتای 28 مرداد 32، نهضت مردمی انقلاب اسلامی در سال 42 و با رهبری امام خمینی(ره) شروع شد. نهضتی که 15 سال به طول انجامید و علی رغم تبعید امام در همه این سالها بر جمعیت مردمی که متوجه ماجرای نهضت می شدند افزوده می شد. سال های 56 و 57 اوج گیری تظاهرات های خیابانی بود. جمعیتی که مطالبه براندازی سلطنت، برگشت امام و تشکیل حکومت اسلامی داشتند.

 
شاه به امید تکرار کودتای 28 مرداد 32 در 26 دی 57 فرار کرد. 16 روز بعد در حالی که شاه به خاطر گسترش اعتراضات مردم ایران مجبور به فرار از کشور شد در روز 12 بهمن 57 میلیون ها نفر از مردم ایران در خیابان های تهران به استقبال امام خمینی(ره) برای بازگشت به کشور پس از حدود 14 سال تبعید رفتند که تبدیل به پرشکوه‌ترین استقبال‌ مردمی تاریخ شد.



کمتر از دو ماه بعد برای تعیین نظام حاکم بر کشور رای گیری شد و 98 درصد مردم جمهوری اسلامی را برگزیدند. یکسال و نیم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شدیدترین و گسترده ترین حمله نظامی به کشور با هدف سرنگونی انقلاب با شرکت همه ابرقدرت‌های نظامی انجام شد که با حضور مردم در طول هشت سال دفاع مقدس با شکست مواجه شد.

بر خلاف پادشاهان پهلوی که مردم در آمدن و رفتنشان نقشی نداشتند، پس از رحلت امام خمینی(ره) باز هم میلیون‌ها نفر در خیابان‌های تهران برای بدرقه رهبرشان به خیابان‌ها آمدند.


این جمعیت در همه این سال ها در هر جایی که لازم باشد نظیر راهپمایی 22 بهمن عظمت خود را به رخ می کشند و در مقابل شدیدترین حملات، فتنه ها و تحریم ها مقاومت کرده و می کنند.


بار دیگر باید تکرار کرد وقتی قدرتی براساس خواست مردم و اراده ملی شکل بگیرد، با اراده بیگانه تضعیف نمی‌شود. به عبارت بهتر تفاوت اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی با رژیم منحوس پهلوی آن است که جمهوری اسلامی بر اساس اراده مردم شکل گرفته و با اراده دشمنان تضعیف نمی شود و همین تفاوت مهم و مبنایی، دلیل و سرشاخه هزاران تفاوت دیگر جمهوری اسلامی با پهلوی است.
 
بیشتر بخوانید:
مفت خوری که فرح پهلوی را به یونان کشاند +عکس
حقوق این کودک ایرانی ماهانه چند صد میلیون بود! +جزئیات
وقتی شاه همسرش را برای رقص به کارتر قرض داد!
به اعلی حضرت گفتم مردم از ما متنفر هستند؛ سکوت کرد

نقشه احتمالی دزد بزرگ نگرفت! +جزئیات
عروسی گران قیمت فرح پهلوی در شب یلدا +عکس و فیلم
نکته شرم آور زندگی شخصی شاه از زبان وزیر بهداری پهلوی
مردم ایران خواستار بازگشت دوران باشکوه پهلوی هستند
نگرانی شاه و فرح در جشن سال نو میلادی برای مردم ایران
ماجرای حضور دوست پسر فرح در کنار بستر شاه! +فیلم
معروف‌ترین فساد جنسی «فرح پهلوی» چه بود؟
مردم باید یاد بگیرند بدون کالاهای اساسی هم زندگی کنند! +فیلم
علاقه ویژه نوه اعلی حضرت به برهنگی +تصاویر شرم‌آور
ماجرای جشن تولد ۴۰ هزار دلاری فرح با بهترین آشپز دنیا

از خودگذشتگی اعلی حضرت در توزیع ثروت ملی +جزئیات
https://jahannews.com/vdcguu977ak9xu4.rpra.html
jahannews.com/vdcguu977ak9xu4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


من انقلابی می‌مانم
Iran, Islamic Republic of
بهترین روز زندگی من ورود امام خمینی به کشور است
Iran, Islamic Republic of
تطبیق جالبی بود
افرین
میرزا
Iran, Islamic Republic of
این یک تفاوت یعنی همه تفاوت
این نظام مردمیه اونها اراده دشمن بودند
بر اول و اخر پهلوی لعنت
اشکذری-شی
Iran, Islamic Republic of
سلام-به به به به به به ورود حضرت امام خمینی(ره) به ایران در ١٢ بهمن ١٣۵٧" یعنی زنده شدن اسلام ناب محمدی ص در جهان اسلام السلام علیك یا رسول الله