جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲
درباره اوج گیری اعتراضات خیابانی در اراضی اشغالی

تشویش محافل سیاسی و اطلاعاتی صهیونیستی از اعتراضات گسترده/ واکاوی دو پرسش مهم

سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب: 827319
یکی از مهمترین پیامدهای اعتراضات خیابانی جاری در اراضی اشغالی که مخصوصا در روزهای اخیر چهره‌های مهم و تاثیرگذار در اسرائیل نسبت به وقوع آن در صورت تداوم تضادها و شکاف ها و اعتراضات در این اراضی هشدار داده اند، گزاره احتمال وقوع "جنگ داخلی" بوده است.
تشویش محافل سیاسی و اطلاعاتی صهیونیستی از اعتراضات گسترده/ واکاوی دو پرسش مهم
گروه بین الملل جهان نيوز: همزمان با اوج گیری اعتراضات گسترده خیابانی علیه نتانیاهو و دولت افراطی جدید وی در اراضی اشغالی، رژیم صهیونیستی عملا روزهای ملتهب و مملو از تنشی را سپری می کند. بر اساس گزارش های برخی منابع خبری عبری، در جریان برخی تجمعات اعتراضی در اراضی اشغالی در شنبه گذشته، چیزی در حدود 150 هزار نفر از شهروندان صهیونیست حضور داشته اند. البته که در میان معترضان چهره های سرشناسی نظیر "بنی گانتس"(وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی)، "یائیر لاپید" نخست وزیر سابق رژیم اشغالگر قدس و رهبر کنونی جریان اپوزیسیون و مخالفِ دولت نتانیاهو، و همچنین افرادی نظیر شهردار تل آویو هم حضور داشته و البته دارند.

اعتراضات جاری در اراضی اشغالی که در مدت زمان کمی پس از استقرار دولت جدید رژیم صهیونیستی به نخست وزیری نتانیاهو آغاز شده، تا حد زیادی به جلوه ای عینی از این گزاره تبدیل شده که تصور اینکه چرخه بحران‌های رژیم صهیونیستی پس از برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر این رژیم پایان یافته، بیش از حد رویاپردازانه و غیرواقعی است و بحران های به مراتب بزرگتری انتظار صهیونیست ها را می کشند.

به طور کلی می توان گفت که اعتراضات کنونی در اراضی اشغالی از سه محرک اصلی تغذیه می شوند و در عین حال، با سه پیامد عمده و محوری نیز همراه هستند که توجه به آن ها جهت کسب درکی کامل و جامع از کلیت معادله کنونی در اراضی اشغالی، کاملا ضروری و مهم به نظر می رسد.

محرک های اصلی اعتراضات کنونی در اراضی اشغالی چیست؟

یک: پروژه اصلاحات جنجالی نتانیاهو در نظام قضایی رژیم صهیونیستی
اصلی ترین محرک اعتراضات جاری در اراضی اشغالی، اراده نتانیاهو و متحدان وی جهت اجرای اصلاحات گسترده در نظام قضایی رژیم اشغالگر قدس است. اصلاحاتی که در صورت عملیاتی شدن، از این قابلیت برخوردارند تا قدرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی در برابر نظام قضایی این رژیم را به نحو چشمگیری افزایش دهند و عملا نظام قضایی رژیم اسرائیل را به ابزاری در دستان نخست وزیر آن و دولت مستقرِ رژیم صهیونیستی تبدیل کنند.

منتقدان نتانیاهو بر این باورند که وی با توجه به تجربیات آخرین دوره حضور خود در قدرت که در قالب آن با سیلی از اتهامات در زمینه دریافت رشوه، فساد و خیانت به اعتماد عمومی رو به رو شده بود و همین اتهامات نیز زمینه ساز اصلی حذف وی از قدرت و حتی طرح برخی گمانه زنی ها مبنی بر احتمال محاکمه و زندانی شدن وی نیز شدند، به خوبی یاد گرفته که باید نظام قضایی رژیم صهیونیستی را در راستای منافع خود فلج کند.

درست به همین دلیل هم است که وی یکی از ستون های اصلی سیاستی خود در دوره جدید حضورش در قدرت را بر این مساله معطوف کرده است. در این راستا، "یاریو لوین" وزیر دادگستری رژیم صهونیستی نیز که متحد نتانیاهو است، بیشترین همکاری را با او جهت پیشبرد این دستورکارش دارد. بر اساس اصلاحات مد نظر نتانیاهو، دولت مستقر رژیم صهیونیستی از اختیار انتصاب قضات دادگاه عالی این رژیم برخوردار می شود و اگر این دادگاه یکی از مصوبات دولت را نقض کند، دولت بار دیگر با کسب حداقل 61 رای از مجموع 120 رای پارلمان رژیم صهیونیستی موسوم به کِنست، می تواند بار مصوبه و قانون مذکور را برقرار سازد.

همین مساله موجب شده تا هزاران صهیونیست به خیابان های شهرهای مختلف اراضی اشغالی بریزند و نسبت به اراده احتمالی نتانیاهو و متحدانش جهت برقراری دیکتاتوری در اراضی اشغالی هشدار داده و اعتراض کنند.

دو: تشدید قطبی گرایی فزاینده سیاسی-اجتماعی در اراضی اشغالی
یکی دیگر از محرک های اصلی اعتراضات اخیر در اراضی اشغالی را باید در قالب تشدید روند قطبی گرایی و چند تکه شدن سیاسی و اجتماعی جامعه رژیم صهیونیستی جستجو کرد که در سال های اخیر رشد و نمو قابل توجهی پیدا کرده است. در این چهارچوب، شدت تضادها و اختلافات در اراضی اشغالی با محوریت مسائل سیاسی و اجتماعی به حدی رسیده که مدت هاست شانس و امکان برقراری یک دولت فراگیر که توانایی برقراری ثبات و آرامش را در اراضی اشغالی داشته باشد از رژیم صهیونیستی گرفته شده است.

از این رو، در این فضا، هر دولت و هر سیاستمداری که سر کار بیاید، سیاستمداران و جناح رقیب وی از تمامی ظرفیت های خود استفاده می کنند تا آن را به زیر کشند و چون اکثریت سیاسی و اجتماعی چه در بُعد فکری و چه سیاسی در افکار عمومی و پارلمان رژیم صهیونیستی کسب نمی شود، چالش ها و اختلافات نیز در اوجِ خود قرار دارند و مثلا اکنون نمود عینی خود را در قالب اعتراضات گسترده خیابانی در اراضی اشغالی نشان می دهند.

سه: حضور افراط گرایان در قدرت
در نهایت بیاد گفت که حضور افراط گرایانی نظیر "ایتامار بن گویر" و "بزالل اسموتریچ" در دولت جدید نتانیاهو هم عامل موثری در اوج گیری اعتراضات عمومی علیه وی و دولتش بوده است. این افراد در همین مدت کوتاه که حضور در قدرت را با بلیط دولت نتانیاهو تجربه کرده اند دست به اقدامات پرهزینه و تنش زایی برای آن زده اند. به عنوان مثال، ایتامار بن گویر به عنوان وزیر امنیت داخلی رژیم صهونیستی ضخصا رهبری پروژه هتک حرمت مسجد الاقصی که با اعتراضات گسترده فلسطینی ها و جامعه بین المللی رو به رو شده را برعهده داشته است.

بزالل اسموتریچ نیز از جمله چهره هایی بوده که در مدت اخیر قویا از توسعه شهرک سازی های غیرقانونی رژیم اسرائیل در اراضی اشغالی دفاع و حمایت کرده و این موضوع خشم بسیاری از افکار عمومی و رهبران بین المللی را برانگیخته است. از این رو، شهروندان صهیونیست اکنون خود را با طیفی از نخبگان سیاسی رو به رو می بینند که حاضرند به قیمت به خطرانداختن آن ها و امنیت و رفاهشان، هر کاری جهت پیشبرد منافع و دستورکارهای مطلوب خود انجام دهند.

مساله ای که آن ها را به خیابان کشیده و این طیف از این طریق سعی دارند به نتانیاهو این پیام را برسانند که بهتر است هر چه سریع ترمز این افراد را بکشد و الا بایستی انتظار تبعات به مراتب وخیم تری را داشته باشد.

پیامدهای اعتراضات اخیر در اراضی اشغالی چیست؟

یک: اوج گیری احتمال وقوع جنگ داخلی در اراضی اشغالی
یکی از مهمترین پیامدهایی که مخصصوصا در روزهای اخیر چهره های مهم و تاثیرگذار در اراضی اشغالی نسبت به وقوع آن در صورت تداوم تضادها و شکاف ها و اعتراضات در این اراضی هشدار داده اند، گزاره احتمال وقوع جنگ داخلی بوده است. در این راستا، به طور خاص اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی و بنی گانتس وزیر جنگ سابق این رژیم، این موضوع را به وضوح مورد اشاره قرار داده اند.

در واقع، این قبیل افراد بر این باورند که جامعه رژیم صهیونیستی اکنون در وضعیتی از حیث بحران ها و چالش‌ها و درگیری های داخلی قرار دارد که امکان دارد هر لحظه به نقطه انفجار برسد و گروه های مختلف سیاسی و اجتماعی درآن با اسلحه و به نحوی خشونت آمیز به جانِ یکدیگر بیفتند. احتمالی که طرح آن از سوی مقام های ارشد صهیونیست، از جدی بودنش حکایت دارد.

دو: ایجاد تزلزل در روابط آمریکا با رژیم صهیونیستی
یکی از نکات جالب توجه پس از پیروزی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی اخیر رژیم صهیونیستی این بود که بایدن و برخی اعضای حزب دموکرات در نامه ای خطاب به وی، ضمن اعلام تبریک خود به نتانیاهو از او خواسته بودند تا چهره های افراط گرا را تا جای ممکن به پست ها و مناصب کلیدی منصوب نکند. با این حال، نتانیاهو حداقل در عرصه میدانی نشان داده که از قدرتی در این زمینه برخوردار نیست و اکنون شمار قابل توجهی از افراط گرایانِ صهیونیست در دولت وی در مناصب مهم حضور دارند.

با این حال، پس از تنش ها و بحران های اخیر رژیم صهیونیستی، به تازگی هیاتی از لابی "آیپک" و همچنین "جیک سالیوان" مشاور امنیت ملی آمریکا در سفرهای جداگانه ای عازم اراضی اشغالی شده اند و با نتانیاهو دیدار و رایزنی داشته اند. نتانیاهو اعلام کرده که مساله اصلی در این دیدار ها معطوف به اراده اسرائیل جهت تقابل با ایران بوده با این حال برخی منابع مطلع تاکید کرده اند که دیدارهای اخیر، تا حد زیادی حامل نگرانی های جدی طرف آمریکایی از تحولات جاری در اراضی اشغالی و اقدامات افراط گرایانِ حاضر در دولت نتانیاهو بوده است.

مساله ای که حتی با تهدید آن ها(آمریکایی ها) مبنی بر احتمال تضعیف روابط دو جانبه و کاهش قابل توجه حمایت های دولت کنونی آمریکا از رژیم صهیونیستی و دولت نتانیاهو نیز همراه بوده است. با این حال، منابع خبری و شماری از تحلیلگران گفته اند که نتانیاهو برای اینکه حواس همه را از اصل ماجرا منحرف کند، طبق معمول سعی داشته روی مسائل مرتبط با ایران مانور دهد.

سه: تشدید روند مهاجرت معکوس از اراضی اشغالی
در نهایت باید گفت که با توجه به قطبی گرایی فزاینده سیاسی و اجتماعی در اراضی اشغالی و اوج گیری اختلافات داخلی در درون رژیم صهیونیستی، بسیاری از شهروندان صهیونیست که به امید یافتن شرایط بهتر زندگی به اراضی اشغالی سفر کرده اند، راه خروج از این اراضی و بازگشت به سرزمین های خود را در پیش خواهند گرفت. البته که تاکنون تحلیلگران و رسانه های خبری مستقل به صورت گاه و بیگاه به تشدید روند مهاجرت معکوس از اراضی اشغالی اشاره داشته اند با این حال به دلیل حساسیت محافل اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی نسبت به این مساله، چندان اطلاعاتی از این بابت به بیرون درز نمی کند.

مساله ای که البته تایید درستی آن با توجه به بحران های اقتصادی جاری رژیم صهیونیستی و شرایط امنیتی وخیم آن چه در بعد داخلی و چه منطقه ای، چندان دشوار نیست و عملا فضای آرامش را از بسیاری از شهروندان این رژیم که خود پیشتر تابعیت دیگر کشورها را داشته اند و برای یافتن آرامش به اراضی اشغالی سفر کرده اند سلب کرده است. از این رو، انتظار می رود که این روند در مقایسه با گذشته بیش از پیش تشدید شود.
https://jahannews.com/vdchzqn6w23nixd.tft2.html
jahannews.com/vdchzqn6w23nixd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
. این همسایه موذی رو فراموش نکنید
Turkey
اسرائیل و مخصوصا نتانیاهوی هو چی برای جلوگیری از استقلال فلسطینیان، دشمنی ایرانیان را برخ جهانیان می کشد و مظلوم نمایی می کند لابی یهودی آمریکا و اروپا هم حامی این تفکر است.