کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نمونه پیشرفت های علمی ایران بعد از انقلاب به روایت وزیر علوم/ از صفر دانشمند برتر دنیا به ۸۴۰ دانشمند برتر رسیده‌ایم/ ۵۴ پارک علم و فناوری داریم +جزئیات

8 بهمن 1401 ساعت 10:37

پیشرفت علمی دانشمندان ما به اندازه‌ای رسیده است که در حال حاضر دانشمندان کشورمان یک درصد از دانشمندان مطرح جهان را تشکیل می دهند.


گروه سیاسی جهان نیوز: پیشرفت های علمی ایران بعد از انقلاب اسلامی انکارناپذیر است. برای نمونه از جمله هدیه‌های انقلاب اسلامی به علم دنیا؛ تبدیل ایران از صفر دانشمند برتر دنیا به 840 دانشمند برتر است.

به گزارش جهان نیوز، وزیر علوم در گفتگو با فارس به مواردی از آمار این پیشرفت ها پرداخته است که بخش هایی از این گفتگو را در ادامه خواهدی خواند:

*از شمار دانشجویان کشور آغاز می‌کنم، این تعداد از ۱۷۰ هزار نفر در ابتدای انقلاب به سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در دهه چهارم انقلاب رسیده است، حتی در سال‌هایی حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو داشته‌ایم.

*توسعه تحصیلات تکمیلی کشور از مهم‌ترین مسائل پیشرفت آموزش عالی است به طوریکه آن زمان هیچ دوره دکتری در کشور دایر نبود اما حالا نه تنها دوره‌های دکترای بسیار فعالی داریم بلکه دوره های پسا دکتری نیز در دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود.

*پیشرفت علمی دانشمندان ما به اندازه‌ای رسیده است که در حال حاضر دانشمندان کشورمان یک درصد از دانشمندان مطرح جهان را تشکیل می دهند در حالیکه تا سال ۸۳ ایران تنها چهار دانشمند مطرح جهانی داشته است اما در حال حاضر تعداد دانشمندان بین المللی یک درصد جهانی ما به ۸۴۰ نفر رسیده است و تعداد دانشمندان دو درصد جهانی ما نیز بسیار افزایش یافته است.

*در زمینه بروندادهای علمی کشور نیز باید بگویم در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷۸ هزار سند علمی از ایران  منتشر شده و کشور ما توانسته رتبه اول علمی در منطقه را کسب کند که این مسأله اتفاق میمونی برای علم و فناوری کشور است؛ البته با احتساب مقالات فارسی بیش از ۱۰۰ هزار مقاله علمی و پژوهشی اصیل توسط پژوهشگران به چاپ رسیده است.

*یک نمونه از پیشرفت در بحث مرجعیت علمی این مسأله را می‌گویم که در دولت جدید در هر ماه یک مجله علمی را تحت نمایه بین‌المللی درآوردیم در صورتیکه پیش از این هر ۶ ماه یک مجله ما نمایه بین‌المللی می‌شد.

*زمانی حتی یک پارک علم و فناوری در کشور نداشتیم در حال حاضر بیش از ۵۰ پارک علم و فناوری در کشور فعال است که در آن‌ها مراکز رشد و هسته های فناور فعالیت دارند به طوریکه تعداد هسته های فن آور به بیش از ۱۱ هزار افزایش پیدا کرده است.

*در زمینه شاخص نوآوری، کشور ما ایران در سال ۲۰۱۴ در رتبه ۱۲۰ جهانی بوده است و این جایگاه در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۶۰ رسیده و در سال ۲۰۲۲ رتبه ۵۳ جهانی را کسب کرده‌ایم یعنی در طی یک سال صعود ۷ پله‌ای داشتیم.

*با تاسیس معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم، مدیریت جدیدی بر پارک های علم و فناوری و مراکز رشد حاکم شد و در حال حاضر مطالبات آنها بهتر شنیده و پیگیری می‌شود.

*ایجاد ۵۴ پارک علم و فناوری، ایجاد ۱۱۲ هزار شغل دانش‌بنیان و فعالیت ۷۹۱۹ شرکت دانش‌بنیان از دستاوردهای این معاونت است.


کد مطلب: 827271

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/827271/نمونه-پیشرفت-های-علمی-ایران-بعد-انقلاب-روایت-وزیر-علوم-صفر-دانشمند-برتر-دنیا-۸۴۰-رسیده-ایم-۵۴-پارک-علم-فناوری-داریم-جزئیات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com