پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۶
تبیین آسان نیست!

راهکار مهم برای پیروزی در یک جنگ نابرابر/ چرا «جهاد تبیین» سخت اما واجب است؟

چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب: 826910
اساس کار تبلیغاتی منحرف کردن اذهان عمومی از حقایق و بیان روایت‌های جعلی است به طوری که افکار عمومی را تحت تسلط خود قرار دهد.
راهکار مهم برای پیروزی در یک جنگ نابرابر/ چرا «جهاد تبیین» سخت اما واجب است؟
گروه سیاسی جهان نيوز، سعید عنایتی: آمریکا در دشمنی 43 ساله با ایران ابزارها و امکانات متعدد و زیادی را به خدمت گرفته است. از تحریم، جاسوسی، زمینه‌سازی برای کودتای نظامی، نفوذ، فشار حداکثری و تبلیغات گسترده علیه جمهوری اسلامی!

جالب اینجاست که تنها با گذشت 10 ماه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در دسامبر 1979، کارتر به سازمان سیا دستور می‌دهد که جمهوری اسلامی را سرنگون کند و اولین راهبردی که برای سرنگونی ذکر کرده، استفاده از "ابزار تبلیغات" یا همان "پروپاگاندا" است!

اما امروز با گذشت قریب به نیم قرن از این نوع مواجهه با کشور ایران، آمریکا نه تنها از روش خود صرف نظر نکرده بلکه همه ابزارهای گفته شده را برای به عقب کشاندن ایران به کار بسته است، که یکی از مهم ترین ابزارهای این جنگ ترکیبی، پروپاگاندا و تبلیغات است!

اساس کار تبلیغاتی منحرف کردن اذهان عمومی از حقایق و بیان روایت‌های جعلی است به طوری که افکار عمومی را تحت تسلط خود قرار دهد. «دشمن دنبال این است که بر مغزها تسلّط پیدا کند. تسلّط بر مغزها برای دشمن خیلی باارزش‌تر از تسلّط بر سرزمین‌ها است. اگر مغز یک ملّتی را توانستند تصرّف کنند، آن ملّت سرزمین خودش را دودستی به دشمن تقدیم میکند. مغزها را باید حفظ کرد؛ تسلّط بر مغزها. یک عدّه‌ای خودشان دروغ نگفتند، امّا متأسّفانه دروغ دشمن را تأیید کردند. مراقب باشید این خطرها برای شما و برای مردمتان پیش نیاید؛ به مردمتان کمک کنید.» 1401/9/5 مقام معظم رهبری
 
باتوم یا تبیین؟
اما در مقابل دشمنی که حاضر است نیم قرن به صورت 24 ساعته و با تمام قوا به شما حمله کند، چه چاره‌ای می‌اندیشید؟ رهبر معظم انقلاب سال‌هاست با گفتمان سازی و هدایت افکار موثرین جامعه نقشه راه مقابله را طراحی و عملیاتی می‌کنند. از شبیخون فرهنگی، جنگ نرم، جنگ روایت‌ها تا جهاد تبیین...

اما یکی از مهم‌ترین عباراتی که مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود بیان داشتند مربوط به راه کار فکری در مقابل راه کار سخت بوده است: «دشمن در رأس نقشه‌هایش، تبلیغات است. به قول خودشان پروپاگاندا. علاج پروپاگاندا تبیین است؛ از زبانهای مختلف، از حنجره‌های مختلف، با تعبیرات مختلف، با ابتکارات مختلف. وسوسه‌ای را که روی آن جوان و نوجوان اثر میگذارد چه چیزی میتواند برطرف کند؟ باتوم که نمیتواند برطرف کند، آن وسوسه را تبیین میتواند برطرف کند.» 1401/10/19 مقام معظم رهبری

ایشان در سخنان سال گذشته فرمودند: «در جنگهای سخت با سلاحهای قدیمی دیگر نمیشود جنگید. امروز با شمشیر و با نیزه و با این چیزها، نمیشود به جنگِ توپ و موشک و مانند اینها رفت. در جهاد تبیین هم همین ‌جور است؛ با شیوه‌های قدیمی [نمیشود کار کرد]. البتّه بعضی از شیوه‌های قدیمی جایگزین ندارد، مثل منبر، مثل مدّاحی؛ اینها قدیمی است امّا اینها جایگزین ندارد؛ اینها همچنان اثرگذار است و هیچ چیز دیگری جای اینها را نمیگیرد، لکن از لحاظ ابزارهای گوناگون بایستی بِه‌روز حرکت کرد.» 1400/12/19  «بعضی‌ها در مقابل تیر و شمشیر ایستادند، در مقابل شبهه نتوانستند بایستند» 1401/5/5 مقام معظم رهبری

در دنیایی که تمامی ابزارها به نفع گروه اشرار جهانی عَلَم می‌شوند و سردمداری این شرارت با ابزارهای رسانه‌ای مدیریت خواهد شد، تنها با ابزار تبیین می‌توان در این جنگ نابرابر به میدان رفت!

ابزاری که نه شبیه به پروپاگندای غربی است که با دروغ و فریب نظرها را به خود جلب کند! و نه شبیه به جنگ‌های سخت و نظامی است که بتوان از باتوم یا سلاح سرد و گرم برای مقابله با اذهان استفاده کرد!

در واقع هر نوع جهادی با مشکلات، خطرات و آفت‌هایی مواجه است که در صورت عدم شناخت آن‌ها دچارشان خواهیم شد و نه تنها مشکلی را حل نخواهیم کرد بلکه باری به دوش جبه حق خواهیم افزود!

سخت اما واجب!
تبیین، ملزومات اخلاقی و انسانی را زیر پا نمی‌گذارد، شخص تبیین کننده باید بیانی حکیمانه، صادقانه، صمیمانه، امانت دارانه و مسئولانه در قبال مخاطب داشته باشد. در حکومت‌های مادی تبلیغ به معنای پروپاگانداست، کاری که صرفا برای کنترل افکار عمومی جامعه جهت دستیابی به قدرت و ثروت صورت می‌گیرد!

اما در تبلیغات و تبیین اسلامی وظیفه کنترلی وجود ندارد، بلکه وظیفه تفاهم است. اگر تفاهم صورت بگیرد، نه تنها افکار عمومی از ویروس‌های دروغ در امان می‌ماند، بلکه باعث ورود مسئولانه مردم در جهت تحقق حقیقت خواهد شد. اساس کار تبیین تقویت عقلانیت جمعی است که منجر به برخورد عاقلانه، مسئولانه و امیدوارانه با مشکلات خواهد شد، بر خلاف پروپاگاندا که منجر به فریب قوه عقل می‌شود و روند نزولی جامعه را به دستان خودشان به شکل نومیدانه‌ای رقم می‌زند!

جهاد تبیین در واقع ادامه جهاد مال و نفس است، جهادی که به گستره همه نقش‌های جامعه است، یعنی همه افراد جامعه مومن و انقلابی باید دست به کار شوند و هر فردی با توجه به ظرفیت، توانمندی خود گوشه‌ای از مسئولیت را بر عهده گیرد چنانکه مقام معظم رهبری در دیدارهای خود با اقشار مختلف جامعه از روحانیون، هنرمندان، ائمه جمعه تا مسئولین کشوری مانند نمایندگان مجلس خواستار تبیین مسائل فکری و عملی مربوط به خود هستند. بسیجیان علیه دروغ گویی، کنگره شهدا با زبان هنر در تبیین حقایق شهدا، هیئات حسینی بعنوان پایگاه و مرکز تبیین، نماز جمعه مرکزی برای تبیین محتوای منطقی و غنی مسائل انقلاب مانند عدالت و استقلال، نماینگان مردمی مجلس در شنیدن خواسته های مردم و تبیین گره های ذهنی در مشکلات کشوری، برخی از تقسیم وظایفی بود که مقام معظم رهبری در سخنان متعدد خود به آن‌ها اشاره فرمودند.

جهاد تبیین با تمام ظرافت‌های فرمی و محتوایی خود در مقابله با روش شیطانی و ناجوانمردانه دشمن سخت می‌نماید، اما این، تنها راه برای رسیدن به نظم جدید و طلوع تدریجی خورشید حق خواهد بود!

«جهاد تبیین یک فریضه‌ی قطعی و یک فریضه‌ی فوری است و هر کسی که میتواند[باید اقدام کند]؛ و حالا عرض خواهم کرد که مسئولین در این زمینه بیشتر موظّفند». 1400/11/19 مقام معظم رهبری
https://jahannews.com/vdcdf90jzyt0xn6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdf90jzyt0xn6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقایان مساجد را جدی بگیرید، مساجد اگر پر رونق باشد، کسی پای رسانه های دشمن نمی نشیند
Singapore
مثلا میخواهید دلار 40 تومانی را برای ملت گرسنه توجیه کنید؟ .
Iran, Islamic Republic of
یکی از حربه های دشمن همین بوده که آنقدر دغدغه های اقتصادی را بزرگ کند که همه ما از مسائل فرهنگی و اهمیت آن غافل شویم.
ترفندهای مختلفی هم داشتند
مثلا القا می کردند، دو تار مو مهم است یا اختلاس!
و ترفندهای دیگر
Singapore
احادیث و روایات بسیار از معصومین داریم که تاکید میکنند که فقر باعث کفر میشه. .
Iran, Islamic Republic of
یک ریال هزینه که برای مسجد و هئیت بشود، صدای دشمن در می آید که چه خبر است؟
اما میلیارد میلیارد، مال و پاساژ ساخته شود، نه تنها کاری ندارد که کیف هم می کند..
سید مجید
Iran, Islamic Republic of
جنگ امروز جنگ رسانه‌ست..