جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱۳
بازی ناخواسته با آینده جامعه

تعطیلی‌های مکرر مدارس و یک نگرانی مهم غیر درسی!

دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۴
کد مطلب: 826907
منظور این نیست که دانش آموزان در طاقت فرسا ترین شرایط هم باید به مدرسه بروند؛ اما این حد از تعطیلی هم واقعاً جای توجیه ندارد.
تعطیلی‌های مکرر مدارس و یک نگرانی مهم غیر درسی!
گروه جامعه جهان نيوز: در سال های اخیر، با همه گیر شدن ویروس کرونا، یکی از بخش هایی که ضررهای قابل توجه دید، بخش آموزش و پرورش کشوربود. به تجربه دیدیم که تعطیلی های مکرر، هم از جنبه تعلیمی و هم از جنبه های تربیتی اثرات منفی بر روی دانش آموزان گذاشت.

در هر صورت، تعطیلی های ادامه دار مربوط به ایام کرونا بالأخره پایان یافت، اما این روزها نیز موضوع آلودگی هوا، برودت هوا و ... ، باز هم موجب تعطیلی های مکرر مدارس گردید.

کار به جایی رسید که حتی وزارت آموزش و پرورش نسبت به این وضعیت هشدار داد و در بخشی از اطلاعیه خود اشاره کرد: «به منظور پیشگیری از افت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان عزیز و ایجاد وقفه در فرآیندهای یاددهی -یادگیری و برقراری شرایطی بهینه برای از سرگیری فرآیند آموزش و پرورش در مدارس، حسب تقاضای جمع کثیری از مدیران، معلمان، اولیاء و دانش‌آموزان عزیز، از روز شنبه اول بهمن ماه ۱۴۰۱ فعالیت مدارس با اولویت کلاس‌های حضوری و در شرایط اضطراری براساس تصمیمات استانداران محترم به صورت غیرحضوری مطابق برنامه هفتگی و آموزشی مطابق بودجه بندی برنامه درسی (دروس) ادامه می‌یابد».

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش نیز به این وضعیت انتقاد کرد و در مصاحبه با شبکه خبر، به این مضمون گفت که : « ما بارها این را عرض کردیم که مدارس باید آخرین جایی باشد که تعطیل می‌شود؛ اما الان مدارس را اولین جایی گذاشتیم که باید تعطیل شود». همچنین او به این موضوع هم اشاره کرد که رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت دستور دادند که تعطیلی نباشد.
 
به طور کلی، تعطیلی های مربوط به کرونا و همچنین تعطیلاتی که اخیراً شاهد آن بودیم، به نوعی این نگرانی را ایجاد کرده است که آینده این نسل از دانش آموزان چه خواهد بود؟

ضربه های علمی که این تعطیلات به دانش آموزان می زند، قطعاً در آینده خود را نشان خواهد داد؛ البته دقیقتر بگوییم، همین الأن هم خود را نشان داده است. نشانه آن هم افت تحصیلی و عدم رغبت برخی از دانش آموزان به درس و کسب علم است. در کنار اینها مباحث تربیتی که از جهاتی مهمتر است هم خود دغدغه ای جداگانه است.

البته منظور این نیست که دانش آموزان در طاقت فرسا ترین شرایط هم باید به مدرسه بروند؛ اما این حد از تعطیلی هم واقعاً جای توجیه ندارد. باید توجه کنیم که در هر صورت، دانش آموزان باید تا اندازه ای قدرت تحمل شرایط را داشته باشند و خود را با پستی ها و بلندی های زندگی تطبیق دهند. اینها پدران و مادران آینده این جامعه هستند.

از یک طرف، برخی والدین هستند که فرزندان خود را به اصطلاح در پَر قو بزرگ می کنند، از این طرف هم در محیط درسی برخی ملاحظات صورت می گیرد که می تواند صورت نگیرد. اگر شرایط تعلیم و تربیت همیشه همین گونه باشد، در آینده با نسلی روبرو خواهیم بود که بخش قابل توجهی از آن، راحت طلب، کسل، بی تحرک و چه بسا بعضاً سربار جامعه خواهد بود.

بنابراین مراقب باشیم که با اتخاذ تصمیمات اشتباه، ناخواسته با آینده دانش آموزان و جامعه بازی نکنیم.

بیشتر بخوانید:
اشتباهی که تبدیل به رویه شده/ چرا با هر اتفاقی مدارس و آموزش تعطیل می‌شود؟
https://jahannews.com/vdcjymeoauqe8hz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjymeoauqe8hz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به عنوان یک دلسوز انقلاب وضعیت جالبی را شاهد نیستیم
Iran, Islamic Republic of
این یک مورد علمی است. نباید وقتی هوا آلودگی مشخصی دارد دانش آموز به مدرسه برود..
Iran, Islamic Republic of
لیبرال ها می خواهند، مدارس تعطیل شود تا بچه ها پای ماهواره و یوتویوب و اینستاگرام بزرگ شود
Iran, Islamic Republic of
تعطیلی مدارس توطئه آمریکاست
Iran, Islamic Republic of
یعنی آمریکا مدارس مارو تعطیل میکنه؟
Iran, Islamic Republic of
یه توطئه جهانی بر علیه مدارس ماست
Iran, Islamic Republic of
........
Iran, Islamic Republic of
کاش بجای این حرفها ،راه حلی منطقی و تاثیر گذار پیشنهاد کنید
Iran, Islamic Republic of
بیشتر روی تعطیلی وحضوری تاکید می گردد اما تامین و بهبود زیر ساخت های شبکه شاد ومجازی اصلا گزارشی تهیه نمی گردد و پیگری هم از طرف شما دست به قلم ها هم دیده نمی شود .
Iran, Islamic Republic of
امروز در بدترین شرایط آب و هوایی رفتیم مدرسه...
Iran, Islamic Republic of
احسنت با صبحانه و مسواک
Iran, Islamic Republic of
مشکل در تعطیلی یا باز بودن مدارس نیست
بی بی
Iran, Islamic Republic of
باتعطیلی مدارس موافق نیستیم،قاطعانه اقدام کنید.