پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۷
نگاهی دیگر به اعدام ابر جاسوس انگلیسی

بین سرویس امنیتی ایران و انگلیس درباره اعدام اکبری چه گذشت؟/ سناریو بعدی وزارت اطلاعات برای «sis» چیست؟!

شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب: 826496
قابل حدس زدن است که سرویس اطلاعاتی انگلیس در این چند وقت چه تلاش ویژه‌ای برای به سرانجام نرسیدن مجازات علیرضا اکبری را انجام داده و همه تلاش آنها این بوده که با متوقف کردن اعدام اکبری، از تزلزل روحی و کارکردی شبکه جاسوسی خود در ایران جلوگیری کنند.
بین سرویس امنیتی ایران و انگلیس درباره اعدام اکبری چه گذشت؟/ سناریو بعدی وزارت اطلاعات برای «sis» چیست؟!
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: از بررسی رفتار انگلیسی‌ها با موضوع اعدام علیرضا اکبری تا بیانیه دوم وزارت اطلاعات نکات تحلیلی قابل توجهی استنباط می‌شود که به نوعی بخشی از اتفاقات جاری بین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و سرویس امنیتی انگلیس را هم قابل حدس زدن می‌کند.
 
یک: تجزیه و تحلیل رفتار انگلیسی‌ها در وهله اول بسیار اهمیت دارد. آنها درباره اعدام اکبری در بالاترین سطح موضع‌گیری و ابراز عصبانیت علنی کم سابقه کردند. آنها حتی آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی را هم در این نوع رفتار با خود همراه کردند. این عصبانیت کم سابقه نشانه مهمی از اهمیت و جایگاه و تبعات اعدام علیرضا اکبری برای انگلیس و درستی اقدامات سرویس امنیتی ایران دارد. ولی برای درک بهتر این عصبانیت و تجزیه و تحلیل دقیق‌تر رمزگشایی از عصبانیت انگلیسی‌ها باید حتما بیانیه دوم وزارت اطلاعات را کمی بیشتر واکاوی کرد. در این میان نگاهی به روند تحرکات راهبردی اکبری در ده سال گذشته به درک و فهم بهتر موضوع نیز کمک مهمی خواهد کرد.
 
دو: بر اساس اخبار منتشر شده، علیرضا اکبری یک ابر جاسوس بوده و به علت حضور و‌ نفوذ در مراکز حساس کشور، اطلاعات او قاعدتا بسیار ذی قیمت‌بوده است. اما آنچه بیش از یک فروشنده اطلاعات مهم، ارزش و اهمیت او را بیشتر می‌کند، موضوع نفوذ و تلاش وی در تحمیل محاسبات راهبردی مدنظر انگلیس به بدنه بلندپایه تصمیم گیری امنیتی و سیاسی کشور بوده است. مقامات انگلیسی در واقع یک نگرانی بزرگ دارند و آن اینکه دستگاه‌های امنیتی ایران با مطالعه روند سیر محاسبات کلانی که علیرضا اکبری به دنبال تحمیل آن به دستگاه‌های تصمیم گیر مهم کشور بوده، بتوانند روند انگلیس زدایی از محاسبات آلوده شده بخشی از تصممیات یا برنامه‌ها را متوقف و حتی معکوس سازی کنند. به لحاظ راهبردی این موضوع مهمترین دلیل نگرانی و عصبانیت مقامات انگلیس محسوب می شود.
 
سه: اما بیانیه دوم وزارت اطلاعات یک گزاره مهم و معنادار در خود جای داده است. آن بخش از بیانیه وزارت اطلاعات که بر پایان مصونیت کاذب و القا شده سرویس اطلاعاتی انگلیس به جاسوسان خود از طریق ابزارهای چون ویزا، اقامت و یا اعطای تابعیت تاکید دارد، اهمیت معنادارتری دارد. معنای این گزاره این است که خط مصونیت درباره جاسوسان انگلیسی در ایران به پایان رسیده و یا به معنای دیگر حفاظت از جاسوسان توسط انگلیسی ها تضمین خود را از دست داده است. این موضوع به صورت طبیعی مشخص است که چه فشار روانی و اجرایی هم به جاسوسان و هم افسران اطلاعاتی انگلیس برای ادامه روند کاری وارد می‌کند و ادامه کار را برای سرویس امنیتی انگلیس که ماهیت و کارکرد خود را تضمین امنیت و عدم شناسایی جاسوسانش تعریف کرده، تا چه حد دچار مشکل بنیادی کرده است.
 
چهار: از مجموع موارد گفته شده، قابل حدس زدن است که سرویس اطلاعاتی انگلیس در این چند وقت چه تلاش ویژه‌ای برای به سرانجام نرسیدن مجازات علیرضا اکبری را انجام داده و همه تلاش آنها این بوده که با متوقف کردن اعدام اکبری، از تزلزل روحی و کارکردی شبکه جاسوسی خود در ایران جلوگیری کنند. از این طرف نیز اعدام علیرضا اکبری هم نشان می‌دهد که سرویس امنیتی و قضایی ایران چگونه جواب قاطعی در مواجهه با این اقدامات نشان داده است. مبارزه دستگاه‌های امنیتی ایران با انگلیس وارد دوران جدیدی شده و اینبار ایران دست برتر را پیدا کرده و در حال پاکسازی، شناسایی و ضربه به سرویس مقابل خود هست. ضرباتی که تا همین الان نیز ابهت و اعتبار سرویس اطلاعاتی انگلیس را در سطح جهانی زیر سوال برده و رقبای جهانی این سرویس را نیز علاقه مند به نسخه بومی اطلاعاتی ایران کرده است. انگلیسی‌ها اگر می‌خواهند بدانند چه سناریوهای در انتظار آنها است، بد نیست سرنوشت ضربه اطلاعاتی ایران به آمریکایی‌ها در ابتدا دهه نود را هم مطالعه کنند و ببینند که چگونه کل شبکه و ساختار و سازکارهای سرویس اطلاعاتی آمریکا در منطقه و جهان دچار ضربه اساسی شد و چگونه ایران در آن مقطع چینی‌ها را هم شریک پرونده اطلاعاتی خود کرد و سی نفر از جاسوسان آمریکا فقط در چین اعدام شدند. همین سرنوشت شاید و چه بسا بدتر از آن در انتظار انگلیسی ها هم باشد، زیرا ایران اینبار می‌تواند تجربه صید ابر جاسوس انگلیسی را به همکاران جهانی خود منتقل کند.

*مدیر مسئول جهان نيوز
https://jahannews.com/vdccoeq4e2bqi08.ala2.html
jahannews.com/vdccoeq4e2bqi08.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ان شاالله که قدرت پوشالی این روباه پیر از بین برود و وطن فروشان هم بفهمند که که در هر مقامی و جایگاهی باشند عاقبت به جهنم واصل خواهند شد.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
نقش مهم جاسوسان
Iran, Islamic Republic of
احتمالا این جاسوس در ترور شهید حاج قاسم سلیمانی هم نقش داشته است.
علی
Iran, Islamic Republic of
...
.
Iran, Islamic Republic of
اون شخصی که به این جاسوس در سال ۱۳۹۱ مجددا پست کلیدی دارد ، شخص خیلی خطرناکی باید باشه.
ناصری
Kyrgyzstan
روباه پیرمیخواست بالغو اعدام اکبری به شبکه جاسوسی خودامنیت دهدولی حالا جاسوسان خودفروخته دیگر اعتمادسابق رابه اربابشان نخواهندداشت