جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲۲
بررسی محرک‌های اصلی؛

واکاوی پشت‌پرده موضع گیری توهین آمیز رئیس جمهور کره جنوبی علیه ایران/ چهار دلیل مهم +جزئیات

پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب: 826343
موضع گیری توهین آمیز اخیر رئیس جمهور کره جنوبی علیه ایران، جدای از اینکه با برخی اهداف و نیات خاص سئول در چهارچوب مناسبات و روابط با تهران انجام شد، با این حال، بخشی از طرحواره خصومت آمیز و پنهان کنشگران غربی نظیر آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران جهت تحمیل انزوا و فشارهای سیاسی و دیپلمماتیک بیشتر به کشورمان نیز تلقی می شود.
واکاوی پشت‌پرده موضع گیری توهین آمیز رئیس جمهور کره جنوبی علیه ایران/ چهار دلیل مهم +جزئیات
گروه بین الملل جهان نيوز: اخیرا "یون سوک یول"، رئیس جمهور کره جنوبی در جریان سفر به امارات متحده عربی و دیدار با 150 سرباز کره ای مستقر در این کشور، موضع گیری را علیه ایران مطرح کرد که با انتقادهای گسترده ای از سوی رسانه ها و مقام های دولتی کشورمان رو به رو شد. وی در بخشی از صحبت های خود گفته است: «امنیت کشور برادر ما امنیت ما است. دشمن امارات، تهدیدآمیزترین کشور یعنی ایران است و دشمن ما کره شمالی است... ما با امارات در وضعیت مشابهی قرار داریم.»
در این راستا، جدای از موضع گیری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در محکوم کردن این قبیل سخنان، وزارت خارجه ایران نیز سفیر کره جنوبی را برای انتقال مراتب اعتراض شدید ایران احضار کرده است. با این حال، یک سوال اساسی همچنان جای طرح دارد و آن این است که پشت پرده موضع گیری اخیر رئیس جمهور کره جنوبی علیه ایران چه بود؟ به بیان دیگر، چه محرک هایی وی را به سمت طرح یک موضع گیری بی پایه و اساس و خصومت آمیز علیه ایران سوق داده‌اند. به نظر می رسد جهت پاسخ به این پرسش می توان 4 مولفه اساسی و محوری را مورد توجه قرار داد.

یک: منفعت طلبی کره جنوبی با استفاده از کارت ایران
یون سوک یول، اولین رئیس جمهور در تاریخ کره جنوبی است که به امارات متحده عربی سفر کرده است. از این روف صِرف انجام این سفر نشان از آن دارد که کره ای ها در امارات به دنبال اهداف و منافع خاصی به ویژه در حوزه اقتصادی و انرژی بوده اند. در این چهارچوب، کره جنوبی سعی داشته با هزینه کردنِ از کارت ایران و به نوعی طرح موضع گیری که مطلوب طرف اماراتی است، نظرِ آن ها را با رویکردی منفعت طلبانه به سمت خود جلب کند و روند توسعه همکاریهای سئول با ابوظبی را تسهیل کند.

در این راستا شاهد آن بودیم که سفر یون سوک یول به امارات با امضای 13 توافقنامه در حوزه های مختلف تجاری و اقتصادی خاتمه یافت و تردیدی نیست که دو طرف در مورد تامین نیازهای فزاینده انرژی کره جنوبی نیز توافقاتی را با یکدیگر داشته اند.

دو: کنشگری کره جنوبی به مثابه تابعی از سیاست های کلان آمریکا
بر کسی پوشیده نیست که کره جنوبی از نزدیکترین متحدان آمریکا در منطقه شرق آسیا است و اساسا بسیاری از رویکردها و رویه های این کشور در حوزه سیاست خارجی اش نیز تا حد زیادی با هماهنگی واشینگتن امکان عملیاتی شدن می یابند. روابط کره جنوبی با آمریکا به قدری نزدیک و تنگاتنگ است که واشینگتن با استقرار نظامیان خود در این کشور و استفاده از موقعیت آن، به اسم حمایت از کره جنوبی در برابر آنچه تهدید کره شمالی می خواند، در حال رصد تحرکات و قدرت چین به عنوان اصلی ترین رقیب بین المللی خود در منطقه جنوب شرق آسیا است.

البته که همانطور که پیشتر گفته شد، جنس ارتبط کره جنوبی و آمریکا، رابطه ای متعادل و برابر را تداعی نمی‌کند و کره ای ها وابستگی قابل توجهی به واشینگتن دارند. ازاین رو، هیچ بعید نیست که موضع گیری اخیر رئیس جمهور کره جنوبی در امارات علیه ایران نیز با توجه به شرایط خاص کشورمان، در هماهنگی کامل با دولت آمریکا صورت گرفته باشد.

سه: فرار رو به جلویِ کره جنوبی در برابر ایران
از زمان آغاز کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران تا به امروز، کره جنوبی همواره یکی از ستون های اصلی همراهی با سیاست های نامشروع و غیرقانونی دولت آمریکا علیه کشورمان بوده است. در این راستا، کره ای ها سال هاست که به نحوی غیرقانونی اقدام به بلوکه کردن چیزی در حدود 7 میلیارد دلار از دارایی های ایران در بانک های خود کرده اند و هر مرتبه که ایران درخواست استفاده از پول های خود را مطرح می کند، کره ای ها فشارهای آمریکا را بهانه می کنند و اجازه استفاده ایران از منابع مالی خود را نمی دهند.

حال در این فضا، مقام ارشد یکچنین دولتی که سال هاست حقوق ملت ایران تضییع کرده و می کند، اقدام به طرح مواضع توهین آمیز علیه ایران می کند و سعی دارد به صورت ضمنی برای اقدام غیرقانونی و نادرست کره‌جنوبی در توقیف دارایی های خارجی ایران، نوعی توجیه را ارائه کند و خود و کشورش را از موقعیت پاسخگویی برهاند. در واقع، موضع گیری اخیر رئیس جمهور کره جنوبی علیه ایران به نوعی به دنبال عوض کردن جای طلبکار(ایران) و بدهکار(کره جنوبی) است.

چهار: بازیگری کره جنوبی در طرحواره کلان تر تحمیل انزوای دیپلماتیک به ایران
در نهایت باید گفت یکی از دلایل و محرک های کاملا مهم در مورد موضع گیری توهین آمیز اخیر رئیس جمهور کره جنوبی علیه کشورمان، بازیگری پنهان آن در قالب طرحواره کلان ترِ دولت های غربی به ویژه دولت آمریکا جهت تحمیل انزوای سیاسی و دیپلماتیک به کشورمان است. طرحی که به طور خاص با ایجاد بن بست در روند مذاکرات احیای برجام و طرح ادعاهای مختلف در مورد نوعِ کنشگری ایران در قالب جنگ اوکراین و البته به راه افتادن جنگ تبلیغاتی گسترده در مورد تحولات اخیر کشورمان، به نحوی ویژه در دستورکار دولت های غربی و متحدان منطقه ای آن ها قرار گرفته است.

در این راستا شاهدیم که جدای از تحریم های مدت اخیر اروپا علیه ایران(به بهانه های مختلف) و تحرکات جدید آن جهت قرار دادن نام سپاه پاسداران پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست نهادها و سازمان های تروریستی، دولت آمریکا نیز چه به صورت آشکار و چه پنهان، تلاش های گسترده سیاسی و رسانه ای را با هدف تشدید فشارها علیه ایران در دستورکار قرار داده است. در این چهارچوب، نقطه اشتراک تلاش های اروپا و آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن ها علیه ایران، پیشبرد دستورکار تحمیل انزوا و تشدید محاصره منطقه ای و بین المللی ایران است.

در این فضا، آن ها سعی دارند با تحریک برخی اقدامات نظیر آنچه اخیرا رئیس جمهور کره جنوبی علیه ایران انجام داد، ایران را به نشان دادن واکنش های تقابلی جدی وادار کنند تا از این طریق فضا را برای تشدید  و چند برابر کردن فشارها علیه ایران هموار کرده و دامنه محاصره و تهدیدات علیه ایران را نیز افزایش دهند. موضوعی که در مدت اخیر برخی دیگر از نمودهای منطقه ای و فرامنطقه ای خود را به نمایش گذاشته و اینطور به نظر می‌رسد که ایران باید در کنشگری های خود با ظرافت، و البته لحاظ کردن حساسیت های جدی اقدام به عمل کند.
https://jahannews.com/vdcdo90jsyt0xs6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdo90jsyt0xs6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دلیل نمیخواهد وقتی سیاست خارجی ما منفعل باشد به قول معروف قورباغه هم هفت تیر کش میشه،
Iran, Islamic Republic of
سیاست خارجی دولت انقلابی بسیار قوی و جهان را به زانو در آورده است، این مشکلاتی که از دولت قبل باقی مانده، سبب مشکلات است و به این زودی ها حل نخواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
بازم که تقصیر قیلیها نداختین؟.
Iran, Islamic Republic of
رییس جمهور چین تمامیت ارضی مملکتو زیر سوال برد ...
Iran, Islamic Republic of
. فعلا کلید واژه دولت قبله ...!!!
Iran, Islamic Republic of
بامزه! ایشون الان اظهار نظر کرده، چه ربطی به دوسال پیش داره؟!
پاسخ 09:05
Iran, Islamic Republic of
کره جنوبی مستعمره و گاو شیرده امریکاست به همین دلیل رئیس جمهور این کشور بر علیه ایران لفاظی کرده است.
Iran, Islamic Republic of
همگی دست به یکی کرده و می خواهند جمهوری اسلامی را زمین بزنند.
Iran, Islamic Republic of
قدرت ایران جهانی شده، مثلا الان محبوبیت ایران در بین مردم امریکا رشد عجیبی داشته و بیشتر از دولت منحوس آمریکا است ، اینها با این کارها سبب انزوای خودشان میشوند فقط....
Iran, Islamic Republic of
همش بخاطر صعف ماست وقتی واکنش ما در برابر چین و عراق رو دیدن معلومه کشورهای دیگه هم وسوسه بشن
Iran, Islamic Republic of
وقتی واکنش مناسبی از طرف ما صورت نگیره بازم باید منطر حرفای اینچنینی باشیم
Iran, Islamic Republic of
خو تنگه هرمز را در پاسخ به سخنان رییس جمهور کره جنوبی ببندید
Iran, Islamic Republic of
مواضع کشورها در تاریخ باید ثبت شود و در وقت آن از آن استفاده شود
سلمان
Iran, Islamic Republic of
خود کرده را تدبیر نیست
Iran, Islamic Republic of
چین هم در سفر به عربستان علیه ایران موضع گرفت
Iran, Islamic Republic of
اقدام کره جنوبی بدتر از چین نبود. زیرا چین عملاً خاک جزایر ایرانی را قابل مذاکره دانسته بود .
Iran, Islamic Republic of
به زودی با نابودی آرامکو پاسخ سهمیگینی از بابت اغتشاشات ایران و اینترنشنال و خلیج ع ر ب ی و غیره دریافت خواهند کرد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چرا اينقدر صغرى كبرى ميچينيد،عزيز برادر ما مشكل خود بزرگ بينى داريم،از زمانيكه آمريكاى ملعون سپهبد سليمانى عزيز مارو كه به نوعى فرد دوم ايران بود را به شهادت رساند وما كار مهمى جز چند موشك به عراق زديم همه فهميدن كه توانايى ما چقدره.
Iran, Islamic Republic of
وقتی پول نفتمان را از حلقومشان در نمی اوریم پروتر میشوند .
فهیم
Iran, Islamic Republic of
اینها برای منافع کشورشان با شیطان دست میدهند
Iran, Islamic Republic of
حتی کره هم امارات و به ایران ترجیح میده....
Vachofski
Iran, Islamic Republic of
همه فهمیدن که قدرت نظامی ایران تا چه حد بالا رفته، به خاطر همین به وحشت افتادن، حمله به تاسیسات آرامکو، و تازگی ها هم که قدرتمند ترین ارتش دنیا( روسیه) داره ....