کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دانه ریزی و نقشه جدید؛

اقدام قابل تامل وزارت خزانه داری آمریکا به نفع مردم ایران!/ حقیقت ماجرا چیست؟

2 بهمن 1401 ساعت 9:08

ابزارهایی مانند پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی جزو کالاهای مصرفی و معمولی نیستند، بلکه ابزارهای چند وجهی و راهبردی اند که هر کشوری چه بخواهد و چه نخواهد – مخصوصاً که آن کشور، ابرقدرت باشد - باید در این زمینه مستقل باشد.


گروه سیاسی جهان نیوز، رضا صفری: در روزهای گذشته، وزارت خزانه‌‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، معافیت‌های اینترنتی کاربران ایرانی از تحریم‌های ایالات متحده را اعلام کرد.

گفته شده که با مجوزهای جدید، نه تنها دسترسی کاربران ایرانی به شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای ارتباطی، نرم‌افزارهای تماس ویدئویی، خدمات ابری، نقشه‌های آنلاین و مبتنی وب،‌ بازی‌های کامپیوتری، پلتفرم‌های آموزشی، ابزارهای ترجمه و احراز هویت، آنتی ویروس‌ها، تلفن‌های هوشمند و سیستم عامل آنها، تلفن‌های ماهواره‌ای، گجت‌های دیجیتال، سیم‌کارت، روتر، مودم، کامپیوترهای شخصی فراهم شد، بلکه ارائه خدمات شرکت‌های بزرگ تاثیرگذار مانند گوگل، متا، اپل و دیگر شرکت‌های مشابه به ایرانیان نیز قانونی خواهد بود!
 
 در این زمینه، بیان چند نکته، خالی از فایده نیست:
 
یک: این موضوع نشان می دهد که در این مدت، اتفاقات جدیدی رخ داده است که آنها به چنین تصمیمی رسیده اند. به نظر می رسد که آمریکایی ها با روی کار آمدن دولت سیزدهم و حمایت دولت از سکوهای داخلی، استقبال قابل توجه مردم از این سکوها و همچنین عزم دولت برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات، متوجه شده اند که مسیر جدیدی در عرصه ICT کشور شکل گرفته است و هر چه زودتر باید جلوی آن بایستند.
 
دو: با توجه به رشد خیره کننده سکوهای داخلی و دست و پا زدن عده ای در داخل کشور برای مذاکره با شرکت متا (شرکت اصلی اینستاگرام و واتس اپ)، این اقدام آمریکایی ها برای برخی شرکت های آمریکایی ها که قصد دارند با ایران مذاکره کنند، مسیر را باز می کند و خبری از تحریم و ممنوعیت برای آنها نیست. این مانند این است که آمریکایی ها به شرکت هایی که سازنده بمب هستند، اجازه دهند که به ایران بروند و در آنجا بمب کار بگذارند!
 
در گذشته، برخی مسئولین داخلی به دلیل عدم درک موضوع و سهل اندیشی، راه را برای این شرکت ها – بدون طی کردن مسیر قانونی - باز کرده بودند و اجازه دادند که آنها در دل جمهوری اسلامی تاخت و تاز کنند و خاک مجازی ما را اشغال کنند! امروز با آمدن دولت سیزدهم، آمریکایی ها به بن بست خورده اند.
 
سه:
نکته مهم این است که دشمن، دشمن است و این نوع اقدامات او در بزنگاه ها قابل پیش بینی و عادی است. دشمن دانه می ریزد تا بتواند فریب دهد، این ما هستیم که چه در لایه کاربری و چه در لایه حاکمیتی و مدیریتی باید حواسمان را جمع کنیم. دشمن وارد مرحله جدیدی شده است و ما هم برای مقابله با او باید وارد مرحله جدید شویم.
 
چهار:
ابزارهایی مانند پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی جزو کالاهای مصرفی و معمولی نیستند، بلکه ابزارهای چند وجهی و راهبردی اند که هر کشوری چه بخواهد و چه نخواهد – مخصوصاً که آن کشور، ابرقدرت باشد -  باید در این زمینه مستقل باشد. معنا ندارد که این نوع ابزارها را – چه با مجوز و چه بدون مجوز – به خارجی ها بسپاریم؛ چه برسد به اینکه آن را به دست دشمن اصلی خود بدهیم!

این اصل عقلایی در سخنان مقام معظم رهبری نیز تبلور یافته است؛ ایشان چند سال قبل فرمودند: «نمی توانید شما برای اینکه مثلاً فرض بفرمایید رادیو و تلویزیون داشته باشید، رادیو تلویزیونتان را بدهید در اختیار دشمن؛ اینترنت هم همین‌جور است، فضای مجازی هم همین‌جور است، دستگاه‌های اطلاعاتی و ابزارهای اطلاعاتی هم همین‌جور است، اینها را نمی شود در اختیار دشمن قرار داد؛ امروز در اختیار دشمن است؛ وسیله و ابزار نفوذ فرهنگی است؛ ابزار سلطه‌ی فرهنگی دشمن است». (95/03/14) 

به طور کلی در مورد همه مسائل راهبردی همین موضوع مطرح است؛ مثلاً در مقوله تعلیم و تربیت نمی توانیم بگوییم که بخشی از تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان خود را به خارجی ها یا دشمنان خود می سپاریم و بخشی را به داخلی ها!
 
پنج: تحریم همه جانبه سال هاست که از سوی غربی ها علیه ایران إعمال شده است. رهبر انقلاب چند ماه پیش به این موضوع اشاره کردند: «اینها ]غربی ها[ مگر همان کسانی نیستند که اگر می توانستند آب را به روی این ملت ببندند می‌بستند؟ اینها دلشان برای زن ایرانی سوخته؟ اینها داروی کودکانی را که دارای بیماری پروانه‌ای هستند ــ کودکند ــ ممنوع کردند، تحریم کردند».

 با این پیش فرض، اگر معافیت های اینترنتی و کاربری وجود دارد، مطمئن باشیم که دل آنها برای ما نمی سوزد، بلکه آنها به این نکته پی برده اند که از همین طریق می توانند ماهیگیری کنند و از طریق جنگ افزارهای مجازی خود و با بمباران های رسانه ای، عملیات روانی وجنگ شناختی، به زعم خود، مدیریت افکار عمومی را به دست گرفته و جمهوری اسلامی را از پای درآورند.
 
شش: اگر این اقدام آمریکایی ها موجب شود که ما اینستاگرام را این بار به صورت رسمی به داخل کشورمان بیاوریم، چند اتفاق رخ می دهد:
 
- زحمات چند ماهه اخیر و تلاش شبانه روزی برای بالاآمدن سکوهای داخلی از بین خواهد رفت؛

- هزینه های مادی که برای رشد شرکت های داخلی هزینه شد، به نتیجه مطلوب نمی رسد و هدر خواهد رفت.
 
- روند ملی شدن صنعت پیامرسان و شبکه اجتماعی با شکست مواجه خواهد شد؛

-در زمینه شبکه اجتماعی و پیامرسان به دشمن اصلی خود وابسته خواهیم شد!
 
حال که توانستیم تا اندازه ای از برخی سختی هایی که پیش روی ما بود عبور کنیم و با توجه به اینکه در گذشته نیز متحمل ضررها و خسارت های مادی و معنوی قابل توجه شدیم، غیر عقلانی و غیر مشروع است که دوباره خود را به دشمن متخاصم، وابسته کنیم!

بیشتر بخوانید:
تفاوت اینترنت و فضای مجازی ایران با آمریکا چیست؟


کد مطلب: 826302

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/826302/اقدام-قابل-تامل-وزارت-خزانه-داری-آمریکا-نفع-مردم-ایران-حقیقت-ماجرا-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com