شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۱۱
در حاشیه اظهارات سخنگوی دستگاه قضا؛

از مهدی هاشمی تا سلبریتی‌ها/ ۲ نکته در مورد رفتار قوه قضائیه با افراد مشهور

شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب: 824165
گاهی اوقات در رسانه ها خبرهایی منتشر می شود و برای مردم این حس به وجود می آید – فارغ از درست یا نادرست بودن آن - که گویی برای برخی افراد خاص، نوع زندان و زندانی شدن، متفاوت با سایر افراد جامعه است.
از مهدی هاشمی تا سلبریتی‌ها/ ۲ نکته در مورد رفتار قوه قضائیه با افراد مشهور
گروه سیاسی جهان نيوز: در کنار اقدامات مثبت و امیدوار کننده قوه قضائیه، گاهی اوقات در انجام وظایف این قوه ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که مورد پرسش عموم مردم واقع شود. برای مثال، گاهی اوقات در رسانه ها خبرهایی منتشر می شود و برای مردم این حس به وجود می آید – فارغ از درست یا نادرست بودن آن - که گویی برای برخی افراد خاص، نوع زندان و زندانی شدن، متفاوت با سایر افراد جامعه است. یکی از این افراد که همیشه در مورد او جنجال و حساسیت وجود داشته، مهدی هاشمی است.
 
برای مثال، 8 اسفند 95، تسنیم طی گزارشی نوشت: «وقتی که 19 دی امسال، خبر فوت ناگهانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به‌خاطر ایست قلبی منتشر شد، مهدی هاشمی با دستور مقام قضایی، برای وداع با پدر مرحومش به مرخصی آمد و تا همین امروز هم هنوز به زندان برنگشته است... آخرین مرتبه با دستور مقام قضایی، مرخصی مهدی هاشمی تا هفتم اسفند ماه یعنی روز گذشته (شنبه) تمدید شد اما طبق اطلاعاتی که خبرنگار تسنیم از مقامات قضایی کسب کرده، وی هنوز به زندان برنگشته و احتمالاً مرخصی مهدی هاشمی برای چندمین مرتبه تمدید شده است».
 
 پیش از این، همین رسانه، در اول اسفند مدعی شد: «بعد از تمدید چندباره مرخصی مهدی هاشمی که بعد از فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به وی اعطا شده بود، مسئولان قضایی اعلام کرده بودند مرخصی مهدی هاشمی تا 30 بهمن تمدید شده است».
 
همچنین شهریور ماه سال گذشته بود که علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در صفحه شخصی خود نوشت: «در حاشیه بازدید از زندان اوین مطلع شدم جناب مهدی هاشمی از اسفندماه سال گذشته و بدون تعیین سقف زمانی به مرخصی رفته است؛ از نماینده دادستان علت را جویا شدم و مقرر شد به‌سرعت رسیدگی و به کمیسیون اصل ۹۰ گزارش شود. عدالت ایجاب می‌کند همه زندانیان از شرایطی برابر بهره‌مند باشند»
 
در همان زمان، مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: «هیچگونه مرخصی بی‌وجهی به مهدی هاشمی اعطا نشده است و محکوم علیه، طبق قانون برای مدت مشخصی به مرخصی اعزام شده بود، ولی مدتی است در غیبت به سر می‌برد».

در نهایت، محمد مهدی حاج محمدی، رئیس وقت سازمان زندان ها مدعی شد: «غیبت ایشان از طرف زندان، به دادستانی اعلام شد. او الان در ‌زندان اوین می باشد. ممنوعیت تبعیض در ارائه خدمات به زندانیان و بی اعتنائی به برخی تشخّص ها درآغازین روزهای خدمت در سازمان زندانها، ابلاغ شد».

در هر صورت، بدون هر گونه قضاوت درباره این نوع اتفاقاتی که در طول ایام زندان بودن مهدی هاشمی رخ داده، باید بگوییم که بخش قابل توجهی از مردم، از این نوع زندانی بودن امثال مهدی هاشمی و خبرهایی که منتشر شده است، نوعی تبعیض به ذهنشان می رسد. چه قضاوت این دسته از مردم صحیح باشد یا غیر صحیح، در هر صورت ضروری است که مسئولین قوه قضائیه برای دفع این نوع اتهامات و یا برای جلوگیری از مغشوش شدن اذهان، همواره نسبت به این نوع موارد، حساسیت بیشتری داشته باشد.

اما یک مورد دیگر که درباره آن نکته وجود دارد، اظهار نظر اخیر سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری با اصحاب رسانه است. در این زمینه، ایسنا به نقل از سخنگوی قوه قضائیه نوشت: «هر کسی بدون استدلال مطالبی را بیان کند و باعث ایجاد تشویش اذهان عمومی شود آن را نمی‌پذیریم. نسبت به افراد شاخص دیدید چقدر قوه قضاییه مدارا کرد و  واقعاَ روان مردم را بهم ریختند و نظم جامعه مختل کردند».

پرسش این است که واقعاً چرا باید قوه قضائیه نسبت به برخی افراد مشهور – به خصوص سلبریتی های ورزشی و هنری – تا این اندازه مدارا کند؟ آیا ناخواسته این پیام داده نمی شود که مشهور باشید و آنگاه می توانید امنیت روانی مردم را به هم بزنید، اذهان عمومی را مشوش کنید، فتنه گری کنید، مردم را تحریک کنید، از داعشی های وطنی حمایت کنید، احکام صادره قوه قضائیه را بدون ارائه دلیل و مدرک زیر سوال ببرید و ... ؟

اتفاقاً از آنجایی که اظهارنظرهای سطحی و عوامانه برخی سلبریتی ها، در جامعه اثرات منفی قابل توجهی به بار می آورد، از همین رو باید حساسیت بیشتری در مورد این افراد وجود داشته باشد و تا حد امکان چه در زمان فتنه ها و چه غیر آن، نباید با اینگونه افراد که با روح و روان جامعه بازی می کنند و مدام آدرس غلط و انحرافی به مردم می دهند، مماشات صورت گیرد. آنها باید بدانند که با مدرک و سند سخن بگویند و بستر جامعه، گعده های شبانه و قهوه خانه ای چند نفره نیست که هر چه که دلشان می خواهد، می توانند به زبان بیاورند!
https://jahannews.com/vdcd9o0jkyt0xf6.2a2y.html
jahannews.com/vdcd9o0jkyt0xf6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Netherlands
یکی از موارد مورد اعتراض لغات است. بعنوان نمونه در متن کلمه "...بی وجهی..." آمده. کسی که لطمه قابل لمس زده به حق الناس و غیر قابل لمس ب نظام با سست کردن اعتماد مردم ، چه وجهی دارد که به مرخصی برود یا در زندان خوش آب و هوا از امکانات بیشتری مثل تلفن یا وسعت محل اقامت ... برخوردار شود ؟!!!
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
آیا آقای آخوندی به خاطر عدم حمایت و ساخت مسکن (ترک فعل) محاکمه می شود. آیا اقای زنگنه به خاطر ترک فعل عدم ساخت پالایشگاه و حمایت از صنایع پایین دستی محاکمه می شود. ......؟؟!!
Iran, Islamic Republic of
قوه قضاییه نباید از گفته و خواسته مردم دل گیر شود .
Iran, Islamic Republic of
مگه دلگیر شده؟!
Iran, Islamic Republic of
نه همینطوری یه چیزی گفتم
رضا
Iran, Islamic Republic of
سلبریتیها نه تنها با زندان رفتن مشکلی ندارند بلکه باعث کسب اعتبار برایشان در نزد سازمانهای به اصطلاح حقوق بشری میشود .اما اگر جریمه های نقدی میلیاردی بشوند خواهید دید که چگونه ساکت میشن.اینها بنده پولند و به جونشون بسته است..
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
احتمالاً مرخصی مهدی هاشمی برای چندمین مرتبه تمدید شده است».!!!
مرخصي ديگر زندانيان هم همينطور تمديد مي شود ؟؟
1
Iran, Islamic Republic of
به وضعیت بی حجابی برسید
چرا مسئولان در این مورد حرفی نمی زنند .
Iran, Islamic Republic of
واقعا درسته این اتفاقات اذهان مردم را درگیر کرده که چرا قانون برای همه یکسان نیست . جای تاسف دارد
زهرا
Iran, Islamic Republic of
لطفا در مورد فضای مجازی رها شده تصمیم جدی بگیرید . نذارید کما فی السابق دشمن روی مغز بچه ها و جوانانمان کار کنه . چرا جلو فیلتر شکن ها رو نمی گیرید ..