پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲۳
قابل توجه نهادهای نظارتی؛

اقرار رئیس مرکز ملی فضای مجازی به یک تخلف آشکار/ مصوبه مهمی که به راحتی زیر پا گذاشته شد +جزئیات

دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب: 822911
مقام معظم رهبری در حکم تشکیل شورا فرمودند: «شورای عالی فضای مجازی کشور با اختیارات کافی به ریاستِ رئیس جمهور تشکیل می گردد و لازم است به کلیه‌ی مصوبات آن ترتیب آثار قانونی داده شود».
اقرار رئیس مرکز ملی فضای مجازی به یک تخلف آشکار/ مصوبه مهمی که به راحتی زیر پا گذاشته شد +جزئیات
گروه سیاسی جهان نيوز، رضا صفری: اخیراً روزنامه هفت صبح مصاحبه ای از دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی منتشر کرده که در آن، سید ابوالحسن فیروزآبادی سخنان عجیب و غریبی را مطرح کرده است. این مصاحبه با محوریت نامه مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا (شرکت اصلی پلتفرم های اینستاگرام، واتس اپ و فیسبوک) صورت گرفته است.

در بخشی از این مصاحبه، فیروز آبادی گفته است: «این نامه را بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۶ شورای‌عالی فضای مجازی فرستادیم که پیام‌رسان‌های خارجی را ملزم به داشتن نماینده در کشور می‌کرد. ... در دولت قبل قرار شد به دلیل عدم آمادگی زیرساخت‌های شبکه ملی روی آن مصوبه غمض عین داشته باشیم و این بخش از مصوبه را عملا اجرا نکردیم. وگرنه اگر می‌خواستیم آن را اجرا کنیم، باید از سال ۱۳۹۶ این کار را می‌کردیم. همچنین این مصوبه شورای عالی را باید برای پیام‌رسان‌هایی که در آن شبه انحصار وجود دارد عملی می‌کردیم که اطلاعات کاربران ایرانی را باید در کشور خودمان نگه دارند».

در اینجا چند نکته مطرح است:

اولاً، مقام معظم رهبری در حکم تشکیل شورا فرمودند: «شورای عالی فضای مجازی کشور با اختیارات کافی به ریاستِ رئیس جمهور تشکیل می گردد و لازم است به کلیه‌ی مصوبات آن ترتیب آثار قانونی داده شود».

چگونه در این سال ها عده ای به خود جرأت داده اند که مصوبه شورا را پشت گوش بیندازند؟ عجیب است که دبیر این شورا – که خود از مقصرین اصلی فضای مجازی یله و رهای کشور در این سال ها بوده - نیز به جای عذرخواهی از مردم، ابایی از این ندارد که سرپیچی از این سند بالادستی نظام را در بوق و کرنا کند!
 
ثانیاً، نهادهای نظارتی در این چند سال چگونه اجازه داده اند که چنین تخلف آشکاری رخ دهد؟ چگونه امکان دارد که در عالی ترین نهاد تصمیم گیری در مورد فضای مجازی کشور، مصوبه ای امضاء شود، آنگاه برخی افراد مطابق میل خود، کشور و مردم را به گروگان جنگ افزارهای مجازی دشمن در بیاورند؟!
 
ثالثاً، در این سال ها امنیت کشور به بازی گرفته شد، حاکمیت ملی نقض شد، فضای مجازی به قربانگاه خانواده ها و نوجوانان و جوانان تبدیل شد و فرهنگ کشور، متحمل آسیب ها و خسارت های قابل توجهی گردید که جبران برخی از این آسیب ها اگر نگوییم به هیچ وجه امکان پذیر نیست، حداقل به همین سادگی امکان پذیر نیست! داده های زیادی از کشور خارج شد و در فتنه این روزها نیز، این پلتفرم ها یکی از علل اصلی به وجود آمدن فتنه و دامنه پیدا کردن آن بودند. اینها از نتایج رفتارهای سلیقه ای، کج فهمی و سطحی نگری برخی از مسئولین است.

رابعاً، موضوع شبکه اجتماعی و پیامرسان، یک بخش بسیار کوچک از ابرپروژه شبکه ملی اطلاعات است و در این چند سال نیز به راحتی این امکان وجود داشت که پلتفرم های ایرانی وظیفه خدمات دهی به مردم را به عهده بگیرند؛ اما دولت وقت اساساً دچار سیاسی بازی و عوام فریبی بود و افتخار می کرد که پلتفرم های دشمن در کشورمان فعالیت دارند! البته خود دبیر شورا نیز از کسانی بود که با تفکرات و سوء مدیریت خود، در این عقب ماندگی مجازی در کنار تیم روحانی و هماهنگ با او بود.
 
او در جای دیگری از این مصاحبه بیان می کند که: «ما دنبال راهی هستیم که منجر به ادامه فعالیت پایدار سکوهای خارجی از جمله اینستاگرام شود».

این در حالی است که هم  اتفاقات این روزها - که کشور درگیر یک فتنه ترکیبی تمام عیار شده است - و هم سابقه امثال اینستاگرام به ما نشان داده است که اینها ابزارهای ارتباطی نیستند، بلکه جنگ افزارهای مجازی هوشمند دشمن هستند!

ضمن اینکه برای کشورهای ابرقدرت دنیا، پیامرسان و شبکه اجتماعی یک ابزار مصرفی نیست، بلکه یک ابزار راهبردی است که اگر اهمیت آن مهمتر از موشک ها و پهپادهای فوق پیشرفته نباشد، کمتر از اینها نیست؛

از طرفی، با توجه به ساختار خاص پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی، کشورهای ابر قدرت دنیا، در این زمینه حتی نمی توانند به کشورهای دوست و همسو با خود اعتماد کنند، چه برسد به اینکه مانند ایران به پلتفرم دشمن درجه اول خود اعتماد کنند!


فیروزآبادی در خرداد 1400 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری هم شده بود!
 
 دبیر شورای عالی فضای مجازی در جای دیگری نیز مدعی شده است: «بستن اینستاگرام فعلا به خاطر شرایط امنیتی بوده ولی ادامه آن نیاز به مجوز قانونی دارد. مجوز قانونی یا باید طبق روال در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه صادر شود یا یک قاضی و یا یک مرجع عالی مانند شورای‌عالی فضای مجازی یا شورای‌عالی امنیت ملی درخواست آن را بدهد. تا الان چنین مجوزی در هیچ جا به تصویب نرسیده است». همچنین او گفته است: « اگر جواب ندهد در حقیقت مقدمه‌ای برای مجوز قانونی انسداد اینستاگرام است».
 
اما پرسش اینجاست که اساساً فعالیت اینستاگرام در این چند سال، از همان ابتدا، مگر قانونی و با مجوز  بوده است که اکنون برای انسداد آن به دنبال مجوز باشیم؟!

خود دبیر شورا در همین مصاحبه مدعی شده است که فعالیت اینستاگرام به خلاف مصوبه شورای عالی بوده است! حال پرسش اینجاست که شورای عالی فضای مجازی و یا مرکز ملی فضای مجازی در این چند سال مشغول چه کاری بوده که یک جنگ افزار مجازی دشمن، اینگونه بیاید و در دل جمهوری اسلامی گرد و خاک به پا کند و استقلال و حاکمیت ما را به سخره بگیرد؟!

با وجود اینکه مرکز ملی، این روزها بحث عدم پاسخگویی و مسئولیت پذیری در خصوص مکاتبات رسمی پیشین توسط نهادهای مسئول ایرانی به شرکت متا (اینستاگرام) را به میان آورده، اما جالب است که فیروزآبادی فرصت ده روزه به متا را تمدید کرده و گفته است: «ده روز فرصت ما همین حالا هم تمام شده با این حال من همین جا اعلام می‌کنم که از الان ۱۰ روز وقت دارند نماینده معرفی کنند».

باید گفت که اولاً فرستادن نامه در شرایطی که این روزها آمارها حکایت از رشد خیره کننده پلتفرم های ایرانی دارد، در حقیقت شلیک به مغز این پلتفرم ها و هدر دادن سرمایه های مردم و دولت است. زیرا هم مردم در این پلتفرم ها سرمایه گذاری کرده اند- مثل انتقال کسب و کار یا بالاآوردن کانال ها و ... ) و هم دولت از این پلتفرم ها حمایت زیرساختی یا غیرزیرساختی داشته است.

 همچنین فرصت تاریخی که برای ملی شدن پیامرسان و شبکه اجتماعی حاصل شده است را نیز از بین می برد. ملی شدن این عرصه را باید همسطح ملی شدن صنعت هسته ای، هوافضا، موشک و ... دید.

ثانیاً دست دراز کردن مکرر به سوی دشمن و تحقیرشدن های پی در پی در شأن یک ملت بزرگ مانند ملت ایران نیست. وقتی این پلتفرم بارها اثبات کرده که با ایران دشمنی دارد و این همه به امنیت، فرهنگ و اخلاق ما ضربه زده است، دعوت از این جنگ افزار مجازی دشمن برای فعالیت قانونی در ایران، هم خنده دار و هم به سخره گرفتن اولیات حکمرانی و مدیریت است!

بیشتر بخوانید:
چرا کار مسئولان فضای مجازی به دعا رسیده است!؟
چرا مسئولان فضای مجازی ده‌ها سال از افق نگاه رهبری عقب هستند؟!
چگونه اعضای شورای عالی فضای مجازی کار شورا را به ناکارآمدی کشاندند؟
آقای رئیسی هنوز یک نفر از آن مثلث «ول» باقیمانده/ ماجرا چیست؟
https://jahannews.com/vdca6una649nuo1.k5k4.html
jahannews.com/vdca6una649nuo1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وای به شما مسئولین . همتون تو این اتفاقات اخیر مقصرید . امان از روز حسابرسی در پیشگاه خداوند .
Iran, Islamic Republic of
تا کی باید به جهان آخرت حواله کرد؟ .
Iran, Islamic Republic of
فیروز آبادی تاکی باید سر این کار بمونه ؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
آقا مسئولین امر اگه ما رو مسخره کردن خب بگن این همه برای دفاع از منافع ملی و انقلاب جون نکنیم، از این ور نیروهای انقلابی با دست خالی دارن در مقابل این هجمه عظیم دشمن با پلتفرم‌های تروریستی مبارزه می کنن، از طرف دیگه مسئولان شوراهای عالی مجازی، امنیت، انقلاب فرهنگی دارن همان روال 8سال قبل رو میرن. نماینده های مجلس کجان؟؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
خدا از این جماعت نگذره که خون جوانان بیگناه را با زمین گذاشتن وظایفشون، هدر دادند. باعث داغدار کردن مادران این سرزمین شدند، چه آنان که شهید شدند، چه آنان که با سموم فضای مجازی قاتل شدند.
Iran, Islamic Republic of
باید همه کسانی که در ساماندهی فضای مجازی سهل انگاری کرده اند،به عنوان ترک فعل محاکمه شوند.
Iran, Islamic Republic of
در همه گناهان انجام شده ،شریکند .این دنیا قسر دربرند،اون دنیا را چه میکنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
من هرگز از دشمن ننالم
هرآنچه كرد بامن آن آشنا كرد

دشمن تكليفش روشن است دشمني مي كند اما كساني كه در حاكمت هستند و نان اين كشور را مي خورند چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

چرا اينقدر كوتاهي و مماشات ؟؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
معلوم هست خودتون با خودتون چند چند هستید ؟
Iran, Islamic Republic of
فضای مجازی غیر بومی باید بسته شود..
نجم الدين محمدي
Iran, Islamic Republic of
هيچ بايدي در كار نيست. دسترسي ازاد به نت حق اساسي و غير قابل بحث
بنده خدا
France
خوبه بدونید دسترسی به اینترنت ازاد جز حقوق شهروندی یک انسان....
Iran, Islamic Republic of
شوخی میکنی...
بابا تو قانون‌دان کی بودی؟
Iran, Islamic Republic of
اون وقت میشه یک کشور قدرتمند تو دنیا برام پیدا کنی که اینترنتش آزاد باشه؟ منتظرم بگی؟
محسن
Iran, Islamic Republic of
این کانال ها شبکها پر از گناه پلشتی دروغ نجس جنایت که خانواده زیاد رو هم از هم پاشیده و مردم جوانان ما رو از راه پاکی به راه زشتی پلشتی سیاه کشیده .
Iran, Islamic Republic of
باید جلو این همه شبکها کانال ها وقتی میشه راحت بسته بشه کلا جلوگیر بشه برداشته بشن گرفته بشه وگرنه این دنیا و دنیا مسئول هستیم
ali
Iran, Islamic Republic of
آقای رئیسی عزیز، اولویت اصلی شما رسیدگی به فضای مجازی است..
صدای مردم
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
خیلی از اصولگرایان فقط حرفها واستدلالات خودشان را قبول دارند
Iran, Islamic Republic of
سرعت اینترنت تو منطقه ما به حدی کمه که برای باز کردن هر خبری از سایت داخلی مثل جهان نیوز باید یه دقیقه منتظر بمونم .
Iran, Islamic Republic of
احسنت علیه - پیشنهاد میشه با اقای رسایی مصاحبه کنین-- با اقای ثابتی جهان ارا - و اقای چشمی ..فواد یزدی - اقای پناهیان..و................. هر هفته با یکی از اقایان