جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
آسیب شناسی دقیق در کنار واقع گرایی؛

تعیین تکلیف همه عاملان ناامنی‌های اخیر چگونه است؟/ تقسیم بندی دقیق فتنه گران در کلام رهبر انقلاب

چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 819556
رهبر انقلاب، با یک دید آسیب شناسانه و واقع بینانه برای هر کدام از گروه هایی که در حوادث اخیر به نوعی نقش داشته اند، متناسب با فعلی که انجام داده اند و با در نظر داشتن جایگاه شخصیتی آنها، تفکیک قائل شدند.
تعیین تکلیف همه عاملان ناامنی‌های اخیر چگونه است؟/ تقسیم بندی دقیق فتنه گران در کلام رهبر انقلاب
گروه سیاسی جهان نيوز: در حوادث اخیر، علاوه بر مدیریت جامعه که در سطح کلان از سوی رهبر معظم انقلاب صورت می گیرد، همچنین نگاه جامعه شناسانه و سر صحنه معظم له نیز در نوع خود جالب توجه است. ایشان روز شنبه در دیدار با مردم اصفهان، افرادی را که در این اغتشاشات حضور داشتند، به چند دسته تقسیم کردند: «یک بخش صحنه‌گردان‌ها هستند، یک بخش فریب‌خورده‌ها هستند، یک بخش پول‌گرفته‌ها هستند، بعضی‌ها جنایت کردند؛ همه‌ی اینها یک جور نیستند. آن کسی را که فقط فریب‌خورده است و جنایتی نکرده، باید متنبه کرد، باید موعظه کرد، باید هدایت کرد ــ چه دانشجو باشد، چه غیر دانشجو باشد، چه در خیابان باشد، چه در دانشگاه باشد ــ باید از او پرسید: این حرکت تو کمک به پیشرفت ایران است یا ضد پیشرفت ایران است؟ فکر کند دیگر. این مال فریب‌خورده است. او را باید وادار کنید به فکر کردن. اما آن کسی که عامل جنایت است یا قتل یا تخریب یا تهدید ــ کاسب را تهدید کند که باید تعطیل کنی، وَ الّا دکانت را آتش می زنیم؛ ماشین‌سوار را تهدید کند که بایستی یا بِایستی یا باید بوق بزنی یا کارهایی مانند اینها کنی، وَالّا ماشینت را چنان می کنیم؛ عامل تهدید ــ اینها بایستی مجازات بشوند؛ به اندازه‌ی گناه خودشان باید مجازات بشوند».

ایشان حتی در مورد کسانی که با تبلیغات خود موجب قتل و یا تخریب می شوند نیز معتقدند که باید مجازات شوند: «عامل قتل یک جور، عامل تخریب یک جور، آن کسی که اینها را با تبلیغات وادار به این کارها میکند یک جور؛ هر کدام به اندازه‌ی خودشان باید مجازات بشوند».

با این نگاه، تکلیف برخی چهره های مشهور که در این روزها آتش بیار معرکه بودند نیز مشخص می شود. زیرا قرار نیست که مجازات فقط مخصوص کسی باشد که در کف خیابان جرم مرتکب شده است. چه بسا اگر این تبلیغات نبود، برخی از آن جرم ها اساساً صورت نمی گرفت.
 
علاوه بر سخنرانی روز شنبه مقام معظم رهبری، ایشان مهرماه امسال در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح نیز میان برخی نوجوانان و جوانان که هیجان زده شدند و همچنین برخی دیگر تفکیک قائل شدند: «این کسانی که در خیابان فساد و تخریب می کنند و کردند، اینها همه یک حکم ندارند. بعضی از اینها جوانان و نوجوانانی هستند که هیجان ناشی از ملاحظه‌ی فرض کنید که فلان برنامه‌ی اینترنتی اینها را به خیابان می کشاند؛ هیجانی‌اند، احساساتی‌اند، احساساتی می شوند می‌آیند. البته همه‌ی اینها، در مجموع، عده‌ی بسیار کمی هستند در مقابل ملت ایران و در مقابل جوانان مؤمن و غیور ایران اسلامی؛ لکن همین هایی که هستند، یک عده‌شان کسانی هستند که آنها را احساسات و هیجان به خیابان می کشاند؛ مشکل این ها را با یک تنبیهی می شود حل کرد؛ یعنی هدایتشان کرد و تفهیم کرد که اشتباه می کنند؛ لکن بعضی از این ها این جور نیستند؛ بعضی از اینها بازمانده‌های عناصرِ ضربت‌خورده‌ی چهل سالِ گذشته هستند: منافقین، تجزیه‌طلب‌ها، بقایای رژیم منحوس پهلوی، خانواده‌های ساواکی‌های مطرود و منفور ...؛ قوه‌ی قضائیه بایستی این ها را به میزان مشارکتشان در تخریب و ضربه‌ی به امنیت خیابان ها محاکمه کند و برایشان مجازات معین کند».
 
همچنین در مورد موضع گیری چند نفر از چهره های ورزشی و هنری نیز فرمودند که از نظر نگاه عمومی اهمیتی ندارد اما همان جا برای دفع یک اشکال بیان داشتند که اگر جرمی مرتکب شده اند، قوه قضائیه باید رسیدگی کند: «برخی چهره‌های ورزشی و هنری هم موضع‌گیری‌هایی کردند؛ به نظر بنده هیچ اهمیت ندارد؛ روی این نباید حساسیت به خرج داد. جامعه‌ی ورزشی ما جامعه‌ی سالمی است، جامعه‌ی هنری ما هم جامعه‌ی سالمی است. عناصر مؤمن، علاقه‌مند، باشرف، در این جامعه‌ی ورزشی و هنری کم نیستند، زیادند؛ حالا چهار نفر هم یک حرفی میزنند؛ حرف آنها ارزشی ندارد. اینکه حالا آیا عناوین مجرمانه بر حرف آنها تطبیق میکند یا نه، به عهده‌ی قوه‌ی قضائیه است، اما از لحاظ نگاه عمومی هیچ اهمیتی و ارزشی ندارد و جامعه‌ی هنری ما و ورزشی ما با این گونه حرکتها، با این رفتارهای دشمن‌شادکن، آلوده نخواهد شد».
 
در هر صورت، رهبر معظم انقلاب، با یک دید آسیب شناسانه و واقع بینانه برای هر کدام از گروه هایی که در حوادث اخیر به نوعی نقش داشته اند، متناسب با فعلی که انجام داده اند و با در نظر داشتن جایگاه شخصیتی آنها، تفکیک قائل شدند و اساساً قرار نیست به دلیل برخی ضررهایی که در این چند مدت از سوی برخی افراد به جامعه وارد شده است، از روی احساسات و هیجان در مورد این فتنه گران قضاوت شود.
https://jahannews.com/vdcbs9bw0rhb8sp.uiur.html
jahannews.com/vdcbs9bw0rhb8sp.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *