پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۱۱
بزنگاه یک تصمیم گیری مهم؛

این هزاران میلیارد تومان را به باد نسپاریم!/ ماجرا چیست؟

شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب: 819554
همان روزهای اول فتنه، یکی از مراجع امنیتی کشور بدون تعارف و به درستی وارد عمل شد و دستور داد تا برخی جنگ افزارهای مجازی آمریکایی مسدود شوند.
این هزاران میلیارد تومان را به باد نسپاریم!/ ماجرا چیست؟
گروه سیاسی جهان نيوز، رضا صفری: این روزها شاهد وقوع یک فتنه ترکیبی تمام عیار از سوی دشمنان ایران هستیم که در نوع خود در طول تاریخ، بی سابقه است. بدون شک یکی از علل اصلی شکل گیری فتنه اخیر، فضای مجازی بی در و پیکر کشور و سال ها فعالیت خودسرانه جنگ افزارهای مجازی آمریکایی در دل جمهوری اسلامی است.

در همین راستا، همان روزهای اول فتنه، یکی از مراجع امنیتی کشور بدون تعارف و به درستی وارد عمل شد و دستور داد تا برخی جنگ افزارهای مجازی آمریکایی در کشور مسدود شوند. اما از همان زمان، عده ای مدعی شدند که این کار نباید صورت بگیرد و با مسدود شدن اینستاگرام، کسب و کارهای مجازی آسیب می بینند.

البته این عده دو دسته هستند؛ گروهی که به دلیل عادت کردن به یک فضای یله و رها و زندگی سکولار مجازی، پشت کسب و کارهای مجازی پنهان شدند و آنها را عَلَم کرده اند تا به خواسته اصلی خود برسند؛ در مقابل، گروهی دیگر هستند که از روی دلسوزی برای کسب و کارها، مخالف مسدود شدن اینستاگرام شده اند.

تکلیف گروه اول مشخص است، اما گروه دوم برای جلوگیری از آدرس دهی غلط به مردم و مسئولین باید به چند نکته توجه کنند:
 
یک:
هرچند که در روزهای اخیر با رشد پلتفرم های داخلی، به گفته وزیر ارتباطات، ترافیک داخلی دو برابر شده و از ترافیک خارجی پیشی گرفته است؛ اما در سال های گذشته، به دلیل استفاده از پهنای باند خارجی و شبکه های اجتماعی خارجی نظیر اینستاگرام، هزاران میلیارد تومان پول از جیب مردم برداشته شده است! به این توجه کنیم که پهنای باند خارجی موجب خروج ارز از کشور می شود. بنابراین گمان نکنیم که این کسب و کارها بدون اینکه هزینه ای به ما و کشور تحمیل کنند، فعالیت دارند!

دو: اگر اینستاگرام همین امشب اراده کند که تمام کسب و کارهای مجازی ایرانی موجود در بستر خود  را قلع و قمع کند – مانند مسدود کردن حساب کاربران ایرانی توسط اینستاگرام یا مانند اقداماتی که گوگل پلی در مورد حذف برخی پلتفرم های ایرانی انجام می دهد - هیچ فرد و نهادی در جمهوری اسلامی نمی تواند جلوی آن را بگیرد! این یعنی هزاران میلیارد تومان را به باد داده ایم!
 
سه: برخی افراد در مورد کسب و کارهای مجازی اینستاگرامی اعداد غیر واقعی را منتشر می کنند.

اما چند روز قبل بود که شاه میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت گفت: «۹۷درصد کسب‌وکارهای مجازی در بستر پلتفرم‌های داخلی فعالیت می‌کنند و سهم تجارت الکترونیک از کل تجارت کشور به ۳ درصد رسیده است». 


 
البته طبیعی است که لزوماً همه این 97 درصد در شبکه های اجتماعی و پیامرسان ها فعالیت ندارند. از آن طرف، همه دغدغه ما باید این باشد که برای این 97 درصد برنامه ریزی و مزیت بخشی داشته باشیم و آن درصد اندک باقیمانده را هم از یک فضای غیر امن و متزلزل به یک فضای ثابت و پایدار منتقل کنیم.

خوشبختانه دولت در این روزها قدم های جدی و اساسی برداشته است و رشد خیره کننده تعداد کاربران فعال در پلتفرم های داخلی گواه این موضوع است؛ با این حال، مشاهده می شود که بعضی از افراد سطحی نگر در برخی از مسئولیت ها، به دلیل عدم درک صحیح موضوع و یا بعضاً سیاسی بازی، سنگ اندازی می کنند و برای فعالیت دوباره بعضی پلتفرم های مجازی دشمن، رفتارهای نسنجیده از خود بروز می دهند.
 
چهار: اگر اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی و پیامرسان های آمریکایی در کشور فعالیت داشته باشند، قطعاً عاشق چشم و ابروی ما نیستند! بلکه یکی از سیاست های آنها، آتش افروزی و به راه انداختن انواع فتنه ها در کشور است.

وقتی فتنه ای مانند فتنه این روزها اتفاق می افتد، قطعاً عوارض اقتصادی هم به دنبال دارد. برای مثال، اموال عمومی و خصوصی آسیب جدی می بیند؛ دشمن دوباره طمع کرده و تحریم بیشتر إعمال می کند؛ به دلیل وجود ناامنی یا احساس ناامنی داشتن، سرمایه گذاری خارجی کمتر خواهد شد؛ طلا و ارز دچار نوسان می شود وهزینه این نوسان از جیب مردم عادی و دولت باید پرداخت شود؛ بازار سرمایه آسیب می بیند؛ گردشگر کمتری به کشور خواهد آمد و در گردشگری مذهبی، سلامت و ... آسیب می بینیم؛ کسب و کارهای فضای حقیقی و اصناف دچار ضررهای قابل توجه خواهند شد؛ زیرا ساعات کاری آنها محدود می شود، مردم مانند روزهای عادی خرید نمی کنند و به همین ترتیب، چرخه تولید و عرضه کالا و محصولات در کشور آسیب می بیند و ...
 
با این تفاسیر، روشن است که اگر همه اقدامات ضد فرهنگی، عقیدتی، امنیتی و...  پلتفرم های آمریکایی را کنار بگذاریم و فقط جنبه اقتصادی را مد نظر قرار دهیم، فعالیت این پلتفرم ها در کشور به بهانه حضور برخی از کسب و کارهای مجازی در بستر آنها، نه توجیه و منطق اقتصادی دارد و نه به نفع اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای کشور - اعم از مجازی و حقیقی – است!

بیشتر بخوانید:
ساده اندیشی یا سیاسی بازی برخی نمایندگان مجلس/ واقعیت چیست؟
https://jahannews.com/vdcjiheoxuqeviz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjiheoxuqeviz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمدایوب
United Arab Emirates
سالهاست رهبر حکیم وفرزانه فرمودند اینترنت داخلی را توسعه دهید خصوصا در دولت اعتدال اما متاسفانه....
دادار
Iran, Islamic Republic of
هیچ وقت امنیت را فدای سیاسی بازی نکنید .
Iran, Islamic Republic of
یک جنگ ترکیبی علیه مدرسه، صداوسیما، دانش آموز، نیروی انتظامی، زن، مرز کشور، سلبیریتی ها، ورزشکاران و خانواده و تحریف تعریف غیرت و.. شروع شده است.
Iran, Islamic Republic of
کیهان جهان همشهری وایستادن پای فیلتر اینستاگرام
دمتون گرم واقعا.. بقیه که دارن زیکزاکی میرن
Iran, Islamic Republic of
وجدانا روبیکا قشنگ تونسته جای اینستاگرام رو بگیره و من که یه لباس فروشی دارم تمام فروشگاهم رو در روبیکا مثل اینستا راه اندای کردم و اگه کسی جنس نامربوط یا کسب و کار مشکل داری نداشته باشه هیچ مشکلی هم با روبیکا نداره
Iran, Islamic Republic of
اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی بین المللی رابط بین مردم کشورها است و میتواند در بحث توریسم و گردشگری بسیار سهیم باشد این را چکار خواهید کرد
Iran, Islamic Republic of
فقط اینستاگرام شبکه اجتماعی بین المللی هست؟!! چینی ها که پلتفرم های آمریکایی رو به خاک سیاه نشوندند، توریسم و گردشگریشون تعطیل شد؟
محمد ابن ایران
Iran, Islamic Republic of
عالی بود .ممنون ..
Iran, Islamic Republic of
آقا فرض بر اینکه 100 کسب و کار در فضای آنطرف باشند . ما حالا متوجه شدیم باید بر گردند این دیگه تعارف ندارد .
سيد مجتبى ،
Iran, Islamic Republic of
الآن يه پلتفرم سروش كه جواب گو بود رو سه چهار روزه كه قطع واز كاربر ها خواسته شده كه بروز رسانى كنيد همه اين روزا ساعت ها وقت صرف كرديم ، هزار بار ميخواد تلاش مجدد كنيم!!!
حالا چه دستى در كاره كه نمخواد راه بيافته ،
خدا عالم ،،،،،
Iran, Islamic Republic of
فکر میکنم روبیکا توانسته کاربران را اقناع کنه و مثلا خودم که از مخالفانش بودم الان دوماهه همه فعالیتم رو روبیکاست و اتفاقا فروش هم داشتم