چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۸
بحران عدم مقبولیت بین‌المللی؛

چرا بازگشت نتانیاهو با استقبال سردِ بین المللی مواجه شد؟

شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۳
کد مطلب: 818580
حضور گسترده نئوفاشیست ها در دولت جدید نتانیاهو، سابقه مجرمانه و قضایی سیاهِ نتانیاهو، و در نهایت، ماهیت جنگ‌طلب و تنش زای سیاست های وی، سه مولفه مهم و کلیدی هستند که توضیح دهنده دلایل استقبال سرد بین‌المللی از بازگشت مجدد بنیامین نتانیاهو به کرسی نخست وزیری رژیم صهیونیستی هستند.‌
چرا بازگشت نتانیاهو با استقبال سردِ بین المللی مواجه شد؟
گروه بین الملل جهان نيوز: انتخابات پارلمانی یکمِ نوامبر رژیم صهیونیستی به تازگی به پایان رسید و بر اساس نتایج حاصله، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، و احزاب افراطی مذهبی و راست گرای همراه با آن با کسب 64 کرسی از مجموع 120 کرسی پارلمان رژیم اشغالگر قدس(کِنست)، توانستند پیروز انتخابات مذکور شوند. بلافاصله پس از قطعی شدن پیروزی نتانیاهو و بازگشت وی به کرسی نخست وزیری، اخبار مختلفی مبنی بر آغاز شدن فوری رایزنی های وی جهت تشکیل دولت جدیدِ رژیم صهیونیستی منتشر شده است.

یک نکته جالب توجه پس از قطعی شدن پیروزی نتانیاهو و ائتلاف همراه با وی در انتخابات رژیم صهیونیستی، شروع به خودنمایی کرده و آن استقبال سردِ مخصوصا محافل سیاسی و رسانه ای غربی از پیروزی این طیف در انتخابات رژیم اشغالگر قدس است.

مساله ای که در نوع خود حاکی از این مساله است که نتانیاهو در دولت جدید خود جدای از مواجهه با سیلی از بحران های داخلی، بایستی با چالش انزوای بین المللی دولتش نیز به نحوی جدی دست و پنجه نرم کند و برای آن چاره‌جویی نماید. در ادامه 3 محرک اصلی استقبال سرد جریان های سیاسی و رسانه ای غربی از بازگشت نتانیاهو به قدرت مورد اشاره قرار می گیرد.

یک: نتانیاهو و چالش اتحاد با نئوفاشیست ها
یکی از مهمترین دلایل ابراز نگرانی ها و مخالفت های جریان های سیاسی و رسانه ای غربی نسبت به پیروزی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی یکمِ نوامبر رژیم صهیونیستی، معطوف به ائتلاف وی با جریان های افراطی و نئوفاشیست سیاسی و مذهبی است. در این رابطه عمده انتقادها متمرکز بر حزب "صهیونیسم مذهبی" است که دو چهره سرشناس آن یعنی "بزالل اسموتریچ" و "ایتامار بن گویر"، سابقه ای جنجالی از حضور و کنشگری در معادلات سیاسی و اجتماعی اراضی اشغالی دارند.

پیش از این گزارش های متعددی از دست داشتن این دو سیاستمدار افراطی صهیونیست در انجام اقدامات جنایتکارانه تروریستی علیه ملت فلسطین و خنثی شدن برخی از آن ها از سوی سازمان های امنیتی رژیم صهیونیستی منتشر شده است. به عنوان مثال یکی از مقام های ارشد سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی موسوم به "شین بت" گفته است که اسموتریچ در سال 2005 سعی در منفجر کردن چند وسیله نقلیه و ایجاد کشتار در میان فلسطینی ها داشته است. طرحی که در زمان مقتضی خنثی شده است. در عین حال، ایتامار بن گویر نیز از دید بسیاری از ناظرن و تحلیلگران مسائل رژیم صهیونیستی، به عنوان پدر معنویِ شهرک سازی ها در اراضی اشغالی شناخته می شود.  

در واقع وی در سال های اخیر، در قالب های مختلف و به واسطه تبانی با شهرک نشینان و نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی، اقدامات گسترده ای را جهت اخراج فلسطینی ها از سرزمین های آبا و اجدادیشان و گسترش شهرک‌نشینی در اراضی اشغالیِ فلسطینی ها انجام داده است.


*ایتامار بن گویر و بزالِل اسموتریچ دو چهره اصلی جریان راست افراطی رژیم صهیونیستی که در دولت جدید نتانیاهو حضوری فعال خواهند داشت

در این فضا، ناظران و تحلیلگران معتقدند که حضور این قبیل افراد در دولت نتانیاهو آن هم در مناصب مهم و کلیدی می تواند پیشرد گسترده تر دستورکارهای افراطی رژیم صهیونیستی بدون توجه به افکار عمومی بین المللی را به همراه داشته باشد. جالب اینکه بر اساس برخی گزارش های خبری در روزهای اخیر، مقام های تیم امنیت ملی و سیاست خارجی دولت بایدن نیز از نتانیاهو درخواست کرده اند تا جای ممکن از گماشتن افرادِ اینچنینی در سطوح بالای دولت خود خودداری کند.



*پایگاه خبری "میدل ایست آی" در گزارشی به دولت های غربی توصیه می کند تا به دولت نئوفاشیست نتانیاهو پشت کنند و هیچگونه همکاری و حمایتی را با / از آن نداشته باشند.

دو: پرونده قضایی سیاهِ بنیامین نتانیاهو
یکی دیگر از دلایل و محرک هایی که واکنشِ به شدت منفی جریان های سیاسی و رسانه ای غربی نسبت به پیروزی بنیامین نتانیاهو را به همراه داشته، پرونده سیاه وی در مواردی نظیر رشوه گیری، فساد و خیانت به اعتماد عمومی در اراضی اشغالی است. اتهاماتی که به دلیل آن ها نتانیاهو مجبور شد یک سال قبل کرسی نخست وزیری رژیم صهیونیستی را ترک کند و حتی برخی از احتمالِ زندانی شدن وی در دوره خروجش از قدرت سخن گفتند.

از این منظر، بنیامین نتانیاهو از دیدِ بسیاری از جریان های سیاسی و رسانه ای غربی به مثابه سیاستمداری فاسد شناخته می شود که هرگونه کار کردن و همکاری با وی می تواند خطرناک و با تبعات بدی در آینده همراه باشد. جالب اینکه پس از پیروزی نتانیاهو و ائتلافش در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی نیز برخی ناظران و تحلیلگران از تداوم یافتن رسیدگی به پرونده قضایی وی در دادگاه های رژیم اشغالگر قدس و حتی احتمال محکوم شدن و صدور حکم زندان برای او در دوره حضورش در قدرت خبر داده اند. از این منظر، کشورهای غربی رویکردی محتاطانه را در قبال نتانیاهو در پیش گرفته اند و کار با وی را تا حد زیادی ریسکی ارزیابی می کنند.
 
 
 
*پایگاه خبری اسپکتِیتور در گزارشی با شاشاره به سابقه قضایی سیاه نتانیاهو و ارتکاب جرایم مختلف از سوی او، به طور خاص به این نکته اشاره می کند که بازگشت وی به عرصه قدرت رژیم صهیونیستی به هیچ عنوان خبر خوبی برای شهروندان صهیونیست نیست.

سه: چالش جنگ‌طلبی و تنش‌زایی بنیامین نتانیاهو
در نهایت باید گفت که بسیاری از دولت های غربی که سال ها مجبور به همکاری با نتانیاهو بوده اند به خوبی این نکته را دریافته اند که وی ایجاد چالش و هرج و مرج را یکی از دستورکارهای اصلی دوره حضور خود در قدرت می داند. زیرا در این فضا است که وی می تواند لقبِ "آقای امنیت" را به خود بدهد و خود را به مثابه ناجی شهروندان صهیونیست معرفی کند. البته که در این فضا نتانیاهو به نحو موثری رقبای حزبی خود را نیز ساکت و خاموش می کند.

از این منظر، حضور مجدد نتانیاهو در قدرت، از چشم بسیاری از سیاستمداران و رسانه های غربی، آغاز دور تازه‌ای از جنگ طلبی رژیم صهیونیستی و ایجاد بحران های غیرضروری در منطقه است که این مساله در سطح کلان و در بحبوحه وضعیت مشوش و آشفته بین المللی، به نفع هیچ گروه و کشوری نیست. در این فضا، تنها فایده و سود این قبیل سیاست ها و رویه ها متوجهِ خود نتانیاهو است. درست به همین دلیل است که حمایت از نتانیاهو نه تنها به نفع دولت های غربی نیست بلکه به واسطه رویه های جنگ طلبانه و جنجالی نتانیاهو می تواند برای آن‌ها نزد افکار عمومی داخلیشان، هزینه زا نیز باشد.

 
 
*پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی با اشاره به نیاز نتانیاهو و طیف فاشیستِ همراه با وی به جنگ‌طلبی و خونریزی، به طور خاص به این نکته پرداخته که بسیاری از دولت های جهان از همین حالا دولت نتانیاهو را تحریم و با انزوا رو به رو کرده اند.
https://jahannews.com/vdch66n6v23nzmd.tft2.html
jahannews.com/vdch66n6v23nzmd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دادار
Iran, Islamic Republic of
اسرائیل نه تنها در سیاست بلکه در همه ابعاد به بن بست رسیده است و راهکاری برای برون رفت از این وضعیت ندارد این ها فقط باید تماشاگر نابودی خود باشند.
Iran, Islamic Republic of
رژیم کودک کش صهیونیستی باید از صفحه روزگار محو بشود.
Iran, Islamic Republic of
معادلات جهان تغییر کرده است و آن هم به واسطه نقش پر رنگ ایران و تاثیر گذاری اش در سطح جهانی است. در معادلات جدید اسراییل قطعا رو به نابودی است
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
به این علت استقبال نشد که روز حمایت از حیوانات نبود.
Italy
رژیم اسرائیل زورگو و شخص نتانیاهو فقط مظلوم نمایی می کنند و چیزی بنام تعهد بین المللی و قانون گرایی در رفتارشان نیست و با هر ترفندی با پشتیبانی لابی سرمایه داران خونخوارشان سعی بر نفود در منطقه دارد.
Iran, Islamic Republic of
ان شاالله عمرشان تمام است مرگ بر اسراییل
خط اب
Iraq
این آدم ناتوان را خودشون هم قبول ندارند ، چه برسد به بین الملل
Iran, Islamic Republic of
انزوا ؟! بعد پنجاه سال هنوز رفتار دنيا ر نشناختيد
بذار تا اين ..... بياد سر كار بعد ببين دولتمردان دنيا چه جور و با چه عجله در مراسم مشاركت ميكنند ! اين كثافت خود شيطان رجيمه