جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۲۵
درباره یک گزاره پرتکرار؛

از کسب و کارهای روی هوا تا اقتصاد دیجیتال پایدار/ این اشتباه راهبردی را دیگر ادامه ندهید!

يکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب: 813916
آیا اگر برای رعایت بدیهیات حکمرانی و مدیریت اقتصاد جامعه و برای ایجاد امنیت شغلی و تضمین ثبات برای کسب و کارها، قدم برداریم و کسب و کارها را از جایی که در آن، خطر سیل، طوفان یا سقوط بهمن وجود دارد به یک جای امن و پایدار ببریم، این به معنی تعطیل کردن کسب و کارهاست؟!
از کسب و کارهای روی هوا تا اقتصاد دیجیتال پایدار/ این اشتباه راهبردی را دیگر ادامه ندهید!
گروه سیاسی جهان نيوز، رضا صفری: این روزها مشاهده کردیم که پلتفرم های مجازی نظیر اینستاگرام، نقش ویژه ای در اغتشاشات و فتنه گری داشتند. از طرفی، برخی ساز و کارها از جمله ایجاد محدودیت برای فعالیت پلتفرم های آمریکایی موجب شد که تب و تاب اولیه فتنه بخوابد.

البته اگر اینستاگرام غیر از این رفتار می کرد باید تعجب می کردیم. اما در هر صورت، این روزها شاهد مسدود شدن این پلتفرم هستیم و انتظار داریم که در آینده نیز علاوه بر این، فکری برای فعالیت فیلترشکن ها شود.

در اینجا اشکالی که برخی افراد مطرح می کنند این است که با این کار، کسب و کارهای فعال در اینستاگرام آسیب می بینند. به عبارت دیگر، برخی افراد به گونه ای از کسب و کارهای مجازی سخن می گویند که گویی با بسته شدن اینستاگرام، ما به دنبال قلع و قمع کردن بساط کسب و کار مجازی و خداحافظی با آنها هستیم!

اما اولاً که کسب و کارهای مجازی موجود در اینستاگرام با یک اشاره – که می تواند از سوی مقامات آمریکایی و یا مدیران اینستاگرام باشد – به راحتی و با هر بهانه ای می تواند از بین برود و دست ما هم در حنا گذاشته شود و کسی هم به ما پاسخگو نباشد.

ثانیاً، آیا اگر برای رعایت بدیهیات حکمرانی و مدیریت اقتصاد جامعه و برای ایجاد امنیت شغلی و تضمین ثبات برای کسب و کارها، قدم برداریم و کسب و کارها را از جایی که در آن، خطر سیل، طوفان یا سقوط بهمن  وجود دارد به یک جای امن و پایدار ببریم، این به معنی تعطیل کردن کسب و کارهاست؟!

آیا اگر یک روزی به جای لکوموتیوهایی که دارای نقص فنی هستند، لکوموتیوهای ساخت داخل را جایگزین کنیم، این به معنی تعطیل شدن ناوگان حمل و نقل کشور است؟!
 
البته این را هم قبول داریم که ممکن است در مسیر این جابجایی و تغییر محل کسب و کارها برخی هم ضرر کنند. اما این ضررها که بعضاً می تواند مقطعی هم باشد، در مقابل ضررها و آسیب های قابل توجهی که فعالیت اینستاگرام در کشور دارد، قابل مقایسه نیست. از جمله :
 
یک: اشغال فضای سایبری کشور که طی آن یک حکومت خودمختار در دل جمهوری اسلامی تشکیل داده است و به هیچ کس هم پاسخگو نیست؛ و این یعنی اینکه نقض حریم، حاکمیت و استقلال کشور که جزو خط قرمزهای هر کشوری است.

دو: مهندسی فرهنگی و مدیریت افکار عمومی کشور به دست یک پلتفرم متخاصم و وابسته به دشمن اصلی ما.

سه: این پلتفرم هر طوری که بخواهد و یا دستور بگیرد و با ضریب دادن به انواع دروغگویی ها، شایعات و ... امنیت ملی و همچنین امنیت روانی و آرامش مردم را بر هم می زند.

چهار: در دل جمهوری اسلامی در حال تربیت کردن دشمن برای جمهوری اسلامی است و در ایام فتنه – از جمله فتنه اخیر- نیز خود آتش بیار معرکه است. یعنی هم فتنه می آفریند و هم در فتنه صحنه گردانی می کند.

پنج: ایمان مردم که در واقع به عنوان بزرگترین قدرت و موجب امنیت ملی ماست به وسیله این پلتفرم سال هاست که بمباران شده و تضعیف می گردد.

شش: کسب و کارهایی در این پلتفرم راه اندازی شده است که حیات آنها به یک مو بند است و این پلتفرم به هر دلیلی و با یک چشم به هم زدن می تواند همه آنها را از بین ببرد. این یعنی اقتصاد مجازی ما در محاصره دشمن در آمده است و مسئولین ما هم کاری در برابر حذف شدن این کسب و کارها نمی توانند انجام دهند.

هفت: کلاهبرداری، قمار، شرط بندی و ... در این پلتفرم بسیار عادی است.

هشت: تولید و نشر گسترده محتوای جنسی و مبتذل و آسیب رساندن به بنیان خانواده ها و به تبع آن افزایش آسیب های اخلاقی و اجتماعی نظیر خیانت به همسر، طلاق، انحراف نوجوانان، جوانان و ...

نه: حمله به مقدسات دینی و بمباران شبهات اعتقادی و اخلاقی در میان مردم عادی.

ده: خروج کلان داده (Big Data) از کشور و شناخته شدن نقاط ضعف وقوت و برنامه ریزی بر اساس این نقاط ضعف و قوت.
 
نمی توان از این ضررها که متوجه بیش از 80 میلیون است به راحتی گذشت. با این تفاسیر، ادامه فعالیت این پلتفرم، خلاف عقل، شرع و بدیهیات حکمرانی است و اتفاقاً به دلایل اقتصادی هم که شده باید اینستاگرام مسدود باشد!

در هر صورت، این اتفاقات در زمینه های دیگر هم می تواند رخ دهد؛ مثلاً اگر بخواهیم در یک تقاطع خطرناک و پرحادثه، پل یا تقاطع غیر همسطح بزنیم، قطعاً در اینجا برخی کسبه ممکن است ضرر کنند، ممکن است مسیر عبور و مرور، موقتاً مسدود و یا محدود شود و یا در برخی نقاط، ترافیک به وجود آید؛ اما منطقی نیست که از انجام کاری که ضروری است یعنی احداث پل یا تقاطع غیر همسطح، کوتاه بیاییم.
 
در محل بحث ما هم اگر عده ای از این جراحی مجازی، که  ضروری و حیاتی است، آسیب ببینند، مقصر، کسانی نیستند که در حال حاضر قصد جراحی دارند، بلکه مقصر کسانی هستند که از سال ها قبل، با سیاسی بازی، ترک فعل و اقدامات خلاف امنیت ملی خود، مردم و کشور را در این پرتگاه قرار داده اند.
 
قصه کسب و کارهای اینستاگرامی را بهتر است از این زاویه بنگریم تا واقعیت ها کتمان نشود و یا احیاناً فریب سخنان افراد روشنفکری را نخوریم که با علم کردن این کسب و کارها و پنهان شدن پشت آنها، در نهایت کشور را به اشغال سایبری دشمن درآوردند و اتفاقاً کسب و کارهای مجازی را هم به مویی بند کردند!
https://jahannews.com/vdcfymdcvw6dy1a.igiw.html
jahannews.com/vdcfymdcvw6dy1a.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مشکل از مجلس و دولت است که در فضای ارامش ،طرح صیانت و ساماندهی فضای مجازی رو با،انتقال ارام آن به پلتفرمهای داخلی انجام ندادند والانم معلوم نیست اینکار را کنند!
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
آنچیزی که الان مردم بهش اعتراض دارند نبود امنیت شغلی و محیط کسب وکار هست اینکه مردم به پلترفرمهایی اعتماد میکنند که حیاتش به مویی بند است .
Iran, Islamic Republic of
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
احسنت کاملا موافقم از منظر امنیتی ولی کاش قبل از اون یا بلا فاصله جایگزین مناسب و درخور ایجاد کنند.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
لطفا فعالیت فیلترشکن ها رو پیگیری کنید لطفا. اینارو براچی مسدود کردن
Iran, Islamic Republic of
هر سال اینموقع از طریق اینستا با گروهی از فروشنگان نهال میوه ارتباط و تعداد زیادی نهال میخریدم امسال مجبورم برم شهرستان و حضوری خرید کنم و البته میوه رو چند برابر هم خواهم فروخت.
Iran, Islamic Republic of
پس نتیجه میگیریم که بخاطر خرید چند نهال این آقا تمام بستر اینترنت کشور رو بدیم دست یه مشت اغتشاشگر و فروشنده مواد مخدر و آموزش دهنده آشوب تا این آقا نهالش رو ارزونتر بخره تا میوه هاش رو گرون نکنه
Iran, Islamic Republic of
نه عزیز کل اینترنت دست خودن باشه ولی تنها راه کسب درآمد من که کارشناسی ارشد دارم همینه به مولا علی(ع ) قسم
Iran, Islamic Republic of
این چه نهال و میوه ایه که هر سال باید خریئه بده و کشت بشه و میوه بده و دوباره سال دیگه هم باید خرید و پرورشش داد؟ نهال یکبار مصرف میخری داداش؟
Iran, Islamic Republic of
نه داداش اگر علم نهال کاری داشته باشی اونوقت متوجه میشی . هم نهال میخرم هم باغ میوه دارم وهم پیوند میزنم وهم نهال میفروشم
Iran, Islamic Republic of
میوه ای که هر ا ساال باید نهالش رو خرید تا کشت کنن و دوباره سال دیگه رفت دنبال خریدن نهالش فقط ضرره داداش . شغلت رو عوض کن
حمید
Iran, Islamic Republic of
به نظر شما باتوجه به توضیحات مطلب فوق، بفرمایید راه حل چیست؟ آیا امنیت کشور را فدای کسب و کار کنیم یا راه دیگری دارد؟
منصور
Iran, Islamic Republic of
اون که ازش نهال می خری شماره تلفن نداره ولی اینستا داره؟!
فکر کنم تلفن خیلی وقت قبل تر از اینستا اختراع شده
Iran, Islamic Republic of
قبول دارم که بعضی ها فضای کسب و کار درست خودشون رو در اینستا بنا گذاشتن ولی واقعیت اینکه بزرگترین باندهای فروش مواد مخدر و اسلحه و مشروبات الکلی و مراکز فحشا هم در همین بستر اینستاگرامه و اینرو هم باید کنار اون حکسب و کارهای درست دید که صد البته ضرر این موارد بسیار بیشتر از سود این شبکه اجتماعیه
Iran, Islamic Republic of
باید اینستاگرام فیلتر هوشمند بشه و هر کسیکه فعالیت غیرقانونی و کسب و کار غیر مجاز داره نتونه فعالیت کنه.
Iran, Islamic Republic of
طبق آمار رسمی برخی عزیزان دولتی درآمد فروش نفت در سال 1400 ده میلیارد دلار و ضرر قطع اینترنت طی این مدت حدود 11 میلیارد دلار بوده
Omid
Iran, Islamic Republic of
شما نمی‌فهمید کسی کسب و کارش به این پلتفرم ها وصل .شما هیچی نمی‌فهمید.
Omid
Iran, Islamic Republic of
.........
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
اگر درست میگید اول به پلتفرمهایی که مدنظر است مراجعه کنید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
قضاوتتون یه طرفه و تک بعدیه، موقعی که اینستا اومد هیچ جایگزینی نبود و همه شروع کردن به ساخت کسب و کار و الان هم بعد از چند سال هیچ جایگزین مناسبی ساخته نشده .
Iran, Islamic Republic of
مشخصه تمام این هایی که نظر میدم پیج اینستا ندارن ...