کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حمایت اصلاح طلبان از سارق، قاتل، زورگیر، اوباش؛

وکیل خاندان هاشمی: حکم اعدام برای جرائم خشن آثار اجتماعی خوبی ندارد!/ مردم در مقابل زورگیرها مقاومت نکنند تا خشونت بیشتر نشود

27 شهريور 1401 ساعت 15:16

قرار است براي جواني که در يکي از اتوبان‌هاي تهران اقدام به زورگيري کرده حکم اعدام صادر شده است. واقعيت اين است که اگر اين اتفاق رخ بدهد و براي جرائم خشن در جامعه حکم اعدام صادر شود نه تنها موضوع ريشه‌يابي نشده بلکه اين کار آثار اجتماعي نامناسبي نيز خواهد داشت.


گروه سیاسی جهان نیوز: محمود علیزاده طباطبایی که به وکالت خاندان هاشمی شهرت پیدا کرده است، در تازه ترین گفتگوی خود که با روزنامه آرمان انجام شده است، به بهانه صدور حکم ادعدام برای زورگیر اتوبان هاشمی رفسنجانی(نیایش) مدعی شده است: «هنگامي که يک جوان به دليل نداشتن تربيت درست و فقر و گرفتاري يک جرم خشن را در جامعه انجام مي‌دهد نبايد مانند وي با او برخورد کرد»!

گفتنی است طی روزهای اخیر هم اصلاح طلبان از حکم اعدام برای این زورگیری وحشیانه انتقاد کرده بودند!

همواره وقتی جنایتکاران در کشور به اعدام و زندان محکوم می‌شوند، مدعیان اصلاحات فریاد نقض حقوق بشرشان به هوا می‌رود. آنها حتی از اوباشی که مزدور رسمی دشمن هم نباشند، از آن جهت که با زورگیری و قمه‌کشی در جامعه رعب و وحشت ایجاد کرده و در راستای پروژه القای بن‌بست و یأس‌آفرینی آنها حرکت کرده‌اند، به حمایت برمی‌خیزند.

وقاحت در میان برخی اصلاح طلبان در اوج است. بانی گسترش فقر در جامعه شده اند؛ از گسترش ناامنی تحت عنوان زورگیری و جرائم خشن ناله می‌کنند؛ به وقت برخورد سخت پلیس و دستگاه قضایی حامی اراذل و سارقین می شوند.

به گزارش جهان نیوز، بخش هایی از اظهارات علیزاده را در ادامه خواهید خواند:

*من سال‌ها نماينده رئيس‌جمهور در ستاد مبارزه با مواد مخدر بودم و به خوبي مشاهده کردم که مجازت اعدام نمي‌تواند ميزان جرائم مواد مخدر را کاهش بدهد. از سوي ديگر تز دکتراي بنده در اتريش نيز تأثير مجازات اعدام بر پيشگيري از جرم بوده است. به همين دليل به خوبي به موضوع اشراف دارم. در بررسي‌هايي که بنده براي تز خود انجام دادم با 50 معتاد، 50 قاچاقچي عمده، 50 قاچاقچي خرد و 50 قاضي مصاحبه کردم. در اين بررسي‌ها ما به اين نتيجه رسيديم که مجازت اعدام در پيشگيري از جرائم مرتبط با مواد مخدر تأثيري ندارد.

*به نظر مي‌رسد در شرايط کنوني نيز قرار است براي جواني که در يکي از اتوبان‌هاي تهران اقدام به زورگيري کرده حکم اعدام صادر شده است. واقعيت اين است که اگر اين اتفاق رخ بدهد و براي جرائم خشن در جامعه حکم اعدام صادر شود نه تنها موضوع ريشه‌يابي نشده بلکه اين کار آثار اجتماعي نامناسبي نيز خواهد داشت. هنگامي که يک جوان به دليل نداشتن تربيت درست و فقر و گرفتاري يک جرم خشن را در جامعه انجام مي‌دهد نبايد مانند وي با او برخورد کرد. اگر قرار باشد خشونت را با مجازات‌هاي سنگين پاسخ بدهيم هيچ اتفاق سازنده‌اي رخ نمي‌دهد و بلکه فرصت پذيرش اشتباه و جبران آن نيز از مجرم گرفته مي‌شود.

*اگر ما به دنبال اين هستيم که جرائم خشن در جامعه ريشه‌کن شود بايد سرمايه‌گذاري مادي و معنوي کنيم و به مردم آموزش بدهيم در صورتي که در چنين وضعيتي گرفتار شدند بايد چه واکنشي از خود نشان بدهند. نکته ديگري که در اين زمينه وجود دارد اين است که بايد افراد آسيب‌پذير و خطرناک شناسايي شوند و تحت کنترل قرار بگيرند.

*دلايل متعددي براي اين موضوع وجود دارد. با اين وجود هنگامي که فردي اقدام به زورگيري مي‌کند اگر در مقابل آن مقاومت صورت بگيرد ميزان خشونت وي بيشتر مي‌شود. به همين دليل نيز توصيه مي‌شود هنگامي که در معرض زورگيري قرار گرفتيد تا آنجا که امکان دارد سعي کنيد تا جانتان به خطر نيفتد و آسيب جدي نبينيد.

*مهم‌ترين عوامل بازدارنده در زمينه جرائم، پيشگيري است. يکي از مهم‌ترين پيشگيري‌ها نيز بهبود وضعيت اقتصادي مردم است. پيشگيري يکي از سياست‌ها و اقدامات اساسي در حوزه کنترل اجتماعي است.

بیشتر بخوانید:
مهدی ناحق به ۱۰ سال به زندان محکوم شد!
حرف‌های کم‌سابقه وکیل خاندان هاشمی درباره اصلاح‌طلبان


کد مطلب: 812584

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/812584/وکیل-خاندان-هاشمی-حکم-اعدام-جرائم-خشن-آثار-اجتماعی-خوبی-ندارد-مردم-مقابل-زورگیرها-مقاومت-نکنند-خشونت-بیشتر-نشود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com