کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتی همه چیز تغییر کرده است؛

پس از چهار سال وقفه مدعیان اصلاحات؛ گذر مدیریتی شهر تهران از یک شو سیاسی به کار اجرایی جدی +جزئیات

21 شهريور 1401 ساعت 9:24

اتفاقاتی در شهر تهران بعد از یک سال دوره مدیریتی شهرداری جدید و ششم شورای شهر تهران رخ داده که حاکی از اقدامات مهم و جدی برای مدیریت کلانشهر تهران است.


گروه سیاسی جهان نیوز:‌ شهرداری تهران در حالی که 4 سال فضای بی عملی را سپری کرد و همین موضوع چالشی بزرگ برای کلانشهر تهران با مدیریت پیچیده آن بوجود آورد، حالا وارد دوره گذار دیگری شده است. کلانشهر تهران در یک ایست تاریخی قرار گرفته بود. با توجه به مدیریت چندجانبه پایتخت هر روز که در اجرای مدیریت آن وقفه ایجاد شود، ضربه بسیار بزرگی بر ساختار پیچیده آن وارد می شود، چه برسد به آنکه چهار سال پایتخت با مدیریت‌های سه گانه که بیشتر شو نمایشی بودند اداره شود و مسائل آن هر روز بیشتر مشکل آفرین شود.

دوچرخه سواری شهردار سابق تهران اگرچه برای جریان اصلاح طلب که همیشه به جای اقدامات عملی به دنبال سیاسی کاری هستند جذاب بود اما به عنوان یک شوخی تلخ و بی مزه نمود می یافت که حتی برخی از شخصیت های سیاسی اصلاح طلب که به طور عملی با مدیریت شهرداری تهران آشنا بودند مانند «غلامحسین کرباسچی»‌ و «محسن هاشمی» به شدت به این نوع بازی سیاسی در لباس مدیریت شهر تهران واکنش نشان دادند و عنوان کردند با دوچرخه سواری نمی توان معضل ترافیک تهران را حل کرد.

جالب اینجاست که «پیروز حناچی» در ابتدای حضور خود در ساختمان بهشت مطرح می کرد که باید از مدیران خارجی برای مدیریت پیچیده شهر تهران استفاده کرد. هر چند با واکنش های منفی که در این حوزه مشاهده کرد از این رویه خود کوتاه آمد اما در حوزه مدیریت شهر تهران او و دو شهردار دیگر اصلاح طلب یعنی «محمد علی نجفی» و «محمد علی افشانی» پای عملشان به شدت می لنگد.

نجفی که با حواشی تامل برانگیز خود که بیشتر شهردار غایب شهر تهران بود و در بحران ها مرد همیشه غایب بود با افتضاحی تمام شهرداری تهران را ترک گفت و بعد از آن ماجرای قتل همسر دومش خبرساز شد و ادامه ماجرا. افشانی نیز درحالی که سهمیه یکی از احزاب اصلاح طلب بود کاشف به عمل آمد که بازنشسته است و باید عطای شهرداری تهران را به لقائش ببخشد و ساختمان بهشت را ترک کند. با وجود اینکه اصلاح طلبان می دانست که این دو فرد چه کارنامه مدیریتی دارند اقدام به انتخاب آنان به عنوان شهردار تهران که بسیار پست مهم و حیاتی است، کردند.

همه این موارد سبب شد تا تهران در یک دوره چهارساله درحالی که اصلاح طلبان ادعا می کردند زمین سوخته از شهرداری پیشین یعنی «محمد باقر قالیباف» که دوره عمران و پیشرفت تهران بود، تحویل گرفته اند، خود با بی عملی خاصی که تنها در 4 سال به دستکاری اسامی معابر و خیابان‌ها منتهی شد، پایتخت را به دست شهردار جدید سپردند.

حالا در زمانی که اقدامات جدی انجام می شود و شورای شهر تهران نیز با سخت گیری خاصی که خارج از تعارفات سیاسی است سعی دارد نظارت خود را بر اقدامات شهرداری اعمال کند، اصلاح طلبان که کناره گود ایستاده‌اند ادعاهای مختلفی را درباره نحوه مدیریت صحیح ایراد می کنند. در واقع در حوزه نظارتی شورای شهر تهران نیز یک اتفاق جدید و متفاوت افتاده است. درحالی که در دوره قبل احزاب مختلف در شورای شهر تهران نماینده داشتند و بر سر کیک قدرت معامله و رایزنی می کردند حالا دوره برعکس شده است و نظارت جدی بر کار شهرداری تهران در شورای شهر ششم صورت می گیرد. این درحالی است که این جریان سیاسی حداقل در چهار سال گذشته امتحان خود را با مردودی تمام پس داده است و حالا رفوزه های مدیریتی و عمرانی شهر تهران از چگونگی قبولی در این آزمون می گویند!

در این شرایط که کار جدی عمرانی و اصلاحی در حال شکل گیری است، پرونده چالشی تراکم فروشی در شهرداری تهران بسته شد. در حوزه انضباط شهری 1200 حساب شهرداری تبدیل به یک خزانه واحد شد و نه تنها بحران حقوق در شهرداری را حل کرد بلکه جلوی بیش از هزار میلیارد فساد را نیز گرفت. این درحالی بود که در دوره قبل اصلاح طلبان همواره با تاکتیک متهم سازی کمبود بودجه خود را توجیه می کردند و هر روز این موضوع در شهرداری تهران بیشتر روبه وخامت می رفت.

در همین حال رکورد کم نظیر تحقق ۹۳ درصد بودجه در شهرداری در سال گذشته اتفاق افتاد و بیش از سه برابر بودجه مناطق جنوب شهر تهران افزایش پیدا کرد. برخی نهادها و موسسات بزرگ شهرداری از زیان دهی خارج شده که موسسه بزرگ و مشهور همشهری در صدر این فهرست قرار دارد. در کمتر از یکسال مجموعه‌های حقوقی ۳۱ هزار میلیارد تومان در محاکم، حکم به نفع شهرداری دریافت کردند و هشت هزار میلیارد تومان املاک به شهرداری در یک سال گذشته بازگشته است.

در کنار آغاز عملیات تکمیل بزرگراه های شهید شوشتری، شهید بروجردی و یادگار امام که بار ترافیکی تهران را کاهش قابل توجهی خواهد داد، اما تهران در آینده ای نه چندان دور صاحب اولین آزاد راه خود نیز خواهد شد. در کنار این ابرپروژه های حمل و نقل، پروژه خلاقانه اصلاح 98 تقاطع تهران را هم باید حتما دید که 700 کیلومتر راه مردم تهران را کوتاه خواهد کرد و باعث صرفه جویی هزاران لیتر بنزین خواهد شد.

درحوزه حمل و نقل عمومی بویژه اتوبوس های شهری که یکی ازموارد مهمی بودند که هم خود به سبب فرسوده بودند آلاینده بودند و هم به باور کارشناسان توسعه آن باعث کاهش آلودگی هوا می شود. در این دوره مدیریت جدید شهرداری تهران دو هزار اتوبوس از شش هزار اتوبوس موجود در آمارهای رسمی را تحویل گرفت، در کمتر از دو سال قرار است به بالای 5500 اتوبوس فعال در شهر تهران برساند.

همچنین خدمات شهری در حال پویاسازی و افزایش چشمگیری است. بخش قابل توجهی از خدمات عمومی شهرداری از یک شیفت در حال دو الی سه شیفته شدن است و در گزارشی که «علیرضا زاکانی» شهردار تهران به شورای شهر تهران عرضه کرد موارد بسیاری وجود دارد که در این مقال نمی گنجند و این موضوع حاکی از کار جدی در شهرداری تهران است که طی آن یک توازن جدی در شهر تهران در حال شکل گیری است که جنوب شهر تهران نیز توامان با دیگر مناطق تهران پیشرفت قابل توجهی کند و آمایش شهری به خوبی اجرا شود. بویژه اینکه در حوزه اجتماعی شهری نیز اقداماتی در حال انجام است و در این حوزه نیز شهر تهران در این دوره بی برنامه نیست.

با این حال هر اقدامی برای شهری که 4 سال با بی عملی همراه بوده است نباید مضایقه شود و از سوی دیگر یکسال نیز برای جبرای چهار سال کافی نیست و اما به هر جهت دوره جدی فعالیت کار شهری یکسالی است که آغاز شده و امیدها را در این حوزه بیشتر کرده است.


کد مطلب: 811978

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/811978/چهار-سال-وقفه-مدعیان-اصلاحات-گذر-مدیریتی-شهر-تهران-یک-شو-سیاسی-کار-اجرایی-جدی-جزئیات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com