کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تقدیر از یک قدم رو به جلو؛

راه اندازی اینترنت ویژه کودک و نوجوان/ چند نکته مهم پیرامون اقدام مثبت دولت

19 شهريور 1401 ساعت 20:24

در کنار اقداماتی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید انجام دهد، سایر نهادها و دستگاه های کشور از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قوه قضائیه، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی و ... وظیفه دارند تا در این زمینه به این وزارت ارتباطات کمک کنند.


گروه سیاسی جهان نیوز، رضا صفری: این روزها خبر راه اندازی اینترنت کودک و نوجوان، یکی از خبرهای مهمی بود که در رسانه ها منتشر گردید. وزیر ارتباطات نیز در این زمینه گفت: «بر اساس تکالیف در نظر گرفته‌شده در سند صیانت از کودکان در فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده است تا با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی یک محیط امن در فضای مجازی برای کودکان فراهم کند تا آن‌ها کمتر در معرض محتواهای نامناسب قرار گیرند».
 
در این زمینه چند نکته قابل بیان است:
 
یک:
این اقدام دولت را می توان گام مناسب و قابل تقدیر در جهت ساماندهی فضای مجازی کشور دانست. هر چند که هنوز اینترنت کودکان و نوجوانان در اول راه خود قرار دارد و انتظار می رود که نقاط ضعف و نواقص آن هر چه زودتر برطرف شود.

دو: در کنار اقداماتی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید انجام دهد، سایر نهادها و دستگاه های کشور از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قوه قضائیه، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی و ... وظیفه دارند تا در این زمینه به وزارت ارتباطات کمک کنند.

سه: در روزهای همه گیری کرونا، دانش آموزان از حضور در مدارس منع شدند و به یک باره آنها را وارد محیطی کردیم که از قبل، زیرساخت آن فراهم نشده بود؛ از همین رو، متأسفانه با فراگیرشدن آموزش مجازی، شاهد آسیب های قابل توجهی در میان کودکان و نوجوانان بودیم.
 
چهار:
همواره باید توجه داشت که غیر فعالسازی این اینترنت در گوشی ها و تبلت ها باید به گونه ای صورت پذیرد که با وارد کردن یک عدد کوچک به همراه *  و #  یا دستورالعمل های ساده نباشد. زیرا در دنیای امروز که کودکان از بدو تولد با گوشی و تبلت و ... بزرگ می شوند، خیلی برایشان سخت نیست که با استفاده از * و # و وارد کردن عدد کوچک، اینترنت کودک را غیر فعال کنند. از همین رو هر چه ساز و کارهای غیر فعالسازی پیچیده تر باشد و این اطمینان حاصل شود که توسط والدین رمزگذاری و مدیریت می شود، بهتر خواهد بود.
 
پنج: برخی  ممکن است در ذهن خود تصور کنند که اگر برای کودک و نوجوان اینترنت مخصوص راه اندازی شود، دیگر نیاز نیست که برای پاک بودن و استانداردسازی اینترنت افراد بزرگسال کار خاصی انجام شود و همه چیز باید آزاد و رها باشد!

در پاسخ باید گفت که در همه جای دنیا استانداردسازی نه تنها در اینترنت که در هر فناوری و کالایی منحصر در کودک و نوجوان نیست. به طور کلی در همه جوامع، در اموری مانند قانونگذاری و تدوین یا اجرای برنامه های اجتماعی، آموزشی، فرهنگی، علمی و ... ، ساحت و جایگاه  ویژه ای برای کودکان و نوجوانان در نظر می گیرند. اما چنین چیزی به این معنا نیست که سایر افراد جامعه را به حال خود رها می کنند!

برخی امور هستند که برای کودک و نوجوان تهدید هستند؛ از آن طرف، برخی امور هم هستند که نه تنها برای کودکان بلکه برای همه اعضای جامعه و یک کشور می تواند تهدید و آسیب به دنبال داشته باشد.

برای مثال، استعمار مجازی و یا بی ضابطه بودن و عدم ساماندهی فضای مجازی در یک کشور و مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی ناشی از آنها، هیچ گاه با جداشدن اینترنت کودک و نوجوان از اینترنت بزرگسال حل نخواهد شد و راه حل های خاص خود را دارد.

اینترنت کودک و نوجوان در صورتیکه با رعایت همه جوانب و الزامات آن در آینده به سرانجام برسد، تنها می تواند بخش کوچکی از دغدغه های ما و عوارض فضای مجازی یله و رها را برطرف کند، نه همه آن را.


کد مطلب: 811754

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/811754/راه-اندازی-اینترنت-ویژه-کودک-نوجوان-چند-نکته-مهم-پیرامون-اقدام-مثبت-دولت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com