جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۳
تقدیر از یک قدم رو به جلو؛

راه اندازی اینترنت ویژه کودک و نوجوان/ چند نکته مهم پیرامون اقدام مثبت دولت

شنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۲۴
کد مطلب: 811754
در کنار اقداماتی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید انجام دهد، سایر نهادها و دستگاه های کشور از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قوه قضائیه، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی و ... وظیفه دارند تا در این زمینه به این وزارت ارتباطات کمک کنند.
راه اندازی اینترنت ویژه کودک و نوجوان/ چند نکته مهم پیرامون اقدام مثبت دولت
گروه سیاسی جهان نيوز، رضا صفری: این روزها خبر راه اندازی اینترنت کودک و نوجوان، یکی از خبرهای مهمی بود که در رسانه ها منتشر گردید. وزیر ارتباطات نیز در این زمینه گفت: «بر اساس تکالیف در نظر گرفته‌شده در سند صیانت از کودکان در فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده است تا با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی یک محیط امن در فضای مجازی برای کودکان فراهم کند تا آن‌ها کمتر در معرض محتواهای نامناسب قرار گیرند».
 
در این زمینه چند نکته قابل بیان است:
 
یک:
این اقدام دولت را می توان گام مناسب و قابل تقدیر در جهت ساماندهی فضای مجازی کشور دانست. هر چند که هنوز اینترنت کودکان و نوجوانان در اول راه خود قرار دارد و انتظار می رود که نقاط ضعف و نواقص آن هر چه زودتر برطرف شود.

دو: در کنار اقداماتی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید انجام دهد، سایر نهادها و دستگاه های کشور از جمله وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قوه قضائیه، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی و ... وظیفه دارند تا در این زمینه به وزارت ارتباطات کمک کنند.

سه: در روزهای همه گیری کرونا، دانش آموزان از حضور در مدارس منع شدند و به یک باره آنها را وارد محیطی کردیم که از قبل، زیرساخت آن فراهم نشده بود؛ از همین رو، متأسفانه با فراگیرشدن آموزش مجازی، شاهد آسیب های قابل توجهی در میان کودکان و نوجوانان بودیم.
 
چهار:
همواره باید توجه داشت که غیر فعالسازی این اینترنت در گوشی ها و تبلت ها باید به گونه ای صورت پذیرد که با وارد کردن یک عدد کوچک به همراه *  و #  یا دستورالعمل های ساده نباشد. زیرا در دنیای امروز که کودکان از بدو تولد با گوشی و تبلت و ... بزرگ می شوند، خیلی برایشان سخت نیست که با استفاده از * و # و وارد کردن عدد کوچک، اینترنت کودک را غیر فعال کنند. از همین رو هر چه ساز و کارهای غیر فعالسازی پیچیده تر باشد و این اطمینان حاصل شود که توسط والدین رمزگذاری و مدیریت می شود، بهتر خواهد بود.
 
پنج: برخی  ممکن است در ذهن خود تصور کنند که اگر برای کودک و نوجوان اینترنت مخصوص راه اندازی شود، دیگر نیاز نیست که برای پاک بودن و استانداردسازی اینترنت افراد بزرگسال کار خاصی انجام شود و همه چیز باید آزاد و رها باشد!

در پاسخ باید گفت که در همه جای دنیا استانداردسازی نه تنها در اینترنت که در هر فناوری و کالایی منحصر در کودک و نوجوان نیست. به طور کلی در همه جوامع، در اموری مانند قانونگذاری و تدوین یا اجرای برنامه های اجتماعی، آموزشی، فرهنگی، علمی و ... ، ساحت و جایگاه  ویژه ای برای کودکان و نوجوانان در نظر می گیرند. اما چنین چیزی به این معنا نیست که سایر افراد جامعه را به حال خود رها می کنند!

برخی امور هستند که برای کودک و نوجوان تهدید هستند؛ از آن طرف، برخی امور هم هستند که نه تنها برای کودکان بلکه برای همه اعضای جامعه و یک کشور می تواند تهدید و آسیب به دنبال داشته باشد.

برای مثال، استعمار مجازی و یا بی ضابطه بودن و عدم ساماندهی فضای مجازی در یک کشور و مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی ناشی از آنها، هیچ گاه با جداشدن اینترنت کودک و نوجوان از اینترنت بزرگسال حل نخواهد شد و راه حل های خاص خود را دارد.

اینترنت کودک و نوجوان در صورتیکه با رعایت همه جوانب و الزامات آن در آینده به سرانجام برسد، تنها می تواند بخش کوچکی از دغدغه های ما و عوارض فضای مجازی یله و رها را برطرف کند، نه همه آن را.
https://jahannews.com/vdcdkf0joyt0f56.2a2y.html
jahannews.com/vdcdkf0joyt0f56.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
حتما آقازاده رفتن کانادا برای اختصاص VPN به این کودکان
Iran, Islamic Republic of
آیا طراحان این مصوبه بفکر کودکان مناطق محروم هم بوده اند؟
Iran, Islamic Republic of
سلام. تو رو خدا پیگیری کنید که سیم کارتهای پاک بدهند که ما بزرگسالان هم نجات پیدا کنیم از منجلابهای فضای مجازی... مثلا سیم کارت‌هایی بدهند که فقط با اینترنت داخلی کار کنه و به سایت‌های خارجی متصل نشه.. هر کی دلش خواست از اونها میخره