يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۳
شانس پایین برای پیروزی بر بحران‌ها؛

مسیر سخت نخست وزیر جدید انگلیس/ پنج چالش اساسی دولت «لیز تراس» چیست؟

پنجشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب: 811591
بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که تراس در کرسی نخست وزیری انگلستان حتی یک ثانیه را نباید هدر دهد و بایستی سیاست هایی کارآمد را جهت مقابله با بحران های فزاینده این کشور عملیاتی کند.
مسیر سخت نخست وزیر جدید انگلیس/ پنج چالش اساسی دولت «لیز تراس» چیست؟
گروه بین الملل جهان نيوز: صحنه سیاسی انگلیس روزهای پُرتنشی را سپری می کند. در این راستا، پس از وقوع نوعی کودتایِ درون حزبی(داخل حزب محافظه کار) علیه "بوریس جانسون" نخست وزیر سابق این کشور، وی در نهایت مجبور به خروج از قدرت شد. جانسون شدیدا به دلیل سیاست های ناکارآمد خود در حوزه هایی نظیر مقابله با پاندمی کرونا، بهبود وضعیت اقتصادی در بریتانیا، ناکامی در مهار اعتصابات و ناآرامی های اجتماعی در این کشور و البته ضعف در مقابله با تورم و بحران انرژی در بریتانیا، تحت فشار و انتقاد قرار داشت.

در این راستا، به تازگی "لیز تراس" وزیر خارجه سابق بریتانیا، جایگزینِ هم حزبی خود، بوریس جانسون شده است. فردی که بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که در کرسی نخست وزیری کشورش حتی یک ثانیه را نباید هدر دهد و بایستی سیاست هایی کارآمد را جهت مقابله با بحران های فزاینده این کشور عملیاتی کند. مساله ای که عملا لیز تراس را به نسخ وزیرِ بحران در بریتانیا تبدیل کرده است. موضوعی که در نهایت جدای از اینکه می تواند عُمر سیاسی لیز تراس را کوتاه کند، قادر است چالش های عدیده و گسترده ای را نیز برای جزب محافظه کار بریتانیا ایجاد کند.

در ادامه به 5 چالش و بحران اساسی که شانس موفقیتِ لیز تراس به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس را به شدت کاهش می دهند، اشاره می شود.

یک: لیز تراس؛ نخست وزیر اقلیت
یکی از نکات مهمی که در مودر انتخاب لیز تراس به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس بایستی مد نظر داشت این  است که وی اساسا از جایگاه حمایتی چندانی برخوردار نیست. در این چهارچوب اولا، وی منتخب مردم انگلیس نیست(در نظام پارلمانی بریتانیا، او عملا به طور غیرمستقیم و از سوی نمایندگان حزب محافظه کار و نَه مردم این کشور، به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس برگزیده شده است).

از سوی دیگر، از میانِ بیش از 170 هزار عضو حزب محافظه کار انگلیس، وی با رای بیش از 83 هزار نفر توانسته کرسی نخست وزیری کشورش را کسب کند. مساله ای که حاکی از ابراز مخالفت های جدی با لیز تراس حتی از سوی هم‌حزبی‌های خودِ اوست.

در عین حال باید توجه داشت عمده اعضای حزب محافظه کار نیز افرادی مرفه، سالمند و سفیدپوست هستند که همین مساله تا حد زیادی حاکی از این مساله است که اساسا این حزب و رای دهندگانِ اصلی آن فاصله زیادی با واقعیت های زندگی مردم عادی انگلیس دارند. مساله ای که گزاره مردمی بودنِ لیز تراس و اقبال گسترده عمومی به وی را تا حد زیادی منتفی می سازد و خودِ همین موضوع در ابتدای راه برای او یک بحران است.

دو: لیز تراس و چالش بحران انرژی
یکی از مهمترین بحران هایی که لیز تراس بدون فوتِ وقت باید با آن مقابله کند، مقابله با بحران انرژی در انگلیس است. مساله ای که تا حد زیادی برآمده از پیامدهای جنگ اوکراین و تحریم انرژی روسیه از سوی غرب است. در این چهارچوب، وضعیت در انگلیس در این زمینه به قدری بحرانی است که به تازگی دولت انگلیس به شهروندان این کشور هشدار داده که باید منتظر افزایش 80 درصدی بهای قبوض گاز خود در ماه آینده باشند. موضوعی که در اوایل سال 2023 وضعیت بحرانی تری نیز به خود خواهد گرفت.

در عین حال، پیش بینی می شود که صنایع و کسب و کارهای بریتانیایی که از امتیاز تعیین سقفِ بهای انرژی برای خود همچون خانوارهای بریتانیایی برخوردار نیستند، افزایش قیمت های به مراتب بیشتری را نیز تجربه کنند. وضعیت در این حوزه برای لیز تراس و دولت جدیدش به قدری بحرانی است که به تازگی یک برنامه تلویزیونی در انگلیس، به عنوان جایزه به شرکت کنندگان خود، پرداختِ 4 ماه قبوض انرژیِ آن ها را تقبل می‌کند.

سه: بحران تورم و افزایش هزینه های زندگی
افزایش تورم در انگلیس که رکوردهای جدیدی را به ثبت می رساند نیز از دیگر چالش های عمده و اساسی دولت لیز تراس است. تورمی که حدی از آن ناشی از تبعات پاندمی کرونا است و اغلب آن در شرایط کنونی، ناشی از پیامدهای جنگ اوکراین و ایجاد بحران انرژی جهانی(چه از حیث کمبود منابع انرژی و چه افزایش بهای قابل توجهِ آن) است.

در این چهارچوب، انتظار می رود که با فرارسیدنِ فصول سرد سال و عدم وجود گزینه های جایگزینِ تامین انرژی برای بریتانیا، به طور خاص تورم تحمیلی به بریتانیا نیز افزایش قابل ملاحظه ای را تجربه کند و هزینه های زندگی و نرخ کالاها و خدمات را به شدت برای مردم این کشور افزایش دهد.

در این میان، عدم ارائه سیاست های روشن از سوی لیز تراس، از گسترده شدنِ بیش از پیش ابعاد بحران در برتیانیا خبر می دهد. در این راستا، بسیاری از تحلیلگران اقتصادی ضمن اعلام هشدار به دولت لیز تراس، به طور خاص به آن تاکید دارند که هر چه سریع تر برای بحران افزایش هزینه های زندگی در بریتانیا چاره ای بیندیشد زیرا این مساله، زیربنایِ تمامی چالش ها و مشکلاتِ شرایط بحرانی جاری در بریتانیا است.

چهار: چالش سیاست هایِ متناقض لیز تراس
یکی از چالش های اساسی دولت جدید بریتانیا این مساله است که نخست وزیرِ جدید آن لیز تراس، عملا مجبور است در جریان حضور خود در قدرت، سیاست هایی را در پیش گیرد که با شعارهای اعلامیِ وی تفاوت های فاحشی دارند و بعضا حتی با آن ها در تضاد هستند.

به عنوان مثال، لیز تراس هیچگاه از حمایت مستقیم از اقشار ضعیف جامعه بریتانیا سخن نگفته این در حالی است که از همین حالا، نمایندگان هم حزبی لیز تراس در پارلمان بریتانیا که در تا حد زیادی پیروزی خود در انتخابات سال 2019 این شکور را مدیون طرح شعارهای گوناگون در مورد ضرورت بازتوزیع ثروت در این کشور هستند، تراس را تحت فشار گذاشته و می گذارند که باید به طبقات ضعیف ترِ برتیانیا توجه ویژه ای کند.

در عین حال، لیز تراس به عنوان یک کاندیدا جهت تصدی کرسی نخست وزیری بریتانیا، راه حل هایی را جهت مخاطب قرار‌دادنِ بحران انرژی این کشور در قالب هایی نظیر کاهش گسترده مالیات در این کشور و البته معکوس‌سازی افزایش مشارکت های اجباری به سمت بیمه ملی که نوعی تامین اجتماعی است را ارائه کرده است. با این حال، کارشناسان و متخصصان امر هشدار داده اند که کاهش مالیات و تصمیمات دولتِ تراس در مورد بیمه ملی کافی نیستند و موجب کسبِ منافع بیشتر به دست داراهایِ بریتانیایی به ضرر ندارهایِ این کشور می شوند.

این تناقض ها در نوع خود قادرند بحران سازی های قابل توجهی را برای دولت لیز تراس کنند و عملا کارایی آن را به نحو قابل توجهی کاهش دهند.

پنج: بحران تصمیم گیری در دولت لیز تراس
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگرانِ سیاست و حکومت در بریتانیا کمعتقدند که دولتِ کنونی این کشور، با بحرانی جدی به طور خاص در عرصه "تصمیم گیری" رو به رو است. این در حالی است که در شرایط بحرانی فعلیِ برتیانیا، مهمترین و موثرترین نوعِ کنشگری، اتخاذ تصمیمات جدی است.

این بحران از آن جهت برای دولت لیز تراس حالتی وخیم دارد که به دلیل مواجهه این دولت با سیلی از بحران‌ها، هر تصمیمِ آن در یک حوزه، تبعات قابل توجهی را برای دیگر حوزه ها در پی خواهد داشت و در نهایت در صورت ناکارآمدی تصمیم ها، می تواند به نحو قابل ملاحظه ای بر شدت بحران ها در این کشور بیفزاید.

بحران های کرونا، انرژی، و افزایش نرخ تورم و هزینه های زندگی، بحران هایی هستند که هرکدام از آنها به تنهایی قادر به سقوط یک دولت در بریتانیا هستند. حال در شرایط کنونی، لیز تراس در مقام نخست وزیر جدید بریتانیا باید با این بحران ها در شرایطی که از ناکارآمدیِ مفرط رنج می برد، به نحوی موثر برخورد کند و تصمیماتِ لازم را بگیرد. تصمیماتی که البته نَه از حمایت های گسترده مردمی و نَه حزبی برخوردارند. 
https://jahannews.com/vdccosq4s2bqsp8.ala2.html
jahannews.com/vdccosq4s2bqsp8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
انگل ستان صغیر با ملکه پیر فرتوت الیزابت خبیث فرتوت
United States
همه چیزشان فرتوت فرتوت است...!!!
Romania
چقدر پا قدمش خیر بود! .