جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱۴
پرونده آموزش و پرورش؛ شماره ۱۲

چند نکته مهم درباره افزایش حقوق معلمان/ حقوق کدام یک از معلمان باید افزایش پیدا کند؟!

شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۲۲
کد مطلب: 809435
در حال حاضر یکی از آفت های مهمی که گریبان گیر نظام تعلیم و تربیت ما شده، موضوع دو شغله بودن برخی از معلمان است.
چند نکته مهم درباره افزایش حقوق معلمان/ حقوق کدام یک از معلمان باید افزایش پیدا کند؟!
گروه جامعه جهان نيوز: این روزها در مرحله اجرایی شدن قانون رتبه بندی معلمان قرار داریم. موضوعی که مدت ها بر سر زبان ها افتاده بود. اینکه جزئیات این قانون چیست؟ محل بحث ما نیست؛ اما انتظار این است که در هر صورت  اتفاقات امیدوار کننده و رو به جلویی در زمینه حقوق و دریافتی های معلمان صورت گیرد.

ناگفته پیداست که در حال حاضر یکی از آفت های مهمی که گریبان گیر نظام تعلیم و تربیت ما شده، موضوع دو شغله بودن برخی از معلمان است. بدون تردید، معلم باید همواره درگیر مسائل آموزشی، پژوهش، تحقیق و ارائه راهکارها برای تقویت و رشد دانش آموزان باشد. شغل هایی مثل مسافرکشی یا معاملات املاک، هر چند در جای خود از مشاغل ضروری جامعه محسوب می شوند و در جای خود ارزشمند هستند اما قرار نیست کسی که مسئولیت آموزش و پرورش دانش آموزان را به عهده دارد، وقت و فکر خود را درگیر این مشاغل کند.

البته منظور ما از معلم در اینجا، بعضی از معلمانی نیست که در حال حاضر، بودن یا نبودن آنها در نظام آموزش و پرورش خیلی تأثیری ندارد؛ زیرا ما با کلمه و عنوان «معلم» کاری نداریم؛ اما در هر صورت، اگر برای تربیت و گزینش یک معلم متعهد، نخبه، کارآمد و دغدغه مند زمان گذاشته و هزینه می کنیم، آنگاه باید به بهترین وجه ممکن از او استفاده کنیم. 

بنابراین، در نظام رتبه بندی معلمان یا هر قانون و ابلاغیه دیگر درباره افزایش حقوق معلمان باید به این نکته توجه کرد که هدف از تدوین و اجرای آنها برای در امان ماندن از انتقادات و اعتراضات نباشد. شکی وجود ندارد که چه معلم و چه غیر معلم باید متناسب با نرخ تورم و شرایط اقتصادی، حقوق دریافت کنند؛ حتی به دلیل اهمیتی که در مورد جایگاه معلم وجود دارد، می توان توجیه کرد که بعضاً حقوق بیشتری هم پرداخت شود؛ اما از آن طرف باید در نظر داشت که این اقدام به معنی پول پاشی و یا نادیده گرفتن معیارها نیست.

معلمی باید حقوق خوب دریافت کند که بازدهی آن در آموزش و پرورش اثبات شده و ملموس باشد. معلم کم سواد و بی سواد و یا معلم غیر متعهد و غیر نخبه نباید جایی در آموزش و پرورش داشته باشد. وقتی در مراحل آموزش و جذب معلمان، افراد نخبه و کارآمد را آموزش دادیم و برگزیدیم و از آن طرف هم در روند کار آنها نظارت و ارزیابی مستمر صورت گیرد، در اینجا می توانیم افزایش حقوق  و دریافتی را حق آنها بدانیم.

از سوی دیگر، باید توجه کرد که همه این هزینه ها برای ساخت، تعلیم و رشد نسلی است که قرار است فردای کشور را به او تحویل دهیم. بنابراین، معلمان ما علاوه بر اینکه خودشان باید اهل تحقیق و پژوهش باشند، همچنین باید به صورت مستمر در دوره های آموزشی و مهارت افزایی حضور داشته باشند.

از ضروری ترین دوره ها دوره های مربوط به مباحث فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی است. ضمن اینکه توجه به مسائل عقیدتی و پاسخ به شبهات روز نیز باید به صورت مستمر در برنامه های آنها گنجانده شود.
برای تحقق این اقدامات نباید منتظر معلم ماند و نهاد آموزش و پرورش خودش باید ساز و کاری را برای این مسائل تدوین و اجرایی کند. زیرا معلم عوام مسلک، ایستا و غیر فعال نه به درد آموزش و پرورش و نه به درد دانش آموزان می خورد و وقت دانش آموزان و سرمایه بیت المال را هم هدر خواهد داد.

اگر به این نکات توجه نکنیم، مانند گذشته شاهد خواهیم بود که برخی افراد، بیشتر برای دریافت حقوق آخر ماه – و نه از روی علاقه و دغدغه ذاتی به مقوله تعلیم و تربیت – به سمت آموزش و پرورش خواهند آمد.

در پرونده «آموزش و پرورش» بخوانید:
ارزش‌گذاری اشتباه و صف کشی برای پولدار شدن
کاسبی و تاجری برخی پزشکان از اینجا آب می‌خورد +جزئیات
معضلی در راه گزینش دانش‌آموزان برای دانشگاه/ کنکور باید حذف شود یا نه؟
هدررفت ۱۲ سال فرصت استعدادیابی برای ورزش قهرمانی!
جای خالی یک درس مهم برای دانش آموزان
«مدارس غیرانتفاعی» یا «مدارس انتفاعی»؟!/ ۱۴ نکته درباره یک فاجعه‌!
چرا رواج «مدارس اسلامی» در کشور نگران کننده است؟!
آموزش و پرورش به چه معلمانی نیاز دارد؟
توصیه ۲۵ سال پیش رهبری که هنوز عملی نشده چه بود؟!
«کاظمی آشتیانی»ها یا رونالدو؟
هشت نکته مهم با نامزد تصدی وزارت آموزش و پرورش
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای این ۹ مورد برنامه دارد؟

جایگاه «علم نافع» در آموزش و پروش و مسیری که باید تغییر پیدا کند
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
بصیرت لازمه هر تحلیلی و بی بصیریتی قدم در راه شیطان است.
دولت انقلابی صلاح مردم را بهتر میداند ... و نمیخواهد یک توسعه نامتوازن ایجاد کند.... برای اولین بار دولت انقلابی تشکیل شده، همراه باید باشیم
Iran, Islamic Republic of
با یک حقوق شش هفت میلیونی توقع همه فضیلت های عالم را از معلم دارید
Iran, Islamic Republic of
نویسنده مقاله یا نوشتن بلد نیست یا از دشواری های معلمی و درد معلمان اطلاع ندارد
Denmark
چه متن بی خودی. اول برو مدیر خوب و بد رو تعیین تکلیف کن بعد بیا سراغ این قشر زحمتکش
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
من به عنوان یک معلم که 18 ساله دارم تدریس میکنم از این دولت ممنونم که بعد از 11 سال این طرح رو به اجرا گذاشت و ما معلمان دیده شدیم . کاری که نه دولت احمدی نژاد اونرو اجرا کرد و نه 8 سال دولت روحانی جرات اجراش رو داشت
Iran, Islamic Republic of
سلام
این طرح باید یازده سال پیش انجام می شد
دراین مدت تعداد زیادی از معلمان باسی سال سابقه وحقوق کم بازنشست شدند
پس تکلیف آنها چه می شود؟؟
Iran, Islamic Republic of
آیا فقط برخی معلمان دو شغله اند؟! پزشکان و اساتید دانشگاه ها و دیگر مشاغل و حتی برخی مسیولین چی؟.
محمد حسین
Iran, Islamic Republic of
سلام برای رتبه بندی ۱۱ ماه معوق ۱۱میلیون تومان علی الحساب دریافت کردم تقریبا ماهی یک میلیون می شود اگر واقعی شود فکر نکنم به دو میلیون برسد.
Iran, Islamic Republic of
شماها که سیرمونی ندارین خزانه بهتون بدن باز هم میگین کمه حالا نه اینکه در دوران کرونا نخبه تحویل جامعه دادین نه عزیزز ضمن احترام به صنف معلمین که کارشان کار انبیاست اما بدونید که همه نباید در خدمت شما باشن که در این اوضاع که دولت روحانی بوجود اورده یکم توقعات نجومیتون رو کم کنیم خوبه ممنون
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
سلام.عزیز جان
منظورتون از توقع نجومی چیه ؟ دولت ها 11 ساله دارن میگن رتبه بندی ولی آیا هنوز اتفاقی افتاده ؟ شما 11 ساله داری میشنوی رتبه بندی و 11 ساله فکر میکنی معلمین سیرمونی ندارن ولی هنوز اتفاقی نیفتاده ها !!!بعد ازاین همه بمباران افکار عمومی و جا انداختن سیرمونی نداشتن معلمین یک مبلغ ناچیز به عنوان علی الحساب رتبه بندی برای برخی ( نه همه ) معلمین واریز کردن که اون همه معادل رفاهیات یک ماهه خیلی از اداراته که بی سرو صدا هر ماه !!! دارن میگیرن
Iran, Islamic Republic of
شما در خدمت کی هستید؟
شما سیرمونی داری
اگر هم سیرمونی نداری ادب داشته باش
لازم نیست شما شغل معلمی را شغل انبیا بدانید‌.
شغل معلمی شغل کارمندی نیست که اضافه کاری بی زحمت هم داشته باشد.
معلم آنقدری تامین باشد که دغدغه اش باید آموزش و از طرفی پژوهش و تحقیق و دانش افزایی باشد .
معلم
Iran, Islamic Republic of
معنی ندارد کسی که مثل من فوق لیسانس دارد چون در شرکت نفت کار می کند چند برابر حقوق بگیرد.این مشکل اصلی است.